Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ik wilde mijn pensioen bij dezelfde maatschappij houden, als waar ik nu met mijn huidige werk bij zit. En dan kan ik daar meteen navragen hoeveel de maandelijkse kosten zijn. cheyentic schreef:ik betaal ook van mijn nettoloon pensioen, maar daar krijg je het betaalde deel belasting van terug, heel belangrijk dus, want dit is best veel geld, ik betaal overgens 248euro per maand, is heel veel maar verplicht met mijn vak..
denk dat dat een hele rondslomp zou worden tegen die tijd. wss ligt het bedraf dat je aan belasting hebt betaald lager dan tegen die tijd en krijg je er alsnog een aanslag over oid.. bovendien kan ik die 100euro in een jaar nu ook heul goed zelf gebruiken
Falona schreef:cheyentic schreef:ik betaal ook van mijn nettoloon pensioen, maar daar krijg je het betaalde deel belasting van terug, heel belangrijk dus, want dit is best veel geld, ik betaal overgens 248euro per maand, is heel veel maar verplicht met mijn vak..
Mij is altijd geleerd dat je maar één keer belasting betaald over inkomen. Er zijn dus twee scenario's mogelijk.
De meeste voorkomende is dat je de premie van je pensioen uit je bruto salaris betaald. Je betaald hier dus geen belasting over. Een variant daarop is dat je het uit je netto salaris betaald, maar dat je het af kan trekken van de belasting. Dus ook hier betaal je geen belasting over. Wanneer je dan de pensioenleeftijd bereikt hebt en je ontvangt je pensioen dan moet je daar weer wel belasting over betalen.
Theoretisch gezien (ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook daadwerkelijk voorkomt of niet) kan het ook andersom. Dan betaal je je pensioen premies van je netto salaris en vraag je er geen belasting over terug. De belasting is dan dus al betaald en wanneer je de pensieonleeftijd hebt bereikt hoef je geen belasting meer te betalen over het uitgekeerde bedrag.
Kev schreef:Volgens mij kan dat wel, maar denk erom dat je nu waarschijnlijk meer inkomen hebt dan op je 65ste, en dus ook in een hogere schijf zit. Op je 65ste betaal je dan minder belasting...