Eigen bedrijfje -> wie regelt zijn eigen belastingzooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Eigen bedrijfje -> wie regelt zijn eigen belastingzooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:23

Ik vraag me af, hoe moeilijk is het om je eigen administratie en belastingen te regelen voor een klein hobbymatig bedrijfje?

Ik heb het afgelopen jaar mijn belastingen laten regelen door een bedrijfje, allemaal leuk en aardig.. ik houd alles bij in ms access, print de facturen uit, stop ze netjes achter de bankafschriften en de rest wordt door het bedrijfje gedaan.. maar dat kost me wel minimaal 50 euro per maand (zelfs als ik een maand op vakantie ben geweest en dus helemaal niets heb verdiend/uitgegeven) en dan nog eens 100 euro voor het inrichten van hun administratie enzo.. Maar dat kan ik eigenlijk bijna niet betalen Nagelbijten / Gniffelen
Dus wie zit in dezelfde situatie, en doet alles zelf regelen? Is dat een beetje te doen?

KiWiKo

Re: Eigen bedrijfje -> wie regelt zijn eigen belastingzooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:26

lief een goede boekhouder/accountant............ levert meer geld op dan het kost Lachen Lachen

mijn boekhouder heeft mij alles bij elkaar in de laatste 10 jaar 30.000 euro gekost, en heeft met 60.000 opgeleverd............

das winst! gewoonweg omdat hij wel weet wat ik niet weet Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:28

Maar moet jij maandelijks aangifte doen dan?
Ik laat het 1x per jaar doen door een kantoor. Kost het me maar 1x een bedrag. En dan doen ze meteen alles voor me aangeven (BTW, Omzet/inkomstenbel enz.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:30

met de ruitersport zaak eens per kwartaal.......... met de thuiszorg eens per maand Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:30

Wij sturen alles 4x per jaar naar de boekhouder.Kost ons ongeveer € 65,- per keer.Maar als je je erin verdiept zal het niet zo heel moeilijk zijn denk ik Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:31

Als jij een beginnend hobbymatig bedrijfje bent kun je het net zo goed zelf doen!
Vriendlief doet alles zelf, gewoon even goed checken bij de belasting dienst!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:35

KiWiKo schreef:
met de ruitersport zaak eens per kwartaal.......... met de thuiszorg eens per maand Lachen

Ik doelde op TS, maar geeft niet *LOL*
Ik vroeg het omdat ze dus maandelijkse kosten heeft, terwijl ze een klein hobbymatig bedrijfje heeft. Dan vind ik het wel veel om al maandelijkse kosten te hebben voor boekhouding. Ik hoef 1x per jaar aangifte te doen (nog wel Knipoog ) en dan lever ik het dus ook 1x per jaar in bij mijn accountant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:37

Mijn bedrijfje is echt hobbymatig Kiwiko, hoef ook geen belasting af te dragen.. Als ik zo veel verdiende dan zou het me ook helemaal niks uitmaken wat die boekhouder kost Haha! Maar helaas, af en toe moet ik het een maand lang doen met hooguit 200 euro, en als daar dan nog 100 euro voor de boekhouder vanaf gaat.. Nagelbijten / Gniffelen

Djilan, ik krijg 4x per jaar de blauwe envelop op de mat.. Dus 4x per jaar breng ik de papieren weg, en dat wordt dan wel per maand berekend. Maar 1x per jaar klinkt wel ideaal zeg Lachen Ik ga dat eens navragen! En ook al zou dat niet veel schelen qua prijs, dan heb ik in ieder geval niet elke maand onverwachte uitgaven ertussen zitten Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:40

die 4 keer per jaar is makkelijker. Zelf erg gemakkelijk in te vullen Haha! gewoon zorgen dat je je facturen op volgorde weglegt, dan alles invullen opsturen en klaar Knipoog

Tenminste, das genoeg voor de belasting dienst. Voor jezelf is het fijner om het even in een boekhoudachtig iets bij te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:12

Als het echt meevalt dan denk ik dat ik het zelf eens ga proberen Haha! Als het niet lukt kan ik altijd nog iemand erbij halen om te helpen Lachen

Ik heb alles al netjes op orde liggen, een aparte rekening geopend voor t bedrijfje, alles ingevoerd in acces dus de facturen met alle gegevens rollen zo uit de printer en leg ik altijd direct achter het bankafschrift.. In principe zou het dus een eitje moeten zijn Haha!
Het zijn ook hooguit 20 bestellingen die ik per maand binnen krijg. Dus als dat alles is wat je moet invullen dan valt het misschien best mee!

