Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
RiandeV schreef:Wat was de houdbaarheidsdatum op de pakken? Gist dat oud is (hoeft nog niet eens echt over datum te zijn, rijst niet)
En probeer het anders in de oven op 50 graden, tocht werkt meestal ook funest voor deeg dat moet rijzen en vaak toch het best boven de verwarming. Bijvoorbeeld als er een raam met vensterbank boven is...
PS. Ben je niet wat vroeg met bakken? Ik ga morgen pas aan de slag.

Maya schreef:Hoe 'ziet' het deeg er verder uit?
Welke mix heb je gebruikt? Wat moest je toevoegen?
SOS Piet schreef:Oliebollen
250gr bloem
2 eieren
Bloemsuiker
20gr verse gist
Snuifje zout
100ml water
100ml melk
Bereiding:
- Voeg de bloem, het water en het snuifje zout samen in een kom
- Brokkel de gist in de melk en laat die lauw opwarmen
- Giet dit mengsel bij het deeg en voeg 2 eieren toe
- Het geheel goed kloppen met de garde tot een mooi deeg
- Bedek het deeg met een handdoek en laat ge- durende 20 à 30 minuten rijzen in een oven van 50°C
- Maak met twee lepels bolletjes en laat ze zacht zakken in de frituurolie van 170°C
- Bestrooien met bloemsuiker en serveren
Tips
1. Minder vocht
2. Eieren in deeg
3. Gist bij lauwe melk
4. Rijzen in een oven van 50°C
HelgaV schreef:Bedankt voor dat recept!!
Ik ga ze morgen eerst nog een keer met kant en klare mix maken en heel lang wachten. Als dat nog niet lukt ga ik het zo proberen
Urielle schreef:HelgaV schreef:Bedankt voor dat recept!!
Ik ga ze morgen eerst nog een keer met kant en klare mix maken en heel lang wachten. Als dat nog niet lukt ga ik het zo proberen
Ik hoop dat het jouwe is gelukt, ik ga nl. Piet Huysentruyt afmaken, mijn deeg rijst niet
.
) Urielle schreef:Ik ben nu ook een extra kans aan het wagen met Dr Oetker![]()
Mijn vriend was zo wijs om een pak mee te brengen (en dat is knap hoor, hier in Belgie eten ze geen oliebollen met oudjaar dus er is zo moeilijk aan te komen)