[ENQ]Groei gehandicapten stop gezet > Meningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

[ENQ]Groei gehandicapten stop gezet > Meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:45

Hallo,

Hopelijk willen jullie mij, en mijn groepsgenoten hiermee helpen.
Ik zat te twijfelen of het hier moest of bij nieuws en maatschappij, gezien het voor school is leek het mij het logischer om het hier te plaatsen. Lachen

We moeten voor school (SPW) een analyseschema maken over een etisch artikel. Nu leek het ons ook leuk en intressant om enkele meningen toe te voegen, niet alleen van mensen in 'ons (hopelijk latere) werkgebied', al mogen die natuurlijk ook altijd posten Knipoog maar ook van mensen die daar helemaal 'buiten' staan, en/of een familielid/kennis hebben die een handicap heeft. In ieder geval wat ik bedoel, het leek ons leuk en intressant om verschillende meningen te horen van verschillende mensen die er verschillend tegenover staan.

Nu zou ik het erg fijn vinden als jullie ons een beetje willen helpen. Bloos
Dat doen jullie door het volgende te lezen:

Het gaat om een gehandicapt meisje van 9 jaar met een ontwikkelingsniveau van ca 3 maanden.
Ashley kan niet rechtop zitten, lopen of praten, wordt gevoed via een sonde en blijft gewoon liggen waar haar ouders haar leggen, meestal op een kussen. Via heelkundige ingrepen en hormonensupplementen wordt ze op verzoek van haar ouders klein gehouden.

Het artikel vind je hier:
http://www.medinews.be/full_article/detail.asp?aid=9785

Nu hebben we enkele vragen die we graag, door jullie beantwoord zouden willen hebben. Bloos

Interviewvragen artikel gehandicapt kind klein houden:
1. Je leeftijd:
2. Je geslacht:
3. Je opleiding/werk:
4. Ben je bekend met mensen met een handicap?
5. Zo ja: Hoe?
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan?
7. Waarom vind u dit?
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley?
9. Waarom vind u dat?
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken?
11. Waarom vind u dat?
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? *Zie onderaan de post
13. Waarom vind u dit?
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? *Zie onderaan de post
15. Waarom vind u dit?
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling?
17. Waarom vind u dat?
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid?
19. Waarom vind u dat?
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras?
21. Waarom vind u dat?
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat?
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek?
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht?
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn?
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen?
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen?
28. Waarom vind u dat?
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u?
30. Waarom vind u dat?

Wanneer er mensen zijn die met gehandicapten mensen werken en die zouden zo lief willen zijn om de volgende vragen ook nog te beantwoorden, heel graag!

- Zijn er protocollen binnen de instelling waar u werkt over een zelfde of soortgelijke situatie?
- Zo ja, bent u het eens met dat protocol?
- Waarom vind u dat?
- Zo nee, vind u dat hier een protocol over moet komen?
- Waarom vind u dat?
- Is een zelfde of soortgelijke situatie ooit voorgevallen binnen de instelling waar u werkt?
- Zo ja, welke beslissing is hier toen genomen?
- Waarom is deze beslissing genomen?
- Wat vind u van deze beslissing?
- Zo, nee wat zou u beslissen in een (soortgelijke) situatie?
- Waarom zou u dit beslissen?

* DivaCup:
‘De Diva cup’ Je brengt de cup in voordat de menstruatie begint, je kan de cup 12 uur laten zitten waarna je hem verwijderd, schoonmaakt en weer terug inbrengt. Bij hevige menstruatie is het noodzakelijk hem vaker te verschonen. In principe hoef je ze minder vaak te verschonen als maandverband of tampons. Verder hoef je de cup maar 1 keer aan te schaffen, deze kost 30 euro en gaat jaren mee.

*Endometriumablatie:
Het geheel of gedeeltelijke verwijderen van de binnenbekleding van de baarmoeder (endometriumablatie). Daarmee probeert men de menstruatie te laten stoppen of in ieder geval te verminderen. De kans bestaat echter dat de menstruatie hierdoor erger word. Bij 21 van de 96 vrouwen stopte de menstruatie, de herstelperiode is korter.