Bedankt allemaal Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:13

bedenk je wel dat een goede boekhouder aan aftrekposten denkt die bij jou niet opkomen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:21

Maar aangezien ze zelf geen belasting hoeft te betalen, er nauwelijks iets op het bedrijf staat (hobbymatig) en ze over alles wat ze inkoopt voor het bedrijfje btw terug kan vragen valt het heeel erg mee met de aftrekposten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:36

das niet waar Lachen denk aan huisvestig/bedrijfspand............. bijvoorbeeld

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:41

Ik denk inderdaad dat dat vrij weinig is Ja
En die meneer heeft het daar eigenlijk tot nu toe nog nooit over gehad.. Verwerkt de facturen en afschriften, strijkt zijn centjes op, maar verder hoor ik er niets van. Ik heb zelf wel regelmatig gevraagd hoe het zit met dingen als een bedrijfsauto, benzine, telefoon enzo, maar dat staat er toch volgens mij allemaal buiten.. of hij heeft er gewoon geen zin in om dat allemaal te regelen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb een werkruimte gemaakt in de kelder van t huis (van mij ouders), dus verder ook geen uitgaven als huur en verbruik enzo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:47

daarom wil ik een boekhouder die voor mij werkt en niet voor de BVNederland Lachen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:56

Die van mij heeft een eigen kantoortje, eenmanszaakje, en doet de belastingen van mn pa en oma al jaren lang. Vandaar dat ik hem toen ook heb gevraagd om mijn belastingen te doen..
Natuurlijk zonder eerst te vragen wat t kost.. "Ja meid, ik kom morgen langs, dan help ik je met de administratie en maak ik je een paar bestanden en leg ik je alles uit.. bla bla"
Totdat ik de rekening kreeg, wist ik direct waarom ie zo aardig was Nagelbijten / Gniffelen
Daarna heeft ie nooit meer persoonlijk gebeld ofzo..

Dacht altijd dat die hoge prijzen normaal waren voor een bedrijf, maar als ik t vergelijk met prijzen die ik op internet tegenkom.. Bloos
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-01-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:59

ik zou persoonlijk lekker zelf je belastingen gaan doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:00

Dat ga ik zeker proberen Ja

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:01

Het klinkt toch niet alsof diegene heel gemotiveerd is om alles netjes voor je uit te speuren... Ik denk dat ik iemand anders zou zoeken als ik jou was, of het idd zelf proberen. Maar niet op deze manier...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:02

ma_rie_tje schreef:

moet je wel de mazen weten............. anders kan je dat geld watj e zo aan de BV Nederland geef beter stoppen in de vakantie die je boekhouder eruit weet te slepen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:05

ma_rie_tje schreef:

Dat vinden de jongens in Apeldoorn leuk Haha!
Dan weet je tenminste zeker dat je hun bijzondere aandacht hebt.

Je eigen belastingzaken regelen is een ding als je vakgebied ook werkelijk belastingen is.
Voor alle anderen kan ik alleen maar van harte aanbevelen om de 'belastingzooi' vooral wél naar een administrateur of (bij grotere zaken) accountant te brengen.

Want er zitten absoluut meer haken en ogen aan dan je in eerste instantie zou denken.
KiWiKo weet iig wél waar ze het over heeft Knipoog

Een GOEDE administrateur kost geen geld, hij brengt het op.
De klant van de administrateur moet wel alert blijven en ook (gaan) weten waar het over gaat.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:17

Ik betaal heel wat meer hoor. 250 per kwartaal. paar honderd voor het inrichten, een fiks bedrag voor iedere vraag die ik stel Boos! , 900 euro voor de jaaropgave... en of hij zichzelf terug verdient, ik betwijfel het

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:17

Moet je eens zien wat het kost als je de spullen niet tijdig en volledig aangeeft Haha!

Sommige KLEINE bedrijven kunnen volstaan met een betrekkelijk naamloos maar ervaren administratiekantoortje. Als KLEIN bedrijf hoef je geen klant te zijn van een Deloitte, bij wijze van spreken.

Ik was ooit klant van AVM Accon.
Totdat men mij 73 uren in rekening wilde brengen voor een luttele 160 voorgecodeerde boekingsregels Haha! (bedrijf werd beëindigd). Niet iedere accountant is even geschikt. Daarom moet je als klant vooral wel kritisch blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:34

Ik werk zelf bij BDO en zie dus veel administraties van kleine bedrijfjes.. Nou soms is het echt een enorme puinzooi, gewoon slordig, onoverzichtelijk en veel dingen die missen.. Zulke bedrijfjes doen er zeker goed aan om het door een deskundige te laten doen, voor zulke bedrijfjes schelt het ook enorm veel geld.. De boetes van de belastingdienst zijn immers niet mis..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:38

Ik heb ook een bedrijf en vanaf dag 1 heb ik een boekhouder. Ik doe mijn eigen facturen en zorg dat alles overzichtelijk bij hem aankomt want de belasting mag hij voor mij regelen. Er zitten zoveel haken en ogen aan de opgaves en de regels veranderen zo vaak, daar ben ik gewoon niet van op de hoogte.
De boekhouder is elke 3 maanden een paar uurtjes voor mij bezig en daar betaal ik ook zeker een hoop voor, maar als ik omreken hoe lang ik er zelf mee bezig zou zijn dan kan ik die tijd beter gebruiken in mijn bedrijf.
Mijn ervaring is echter wel dat er een hoop boekhouders en administratiekantoren zijn waar je beter met een grote boog omheen kan lopen. Misschien eens op zoek gaan naar een ander bedrijf voor je administratie.