Wat kan het zijn wanneer je emoties "verdwijnen"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wat kan het zijn wanneer je emoties "verdwijnen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:18

Ik was altijd een gigantische stresskip en dat is verdwenen... sterker nog, je moet me helemaal gek maken, wil ik iets in de richting van stress voelen.
Ook ben ik niet meer boos te krijgen (en ik was snel op de teentjes getrapt, veel te snel...)

Zo kan ik nog wel een hele lijst opnoemen van dingen die drastisch veranderd zijn afgelopen jaar in mijn "emotie-huishouding".
Wat is nog wel goed voel is vreugde en depressie (maar wel minder dan... vroeger)

Wat kunnen hier redenen voor zijn?

Ik heb afgelopen 4 maanden een hele hoop meegemaakt, dingen waar je "stuk" van hoort te gaan, en eerlijk gezegt, interreseerde het me geen klap.. (kreeg er niks aan gevoelens bij).
Toen is het echt tot me gaan doordringen dat er iets niet klopt... (daarvoor was het nog "makkelijk").

Het enige wat mijn psycholoog steeds zegt is of ik het wel zeker weet dat ik me niet gewoon zo normaal had gevoeld... Verward maw ik word niet geloofd door haar...?

marleen_usar

Re: Wat kan het zijn wanneer je emoties "verdwijnen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:22

Heb ik ook ik weet niet waar het door komt,ik kan soms echt heel rustig blijven bij iets ergs.Het lijkt wel of ik geen emoties meer heb of zo?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:24

heb ik ook, ben nu 3 weken geleden uit huis gezet, had het er eerst erg moeilijk mee, maar nu voel ik helemaal niets meer... Een soort immuniteit... Zou vast ergens goed voor zijn. Zelfbescherming.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 03-01-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:26

Opzich wel een goed gevoel dat er meerderen zijn...
Niet geloofd worden door je psycholoog ga je wel van twijvelen.

Ik loop hier nu dik een jaar mee, maar pas toen mensen gingen zeggen van "oh wat vreselijk voor je, hoe gaat het met je?" en ik moest gaan nadenken wat er dan zo erg aan was... en moest gaan liegen om niet "raar" of "banketstaaf" gevonden te worden... dan ga je je toch afvragen wat er mis is met je.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:32

Is zelfbescherming denk ik? Omdat je anders onderdoor zou gaan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:42

Ik zou naar een psycholoog stappen. Je bent nu aan het "over"leven en niet aan het leven. Je hebt zoveel voor je kiezen gehad dat je onbewust je gevoelens even uitschakelt maar vroeg of laat komen ze allemaal terug. Dat kan erg heftig zijn en soms ontwikkelen zich er stoornissen. Dus hulp inschakelen. Een paar gesprekken zijn soms al voldoende om de boel geestelijk weer op de rit te krijgen.

Ik wens je veel inzicht en kracht toe om hieruit te komen.

Edit: Ik lees nu pas dat je hulp hebt maar deze je niet geloofd. Het is heel belangrijk dat jij je begrepen voelt door je psych, dus kijk of je een andere kan krijgen. Soms is het even zoeken naar een hulpverlener waarmee het klikt.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 03-01-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:43

Slik je medicijnen? of de pil?

Ik herken dit wel heel erg. toen ik medicijnen slikte was is net een zombie voelde niks meer. werd niet eens kwaad om dingen waar ik normaal heel kwaad om werd. had totaal geen emotie.
Slik nu geen medicijnen meer maar echt veel emoties heb ik nog steeds niet. wat anderen verschikkelijk vinden kan mij soms geen moer schelen. pas wanneer ik iets heel spannends heb gedaan of iets heeeel leuks dan ben ik emotioneler.
soms wel jammer want sommige mensen kunnen genieten van iets wat ik saai vind en het nut niet van inzie.
maar soms is het ook wel makkelijker niet zo emotioneel te zijn denk ik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:46

wegstoppen uit zelfbescherming? pas wel op. als je dat te veel doet barst uiteindelijk de bom en is het veel lastiger om alle emoties te ordenen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:48

Equidea schreef:
Opzich wel een goed gevoel dat er meerderen zijn...
Niet geloofd worden door je psycholoog ga je wel van twijvelen.

