Betoog voor nederlands.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Betoog voor nederlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:47

Ik moet in de aankomende toetsweek een betoog schrijven voor Nederlands. Je mag zelf een onderwerp kiezen, en laat ik juist daar, net niet zo goed in zijn Dromen
Ik hoopte dat jullie mij zouden kunnen helpen met het bedenken van een onderwerp, aangezien ik nu héél zielig ben Koe
Had zelf het onderwerp - strijd tegen het terrorisme of het rookverbod in Nederland al bedacht. Maar dat is eigenlijk best wel afgezaagd.

Iemand verder ideeën Bloos ?

Groetjes!

Niwla

Re: Betoog voor nederlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:48

Ik zelf heb het over het verbieden van de boerka in Nederland gedaan. Er is veel over te vinden en zelf vond ik dat wel interessant. Ja Succes met je betoog!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:49

Dankjewel! Dat is inderdaad ook wel een goed onderwerp Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:09

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:11

ik heb het gedaan over de eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek.

Probeer iets te doen waar niet nog 20 anderen het over doen... doodstraf, rookverbod, er zijn zoveel an die uitgekauwde onderwerpen, dan begint een leraar er volgens mij al met tegenzin aan!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:16

Bedankt allemaal!
Ik ben nu van plan om mijn betoog te schrijven over het meest actuele wat er nu gaande is, dat je criminelen kunt opzoeken op internet met naam en foto.
Denken jullie dat dit een geschikt onderwerp is om een betoog over te schrijven?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:23

Lijkt me een heel geschikt onderwerp ja, mede door de privacy!
(kleine tip wat misschien handig kan zijn; zoek ook krantenartikelen van goede kwaliteitskranten, bv de NRC; niet alleen maar telegraaf ed)
succes ermee!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:25

Is zeker geschikt. Ik heb hier toevallig een debate over gehad in de klas. Ging wel om sexual offenders, hier is een handige site (wel in het Engels):
http://www.idebate.org/debatabase/topic ... topicID=90

Je kunt het bijvoorbeeld over Megan's Law (Amerika) en 'Sarah's Law' (Engeland) hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:33

me_yentl schreef:
Bedankt allemaal!
Ik ben nu van plan om mijn betoog te schrijven over het meest actuele wat er nu gaande is, dat je criminelen kunt opzoeken op internet met naam en foto.
Denken jullie dat dit een geschikt onderwerp is om een betoog over te schrijven?

Dat kan heel geschikt zijn ja Ja
Wat ook een leuke invalshoek is om mee te nemen (of die je kunt gebruiken in je intro) is dat er een paar jaar geleden heel veel te doen is geweest rond privacy. Veel politieke voorstellen zijn even de ijskast ingegaan. Door veel voorbereiding hebben mensen nu veel minder moeite met privacyschending en worden die voorstellen zonder veel ophef behandeld. (moet je uiteraard wel even bronnen bij nemen Knipoog )
Sterk staaltje ijskastpolitiek Duivel

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:44

Bedankt! Jullie geven echt handige tips, haha!
Ik heb nu 2 discussie gevonden, 1 bij de nrc en 1 bij de elsevier.
Ben nog gretig opzoek naar meer bronnen dus mocht iemand nog iets toevallig tegen komen! Haha!
Maar ik mag helaas mijn paardje niet langer laten wachten, die gaat toch wel voor Ach gut .

Iedereen onwijs bedankt! Meer ideeën zijn ook van harte welkom!

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:51

Wij moesten een debat houden, en hebben toen voor het couperverbod bij honden gekozen, is nog niet zo afgezaagd denk ik, de leerkracht wist ook heeelemaal niet waar wij over begonnen te discusiëren Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:54

ik hou zelf me duopresentatie voor nederlands over homoseksuelen in nederland. onderwerp dat niet vaak gekozen wordt en tog best interessant is (vind ik dan:))

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:57

Je moet een onderwerp kiezen wat best wel actueel is. Kan je namelijk veel over vinden dus al voor onderzoek doen. Ik mot deze toetsperiode ook een betoog houden en doe het over embryoselectie.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:43

Ik had laatst voor Engels gedaa dat snelheidlimieten op snelwegen moeten worden afgeschaft. Kan je ook best goede dingen over vinden. Lachen

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:47

Wij moeten ons betoog over het elektronisch patienten dossier schrijven. Daar is ook wel wat over te vinden. Lachen

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:49

ik moet er volgende week ook eentje doen,
maarreh, ik zou iets kiezen waar je zelf een duidelijk standpunt in hebt, dat maakt het veel makkelijker(vind ik) dan wanneer het je allemaal niet zoveel uit maakt

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:50

ik heb laatste toetsperiode mijn schriftelijk betoog over klonen gedaan.
vorig jaar heb ik over plastische chirurgie een betogende voordracht gehouden.
over beide is veel te vinden, ik weet niet of het zo origineel is, maar mijn leraar had met beide geen problemen..
ps. moet je nu pas een onderwerp kiezen voor een betoog die je volgende week heb? wij hadden voorafgaand een ellenlang proces..duurde wel een paar maanden..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:04

YankeeBoy schreef:
ik moet er volgende week ook eentje doen,
maarreh, ik zou iets kiezen waar je zelf een duidelijk standpunt in hebt, dat maakt het veel makkelijker(vind ik) dan wanneer het je allemaal niet zoveel uit maakt

Hoeft niet zo te zijn, ik deed mijn betoog over dat cosmetische chirugie afgeschaft moest worden ( tevens ook mijn discussie onderwerp) en ik kon/kan me in alle twee de 'partijen' vinden. Had dus geen duidelijke mening, maar ik had wel een erg goede discussie + betoog.

muispluis: vind het ook een beetje raar Nagelbijten / Gniffelen
wij moesten ik weet niet hoelang van te voren een onderwerp en 500 proef betogen schrijven Clown was echt een hot item

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:47

@ pluismuis; Wij hebben inderdaad wel geoefend natuurlijk, maar afgelope maandag heeft hij pas gezegd dat wij ook daadwerkelijk in de toetsweek een betoog moeten schrijven. Ik ben eerst zelf opzoek gegaan maar ik kon echt niks bedenken, ten einde raad heb ik hier dan maar wat gepost Clown . Met goed resultaat zoals je kan zien Knipoog.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:51

Maak er een betoog van over je eigen interesses! Dat werkt qua originaliteit en je hebt meer kans dat het je makkelijker af gaat. Neem een discussi hier op bokt als voorbeeld ofzo. en kijk anders eens goed naar het nieuws en haal daar en ondrwerp uit.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:56

dankjewel Lachen! Ik heb nu al 7 bronnen over die criminelen die op websites worden geplaatst dus dit moet denk ik wel goedkomen Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:13

dierenwelzijn!!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:15

Mogen jullie bronnen van internet gebruiken?
Als tip voor betrouwbaar materiaal, ga eens naar de bieb en zoek eens in de krantenbank, dit was bij ons zowat verplicht. Knipoog Daar vind je heel veel goede bronnen en informatie!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:16

Ik heb gedaan: doodstraf en dierenmishandeling Tong uitsteken vet droog..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:19

Huiswerktopic, daarom hier een slotje Lachen