Wanneer jij mij hiermee wil helpen, heel erg bedankt, ook namens mijn groepsgenoten! Haha! Ja

Groetjes, Milou
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 10-01-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd.

Achterom

Re: Hulp gevraagd: Groei gehandicapten stop gezet > Meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:01

milou123 schreef:
1. Je leeftijd: 29
2. Je geslacht: vrouw
3. Je opleiding/werk: Bestuurskunde aan de universiteit, werkzaam bij een organisatie die mensen met een handicap ondersteunt (en hun omgeving)
4. Ben je bekend met mensen met een handicap? Ja
5. Zo ja: Hoe? Voornamelijk via mijn werk
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? Puur wettelijk gezien ja. Ethisch gezien heb ik hier moeite mee
7. Waarom vind u dit? In principe hebben de ouders het beschikkingsrecht over dit kind, wat nooit in staat zal zijn om zelf te beslissen. Maar ik heb geen idee of dit voor Ashley zelf de beste oplossing is. Al snap ik de redenering van de ouders wel.
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? Ik denk dat het uiteindelijk een goede oplossing is ja.
9. Waarom vind u dat? Op deze manier lijkt de kwaliteit van leven voor Ashley het beste te blijven, gezien de omstandigheden waarin ze leeft.
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? Nee
11. Waarom vind u dat? Omdat dit geen oplossing geeft voor het probleem van de groei.
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? Nee
13. Waarom vind u dit? Zie antwoord op vraag 11
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? Nee
15. Waarom vind u dit? Zie antwoord op vraag 11
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? In Nederland zou dat een oplossing zijn, in de VS niet. Geen goede oplossing dus.
17. Waarom vind u dat? Zie bovenstaand. Maar ik vraag me af of ze in een instelling wel zoveel beter af is dan thuis.
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Geen oplossing
19. Waarom vind u dat? Omdat het inkomen van de ouders daarvoor te hoog is (zie artikel)
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Op zich een goede oplossing, maar geen echte oplossing voor het probleem
21. Waarom vind u dat? Dit soort aanpassingen kunnen er voor zorgen dat de levenskwaliteit goed blijft, maar het lost het probleem niet op.
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? Ja
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Ja
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht? Ja
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? Ja
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Ja
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? Nee
28. Waarom vind u dat? De omstandigheden zijn in Nederland compleet anders, waardoor ik het idee heb dat dit probleem weleens helemaal niet zou kunnen spelen in Nederland. Hier is de mogelijkheid om je kind op te laten nemen in een instelling, als je dat niet wilt kun je zelf volledige verzorging thuis krijgen.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? nvt
30. Waarom vind u dat? nvt

Wanneer er mensen zijn die met gehandicapten mensen werken en die zouden zo lief willen zijn om de volgende vragen ook nog te beantwoorden, heel graag!

- Zijn er protocollen binnen de instelling waar u werkt over een zelfde of soortgelijke situatie?
Nee
- Waarom vind u dat?
Nee
- Waarom vind u dat?
Wij hebben nauwelijks met dit soort gevallen te maken, bovendien verlenen wij geen zorg.
- Is een zelfde of soortgelijke situatie ooit voorgevallen binnen de instelling waar u werkt?
Nee
Dat kan ik zo niet zeggen. Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van leven van 'Ashley'. Belangrijk is dat zij een goed leven heeft, maar ik kan echt niet zeggen wat ik zou doen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:34