Ik loop hier nu dik een jaar mee, maar pas toen mensen gingen zeggen van "oh wat vreselijk voor je, hoe gaat het met je?" en ik moest gaan nadenken wat er dan zo erg aan was... en moest gaan liegen om niet "raar" of "banketstaaf" gevonden te worden... dan ga je je toch afvragen wat er mis is met je.

Ik weet hoe vervelend het is om niet gelooft te worden door je psycholoog, ik was daarom ook snel weg bij de betreffende persoon. Ik ben er wel heel erg door gaan twijfelen, en ik heb stappen ondernomen en heb maandag een intake bij een ander. Ik kan je wel adviseren om dan voor jezelf te kiezen en een ander op te zoeken! Sterkte in ieder geval, en als je er nog verder over wilt praten mag je ook PM-en Lachen

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:48

klinkt herkenbaar, ik had ook pas het gevoel dat er "iets" niet klopte toen ik geen verdriet voelde toen ik mijn kat van 22 jaar in moest laten slapen.

Ik ben gestopt met de pil, en overgegaan op een spiraaltje zonder hormonen.

Toen kon ik eindelijk weer eens huilen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:44

Herkenbaar... Mijn emoties komen helaas op de verkeerde manier naar boven als ik alcohol (witte wijn Verward ) op heb en als het gaat om mijn huidige vriend. Blijkbaar maakt hij extreem veel in me los en het erge is, het gaat helemaal niet goed tussen ons, hij is nu ook in een ander land.

Verder voelt alles al 10 jaar een beetje hetzelfde. De laatste tijd kan ik gelukkig weer blijheid voelen, maar dat was heel lang weg. Of me verheugen op een vakantie ofzo, dat deed ik ook niet meer, ik had zelfs vaak ineens geen zin meer om weg te gaan Verward
Ik heb soms ook weinig motivatie meer om er wat leuks van te maken. Ik heb de afgelopen paar jaren ook veel te veel meegemaakt en ik denk dat het een soort zelfbescherming is.

Ook heb ik niet altijd meer zin om te 'vechten' en er in mijn eentje wat van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:46

Hoe noemen ze dat ook al weer......oja,dissosiatie.
Zelfbescherming, je sluit je af van de buitenwereld en het lijkt net of je in een
soort roes zit, herken je dit?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:36

Lijkt me wel lekker als je alles buiten kan sluiten ipv helemaal te flippen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:39

LiNdA1986 schreef:
Lijkt me wel lekker als je alles buiten kan sluiten ipv helemaal te flippen

Het kan handig zijn.
Tot je alles maar buiten blijft sluiten en het ondertussen nog allemaal binnen in je zit en je hier door problemen krijgt. Knipoog

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:42

heb ik ook als er iets gebeurd blijf ik heel emotie loos
voorbeeld: vader werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis en er werdt naar school gebeld om het ons te vertellen ( ons is mij en zus) me zus flipte hem helemaal helemaal huilen helemaal in paniek... en ik zo okeej? en hoe moet ik nou naar paardrijden dan (zoooooo beschamend) dus ik weer rustig de klas in maa rhet nieuws verspreide zich heel snel ( kleine school) en iedereen ging focking lief doen... kon ik echt niet tegen op een gegeven moment schreeuwde ik HALLO DOE NORMAAL?? toen zeiden ze doe jij wel normaal??

ik vind het niet zo erg,, het komt alleen Küt over.. miss moet je het posietieve eruit halen??

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:58

TS, ik herken mezelf zó erg in jou verhaal! Ik denk er veel over na, maar trek elke keer weer de conclusie dat het waarschijnlijk 'normaal' is. Ik heb ook best wat dingen mee gemaakt, en volgens mij zijn mijn emoties daar ook in verloren gegaan.

