Wat betekend Agogiek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liisette_

Wat betekend Agogiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:09

Hooi!

Nou, ik ben hartstikke druk bezig met stage verslagen..
En ik ben nu bezig met Muziek.. alleen kom ik helemaal vast te zitten bij Agogiek!

Wat betekend ingodsnaam Agogiek!?
Op internet wordt ik ook niet wijzer van..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

THANKS!

Lisette Kusje

Karin

Re: Wat betekend Agogiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:11

Niet? Als ik 'agogiek' intik bij Google, dan vind ik toch heel wat treffers, o.a. bij Wikipedia.

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:12

Heb ik gedaan. Maar al die woorden die ze daar gebruiken, snap ik helemaal niks van. Tong uitsteken Ben op wikipedia geweest en andere sites..

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:11

Van Wikipedia: "Agogiek is de leer van het doen veranderen van mensen. Deze sociale wetenschap bestudeert hoe mensen veranderen en geeft aanwijzingen over de manier waarop deze veranderingsprocessen kunnen worden beïnvloed en begeleid." Staan toch niet zulke rare woorden in? Verward

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:59

Agogiek is de leer van het doen veranderen van mensen. Deze sociale wetenschap bestudeert hoe mensen veranderen en geeft aanwijzingen over de manier waarop deze veranderingsprocessen kunnen worden beïnvloed en begeleid. Agogiek geeft voorschriften rond het interveniëren in menselijke veranderingsprocessen. Agogie verwijst naar de activiteit zelf van het indringen in veranderingsprocessen, het agogisch handelen op zich. Agologie is de wetenschap die studie en onderzoek betreffende agogie en agogiek verricht.

Oftewel: je observeert hoe mensen zich gedragen en koppelt dit aan literatuur. Als je erover uit bent wat die persoon zou kunnen hebben, bedenk je een passende begeleiding.

Als je nog creatief agogische uitwerkingen moet hebben, bijv. literatuur of activiteiten, dan hoor ik het wel..

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:25

Soda schreef:
Van Wikipedia: "Agogiek is de leer van het doen veranderen van mensen. Deze sociale wetenschap bestudeert hoe mensen veranderen en geeft aanwijzingen over de manier waarop deze veranderingsprocessen kunnen worden beïnvloed en begeleid." Staan toch niet zulke rare woorden in? Verward

Ik moest het voor muziek op zoeken.. En je kon kiezen bij wikipedia tussen wetenschap en muziek.
Ik koos muziek.. En geloof me er staan rare woorden in!

Maar later keek ik op wetenschap en toen zag ik dat dit het was.. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:05

Liisette_ schreef:
Ik moest het voor muziek op zoeken.. En je kon kiezen bij wikipedia tussen wetenschap en muziek.
Ik koos muziek.. En geloof me er staan rare woorden in!

Als je het voor muziek op moest zoeken, dan moet je ook vast de betekenis in de muziekleer hebben :)

Ik geef toe, het is niet een heel toegankelijk stukje tekst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agogiek_(muziek) schreef:
In de muziek spreekt men van agogiek wanneer een uitvoerder op grond van interpretatie ritmisch minuscule veranderingen doorvoert ten opzichte van de genoteerde partituur, of speelt met minieme tempoveranderingen. Zo kent de musicus 'agogische accenten', waarbij een toon een fractie verschoven gespeeld wordt ten opzichte van de tel waarop deze genoteerd staat. De musicus onderscheidt een vroeg en een laat agogisch accent. Agogische accenten zijn vooral van belang in barokmuziek op instrumenten die geen of weinig dynamiek kennen, zoals het orgel en het klavecimbel, echter ook op moderne instrumenten wordt dikwijls met agogiek gespeeld, afhankelijk van de stijl van de compositie.

Feitelijk behoren ook alle aangegeven tempoveranderingen als accelerando, rallentando en ritenuto tot het gebied der muzikale agogiek.

Wat ze daarmee bedoelen:

In de 'partituur' staat welke instrumenten welke noten moeten spelen en hoelang deze moeten duren. Als je nou precies doet wat er staat, krijg je een vrij saai en strak muziekstuk. Om iets meer 'gevoel' in de muziek te brengen, maken musici sommige noten nét een beetje langer dan er staat, andere net iets korter. En door aan het einde te vertragen kun je ook spanning opbouwen.

Al die variaties in het tempo en het net iets afwijken van wat er in de noten staat, dat wordt agogiek genoemd.

(Vergelijk het maar met 'dynamiek': daarbij wordt de muziek spannender en gevoeliger gemaakt door het volume te veranderen: soms zacht, soms juist hard, en daarmee te varieren.)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:51

Lijkt me beantwoord... en bovendien een huiswerktopic.
Hier een slotje.