1. Je leeftijd: 19
2. Je geslacht: Vrouw
3. Je opleiding/werk: Hbo-verpleegkunde
5. Zo ja: Hoe? mijn buurjongetje (12) is meervoudig gehandicapt. Kan niet praten, lopen, zelf eten/drinken. Hij heeft een sonde.
En ik heb stage gelopen op woningen voor mensen met een handicap.
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? Nee
7. Waarom vind u dit? Als ik naar mijn buurjongetje zit, en ik zie hoeveel ontwikkeling hij opeens heeft. Dit was van te voren niet te zeggen maar gebeurd toch.
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? Haar in haar waarde laten, en al helemaal niets aan haar lichaam veranderen
9. Waarom vind u dat? Ashley is een mens. En ik vind niet dat je daar zomaar iets aan mag veranderen. Vooral als ik lees dat de ouders de beslissing heel makkelijk vonden!
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? Nee,
11. Waarom vind u dat? de pil is lastig door te slikken voor haar, en door de sonde kan hij niet.
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? Een betere oplossing
13. Waarom vind u dit? het is beter dan de pil ivm het niet hoeven innemen van iets. Echter vraag ik me af. ze heeft incontinentie materiaal om. Is dat niet voldoende? Misschien icm. met iets extra's erin aan inco materiaal.
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? Nee
15. Waarom vind u dit? Dat is weer een operatie aan dat lichaam van dat meisje. Men neemt haar vrouwelijkheid gewoon weg.
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? Het is een optie
17. Waarom vind u dat? Als een kind volwasse wordt, redden ouders het vaak zelf niet, daarom zijn er instellingen. Daar hebben ze de juiste middelen om ashley te kunnen verzorgen
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Niet eerlijk
19. Waarom vind u dat? Ze hebben van alles aan dat kind verbouwd om het vooral zichzelf makkelijk te maken. Nou dan mogen ze het ook best zelf oplossen.
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Goed (zeker geen overbodige luxe)
21. Waarom vind u dat? Decubitus wonden zijn verschikkelijke pijnlijk wonden die je niemand wilt aan doen. En matras en kussen is het minste wat je kan doen voor een bedlegerig persoon.
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? met het oogpunt van het doorliggen wel. De rest vind ik gemaktzucht voor de ouders. Er zijn genoeg materialen (tilliften) om grotere personen te verplaatsen.
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Nee, niet in de mate waarin hun dit gedaan hebben.
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht? Zeer zeker
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? ja, ik weet wat er tegenwoordig gedaan kan worden voor gehandicapte mensen op niet operationeel gebied. En ik weet zeker dat Ashley daar heel erg mee geholpen zou zijn.
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Ik mag hopen van niet!
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? Dit valt toch onder de rechten van een mens? Er zal in nederland vast wel al een wet zijn die zulke dingen verbied.
28. Waarom vind u dat?
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u?
30. Waarom vind u dat?

- Zijn er protocollen binnen de instelling waar u werkt over een zelfde of soortgelijke situatie? Nee
- Waarom vind u dat?
- Zo nee, vind u dat hier een protocol over moet komen? Nee
- Waarom vind u dat?dit is een beslissing van de ouders. Niet van de mensen die er werken. Die mogen zoiets nooit en te nimmer beslissen voor een persoon.
- Is een zelfde of soortgelijke situatie ooit voorgevallen binnen de instelling waar u werkt? Nee
- Zo, nee wat zou u beslissen in een (soortgelijke) situatie? Niet doen
- Waarom zou u dit beslissen? Dat is niet mijn ding. Ik ben verpleegkundige en help deze mensen doormiddel van de juiste zorg een goed leven te bestaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:12