Ik raakte waanzinnig in de knoop toen een vriendin echt oprecht wou weten hoe het nou met mij ging. En echt, ik wist géén antwoord. Ik weet niet eens hoe ik me voel.
Heb jij daar ook last van?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:54

Dit is weldegelijk iets psychisch en ik vind het raar dat je niet geloofd wordt door je psycholoog. Ik raad je dan ook sterk aan een ander te zoeken die wél naar je luisterd en hiermee aan het werk gaat.
Je hebt heel veel meegemaakt schrijf je zelf en je geest heeft verschillende manieren om hiermee om te gaan: afweermechanismen. Deze zijn bij jou volop aan het werk om je te beschermen tegen meer (psychische) pijn. Als je echter helemaal geen emoties meer hebt of kunt hebben kan dit je later een enorme klap geven.
Zoek idd hulp hiervoor, het is erg belangrijk hier goed mee om te gaan onder professionele begeleiding.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:00

Mas schreef:
Dit is weldegelijk iets psychisch en ik vind het raar dat je niet geloofd wordt door je psycholoog. Ik raad je dan ook sterk aan een ander te zoeken die wél naar je luisterd en hiermee aan het werk gaat.
Je hebt heel veel meegemaakt schrijf je zelf en je geest heeft verschillende manieren om hiermee om te gaan: afweermechanismen. Deze zijn bij jou volop aan het werk om je te beschermen tegen meer (psychische) pijn. Als je echter helemaal geen emoties meer hebt of kunt hebben kan dit je later een enorme klap geven.
Zoek idd hulp hiervoor, het is erg belangrijk hier goed mee om te gaan onder professionele begeleiding.

Hier kan ik niet anders dan mee eens zijn.
Ik wou precies hetzelfde schrijven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:41

Het is vaak heel moeilijk te omschrijven.

Heb je het gevoel dat je zegmaar in een soort stolp leeft? Dat jij in je eigen wereld zit en de rest van de wereld door een glazen bol wordt afgeschermd als het ware? Of raak je "tijd kwijt", dat je geen idee meer hebt wat je hebt gedaan die dag en/ of jezelf wel eens op rare plaatsen "terugvindt"? Gebruik je medicijnen en/ of drugs?

Het kan een manier zijn van jezelf beschermen, een automatische piloot die het dan als het ware van jezelf overneemt als het allemaal te moeilijk wordt om te bevatten.

Het lastige eraan is dat het vaak moeilijk te omschrijven is, en dat mensen snel iets hebben van "die vertelt gewoon niet alles" of "dat is gewoon een gesloten persoon die nooit veel laat zien", ook hulpverleners hebben daar nogal eens last van (heb er al tig versleten in de loop der tijd).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:10

Ja is echt een soort stolp of roes.
En de emoties die ik soms wel goed voel, voel ik perodiek (MD) en zijn niet altijd op te roepen. (dit zijn vreugde en depressie)
Het begon ergens begin vorig jaar, en aangezien ik altijd zoveel stress had, heb ik geen moeite genomen om dit op te lossen.

Maar nu begint het steeds erger te worden en ook de "goede" emoties worden steeds minder (uit schaamte misschien...?).

Ook als ik me bedenk... wat er allemaal gebeurt is, dan verbaast dat me.
Wanneer het bij iemand anders gebeurt zou zijn had ik dat vreselijk voor diegene gevonden.
Maar nu het me zelf overkomt, interreseert het me simpelweg niet Scheve mond

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:40

Dat komt me erg bekend voor, ik heb het met periodes, maar het word langzaamaan wel erger. Ik heb ook behoorlijk wat meegemaakt afgelopen jaren en ik heb af en toe nog van die vage gevoelens, zoals ik kan ineens heel erg blij worden van iets buiten(bijv. landschap ofzo), maar dat komt amper voor. Ik weet ook voor een gedeelte waardoor het komt, bij mij kan alleen de psycholoog mij niet helpen en heeft ze me doorgestuurd naar een psychotherapeut van het ggz, maar dat staat hier niet zo geweldig aangeschreven. Ik ben voorzover ik weet niet depressief. Maar ook mijn hele woede is verdwenen, vroeger had ik af en toe ineens dat ik ergens me nogal druk over kon maken en dat ik gerust iemand de haren invloog, nu echt niet meer, ik maak me er niet eens meer druk om. Volgens anderen loop ik me altijd verschrikkelijk druk te maken over bepaalde dingen, maar ik voel er niks bij, praat er alleen veel over omdat dat op dat moment het enige is waarover ik iets te vertellen heb... Het enige wat ik daarna heb is hooguit nog een afgestompter gevoel...