ervaringen met Daihatsu Feroza

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaringen met Daihatsu Feroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:25

Zoals de topictitel al doet vermoeden, ben ik opzoek naar ervaringen met de Diahatsu Feroza.
Is dit wel een geschikte auto om een 1,5 paardstrailer te trekken? Wat zijn mindere puntjes of juist de voordelen van deze auto.
Is hij duur in onderhoud, hoe zuinig is/was die van jou. Wegenbelasting/verzekering?
kortom alle mogelijk informatie over deze auto.
Ik zit er namelijk over na te denken om mijn E bewijs te halen en dan een overstap te maken naar een kleine jeep-soort. Na het een en ander gezien te hebben, kwam ik terecht bij de Daihatsu, vandaar mijn vraag Lachen

Nic

Re: ervaringen met Daihatsu Feroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:37

Je hebt ook helemaal gelijk, ik heb de zoekfunctie niet helemaal juist gebruikt..
Ga even rondneuzen.. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:47

Ik heb een daihutsu feroza en het bevalt best goed.
Een 1,5 paards krijgt ie goed van zijn plek.
Verbruik is gewoon normaal voor een 4X4. Ik rijd ong 1 op 9 (dat is incl trailerritjes en mijn woon/werkverkeer)
Wegenbelasting is 42 of 43 euro in de maand. (Benzine)
Aan onderhoud heeft deze auto nog geen gekke dingen kapot gehad...
Verzekering heb ik em gewoon WA en dat valt mij ook best nog mee... (iedere verzekering is anders en het speelt ook mee hoe oud je ebnt etc etc)
Ik vind het voor een 1,5 paards trailer een erg fijne auto Pling
Wel ga ik waarschijnlijk eerdaags een andere auto kopen. Heb een erg mooie 4X4 gezien alleen dan een diesel. Is voor mij fijner aangezien ik veel km's maak...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:36

Hahaha dit ga je niet menen!
Je weet hoe langzaam mijn auto optrekt enzo toch Haha!?

Voor de trailer vind ik het een heerlijke auto, ik vind het zelf jammer dat hij niet meer mag trekken, maar 1 paard vervoeren gaat er prima mee. Gebruik is ong 1:10, met trailer niet veel meer.
Hij is overigens ook errug leuk in de modder als je een weiland niet uit kan komen met trailer *LOL*

Voordeel is dat als je een lichte 1,5 paards trailer koopt je er zelfs nog zonder E mee mag rijden.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:53

Ik heb er ook 1. Ben er nog steeds blij mee, al heb ik er wel wat dingetjes aan moeten laten doen. Auto was niet duur in aanschaf, maar bleek achteraf "ff heeeel snel" tussen neus en lippen door APK gekeurd te zijn... Had nooit ggk mogen worden (speling in de voorwielen bijvoorbeeld...)
Goed, er is inmiddels aan geknutseld (deze broembroem is dan ook van '91) maar hij is wel betrouwbaar (* klopt t ff af*). Toen ik m kocht wist ik dat er een nieuwe startmotor in moest, toen die er eenmaal in zat heeft ie altijd keurig gestart (daarvoor bij míj wel, maar steeds als mn pa 'm een x mee wilde startte dat ding niet... auto met mensenkennis?)
Voor z'n leeftijd ziet de mijne er absoluut nog strak uit, en hij heeft ook niet zo'n barbie-kleur (zie je veel Tong uitsteken paars... mintgroen met striping, ieuw! Clown ) Die van mij is zilver met bordeaux.
Ik heb er een flinke 1 3/4 Westeria achter hangen, en dat rijdt prima. Zonder rijdt 't ook best, maar echt snel is de Ferooz niet Koe Om op de snelweg ff snel in te halen moet je een andere auto hebben.
Prijzen qua vaste lasten zoals hierboven kloppen wel, en ook mijn Ferooz rijdt 1 op 9 á 10 (met- zonder trailer, zomer of winter... zomers is ie iets zuiniger want dan gebruik je geen choke, en ik rij veel korte stukjes)
Het is een leuke auto voor iemand die niet heel veel (snelweg)kilometers maakt (benzine, en je levert met zo'n terreinwagen wel in op comfort) en een betaalbare auto voor de trailer wil die t werk aan kan, en aan een beperkt budget vast zit. Het is in ieder geval een aanzienlijk betere optie dan die kleine Vitara's. De Ferooz is een mini-werkpaard (zie t als een fjord Tong uitsteken ), een Vitara is toch meer een showautootje, kunnen minder hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:06

Concorde schreef:
en hij heeft ook niet zo'n barbie-kleur (zie je veel paars... mintgroen met striping, ieuw!