1. Je leeftijd: 30 jaar
3. Je opleiding/werk: eerst verantwoordelijk begeleider (gehandicaptenzorg)
4. Ben je bekend met mensen met een handicap? ja
5. Zo ja: Hoe? zie vraag 3
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? Nee.
7. Waarom vind u dit? Omdat op het moment van de start van de behandeling niet is te overzien wat de eventuele gevolgen zullen zijn, en omdat er voldoende hulpmiddelen op de markt zijn om de problemen die de ouders in de toekomst tegen zouden komen, aan te pakken. Verder grijpt het in in de normale levensloop, waarin je van kind opgroeit tot volwassene. Het is tegennatuurlijk om je hele leven kind te blijven.
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? Nee
9. Waarom vind u dat? Omdat zij geen zeggenschap heeft en omdat er mogelijk schadelijke gevolgen aan de behandeling kunnen zitten die invloed kunnen hebben op haar kwaliteit van leven nu en in de toekomst. Verdere redenen zijn hierboven gegeven.
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? Nee.
11. Waarom vind u dat? Is geen oplossing voor het probleem van de ouders. Doorslikken van de pil scheelt in die zin wel in de verzorging, omdat Ashley dan niet meer menstrueert. Maar omdat zij al bol staat van de hormonen lijkt het me niet handig om er hier nog meer van in haar lichaam te stoppen.
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? *Zie onderaan de post Nee.
13. Waarom vind u dit? Zie hierboven. Lijkt me ook een zeer ingrijpende gebeurtenis, om een paar keer per dag bij haar de Diva Cup in te moeten brengen. Ik moet er niet aan denken dat ik dergelijke handelingen uit zou moeten voeren op mijn werk, niet voor mezelf en ook niet voor de client.
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? *Zie onderaan de post Nee.
15. Waarom vind u dit? Is ook geen oplossing voor het probleem, en een ingrijpende behandeling.
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? Geen goede oplossing.
17. Waarom vind u dat? Kwaliteit in VS in instellingen is ver onder het niveau van dat van Nederland. Waarschijnlijk kunnen haar ouders beter voor haar zorgen. Kan altijd nog als het thuis echt niet meer gaat. Maar ik ken verhalen van Nederlandse gezinnen die naar Amerika emigreerden en hun gehandicapte familielid bewust in Nederland achter lieten ivm het niveau van de zorg in ons land. Dat is niet voor niks.
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Op zich goed.
19. Waarom vind u dat? Neemt een stuk zorg weg bij de ouders, en laat dochter in de thuissituatie. Vraag me alleen wel af hoeveel hulp ze hiervoor werkelijk kunnen krijgen, en of ze hier recht op hebben.
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Altijd nodig bij een bedlegerige patient.
21. Waarom vind u dat? Dat is gewoon de basiszorg die nodig is om goed voor een dergelijk gehandicapt kind te kunnen zorgen.
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? Ja, zij willen op deze manier zo lang mogelijk voor haar kunnen blijven zorgen. Er zijn echter voldoende hulpmiddelen voorhanden die de zorg makkelijker maken zoals tilliften, douchebrancards en glijmatten (en een verbouwing van je huis)
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Nee, ik vind dit ethisch onverantwoord. Ze hadden beter kunnen wijzen op voorhanden zijnde hulpmiddelen, en mogelijkheden tot eventuele thuiszorg of plaatsing in een instelling.
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht? Ja, zie hierboven.
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? Ja.
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Ik ben bang van wel, mensen worden hierdoor ongetwijfeld op ideeen gebracht.
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? Nee, er is in Nederland nog geen reden toe. Lijkt me ook dat dit al ondervangen wordt door de wetten die al bestaan.
28. Waarom vind u dat? Zie hierboven.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? nvt
30. Waarom vind u dat? nvt.

- Zijn er protocollen binnen de instelling waar u werkt over een zelfde of soortgelijke situatie? nee.
- Zo ja, bent u het eens met dat protocol? nvt
- Waarom vind u dat? nvt
- Zo nee, vind u dat hier een protocol over moet komen? nee, is geen reden toe.
- Waarom vind u dat? nvt
- Is een zelfde of soortgelijke situatie ooit voorgevallen binnen de instelling waar u werkt? nee
- Zo ja, welke beslissing is hier toen genomen? nvt
- Waarom is deze beslissing genomen? nvt
- Wat vind u van deze beslissing? nvt
- Zo, nee wat zou u beslissen in een (soortgelijke) situatie? Ik zou hier niet in mee gaan, het is voor de verzorging niet nodig dat mensen onnodig klein worden gehouden, er zijn voldoende hulpmiddelen voorhanden.
- Waarom zou u dit beslissen? Ik kan hierin niet beslissen, dat doen de clientvertegenwoordigers (curator/mentor) en de behandelend arts.

Succes met jullie verdere analyse!

