grote kuis: wat gooi/doe je weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

grote kuis: wat gooi/doe je weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:38

Rommel gooi je weg.
Defect materiaal gooi je weg.
Niet veel gedragen kleren geef je weg.

Maar mijn kasten blijven uitpuilen. En dan begin ik te rommelen en kom ik dingen tegen waarbij ik me de vraag stel of dit bijgehouden moet worden of niet, omdat er toch een (sentimentele) waarde aan hangt. Maar het begint hier echt op te stapelen. Dozen vol.

Voorbeelden:

- kerstkaarten/verjaardagskaarten, ook van goede vrienden
- (liefdes)brieven van pennevriend(innet)jes, 15 jaar geleden
- geboortekaartjes, doopsuikerpotjes/bakjes/zakjes van goede vrienden
- boeken (goede thrillers, romans): 1 keer gelezen dus ze zien er splinternieuw uit, maar te goed/duur om weg te gooien/geven
- schoolarchief: heeft toen een bom geld gekost en dit zomaar weggooien?
- teddyberen, poppen van vroeger
- speelgoed van vroeger (zoals lego technic, best duur speelgoed), gezelschapsspelen
- cadeautjes van jaren terug waar je gewoon geen plaats voor hebt, of compleet uit de mode is vb.: kandelaars, kaarsen, petten, oud briefpapier, stempels, balpennen, vulpennen, knutselmateriaal ...
- heeeel veeeel Penny's, van 10 jaar geleden. Een deel riekt al muf.

Wat doen jullie ermee?
Korte pijn en gooi alles weg. Achteraf nooit spijt gehad?
Ik heb het moeilijk om vb. teddyberen weg te gooien, maar het zijn er zoveel...
Of het dure speelgoed, dat vind ik ook zo jammer.
Ik denk stilaan om contact op te nemen met een weeshuis en mijn speelgoed weg te geven.

Veirl

Re: grote kuis: wat gooi/doe je weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:41

Kaarten gooi ik weg. Ja
Boeken zou ik zelf nooit weg doen, maar je kunt ze anders altijd nog tweedehands verkopen.
Geboortekaartjes etc zou ik inplakken.
Schoolarchief: wat is dat ? Huilen van het lachen
Teddyberen etc. alleen degene waar ik echt aan gehecht was.
Speelgoed niet, kun je altijd voor later bewaren. Ja
Cadeaus waar je nu niets meer aan hebt: weggooien/weggeven.
Penny's aan je buurmeisje geven ? Huilen van het lachen

Goof

Tja, wat moet je met kado's die je toch alleen maar in een kast zet?? Weggooien die handel als je het toch niet gebruikt? Kerstkaarten en liefdesbrieven van vroeger?? Lees je nooit meer, doe je nooit meer iets mee, ook weg Haha!
En schoolspullen bewaren omdat het vroeger geld gekost heeft?? Zul je in de toekomst ook nooit meer gebruiken, dus ook lekker ritueel verbranden zou ik zeggen Haha!

Kortom, ik ben er heel simpel in; wat ik niet meer gebruik gaat weg, simpel zat.

Mlies

Ik gooi het weg.. Soms heb ik opeens opruimwoede en dan gooi ik alles weg. Inderdaad ook de kerstkaartjes en brieven...
Achteraf misschien wel jammer, maar als het in de kast ligt heb ik er ook weinig aan. Lachen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:43

Boeken die er nog goed uit zien kun je vaak ook aan de Slegte verkopen! Scheelt gelijk een heleboel ruimte!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:45

Ik doe dingen waarvan ik twijfel of ik ze weg moet doen, in een doos. Die doos zet ik weg, en heb ik er na een jaar niets uitgehaald gaat het weg. Of MP op, of de vuilbak in. En alles idd zo veel mogelijk recyclen via MP, familie ed.

Kaarten gaan de papierbak in behalve degenen die heel veel betekenen, die gaan een paar maanden later. Geboortedingetjes gaan ook weg, tenzij gezamelijk in een opbergdoosje en amper plek innemen.

Spijt heb ik nooit, misschien vanwege het dozen van een jaar systeem. Als je het binnen een jaar niet pakt dan mis je het niet want niet nodig. Eens per jaar mest ik ook heel het huis uit en alles wat niet binnen de twee maanden verkocht is gaat naar de of andere instelling, maar in elk geval mijn huis uit.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:48

Babel schreef:
Boeken die er nog goed uit zien kun je vaak ook aan de Slegte verkopen! Scheelt gelijk een heleboel ruimte!

