Liisette_ schreef:Ik moest het voor muziek op zoeken.. En je kon kiezen bij wikipedia tussen wetenschap en muziek.
Ik koos muziek.. En geloof me er staan rare woorden in!
Als je het voor muziek op moest zoeken, dan moet je ook vast de betekenis in de muziekleer hebben
Ik geef toe, het is niet een heel toegankelijk stukje tekst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agogiek_(muziek) schreef:In de muziek spreekt men van agogiek wanneer een uitvoerder op grond van interpretatie ritmisch minuscule veranderingen doorvoert ten opzichte van de genoteerde partituur, of speelt met minieme tempoveranderingen. Zo kent de musicus 'agogische accenten', waarbij een toon een fractie verschoven gespeeld wordt ten opzichte van de tel waarop deze genoteerd staat. De musicus onderscheidt een vroeg en een laat agogisch accent. Agogische accenten zijn vooral van belang in barokmuziek op instrumenten die geen of weinig dynamiek kennen, zoals het orgel en het klavecimbel, echter ook op moderne instrumenten wordt dikwijls met agogiek gespeeld, afhankelijk van de stijl van de compositie.
Feitelijk behoren ook alle aangegeven tempoveranderingen als accelerando, rallentando en ritenuto tot het gebied der muzikale agogiek.
Wat ze daarmee bedoelen:
In de 'partituur' staat welke instrumenten welke noten moeten spelen en hoelang deze moeten duren. Als je nou precies doet wat er staat, krijg je een vrij saai en strak muziekstuk. Om iets meer 'gevoel' in de muziek te brengen, maken musici sommige noten nét een beetje langer dan er staat, andere net iets korter. En door aan het einde te vertragen kun je ook spanning opbouwen.
Al die variaties in het tempo en het net iets afwijken van wat er in de noten staat, dat wordt agogiek genoemd.
(Vergelijk het maar met 'dynamiek': daarbij wordt de muziek spannender en gevoeliger gemaakt door het volume te veranderen: soms zacht, soms juist hard, en daarmee te varieren.)