floor_uutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:09

3. Je opleiding/werk: paardenhouderij, werkt bij een dressuur/handelstal
4. Ben je bekend met mensen met een handicap? nee
5. Zo ja: Hoe? nvt
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? nee
7. Waarom vind u dit? ook al is ze nu in deze toestand, er is nooit 100% zekerheid over hoe zij zich nog zal ontwikkelen
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? nee
9. Waarom vind u dat? zie 7
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? nee
11. Waarom vind u dat? Nog meer hormonen lijken me niet goed
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? Ik ken het niet en heb geen idee of dit gemakkelijk 'zit'. Mocht ze er geen last van hebben klinkt het wel praktisch.
13. Waarom vind u dit? zie 12
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? Geen goede oplossing
15. Waarom vind u dit? Ik denk dat er dan betere manieren zijn om de menstruatie te laten stoppen of minder te krijgen.
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? geen mening
17. Waarom vind u dat? Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe het er aan toe gaat in een instelling, mochten daar meer mogelijkheden zijn voor haar lijkt me dat een goed idee.
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Als ze de groei van ashley niet hadden beinvloed vond ik dat een goede oplossing. Ze hebben hier zelf voor gekozen.
19. Waarom vind u dat? Zie 18
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Geen idee wat dat is.
21. Waarom vind u dat? nvt
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? Ja
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Tot een bepaalde mate wel. In dit geval zijn ze over mijn grens gegaan.
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? Ja
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Als er niet iets tegen gedaan wordt denk ik wel, vooral voor het 'gemak'.
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? ja
28. Waarom vind u dat? Ik vind dat niemand zo volgestopt moet worden met hormonen. In elk geval niet om iemand klein te houden.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? Dat laat ik over aan de overheid.
30. Waarom vind u dat? Omdat ik geen idee heb van de resultaten die onderzoeken hebben gebracht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:22

Ik heb even foto's bekeken van dat meisje, en ik zie niet echt dat haar groei gestagneerd is. Dat wilde ik even melden

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:20

Dat zie je bij de meeste mensen niet die hormonen krijgen tegen de groei. Knipoog
Dankjulliewel voor jullie reacties, daar zijn we heel erg mee geholpen! Haha!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:33

Waar hebben jullie die foto's gevonden? Ik google al een hele tijd maar ik vind ze niet. Zal vanmiddag ook nog even mijn mening invullen hier.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:51

milou123 schreef:
Hallo,

Ik zat te twijfelen of het hier moest of bij nieuws en maatschappij, gezien het voor school is leek het mij het logischer om het hier te plaatsen. Lachen

We moeten voor school (SPW) een analyseschema maken over een etisch artikel. Nu leek het ons ook leuk en intressant om enkele meningen toe te voegen, niet alleen van mensen in 'ons (hopelijk latere) werkgebied', al mogen die natuurlijk ook altijd posten Knipoog maar ook van mensen die daar helemaal 'buiten' staan, en/of een familielid/kennis hebben die een handicap heeft. In ieder geval wat ik bedoel, het leek ons leuk en intressant om verschillende meningen te horen van verschillende mensen die er verschillend tegenover staan.

Het gaat om een gehandicapt meisje van 9 jaar met een ontwikkelingsniveau van ca 3 maanden.
Ashley kan niet rechtop zitten, lopen of praten, wordt gevoed via een sonde en blijft gewoon liggen waar haar ouders haar leggen, meestal op een kussen. Via heelkundige ingrepen en hormonensupplementen wordt ze op verzoek van haar ouders klein gehouden.

Nu hebben we enkele vragen die we graag, door jullie beantwoord zouden willen hebben. Bloos

1. Je leeftijd: 35 jaar
3. Je opleiding/werk: begeleidster gehandicaptenzorg, aandachts verpleegkundige
5. Zo ja: Hoe? werk, een 2 tal kinderen uit de familie hebben een handicap
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? ja
7. Waarom vind u dit? om de zorg van de ouders te vergemakkelijken en voor het meisje zelf hoe groter en zwaarder zo ook de kans op complicaties denk aan decubitus, smetten. e.d
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? ik hoop het voor haar
9. Waarom vind u dat?
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? nee met de kans op bijwerkingen vind ik niet dat je haar dat moet aandoen
11. Waarom vind u dat? ik zie hier er genoeg elende mee op mijn werk
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? *Zie onderaan de post nee
13. Waarom vind u dit? kan erg bewerkelijk zijn
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? *Zie onderaan de post nee
15. Waarom vind u dit? stel dat het niet het gewenste resultaat oplevert
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? als de ouders de zorg aan kunnen denk ik dat ze beter thuis is
17. Waarom vind u dat? ouderliefde is anders dan wat wij kunnen geven
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? dat kan een uitkomst zijn voor de ouders
19. Waarom vind u dat?
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? dat zou ik zeker doen
21. Waarom vind u dat? het meisje heeft recht op een zo goed mogelijke zorg
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? ja
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? ja
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht? ja
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? ja
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? als dit goed uipakt denk ik wel
28. Waarom vind u dat?
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? weet ik niet
30. Waarom vind u dat?