De Slegte, ja daar koop ik mijn boeken altijd.
Dus nu kunnen ze ze terugkopen voor een lagere prijs? Super.

Schoolarchief van boeken zijn gewoon alle leerboeken en schriften die je gebruikt hebt in je schooltijd. Om vb. Franse taal te leren, of wiskunde.

Breghje, ik zit in die dozenfase. En ben daar ook blijven hangen. Het staat hier op, in en onder mijn kasten vol met dozen. Want meestal als ik iets heb weggegooid, kan ik het net gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:49

Kaarten ect gooi ik altijd weg, behalfe als ik de inhoud wil bewarn dan bewaar ik ze maar er zijn maar zo weinig kaarten die niet kerst-verjaardags-vakantiekaarten zijn met het gewoonlijke kaartentekstje dat ik overhoud en de rest kijk ik toch nooit weer naar ligt dus alleen maar in de weg Knipoog

Boeken kan je verkopen/ zelf cadeau weggeven op bijvoorbeeld verjaardagen net als andere dingen. Penny's gaf ik aan kinderen die van paardjes houden en die wel eens bij mij kwamen paardrijden, net als mijn romana en ragebol boeken die krijgen ze voor hun evrjaardag/ sinterklaas.

Kleren ben ik heel simpel in, waarvan ik niet eens meer wist dat ik het had maar wat ik wel leuk vind doe ik ook weg, zo leuk vond ik het dus niet en als ik het nooit gedragen heb ga ik het ook nooit dragen, behalfe als het ECHT leuk is dan pas ik het aan en komt het bovenin mijn kast, draag ik het dan niet binnen een maand gaat het alsnog weg naar een goed doel Knipoog
Net als de kleding die ik niet meer leuk vind/ die niet past ect ect.

En alleen de dingen waarvan je denkt van dat kan ik ECHT nog een keer gebruiken die bewaar je in een doos. Heb ik ook gedaan met designlampen en die ga ik vanavond weer gebruiken omdat ik er vanavond wel een plekje voor heb wat ik de afgelopen 3 jaar niet had! Vork

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:50

SDE schreef:
Breghje, ik zit in die dozenfase. En ben daar ook blijven hangen. Het staat hier op, in en onder mijn kasten vol met dozen. Want meestal als ik iets heb weggegooid, kan ik het net gebruiken.

Echt waar? Ik kijk die dozen na een jaar nog even door, maar er zit niets in wat ik heb gemist. Misschien ben je toch gehechter aan je spulletjes dan je denkt?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:51

SDE schreef:
Voorbeelden:

- kerstkaarten/verjaardagskaarten, ook van goede vrienden gaat weg, misschien een paar hele belangrijke
- (liefdes)brieven van pennevriend(innet)jes, 15 jaar geleden weg
- geboortekaartjes, doopsuikerpotjes/bakjes/zakjes van goede vrienden weg
- boeken (goede thrillers, romans): 1 keer gelezen dus ze zien er splinternieuw uit, maar te goed/duur om weg te gooien/geven die houd ik wel
- schoolarchief: heeft toen een bom geld gekost en dit zomaar weggooien? wat bedoel je hiermee? oude schoolboeken? In een doos op zolder, en anders toch echt weg. Marktplaats?
- teddyberen, poppen van vroeger gaat echt weg, of naar familie die er nog iets aan heeft
- speelgoed van vroeger (zoals lego technic, best duur speelgoed), gezelschapsspelen ook weg, of naar familie of vrienden. Spellen houd ik alleen als ik ze nog wel eens speel
- cadeautjes van jaren terug waar je gewoon geen plaats voor hebt, of compleet uit de mode is vb.: kandelaars, kaarsen, petten, oud briefpapier, stempels, balpennen, vulpennen, knutselmateriaal ... sorry gaat allemaal weg
- heeeel veeeel Penny's, van 10 jaar geleden. Een deel riekt al muf. die heb ik een aantal jaren geleden ook allemaal bij t oud papier gezet.
.

