Rijbewijs halen in het buitenland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijbewijs halen in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:32

Hoi,

ik ga aan het einde van 2009 naar de VS of Canada voor 12 maanden, en ik wil dan eigenlijk als het kan gelijk m'n rijbewijs halen.
Maar aangezien ik daar maar 12 maanden blijf, weet ik niet of het mogelijk is? Is er iemand die hier wat meer over weet?

Iig alvast bedankt. Knipoog

Sylvia

Re: Rijbewijs halen in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:38

Ik vraag me eigenlijk af of dat je daar je rijbewijs wel kunt halen? In Nederland moet je nl gevestigd zijn in Nederland, volgens mij kun je dat niet op een visum doen.

Ik zit even op de site van het RDW te kijken, ik zie de VS en Canada niet in de lijst staan: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... bewijs.htm

Dus afgaande op die lijst kun je het niet omruilen... Wat dus eigenlijk betekend dat het weggegooid geld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:57

Even gekeken, dit staat er wel;

Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.

Dus ik zou wel mijn rijbewijs daar in Amerika/Canada kunnen halen, en dan theorie- en praktijkexamen nog een keer hier, en dan heb ik wel m'n Nederlands rijbewijs? Clown

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:01

Dat laatste klopt, als je in nederland dan alsnog beide examens met goed gevolg aflegt krijg je natuurlijk gewoon je rijbewijs.

Punt is dat je even moet kijken hoe je verzekering het vindt als je in de VS gaat autorijden (las ik net een ander topic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:22

Waarom zou dat een probleem worden? Bloos

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:25

Volgens mij moet je daar een jaar met rijbewijs gereden hebben, anders is het hier niet geldig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:28

Aan feiten heb je meer dan aan 'volgens mij...'. Knipoog

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... bewijs.htm

RDW.nl schreef:
Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een rijbewijs van buiten de EU/EER moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin de aanvrager ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde.

Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.

Het staat vrij cryptisch omschreven, dat moet ik toegeven. Even contact opnemen met de RDW, daar kunnen ze je meer vertellen. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:31

Maar dat geldt voor het omwisselen Karin, TS zal een theorie- en een praktijkexamen af moeten leggen... Kan me in elk geval niet voorstellen dat de eis daarvoor langer dan die 185 dagen is.

Even contact opnemen met RDW is idd het snelste en het trefzekerst Ja

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:28

Je moet ook 185 dagen ingeschreven staan om in dat land examen te kunnen doen.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:30

nou ja tenminste hier, hoe het daar dan weer is,.....