Veel over de datum in de pakketten is dit normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BiatCh_

Veel over de datum in de pakketten is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:18

Vriendin van mij gaat voor haar moeder iedere week om een voedselpakket bij de voedsel bank. Nu krijg je echt mega veel wat of 1 / 2 dagen over de datum is. of tot op dezelfde dag goed. Soms soep of beschuiten van paar weken over de datum.
Bijna nooit dat iets nog de hele week goed is. Is dit normaal ? Vind het eigenlijk wel stom. want zo moet je dus als je geen geld heb dingen die niet meer goed zijn eten. Of kan je nooit eens wat bewaren.
En dat het bijna iedere week hetzelfde is is ook wel jammer Tong uitsteken

pinuts

Re: Veel over de datum in de pakketten is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:19

sjee.. waar slaat dat nou op:( das toch ook erg!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:20

Volgensmij is het voedsel dan nog prima te eten.
De datum geeft alleen aan hoe lang er nog 'smaakgarantie' aan het eten zit Knipoog
Dus het kan zijn dat het, als het over de datum is, minder van smaak is, en dan kan je het niet terugsturen.
Maar het betekent niet dat als het een paar dagen over de datum is, dat het meteen bedorven is Tong uitsteken
Als het beschimmeld is snap ik het wel.
Maar beschuit, soep enzo is vaak langer houdbaar dan dat de datum dat zegt Knipoog
Laatst bijgewerkt door So0p_ op 09-01-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:20

Ik ben niet zo betekend met voedselbank,maar ik vind het wel belachelijk Bloos!
Dacht dat de voedselbank vooral voedsel gaf waar een sticker van verkeerd stond op de verpakking of dat soort dingetjes?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:21

Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, toch? Best veel dingen zijn nog prima eetbaar nadat ze over de datum zijn gegaan. Daar zou ik me niet zo druk over maken hoor. Bedrijven geven toch vaker producten die ze niet meer zo goed kunnen verkopen omdat ze bijna over de datum gaan? Ik zie er in ieder geval niet zoveel vreselijks in. Voor veel mensen is het een fijn extraatje en anders zouden die producten toch maar weggegooid worden.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:22

beschuiten die over datum zijn eet ik gewoon hoor. En heel veel andere dingen als het er gewoon goed uit ziet ook. Alleen yoghurt, melk, eieren etc gooi ik echt weg als het over datum is. Het is tenminste houdbaar tot die datum. Daar heb je garantie op. Dit wil niet zeggen dat het na die datum meteen bedorven is.
en elke week hetzelfde, tja jammer. Het andere is misschien bij te kopen. Ik eet ook vaak hetzelfde.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:23

Fabrikanten zijn verplicht er een tht op te zetten, producten zoals soep of beschuit zijn echt nog wel te eten na het verstrijken van die datum.
Ik praat het natuurlijk niet goed, zodra hier iets over de datum is gooi ik het ook gelijk weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:24

Ik denk dat een voedselbank het misschien wel voor een deel van dergelijke produkten moet hebben. In de winkel mogen ze niet meer verkocht worden, en het is een TENMINSTE houdbaar tot-datum. Soep is bv jarenlang houdbaar in blik. Dat gaat echt niet met een paar weken ineens om. Beschuit is hartstikke droog, dus zal ook weinig kwaad kunnen.

Ik denk dus dat ze d'r misschien wel helemaal niet omheen kunnen om net over de datum zijnde produkten in de pakketten te doen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:26

supermarkten geven nu eenmaal niets weg wat ze nog zouden kunnen verkopen. En veel dingen zoals beschuit enz kun je nog gewoon eten en is weinig mis mee alleen de smaak gaat iets minder worden. Fabricanten geven vaak dingen weg een een foute verpakking,gewicht enz.
Ik denk dat als ik geen geld had om boodschappen te doen en ik zou naar de voedselbank moeten dan zou ik niet zo erg op de tht datum letten ik zou blij zijn dat ik wat te eten had

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:26

van http://www.voedselbank.nl:

"
Ten minste houdbaar tot

Op minder bederfelijke producten, zoals groente in blik, koekjes en meel, staat ‘ten minste houdbaar tot’: de zogenaamde THT-datum. Deze geeft aan dat de fabrikant tot die datum een goede kwaliteit garandeert. De datum geldt alleen als de verpakking niet open is geweest. ‘Ten minste houdbaar tot’ wil zeggen dat de kwaliteit van het product na de vermelde datum achteruit kan gaan. Het product zal dan niet zo lekker meer smaken, maar u zult er normaal gesproken niet ziek van worden. Uiteraard ligt dit anders als het gaat om een meer bederfelijke product met een THT-datum, zoals melk of eieren. Bovendien geldt de houdbaarheidsdatum alleen als de verpakking niet open is geweest."

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:27

Is niks belachelijks aan, zo te zien snappen jullie het verschil tussen "houdbaar tot" en "gebruiken tot" niet. "Houdbaar tot" is verkoop advies en kan zo nog een week of langer mee gaan, de "te gebruiken tot" is tot die data te gebruiken en niet daarna maar houd dat het makkelijk langer vol. Voeselbanken krijgen hun spullen via supermarkten die het niet meer verkopen mogen omdat het over de houdbaarheids data heen is (dus niet tot over de 'te gebruiken tot" data). Het kan dus nog prima, en zo kunnen voedselbanken hun werk doen, dat betreft zijn we gewoon veels te verwend, ik ruik altijd of het nog goed is en kijk niet naar de data op de verpakking, heb daar een goeie geurkennis in ontwikkelt, mijn vriend schuift vaak genoeg wat onder mijn neus met de vraag of het nog kan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:30

pfff die datum is echt maar een veiligheidsmarge hoor... bij vlees enz moet je daar vrij strict in zijn natuurlijk, maar beschuitjes??? komaan dat blijft eeeeeuwig goed als het pak nog dicht is.