Sorry duur of niet... het vult wel míjn huis, waar ik in moet leven...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:52

Kaarten gaan weg bij mij. Cadeautjes die ik niet gebruik (na een jaar) gaan ook weg.
Kleding wat ik 2 jaar niet meer gedragen heb gaan ook weg.
School boeken (beroepsopleiding) gaan niet weg. Daar staat nog te belangrijke info in die ik altijd nog kan gebruiken.
Maar boeken van de middelbare school gaan wel weer weg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:53

Slegte koopt echter lang niet alles, jammer genoeg. Misschien Marktplaats oid een idee...of toch dat weeshuis.
Maar als je al één jaar niet meer de spullen heb bekeken of gebruikt dan kan het gewoon weg. Je mag je zelf één doos gunnen met emotionele spulletjes. Daarin kan dan je liefste knuffel van vroeger, wat mooie brieven etc. wat jij wilt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:54

Verjaardagskaarten/kerstkaarten weggooien..
Persoonlijke gerichte kaarten bewaren en na 1 jaar bekijken of je er nog eens in hebt gekeken.. Zo nee dan wegooien. Anders in een doos bewaren.

Boeken verkopen op http://www.bol.com of aan de slegte of op MP. Of als cadeau weggeven.

Penny's geven aan de dichtbijzijnde manege.. Altijd leuk voor de kinders die daar komen Knipoog

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:54

Als je het verkoopt op internet levert het nog iets op. Er zijn vaak ook verzamelaars van allerlei spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:56

Barco schreef:
Kaarten gaan weg bij mij. Cadeautjes die ik niet gebruik (na een jaar) gaan ook weg.
Kleding wat ik 2 jaar niet meer gedragen heb gaan ook weg.
School boeken (beroepsopleiding) gaan niet weg. Daar staat nog te belangrijke info in die ik altijd nog kan gebruiken.
Maar boeken van de middelbare school gaan wel weer weg.

Schoolboeken doe ik dan dus nooit weg, gewoon ook omdat ik een paar jaar geleden samen met mijn moeder de zolder opruimde en daar kwamen we haar dagboek tegen, haar poeziealbums, en enkele schoolwerkboeken wat toch wel erg leuk was omdat ik toen net zelf naar het VMBO ging en dus vergelijking had met watze vroeger moesten leren, en neem van mij aan, dat was heeeeel makkelijk uitgelegt e.d. voor het zelfde soort werk Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:59

SDE schreef:
Rommel gooi je weg.
Defect materiaal gooi je weg.
Niet veel gedragen kleren geef je weg.

Maar mijn kasten blijven uitpuilen. En dan begin ik te rommelen en kom ik dingen tegen waarbij ik me de vraag stel of dit bijgehouden moet worden of niet, omdat er toch een (sentimentele) waarde aan hangt. Maar het begint hier echt op te stapelen. Dozen vol.

Voorbeelden:

- kerstkaarten/verjaardagskaarten, ook van goede vrienden weggooien
- (liefdes)brieven van pennevriend(innet)jes, 15 jaar geleden evt uitsorteren anders ook weggooien
- geboortekaartjes, doopsuikerpotjes/bakjes/zakjes van goede vrienden weggooien
- boeken (goede thrillers, romans): 1 keer gelezen dus ze zien er splinternieuw uit, maar te goed/duur om weg te gooien/geven marktplaats? anders mooie boekenkast maken
- schoolarchief: heeft toen een bom geld gekost en dit zomaar weggooien? bewaren
- teddyberen, poppen van vroeger de leukste bewaren de rest afgeven
- speelgoed van vroeger (zoals lego technic, best duur speelgoed), gezelschapsspelen afgeven
- cadeautjes van jaren terug waar je gewoon geen plaats voor hebt, of compleet uit de mode is vb.: kandelaars, kaarsen, petten, oud briefpapier, stempels, balpennen, vulpennen, knutselmateriaal ... kringloop
- heeeel veeeel Penny's, van 10 jaar geleden. Een deel riekt al muf. afgeven

Wat doen jullie ermee?
Korte pijn en gooi alles weg. Achteraf nooit spijt gehad?
Ik heb het moeilijk om vb. teddyberen weg te gooien, maar het zijn er zoveel...
Of het dure speelgoed, dat vind ik ook zo jammer.
Ik denk stilaan om contact op te nemen met een weeshuis en mijn speelgoed weg te geven.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:53

Naar wat ik hier allemaal lees, moet ik veel wegdoen Haha! .
Het zal een klus van weken zijn, maar ik zal al eens beginnen met mijn schoolarchief uit te pluizen.

