Bestuursjaar tijdens studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flippertje

Bestuursjaar tijdens studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:24

Hey bokkers,

Ik sta op het punt om een bestuursjaar in te gaan. Ik ga besturen voor mijn studievereninging als voorzitter en commissaris onderwijs. Op dit moment komt er ontzettend veel op ons als kandidaatsbestuur af. Gelukkig staat het huidige bestuur ons met veel wijze raad terzijde.
Zijn er meer bokkers die tijdens hun studie een jaar bestuur doen of hebben gedaan voor een studie/studenten/sport/cultuur-vereniging? Wat was jullie motivatie hiervoor en hoe hebben jullie het ervaren? Misschien leuk en leerzaam om wat ervaringen uit te wisselen.

Groetjes.

WhiteRose

Re: Bestuursjaar tijdens studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:35

Ik ben officieel geen onderdeel van een bestuur, maar werk als assessor voor mijn studie - en op zich is dat soms best vergelijkbaar met besturen Knipoog Ik ken hierdoor ook bovengemiddeld veel "bestuursstudo's", ook uit andere steden Lachen

Hoe het is, ligt er een heel klein beetje aan wanneer je het vraagt. Het heeft, zoals alles, mooi en minder mooie kanten. Ik krijg 0,2fte (niet dat dat realistisch is, maar toch) - en probeer er dus een fulltime studie en eigenlijk ook een meer dan gemiddeld sociaal leven op na te houden. En soms is het dan best vermoeiend Knipoog
Maar, drukte hoort bij mij, zonder drukte ben ik mezelf niet en ik kan toe met weinig slaap, dus dat scheelt...

Geniet van je jaar - het is zo heerlijk mooi. En op de momenten dat het vooral lastig, vermoeiend en drama is - denk dan terug aan je installatie borrel en geniet opnieuw Lachen

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:21

Ik zit op dit moment in het bestuur van een jongerenvereniging (qua idee hetzelfde als een studentenvereniging, maar dan voor alle jongeren ipv alleen de studenten). Onze vereniging is erg klein, en ik ben eigenlijk heel goed bevriend met alle andere bestuursleden. Tijdens de vergaderingen hou ik dus ook mijn sociale contacten bij. Maar eigenlijk hebben wij vrij weinig moeilijke situaties, vaak weet ik al wat er komen gaat en wanneer ik wat moet doen, dus kan ik dat goed plannen. En de meeste moeilijke situaties die er zijn worden opgelost door de voorzitter en de commissiebegeleider.

Ik ben in het bestuur gekomen omdat het zusje van mijn (nu) ex een jaar naar luxemburg ging, en dus vervanging zocht. Dat ben ik toen geworden. Ik heb dus eerst een half jaar de ledenadministratie gedaan, en nu ben ik secretaris. Bevalt me eigenlijk allebei erg goed. Haha! Owh onze vereniging telt nu rond de 75 leden, erg klein dus, maar ik ken wel iedereen!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:27

Onze vereniging telt 2500 leden, en wij zijn slechts een vierkoppig bestuur. Dit betekent dus dat ik meer dan 40-urige weken ga draaien, er niet naast kan studeren en ook m'n sociale leven op de schop moet gooien.
Gister de eerste keiharde deadline gehaald, het aanbieden van ons beleidsplan Lachen

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:43

Zo dat is wel eventjes een ander verhaal, voor mij is het iets wat ik ernaast doe, maar voor jou is het gewoon een fulltime baan. Krijg je er dan trouwens ook voor betaald? Want anders lijkt me het niet echt de moeite waard. En welke vereniging is het, want 2500 leden is wel erg veel! Knipoog

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:26

Aan een bestuursjaar houdt je over 't algemeen qua financiën niets over - maar daar doe je het dan ook niet voor. Wat je er netto aan overhoudt: héél veel plezier, geniale herinneringen, bergen ervaring, een netwerk van wie-doe-je-wat en een mooie alinea op je C.V.
It's worth it! Ja

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:43

@Inguhh, ik krijg er niet voor betaald, het is echt iets dat je vrijwillig doet. Om m'n studievertraging enigsinds te compenseren krijg ik er 10 afstudeermaanden voor. Bij die 2500 leden zitten gelukkig ook de alumni, en daar ben je als bestuur weinig tijd aan kwijt.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:50

Wat wordt bedoeld met afstudeermaanden?
Hier in Wageningen is het zo dat besturen vergoeding krijgen. Geloof dat het bij ons van onze vereniging 1/2 jaar studiefinanciering is. Maar echt weten doe ik niet.
Ik ben meer van het commissies draaien. Ook vrijwillig, dat dan weer wel. Maar je leert er zo veel meer van.
Lustrumweek (voor studentenvereniging) combineren met school was wel een beetje moeilijk, was ook vrij kapot daarna. Maar het gevoel van voldoening Lachen!

Nu zit ik eigenlijk alleen nog in een veebeoordelingscommissie die wedstrijd veebeoordelen (koeien op 'n rijtje zetten en dat goed kunnen toelichten) organiseert voor verschillende agrarische hogescholen/universiteiten. Soms druk, vooral met sponsoring etc. Maar verder goed te combineren.

Motivatie: het zijn mooie dingen om mee te maken, je leert er veel dingen van, vooral organiseren.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:01

peelemeisje schreef:
Wat wordt bedoeld met afstudeermaanden?
Hier in Wageningen is het zo dat besturen vergoeding krijgen. Geloof dat het bij ons van onze vereniging 1/2 jaar studiefinanciering is. Maar echt weten doe ik niet.
Ik ben meer van het commissies draaien. Ook vrijwillig, dat dan weer wel. Maar je leert er zo veel meer van.

Maybe interpreteer ik je verkeerd, maar ik vind commissiewerk niet vergelijkbaar met een bestuursjaar. Zéker je leert ervan, het is prachtig, etc. Ik zou ook zeker zeggen: Doen! Ik draai naast mijn werk zelf ook minimaal 2 commissies - gewoon omdat het zo ontzettend leuk is. Maar mijn werk is toch wel van iets andere orde, qua leermomenten en belasting (en dat in zichzelf is al heel erg leerzaam...) Lachen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:07

Nee klopt helemaal.
Als ik zie hoe onze bestuursleden soms druk bezig zijn. Ik wil dat niet, ik wil ook nog vrijheid hebben om 's avonds naar huis te gaan (thuis een boerderij) ipv altijd maar bezig te zijn voor een bestuur.
Ik weet dat bestuur draaien iets anders is, totaal niet te vergelijken, maar én studie én 3 commissies (met ongeveer wekelijkse vergaderingen...) én voetballen is ook wel moeilijk te combineren.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:35

Misschien vind ik dat wel het meest leerzame van het moment...
Mijn werk, een roeivereniging waar ik bijna altijd 2 avonden in de week op een borrel binnen kom vallen, verplichtingen van studie, zelfstudietijd, een heel druk sociaal leven, 2 commissies, huisgenootjes die je weleens willen zien, stappen, sporten, een hobby-bijbaantje voor afntoe... En dat gaat allemaal goed, met wat minder slapen en wat beter je tijd verdelen. Maar zodra er iets misgaat, dan wordt het improviseren - en dat is zó leerzaam. Hoe kies je, hoe organiseer je, hoe verdeel je je tijd Lachen

En... het is genieten. Zoveel doen op zo'n tof niveau - livin' life on the edge Lachen