HBO of WO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oregon

HBO of WO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:49

De titel zegt het al: ik twijvel tussen HBO en WO.

Ik heb een deel van een hbostudie gedaan en deze niet afgemaakt. Graag wil ik nu weer een studie oppakken. Wat zijn redenen om juist HBO of juist WO te gaan doen? Wat doen jullie en waarom? Hoe bevalt dat? Ik krijg het idee dat er weinig verschil is tussen HBO en WO en via google wordt dit idee vooral bevestigd. Wie weet meer?

Marieke_K

Re: HBO of WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:54

Er is wel degelijk verschil tussen WO en HBO in de manier waarop je wordt opgeleid Lachen

HBO heeft een praktische inslag; je leert problemen aan te pakken en op te lossen. Er wordt meer gewerkt met praktijkvoorbeelden en je loopt stages gericht op de beroepspraktijk waar de opleiding bij aansluit.

Op het WO leer je academisch onderzoek te doen, iets wat je op het HBO niet leert. Op een aantal opleidingen na (denk aan geneeskunde) loop je geen stage. Je bent meer bezig met te werken vanuit theorie en deze zelf te interpreteren en te gebruiken.

Wat bij ons gezegd wordt: op het WO ontwikkel je een model zelf, op het HBO leer je met het model te werken.

Wat het beste bij jou past hangt af van hoe je zelf bent, waar je wilt gaan werken en waar jij je thuis voelt. Ga eens verschillende HBO's en WO's langs, dan kan je een beter beeld vormen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:00

Beide leiden op naar een bachelor diploma (eventueel daarna een master). Voorzover ik kan ontdekken zijn beide (HBO en WO) diploma's hetzelfde. Klopt dat?

Ik ben van plan binnenkort even contact op te nemen met een wo (open universiteit). Zij kunnen me vast ook meer info geven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:04

HBO is idd praktischer, WO is erg theoretisch, gericht op onderzoek en verklaring van theorieen etc. Daar moet je van houden WO onderwijs is ook erg theoretisch met hoorcolleges etc en een heel groot deel is zelfstandig studeren en doet een flink beroep op je zelfdiscipline.

Ik heb beiden gevolgd HBO en WO, maar denk dat WO uiteindelijk beter bij mij past, omdat ik toch wel het niveauverschil gemerkt heb en ik ook wat theoretischer ingesteld ben Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:29

Oregon schreef:
Beide leiden op naar een bachelor diploma (eventueel daarna een master). Voorzover ik kan ontdekken zijn beide (HBO en WO) diploma's hetzelfde. Klopt dat?

Ik ben van plan binnenkort even contact op te nemen met een wo (open universiteit). Zij kunnen me vast ook meer info geven.

Er is een verschil tussen een WO bachelor en een HBO bachelor. Het verschil is dat je met een WO bachelor een WO master kan gaan volgen zonder schakeljaar, dit kan vaak niet met een HBO bachelor (dan moet je een schakeljaar volgen en halen om toegelaten te worden tot de master).

Dus als jij studie A volgt op het WO en daar je bachelor haalt kan je door naar Master A.
Als jij studie A volgt op het HBO en daar je bachelor haalt dan moet je vaak eerst een schakeljaar volgen en dan mag je pas door naar Master A.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:38

Als je niet van plan bent om een master te doen na je bachelor of dat nog niet zeker weet, zou ik voor hbo gaan. Wisselt misschien een beetje per opleiding, maar als je na je bachelor wil gaan werken denk ik dat een hbo bachelor daar beter voor geschikt.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:55

Vond je hbo moeilijk, makkelijk, of gewoon?

Ik denk dat je net als meer mensen het verschil onderschat en dat ze denken dat het enige verschil is dat WO wat minder op de praktijk gericht is en wat meer op de theorie. Dat is iig niet waar. Het is een andere manier van werken en denken.

Ook de titelatuur is anders.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:01

Ik vind dat er nogal lichtvaardig wordt gedacht over het verschil tussen WO en HBO. Dat verschil is echt een stuk groter dan hier wordt verondersteld en niet alleen wel of niet praktijk gericht.
Het niveau van het Wo licht toch echt wel een stukje hoger dan van het HBO. Wat over het algemeen maar al te graag wordt tegengesproken door de HBO'ers.
Zo zijn er mensen die HBO recht hebben gedaan die vinden datzij hetzelfde niveau hebben als mensen die rechten hebben gedaan op de Uni. Alleen al het feit dat ze dat denken geeft al aan dat ze er maar weinig van snappen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:37

@peanutbutter: ik snap je punt, maar het niveau verschil is lastig uit te leggen via een beeldscherm Lachen

Het is ook heel persoonlijk vind ik zelf. Ik heb zelf HBO gedaan en studeer nu aan het WO, ja er is verschil maar ik kan niet zeggen wat moeilijker is: theoretische stof verwerken of samenwerken in een groep met mensen die je niet liggen..