Zo bestaat mijn eindwerk en bundels van mijn stagebedrijf uit meerdere zelfgetypte boeken, een halve doos vol. Deze wil ik toch behouden. En ook mijn poezie-en tekenschriftje uit het eerste leerjaar. Voor de nostalgie ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:25

Ik denk niet dat een ander voor jou kan bepalen wat je weg kan gooien en wat niet Knipoog Jij hebt er een bepaalde band mee/hecht er een waarde aan.. dat kunnen wij niet voor je bepalen toch? Lachen

Succes met uitzoeken/opruimen/bewaren iig! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:52

Belangrijke regel, bij twijfel : WEG

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:10

Wij zijn nu ook het huis aan het uitruimen voor een eventuele verhuizing (emigratie) En wij denken gewoon bij alles: Zou ik dit meenemen als ik naar Spanje ga? 9 van de 10 keer is het antwoord nee en gooien we het gewoon de container in.
Spullen die waarde hebben, verkopen we.

Op zolder wordt alles wat waarde heeft verkocht, de rest wordt gewoon weggegegooid.
En zoals Shanna zegt.. Bij twijfel.. WEG

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:20

Ik gooi nooit dingen weg, ben overal veel te gehecht aan.
Zeker aan dingen van vroeger. Knipoog

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 12:34

Meliaforever schreef:
Ik gooi nooit dingen weg, ben overal veel te gehecht aan.
Zeker aan dingen van vroeger. Knipoog

En dan eindig je zoals mij Bloos (dozen, dozen, dozen)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:40

even kijken hoe ik/wij thuis het doen Lachen

- kerstkaarten/verjaardagskaarten, ook van goede vrienden= die houden wij inprincipe altijd.
- (liefdes)brieven van pennevriend(innet)jes, 15 jaar geleden= tja, ik ben nog maar 15 en heb nooit echt een brief geschreven Schijnheilig
- geboortekaartjes, doopsuikerpotjes/bakjes/zakjes van goede vrienden= die houden wij.
- boeken (goede thrillers, romans): 1 keer gelezen dus ze zien er splinternieuw uit, maar te goed/duur om weg te gooien/geven= die houden wijook, kan je altijd weer gaan lezen en desnoods gan verkopen.
- schoolarchief: heeft toen een bom geld gekost en dit zomaar weggooien? =bedoel je boeken? , ik denk dat ik daar eerst over na ga denken Ja
- teddyberen, poppen van vroeger= houden, ik heb alles nog van vroeger Ja bij mij zit aan alles wel iets aan vast (herinnering) waardoor je er toch gehecht aan bent Ja
- speelgoed van vroeger (zoals lego technic, best duur speelgoed), gezelschapsspelen = houdenwij ook Ja
- cadeautjes van jaren terug waar je gewoon geen plaats voor hebt, of compleet uit de mode is vb.: kandelaars, kaarsen, petten, oud briefpapier, stempels, balpennen, vulpennen, knutselmateriaal ...= volgens mij houden wij datook Schijnheilig behalve dan de spullen die echt onnodigi zijn.
- heeeel veeeel Penny's, van 10 jaar geleden. Een deel riekt al muf.= die liggen bij mij in een doos op zolder Ja

wij houden eigenlijk best wel veel, maar uiteindelijk gaat het toch weg.
Lachen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:41

Ik heb bijna niks meer van vroeger, ook geen foto's meer van het paardrijden en prijzen etc. Dus tegenwoordig heb ik het best moeilijk met weggooien, dus doe ik het niet zo vaak...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:53

Zo was ik laatst ook aan het opruimen, kwam ik een aantal verjaardags- en kerstkaarten tegen van een vriendin die bijna een jaar geleden overleden is. Wat ben ik blij dat ik die destijds niet weggegooid heb!
Maargoed met die instelling bouw je inderdaad je hele huis wel vol .. Met (school)boeken en speelgoed ben ik daarintegen heel gemakkelijk, daar hecht je immers ook geen waarde aan. Boeken gaan op bol.com of marktplaats, speelgoed en teddy-beren in 'de zak' naar portugal Lachen

Wat trouwens ook helpt; spullen waar je over twijfelt in een doos stoppen, wegzetten ergens in de hoek van een kamer.
2/3 weken later er weer eens inkijken, en alles wat je dus niet gemist hebt gewoon wegmieteren/geven Knipoog