Kosten pensioen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Kosten pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 07:55

Hallo,

Bij mijn huidige werkgever hebben we een pensioenregeling en die betaald ook geheel voor mijn pensioen.
Ik ben nu aan het solliciteren bij een andere werkgever, maar die hebben geen pensioenregeling.
Dat moet je dan zelf regelen. Nu vraag ik me af wat de kosten daarvoor zijn? Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn huidige baas maandelijks/jaarlijks aan mijn pensioen betaald.

Alvast bedankt!

Wafel

Re: Kosten pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 07:58

Wel belangrijk even na te vragen ja. Zijn toch wel bedragen die de moeite zijn.

Wafel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:05

Je kunt beter bij je bank een gesprek aanvragen over de mogelijkheden. Wat het maandelijks kost, ligt aan wat je wilt, je leeftijd en hoeveel je later wilt overhouden enz.

Hou er bij je salarisonderhandelingen rekening mee dat je nieuwe pensioen van je netto (!) salaris afgaat.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:21

Krijg je je pensioen dan eigenlijk ook netto uitgekeerd ?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:35

Er zijn pensioenspaarplannen die wel van je bruto salaris af gaan, en denk eraan om je reeds gespaarde pensioen over te sluiten anders stagneert dat en houdt je tegen de tijd dat je met pensioen gaat niks meer over.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:23

Mijn vriend betaald in ieder geval maandelijks 133 pensioen ...

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:22

Bedankt voor de antwoorden!
Bij het sollicitatiegesprek was idd gezegd dat ik in salaris meer moet gaan verdienen, omdat ik nu pensioen zelf moet betalen. Dus dat zit wel goed Lachen Ik wilde mijn pensioen bij dezelfde maatschappij houden, als waar ik nu met mijn huidige werk bij zit. En dan kan ik daar meteen navragen hoeveel de maandelijkse kosten zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:24

ik betaal ook van mijn nettoloon pensioen, maar daar krijg je het betaalde deel belasting van terug, heel belangrijk dus, want dit is best veel geld, ik betaal overgens 248euro per maand, is heel veel maar verplicht met mijn vak..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:28

Over het algemeen is het voordeliger om het zelf te regelen, dan kun je zelf kiezen waar je heengaat en dus kijken waar ze bijv de minste kosten in rekening brengen. Je kan dan ook zelf bepalen hoeveel je per maand kwijt wilt zijn. Overigens gaat het dan wel van je netto-loon af, maar als je kunt aantonen dat je het spaart voor je pensioen (dus niet op een gewone spaarrekening) dan kun je het gewoon aftrekken. Voor mij zou het bijv iets van 150 euro bruto zijn, dat is veel minder dan je over het algemeen via een werkgever betaalt...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:37

toch is het ook wel balngrijk te kijken hoeveel je uitbetaald krijgt als je 65bent. het is wel leuk als je nu weinig betaald, maar meestal staat daar natuurlijk wel tegenover dat je ook weinig ontvangt aan pensioen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:44

Over het algemeen krijg je altijd te weinig met het pensioen dat je via je werkgever opbouwt. Juist als je zelf kan kiezen kan je kijken waar je het meeste voordeel uit haalt en hoeveel risico je wil nemen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:51

cheyentic schreef:
ik betaal ook van mijn nettoloon pensioen, maar daar krijg je het betaalde deel belasting van terug, heel belangrijk dus, want dit is best veel geld, ik betaal overgens 248euro per maand, is heel veel maar verplicht met mijn vak..

Mij is altijd geleerd dat je maar één keer belasting betaald over inkomen. Er zijn dus twee scenario's mogelijk.

De meeste voorkomende is dat je de premie van je pensioen uit je bruto salaris betaald. Je betaald hier dus geen belasting over. Een variant daarop is dat je het uit je netto salaris betaald, maar dat je het af kan trekken van de belasting. Dus ook hier betaal je geen belasting over. Wanneer je dan de pensioenleeftijd bereikt hebt en je ontvangt je pensioen dan moet je daar weer wel belasting over betalen.

Theoretisch gezien (ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook daadwerkelijk voorkomt of niet) kan het ook andersom. Dan betaal je je pensioen premies van je netto salaris en vraag je er geen belasting over terug. De belasting is dan dus al betaald en wanneer je de pensieonleeftijd hebt bereikt hoef je geen belasting meer te betalen over het uitgekeerde bedrag.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:54

ik zou er niet vanuit gaan dat de belastingdienst zover meedenkt denk dat dat een hele rondslomp zou worden tegen die tijd. wss ligt het bedraf dat je aan belasting hebt betaald lager dan tegen die tijd en krijg je er alsnog een aanslag over oid.. bovendien kan ik die 100euro in een jaar nu ook heul goed zelf gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:13

Falona schreef:
cheyentic schreef:

Mij is altijd geleerd dat je maar één keer belasting betaald over inkomen. Er zijn dus twee scenario's mogelijk.

De meeste voorkomende is dat je de premie van je pensioen uit je bruto salaris betaald. Je betaald hier dus geen belasting over. Een variant daarop is dat je het uit je netto salaris betaald, maar dat je het af kan trekken van de belasting. Dus ook hier betaal je geen belasting over. Wanneer je dan de pensioenleeftijd bereikt hebt en je ontvangt je pensioen dan moet je daar weer wel belasting over betalen.

Theoretisch gezien (ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook daadwerkelijk voorkomt of niet) kan het ook andersom. Dan betaal je je pensioen premies van je netto salaris en vraag je er geen belasting over terug. De belasting is dan dus al betaald en wanneer je de pensieonleeftijd hebt bereikt hoef je geen belasting meer te betalen over het uitgekeerde bedrag.

Volgens mij kan dat wel, maar denk erom dat je nu waarschijnlijk meer inkomen hebt dan op je 65ste, en dus ook in een hogere schijf zit. Op je 65ste betaal je dan minder belasting...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:52

Kev schreef:
Volgens mij kan dat wel, maar denk erom dat je nu waarschijnlijk meer inkomen hebt dan op je 65ste, en dus ook in een hogere schijf zit. Op je 65ste betaal je dan minder belasting...

Ow ja, dat was de clou waarom bijna niemand van die tweede optie gebruik maakt.