- Zijn er protocollen binnen de instelling waar u werkt over een zelfde of soortgelijke situatie? weet ik niet
- Zo ja, bent u het eens met dat protocol? /
- Waarom vind u dat? /
- Zo nee, vind u dat hier een protocol over moet komen? ja
- Waarom vind u dat?
- Is een zelfde of soortgelijke situatie ooit voorgevallen binnen de instelling waar u werkt? nee
- Zo ja, welke beslissing is hier toen genomen? n.v.t
- Waarom is deze beslissing genomen? n.v.t
- Wat vind u van deze beslissing? n.v.t
- Zo, nee wat zou u beslissen in een (soortgelijke) situatie? n.v.t
- Waarom zou u dit beslissen? n.v.t

* DivaCup:
‘De Diva cup’ Je brengt de cup in voordat de menstruatie begint, je kan de cup 12 uur laten zitten waarna je hem verwijderd, schoonmaakt en weer terug inbrengt. Bij hevige menstruatie is het noodzakelijk hem vaker te verschonen. In principe hoef je ze minder vaak te verschonen als maandverband of tampons. Verder hoef je de cup maar 1 keer aan te schaffen, deze kost 30 euro en gaat jaren mee.

*Endometriumablatie:
Het geheel of gedeeltelijke verwijderen van de binnenbekleding van de baarmoeder (endometriumablatie). Daarmee probeert men de menstruatie te laten stoppen of in ieder geval te verminderen. De kans bestaat echter dat de menstruatie hierdoor erger word. Bij 21 van de 96 vrouwen stopte de menstruatie, de herstelperiode is korter.

Wanneer jij mij hiermee wil helpen, heel erg bedankt, ook namens mijn groepsgenoten! Haha! Ja

Groetjes, Milou

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:46

milou123 schreef:
Dat zie je bij de meeste mensen niet die hormonen krijgen tegen de groei. Knipoog

Hoe zit dat dan? Ik heb dit nooit gehad op de SPW, wel een hele leuke opdracht!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:28

MarcoBorsato schreef:
milou123 schreef:

Hoe zit dat dan? Ik heb dit nooit gehad op de SPW, wel een hele leuke opdracht!

Nee, is geen leuke opdracht. Huilen van het lachen Vorig blok hadden we hetzelfde. Je moet helemaal uitzoeken of dit mag en hoe de NL wet hierop is enzo, niet grappig, kei veel werk. Je moet weten hoe de politieke partijen en ministers erover denken, geschiedenis etc.

Mensen die hormonen krijgen tegen de groei stoppen gewoon met groeien, hooguit worden ze breder.

@LadyElmira zal straks even kijken voor je. Lachen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:46

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:00

milou123 schreef:
Hallo,

1. Je leeftijd: 24 jaar
2. Je geslacht: Vrouw
3. Je opleiding/werk: n.v.t
5. Zo ja: Hoe? Mijn broer is gehandicapt en ik heb gehandicapte vrienden/kennisen
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? Nee
7. Waarom vind u dit? Dit is imo geen bestaan
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? Absoluut niet
9. Waarom vind u dat? Omdat het kind zo geen leven heeft imo en de ouders veel te ver gaan
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? Nee
11. Waarom vind u dat? Nog meer hormonen lijken me niet goed.
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? *Zie onderaan de post imo geen oplossing
13. Waarom vind u dit? hetzelfde als antwoord nummer 9
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? *Zie onderaan de post Geen oplossing imo
15. Waarom vind u dit? Hetzelfde als antwoord nummer 9, 13
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? Beter dan de zorg thuis
17. Waarom vind u dat? De zorg word denk ik teveel voor de ouders
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Zelf denk ik dat de zorg in een instelling beter is
19. Waarom vind u dat? Ik denk dat het dan nog teveel is voor de ouders
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Goed
21. Waarom vind u dat? Omdat zelfs als het kind er niet van af weet dit geen bestaan is, om op een kussen te blijven liggen.
22. Begrijpt u waarom de ouders van Ashley wil dat Ashley deze behandeling ondergaat? Deels, je wil alles overhebben voor je kind, maar dit kind heeft imo geen leven zo, het is een kasplant.
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Deels, ik vind wel dat ze duidelijk moeten zijn dat het kind puur leeft voor de ouders en zelf geen leven heeft. Het is imo een kasplant.
24. Begrijpt u dat dit een discussie teweeg bracht? Ja, helemaal
25. Begrijpt u dat de organisaties die gehandicapten vertegenwoordigen tegen de behandeling zijn? Ja, helemaal
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Nu deze behandeling is uitgedacht ja
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? Ja
28. Waarom vind u dat? Omdat ik het verschrikkelijk vind dat een kind zo moet leven of het het zich realiseert of niet.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? Tot hoever behandelingen uitgevoerd mogen worden en dat de kind centraal staat en niet de ouders!
30. Waarom vind u dat? Omdat dit kind puur nog op een kussen ligt voor de ouders en niet voor de kind zelf.