Ik heb gelukkig een donkergrijze Haha! Die hippe kleurtjes hoeven van mij niet zo Clown

En tsjah terreinwagens zijn nou eenmaal anders als een luxe auto, maar ik vind het ook wel weer wat hebben Cool

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:09

Feroza kan ongeveer 1500 kg trekken, dat is voor een niet al te zware trailer geen probleem. Je moet er natuurlijk ook geen trekpaard in zetten Clown

Wij hebben de grote broer: Rocky, die rijdt op diesel (feroza's alleen op benzine), ongeveer 1 op 10 en met de trailer erachter 1 op 5

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:14

Ben ook blij met mijn (donkergrijze) feroza. Trek zonder problemen mijn trailer, en zeker de 4x4 is super !
Nadeel, als je er een paard achter in hebt wat niet stil staat, merk je toch wel dat je auto het moeilijk heeft. (auto weegt 1180kg, trailer op papier 1300kg)
Heb hier voor een jeep gehad van 1880kg, en je voelde niet eens dat er iets achter hing.
Durf nu met mijn jonge, niet stilstaande paard (lees:driftkikker) eigenlijk niet echt verre afstanden te rijden, want mijn toetoet schud net zo hard heen en weer als mijn trailer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:26

luanova schreef:
Nadeel, als je er een paard achter in hebt wat niet stil staat, merk je toch wel dat je auto het moeilijk heeft.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt en heb echte springpaarden in mijn trailer gehad Clown Mijn combi ligt echt super op de weg... Misschien is er iets mis aan de afstelling ofzo en ligt je trailer er net niet helemaal lekker achter?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:06

Ik heb ook dikke Mercedessen, een Korando, een Rexton en een flinke bus voor de trailer gehad en daar voel je wel minder dat er iets achter hangt dan met de Ferooz. Máár, ook met de Scenic van mn pa (mag ook 1500 aan de haak), de Laguna, en de Alfa (idem, 1500 mocht ie hebben) voelde je het wel. Vooral die Alfa was een gevaar op de weg. Ligt toch wel aan de power/gewicht van je auto. Met zo'n zware bak heb je meer overwicht dan met eentje die een 1.5 paards trekken mag "en daarmee basta".
Hoewel ik in een noodsituatie wel eens een Bockmann 2 paards erachter heb gehad met 3 paarden erin... (beesten waren ontsnapt en liepen snachts op straat, schotten uit de trailer, en gaan met die banaan) Het ging langzaam, en ik kwam t viaduct bijna niet meer op, maar Ferooz raakte niet van de kaart en we kwamen veilig thuis.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:15

Ik heb ook een bordeaux-grijze.
Onrustige paarden heb ik nog nooit op de trailer gehad, maar gewoon met een 1,5 of 2 paards erachter vind ik dat hij prima trekt Ja

Rocky heb ik toen ook nog over zitten denken, maar die zijn meteen zo duur in de wegenbealsting...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:22

Arabesk schreef:
Feroza kan ongeveer 1500 kg trekken, dat is voor een niet al te zware trailer geen probleem. Je moet er natuurlijk ook geen trekpaard in zetten Clown

Wij hebben de grote broer: Rocky, die rijdt op diesel (feroza's alleen op benzine), ongeveer 1 op 10 en met de trailer erachter 1 op 5

De Rocky 1 op 5? De mijne rijdt met trailer toch nog zo'n 1 op 8 en zonder trailer 1 op 11 a 1 op 12. Maar misschien hangt het er vanaf wat je erachter hebt hangen?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:34

Heb ervaring, met de Feroza en Suzuki Vitara beide uitvoeringen van begin jaren 90 met een 1.6 benzinemotor. Wel beide met een trailer (1,5 paards) gereden, maar niet een al te zware, maximaal 1200kg. Dat gaat prima. Veel zwaarder zou ik er niet graag achter hangen ivm het lage eigengewicht van die dingen. Vooral traag vanaf 70km/h en harder. 1500kg, zou ik er nooit achter hangen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:19

Rocky met tweepaardstrailer, hij zou zelfs een vierpaards kunnen trekken met onze pony's erin (3500 kg)

Afbeelding

Stuiteren van de paarden voel je ook best in deze auto, ligt niet zozeer aan het trekvermogen alswel aan het gebrek aan vering denk ik Clown

Rockys zijn uitgerust met bladvering, dat hadden ze vroeger in koetsen ook Clown

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:38

Mjah, misschien is het topic al te oud (?) maar goed...ook nog ff reageren...
Heb nét vanmiddag met mijn vriend onze lieve, leuke, schattige, mooie oldtimer kever uit 1972 ingeruild voor een Feroza! Kever is erg prettig...in de zomermaanden. In de winter iets minder. Ook trekt hij natuurlijk geen trailer, vandaar. De Feroza is uit 1991 met een nieuwe apk én een nieuwe uitlaat. Oh ja...hij is metallic blauw met grijs en een hardtop. Dinsdag mogen we hem ophalen en kunnen we ein-de-lijk onze eigen trailer trekken ipv steeds de auto van mijn vader te moeten lenen! Haha!