Schade aan auto door vuurwerk, op wie verhalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Schade aan auto door vuurwerk, op wie verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:37

Hoi allemaal,

Op oud en nieuw nacht reed ik om een uur of 1 met mijn vriend weer naar huis, in de straat waar ik geparkeerd stond, stonden een aantal jongeren bij mijn auto. Toen we in de auto zaten werd er vuurwerk op de auto gegooit, ik denk een rotje en een voetzoeker (ik hoorde hem over de auto heen glijden, de ander ontplofte). Ik wilde uitstappen, maar mijn vriend zei dat het geen kwaad kon, ik reed dus weg.
De volgende morgen zag ik dat er 2 vieze plekken op de auto zaten, een duidelijk wit uitgeslagen plek van de voetzoeker en een zwarte plek van het rotje. Ik ging er met mijn vinger langs en ik dacht dat het gewoon kruidresten waren.
Vandaag reed ik de auto door de wasstraat en ik heb schade aan de lak. Het lijkt alsof de lak is weggebrand/gesmolten.
Hoe pak ik dit aan? Ik weet niet wie ze waren, ik weet alleen voor welk huis ze stonden, ik ga er wel vanuit dat ze hier ook wonen (het waren jongeren, dus minimaal 1 van hen zal hier wonen met zijn/haar ouders).
Maar ik weet ook niet wie er gooide. Volgens mijn vriend kan ik het dan niet verhalen.
Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Storm op 04-01-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Re: Schade aan auto door vuurwerk, op wie verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:37

informeren bij de verzerkering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:45

Je kan inderdaad het beste even bellen met je verzekering. Mijn pa is een paar weken geleden in Duitsland met de auto in een lawine van zand en stenen terecht gekomen doordat een vrachtwagen van de weg raakte. Hij heeft een kenteken en bedrijfsnaam maar zijn verzekering vergoedt het wel gewoon maar het kost je wel je eigen risico en vaak een trede in je no claim korting. Maar hij had voor €4000,- aan lakschade aan de auto.

De verzekering is vaak zo geregeld dat zij aan jou vergoeden en als zij van mening zijn dat jij 'onschuldig' bent zullen ze het zelf proberen te verhalen op de andere partij. Als maatschappij sta je nu eenmaal wat sterker in je claim dan als particulier.

Wat je nu het beste kan doen is aangifte doen van vernieling, die papieren kan je dan opsturen naar de verzekering. Indien achterhaald kan worden wie de dader is dan zal jouw verzekring zelf aankloppen bij de WA verzekering van de dader (of zijn ouders)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:53

Dank je wel allebei!!
Ik zal morgen de verzekering bellen van de auto (auto is van mijn werk, geen lease maar aangekocht).

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:54

Er zijn maatschappijen die wel uitkeren zonder dat je gaat terugvallen in je korting. Dan moet je wel het eigen risico betalen, maar val je dus niet terug. Dit doen ze als de schade buiten de verzekeringnemer om zijn ontstaan, waar je dus zelf geen schuld aan hebt. Zijn wel een aantal regels voor het hangt er ook vanaf hoe je verzekerd bent. Misschien kent jou maatschappij dit ook?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:59

Hoe is je auto verzekerd?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:00

Ik vind het zonde van je auto maar verder vind ik het ook nog eens levensgevaarlijk! wat een volk! Ik zou als ik jou was wel aanbellen bij die mensen en rustig je verhaal doen, dat je niemand beschuldigt en dat je ook niet weet wie het deed maar dat je toch graag even wou vertellen wat de schade is en wat de schade had kunnen zijn (aan jezelf!!)

Verder zal het idd een verz. kwestie zijn.

Hoe oud waren de jongens trouwens?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:44

Roxx, auto is all-risk verzekerd.
Jeanine, ik schat dat het jongeren van 14-18 waren.
Ik ga morgen eerst via mijn bedrijf de verzekering contacteren, ik kan nu ook niet bij de mensen langs omdat het bij familie is gebeurd en die wonen 120 km verderop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:59

Storm76 schreef:
Ik zal morgen de verzekering bellen van de auto

Weet het antwoord al, kost je gewoon 9 van de 10 keer je noclaim, plus betaling van eigen risico.
Kosten verhalen bij de tegenpartij zou je kunnen proberen, het zal iig niet onder hun WA vallen maar dat lijkt me vrij logisch.
Verders denk ik dat er ook een stukje civiel recht mee zal spelen, jij was er immers bij dat het gebeurde en heb er niets aan gedaan om het te voorkomen.
Wijze les, volgende keer zal een ieder anders handelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:17

Chiqa schreef:
Kosten verhalen bij de tegenpartij zou je kunnen proberen, het zal iig niet onder hun WA vallen maar dat lijkt me vrij logisch.

Dat zou je nog verbazen als je weet wat er wél onder valt Knipoog .