- Waarom vind u dat?
- Waarom vind u dat?

* DivaCup:

*Endometriumablatie:

Groetjes, Milou

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:15

3. Je opleiding/werk: paardenhouderij, volgend jaar HBO pedagogiek werk: kinderopvang
5. Zo ja: Hoe? gehandicapte tante
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? ja en nee
7. Waarom vind u dit? je weet niet hoe zij zich ontwikkeld zou hebben.. en ja omdat ik de reactie van de ouders wel begrijp
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? ?
9. Waarom vind u dat? zie 7
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? nee
11. Waarom vind u dat? Nog meer hormonen lijken me niet goed
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? het lijkt wel praktisch ja.
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? Geen goede oplossing
15. Waarom vind u dit? Ik denk dat er dan betere manieren zijn om de menstruatie te laten stoppen of minder te krijgen. Dit is meteen een flinke ingreep en je loopt ook nog de kans dat het erger wordt
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? misschien
17. Waarom vind u dat? Als er daar net zoveel aandacht voor haar is en als ze het daar beter krijgt wel.
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? ze hebben de groei stopgezet dus weet niet of dat nog nodig is.
19. Waarom vind u dat? Zie 18
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Geen idee wat dat is.
21. Waarom vind u dat? nvt
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? ja, tot op een bepaalde hoogte.. is een beetje dubbel.
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Als er niet iets tegen gedaan wordt denk ik wel, vooral voor het 'gemak'.
28. Waarom vind u dat? deze mensen kunnen zelf niet kiezen, dat maakt het een beetje moeilijk maar ik vind dat ze iemand niet vol moeten proppen met hormonen.. lijkt me niet gezond.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? Dat laat ik over aan de overheid.
30. Waarom vind u dat? Omdat ik geen idee heb van de resultaten die onderzoeken hebben gebracht.

Iris__Bennie

Re: [ENQ]Groei gehandicapten stop gezet > Meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:20