ik koop zelf best vaak afgeprijsde producten die bijna over datum zijn en nog nooit last mee gehad. ook niet als ik het eerst nog een week in de ijskast laat liggen Vork Ik heb wel eens youghurt van 3 maanden over tijd gegeten...zag het pas toen het potje leeg was, maar nx van gemerkt hoor...

ik vind het net goed dat ze voedsel dat bijna over datum/ net over datum is gratis willen uitdelen. vroeger moest dat verplicht vernietigd worden (samen met de breuk trouwens. bv een hele doos met potjes jam die weg moet omdat er 1 kapot is gegaan en de andere potjes wat plakkerig zijn). dát vond ik pas erg als je weet hoeveel mensen er honger hebben en hoeveel er weggegooid wordt dat mensen nog wel zouden kunnen opeten!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:40

Ja, dat is normaal bij de voedselbank.De meeste dingen kun je nog gewoon eten na de aangegeven datum.Alleen met vlees en zuivel etc moet je oppassen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:41

er zit geen vlees in een voedselpakket toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:43

De voedselbank moet het hebben van giften (wat al helemaal godsgeklaagd is in een land als Nederland!!!)

de datum die op de verpakking staat is een wettelijk iets, na die datum is het product echt nog wel goed.

Ik eet en drink hier ook vaak zat spul over de datum.......... en ik leef nog steeds

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:43

kynshiri schreef:
ik vind het net goed dat ze voedsel dat bijna over datum/ net over datum is gratis willen uitdelen. vroeger moest dat verplicht vernietigd worden (samen met de breuk trouwens. bv een hele doos met potjes jam die weg moet omdat er 1 kapot is gegaan en de andere potjes wat plakkerig zijn). dát vond ik pas erg als je weet hoeveel mensen er honger hebben en hoeveel er weggegooid wordt dat mensen nog wel zouden kunnen opeten!

precies. Ik zou het ook wel willen hebben. Ben blij dat er nu nog mensen plezier van hebben.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:53

zoals mijn moeder zou zeggen, vroeger stonden er ook geen houdbaarheidsdatums op de verpakkingen. vaak ruik en proef je het echt wel als het niet goed meer is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:57

Onlangs ergens nog gelezen, dat het bijna allemaal producten zijn over datum van de voedselbank. Ergens wel wat logisch, 'goed' eten die nog maanden goed blijft kost heel veel meer dan eten wat nog net niet over datum is.

Als student zijnde eet ik af en toe ook wel dingen die over datum zijn, zolang ze niet open zijn geweest ofzo kun je dat nog meestal prima eten (vind ik Knipoog ).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:03

Inderdaad vaak is het nog veel langer goed vooral dingen die gesealt zijn, in blik/glas zitten en gedroogde dingen kunnen veel langer mee.

Ook voor mijn dieren geen ik zonder problemen producten die over datum zijn tot een half jaar na de datum.
Verder proef je het echt wel als het niet goed meer is.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:30

Vind het eerlijk gezegd nogal erg dat hier een topic over geopend wordt. Wees blij dat de voedselbank er is!!! En wees blij dat er eten voor helemaal NIETS beschikbaar wordt gesteld! Ik vind zelf echt dat mensen zich mogen schamen als ze over iets wat met zulke goede bedoelingen wordt gegeven gaan klagen...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:38

Siets schreef:
Vind het eerlijk gezegd nogal erg dat hier een topic over geopend wordt. Wees blij dat de voedselbank er is!!! En wees blij dat er eten voor helemaal NIETS beschikbaar wordt gesteld! Ik vind zelf echt dat mensen zich mogen schamen als ze over iets wat met zulke goede bedoelingen wordt gegeven gaan klagen...

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dat 'raar' vinden ja. Tegenwoordig leven we in een hyperhygiënische maatschappij, dat is erin gedramt bij velen, en ook als armere mens kan je wel eens twijfelen of dingen die over datum zijn wel gezond zijn.

Dat wil niet direct zeggen dat die mensen daarom ondankbaar zijn ofzo...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:41

Ik denk als je écht de pakketten nodig hebt, je al dolgelukkig bent met wat je krijgt en daar niet over zeurt... Zéker beschuitjes over de datum en crackertjes etc kunnen nog heeeeeel lang mee, net zoals veel ander spul, zolang het maar dicht blijft. Vlees en groente is iets anders, maar droog spul en soep etc.. niets mis mee

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:42

Die datum is alleen uiterste verkoopdatum, het blijft daarna nog wel eventjes goed, maar de winkels mogen het alleen niet meer verkopen Knipoog

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:45

ik werk in winkel van mn ouders, al;e data zijn uiterste verkoopdata;s, meestal bij droogwaren nog een half jaar tot jaren erna nog goed, zuivel tot een week erna, wij eten ookaltijd alles over datum wat uit de winkel komt, want de datum is uiterste verkoop. en ook de term t.h.t wordt niet meer letterlijk opgevat, TEN MINSTE houdbaar tot betekent dus sowieso tot dan *datum* en waarschijnlijk/misschien langer!!! niks zielig dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:50

Die data moet je echt niet te serieus nemen hoor, zeker met "droge" producten zoals soep in poedervorm etc. Ik heb laatst nog soep gegeten die houdbaar zou zijn tot 2004, daar was echt niks mis mee.
Persoonlijk zie ik dan ook liever dat voedsel wat op/net over de datum is naar de voedselbank gaan dan dat ze het vernietigen. Zo kan de voedselbank veel meer mensen helpen, want zij draaien volledig op giften. Als ze alles "nieuw" moeten kopen is het veel duurder en kunnen ze dus minder mensen voeden.