Maar inderdaad, casco verzekerd, kost je je eigen risico (bij sommigen niet als je via schadegarant laat maken), en je hebt terugval in je BM. Laten maken en daarna kijken of het voordeliger is om alsnog voor eigen rekening te nemen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:20

Kan je het niet verhalen op het waarborgfonds?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:27

Nee, schade is niet ontstaan door een motorvoertuig, dus geen verhaal op het Waarborgfonds.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:57

Is dat in alle gevallen noodzakelijk dan dat het moet zijn ontstaan door een motorvoertuig?
Wij hebben namelijk een schade uitbetaald gekregen wat was ontstaan door een wild zwijn door het waarborgfonds..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:00

Dat kan ik me niet voorstellen, want het is een keiharde eis dat het veroorzaakt moet zijn door een motorrijtuig.

Misschien een beetje gejokt over de toedracht?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:04

Nee hoor niets gelogen over de toedracht.
Auto zat flink in elkaar, bloed en haren van het zwijn zat er op dus viel weinig over te liegen. Door verklaring van de boswachter was het geen probleem om schade vergoed te krijgen van het waarborgfonds

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:35

Toch zal dat niet het waarborgfonds motorverkeer zijn geweest Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:43

LDRD schreef:
Dat zou je nog verbazen als je weet wat er wél onder valt Knipoog .

Dus vernieling en vandalisme valt onder je WA? Ik trap een deuk in een auto en dat wordt gewoon vergoed?
Nee daar geloof ik niet echt veel van

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:59

Hoef je ook niet te geloven hoor Knipoog . Heb onlangs nog schade door mishandeling betaald waar we helaas niet onderuit kwamen. Ik had het graag gewild hoor Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:13

LDRD schreef:
Heb onlangs nog schade door mishandeling betaald waar we helaas niet onderuit kwamen.

Gut en dan vinden ze het gek dat de premie's zo hoog zijn, diep triest.
Hoe wek je vandalisme in de hand

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:19

Chiqa schreef:
Verders denk ik dat er ook een stukje civiel recht mee zal spelen, jij was er immers bij dat het gebeurde en heb er niets aan gedaan om het te voorkomen.
Wijze les, volgende keer zal een ieder anders handelen.

Kan me voorstellen dat de wet anders zegt, maar ik zou op dat moment echt NO WAY uit de auto durven stappen, als ze het ook aandurven om die rotzooi op auto's te gooien dan heb je voor hetzelfde geld vuurwerk in je gezicht Nagelbijten / Gniffelen

Als je all risk verzekerd bent, krijg je het sowieso vergoed toch, ook vandalisme enzo dan volgens mij. Denk dat dit onder vandalisme valt namelijk. Wel ben je dan zoals gezegd je eigen risico of no-claim kwijt.

Succes ermee!! Wellicht kun je bij het betreffende huis aanbellen of ze daar iets weten en dan valt er misschien wel iets te regelen met die ouders. Lijkt me dat het niet de bedoeling is dat kinders auto's kapotmaken met hun leuke vuurwerk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:25

Chiqa schreef:
LDRD schreef:
Heb onlangs nog schade door mishandeling betaald waar we helaas niet onderuit kwamen.

Gut en dan vinden ze het gek dat de premie's zo hoog zijn, diep triest.
Hoe wek je vandalisme in de hand

Ja, een verbouwd gezichtje kost wel wat Knipoog .

Uiteraard is het niet de bedoeling om dit soort dingen te dekken, maar rechters hebben nou eenmaal een ruime uitleg gegeven aan polisvoorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:48

LDRD schreef:
Uiteraard is het niet de bedoeling om dit soort dingen te dekken, maar rechters hebben nou eenmaal een ruime uitleg gegeven aan polisvoorwaarden..

Het zou toch veel rieeler zijn als het verhaald werd bij de tegenpartij die zn handen zo nodig thuis kan houden?
Lekker motiverend voor zijn soortgenoten, ach...Trap even iemand inelkaar hoef het toch niet zelf te betalen.
Vreemde manier hoor, zie liever dat ze stront gaan scheppen ofzo om het geld te verdienen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:52

Helemaal eens hoor. Ik heb het ook van alle kanten bekeken om te bezien of we er nog wat mee konden, maar helaas. Dit is iets waar geen verzekeraar op zit te wachten hoor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:01

Kan me voorstellen, wij brave burgers betalen ons scheel aan premie's en dat is ook allemaal prima.
Vaak zijn dat soort schrale lui niet eens verzekerd....

xtostarlight schreef:
Kan me voorstellen dat de wet anders zegt, maar ik zou op dat moment echt NO WAY uit de auto durven stappen, als ze het ook aandurven om die rotzooi op auto's te gooien dan heb je voor hetzelfde geld vuurwerk in je gezicht

Dat bedoel ik ook niet, je kan toch wegrijden?