1. Je leeftijd:20
2. Je geslacht:vrouw
3. Je opleiding/werk:HBO Pedagogiek 1ste jaars
4. Ben je bekend met mensen met een handicap? in mijn directe omgeving ben ik niet bekend met mensen met een handicap
5. Zo ja: Hoe? -
6. Wat vind u; mocht Ashley deze behandeling ondergaan? Ik vind dat het voor de verzorging van Ashley een hele goede keuze is geweest, al vind ik het niet kunnen dat andere mensen zomaar beslissen over iemands leven. Ookal kan die persoon zelf geen keuze maken.
7. Waarom vind u dit? zie 6
8. Vind u het een goede oplossing voor Ashley? Ik vind het een goede oplossing voor Ashley aangezien ze zo beter vezorgt kan worden en ze zo misschien wel een prettiger leven kan lijden.
9. Waarom vind u dat? zie 8
10. Vind u het een oplossing om Ashley de pil te laten slikken? Dit zou idd wel een goede oplossing kunnen zijn, voor de menstruatie. (stond er juist niet iets in dat ze al hormonen toediende tegen de groei en krijgen van borsten e.d., zou de pil dan niet tegenstrijdig zijn?)
11. Waarom vind u dat? Ik kan begrijpen dat het voor de ouders van Ashley niet fijn is wanneer hun dochter ongesteld is, dit brengt extra zorgen met zich mee en ik kan best inzien dat ze het liefst het hele 'kippenhok' er uit zouden willen halen.
12. Wat vind u van de oplossing om bij Ashley een DivaCup in te brengen? *Zie onderaan de post Dit zou eventueel wel een oplossing zijn, aangezien hier (geloof ik) geen gebruik gemaakt wordt van hormonen. Al lijkt het me vanuit de gedachte van de ouders gezien niet echt prettig om bij je eigen dochter zo'n divacup in te brengen. Al vind ik dit beter dan de pil.
14. Vind u van de oplossing om Ashley een endometriumablatie te laten ondergaan? *Zie onderaan de post Ik vind het erg moeilijk om hier een mening over te hebben. Zoals ik hier voor ook al zei is het uit het oogpunt van de ouders fijner en beter om alles er uit te halen. Menstruatie brengt nu eenmaal veel extra verzorging met zich mee. Maar ik vind het ook niet kunnen dat Ashleys ouders zomaar allemaal dingen over haar beslissen... Maar als het echt bewezen is dat het voor Ashley beter is en dat zij daardoor een beter leven heeft, vind ik dat dit kan.
15. Waarom vind u dit? zie 14.
16. Wat vind u van de oplossing om Ashley over te plaatsen naar een instelling? Ik snap dat het voor de ouders heel erg moeilijk is om voor een gehandicapt kind te zorgen die ook nog eens in de puberteit komt te zitten. Maar als ouder zijnde heb je er wel voor gekozen om kinderen te krijgen, de kans dat een kind gehandicapt is, is aanwezig.
Wanneer de ouders de verzorging goed aankunnen, evt. met een hulp aan huis, vind ik het absoluut niet nodig dat Ashley naar een instelling geplaatst wordt. Wanneer duidelijk is dat de ouders het niet meer aan kunnen vind ik inderdaad dat daarvoor een oplossing bedacht moet worden.
17. Waarom vind u dat? zie 16
18. Wat vind u van de oplossing om thuisverzorging aan te vragen via de overheidshulp voor de verzorging van gehandicapten die in de VS beschikbaar is via Medicaid? Ik vind dit zeker een goede oplossing, aangezien het echt niet makkelijk is om een gehandicapt kind op te voeden, vind ik dat er van de overheid best geld kan komen om hiervoor thuishulp in te kunnen schakelen. Tevens vergroot dit de draagkracht van de ouders en vermindert hierdoor de draaglast.
19. Waarom vind u dat?zie 18.
20. Wat vind u van de oplossing om aangepaste materialen aanschaffen voor Ashley zoals bijvoorbeeld een dicubitusmatras? Ik vind het zeker goed om aangepaste materialen aan te schaffen, vooral als dit evt. goed zou zijn voor de 'ontwikkeling' van Ashley.
21. Waarom vind u dat? zie 20
23. Begrijpt u dat de artsen bereid zijn in te gaan op dit verzoek? Ja
26. Verwacht u dat dit vaker voor zal komen? Ja
27. Vind u dat hier een aparte Nederlandsenwet voor moet komen? Ja
28. Waarom vind u dat? In dit verhaal beslissen andere mensen over het leven van Ashley, ik vind dit eigenlijk niet kunnen. In dit geval kan Ashley niet zelf beslissen dus zou hiervoor een wet moeten bestaan, al is het alleen maar om er voor te zorgen dat andere mensen niet zomaar kunnen beslissen over het leven en lichaam van een gehandicapten.
29. Wat zou er in de wet moeten staan volgens u? Iets in de richting dat familieleden/ouders niet zomaar iets kunnen beslissen, behalve als het medisch is aangetoond dat het de levensverwachting verlengt en het leven verbeterd.
30. Waarom vind u dat? Ik vind dat omdat er bij Ashley beslissingen worden genomen die misschien haar leven wel helemaal niet verbeterd, ik vind dat hier eerst goed onderzoek naar moet worden gedaan voordat hier een beslissing over genomen kan worden.