Ik zie in mijn werk VWO studenten die niet kunnen aarden op het WO en het HBO heerlijk vinden, maar ook VWO studenten die niets bakken van het HBO, en dat komt dan niet omdat ze te dom zijn, maar de manier van lesgeven ligt hen niet. Het moet ook niet gaan over of je slimmer bent of niet, maar waar je gelukkig van wordt en wat je ligt.

edit: toevoeging

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:04

Ten eerste ben ik blij dat hier wordt aangegeven dat er toch wel iets meer verschil is tussen HBO en WO. Het HBO lag mij redelijk ookal vraag ik me af of de manier van lesgeven echt bij me past. Het knutselwerk in groepjes iig niet. Maar droge stof kan ik ook weinig mee. Dit maakt ook dat ik zo twijfel tussen beide. Ik zit er sterk aan te denken om na mn bachelor nog een master te doen als alle omstandigheden het toelaten. Ik zal me iig nog even goed oriënteren wat de mogelijkheden zijn in het WO want had me eerder voornamelijk op het HBO gericht.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:13

Vraag eens bij een open dag of je een dagje mag mee lopen met een student, dan krijg je echt een goed beeld van hoe de opleiding is en of het bij je past.

Overigens kan je prima na je HBO een master doen, doe ik nu zelf ook Lachen Het kost je alleen een jaartje extra. Ik had op 18jarige leeftijd niet de discipline gehad om een WO opleiding te volgen, daarom was HBO voor mij beter; een diploma waar je mee aan het werk kan en even geen school. Na drie jaar ben ik begonnen met een master.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:17

peanutbutter schreef:
Zo zijn er mensen die HBO recht hebben gedaan die vinden datzij hetzelfde niveau hebben als mensen die rechten hebben gedaan op de Uni. Alleen al het feit dat ze dat denken geeft al aan dat ze er maar weinig van snappen.

Hier heb je idd absoluut gelijk in, ik heb beiden gedaan en het niveauverschil is idd behoorlijk. Dat iemand kan afstuderen aan het HBO wil absoluut niet zeggen dat ze het WO aankunnen, het is zeker een heel andere werk en denkwijze.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:40

Oregon schreef:
Ten eerste ben ik blij dat hier wordt aangegeven dat er toch wel iets meer verschil is tussen HBO en WO. Het HBO lag mij redelijk ookal vraag ik me af of de manier van lesgeven echt bij me past. Het knutselwerk in groepjes iig niet. Maar droge stof kan ik ook weinig mee. Dit maakt ook dat ik zo twijfel tussen beide. Ik zit er sterk aan te denken om na mn bachelor nog een master te doen als alle omstandigheden het toelaten. Ik zal me iig nog even goed oriënteren wat de mogelijkheden zijn in het WO want had me eerder voornamelijk op het HBO gericht.

Op het WO moet je idd minder in groepjes werken, maar af en toe is er wel les in kleinere groepen en moet je iets met meerdere studenten doen. Maar dat is wel zo'n 80% minder dan op het HBO, waar er zowat geen individuele opdrachten waren en bijna alles in groepjes moest.

De stof die je op het WO krijgt is veel meer en het is abstracter, dus minder concreet, geen duizend voorbeelden, meer theorieën en visies. Op het HBO was het bij mij zo dat als ik een hoofdstukje moest lezen, daar de volgende les op in werd gegaan, het verduidelijkt met voorbeelden. Op het WO wordt in de colleges ook wel de stof behandeld, maar niet zo duidelijk per hoofdstuk. Je hebt vaak meerdere boeken per vak en in colleges worden vaak nieuwe stof en dingen uit beide boeken die bij het thema passen behandeld. Ook is veel in het Engels, maar als je een beetje taalgevoel hebt dan wen je daar toch snel aan.

Verder denk ik dat je wel een bepaalde manier van denken of denksnelheid nodig hebt, wil je het een beetje leuk hebben. Dingen als computercursussen gaan ook in een hoog tempo.

Ik kan voor jou niet inschatten of je dat kan of niet, dat moet je zelf doen. En daarom zou ik ook meedoen aan een meeloopdag, dan heb je iig een beetje een beeld van hoe het er tijdens een college aan toegaat en wat je ongeveer kunt verwachten.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:30

Ook ik heb ervaring met beide, en hoewel ik de meest praktische WO-studie volg die er is (Geneeskunde, de enige WO-studie zonder scriptie Knipoog ), vind ik het verschil levensgroot. Het meest verstandige lijkt me iets dat al eerder even genoemd werd: loop een dagje mee. Voel hoe het is, luister naar de verhalen, bedenk je of het bij jou past Lachen