Afgelopen weken hebben we veel meningen gevraagd en veel (show)rooms gezien met onze 2 opties; tegels of hout. Vinyl, Novilon en Laminaat vallen om enkele reden af
.We stuiten echter bij beide keuzes op wat punten en daarvan zou ik graag wat meer meningen horen dan alleen de huiselijke kring

Optie 1 Hout:
Het zou dan gaan om een vastgelegde houten vloer of parket. Mooi vind ik bv een Amerikaanse Eiken vloer (in een grijs tint geolied). Nou hoor je vreselijk veel verschillende meningen over de bewerkingen van hout. Zowel olie, lak als boenwas schijnen vele nadelen te hebben. Het onderhoud keert vaak terug (denk bij een olie vloer aan 2x per jaar álles in de olie om hem strak te houden) en iedere kwaliteits houten vloer is erg vattelijk voor krasjes, deuken enz. En aangezien we een hyper hond (15 kg) hebben rondlopen en denken aan kids in het verschiet is dat misschien een ernstige kwelling (vooral voor vriend-lief die nogal van érg strak houdt
). Daarbij viel me best wel tegen wat zo'n vloertje kost. Een niet te ingewikkelde vloer koste (bij Gemar Parket, Helmond) 115 euro p/m all in (gelegd, geolied en wel).Ik ben zelf het meeste voor hout. Niet door het onderhoud of de gebruiksvriendelijkheid maar wel voor de zogenaamde 'warme sfeer' in huis. Ben ook grotendeels opgegroeid met hout, denk dat dat veel doet.
Optie 2:
Een tegelvloer. Als mijn vriend het voor het kiezen had werd het een plavuizen antractiet tegelvloer met een natuursteen look (dus met relief). Zelf vind ik die ook best mooi maar ben ik bang voor 2 dingen:
* Dat het er vreselijk kil uit ziet. Gewoon 'niet-sfeervol' oogt zegmaar.
* Dat antractiet tegels misschien nog wel meer kwelling zijn qua onderhoud (en dan heb ik het over dwijlen ed ivm het zien van ieder vlekje, veegje en/of voetstapje) dan de houten vloer.
Voordeel lijkt me wel het onderhoud (stoffen, dwijlen, klaar!) en de prijs ligt een stuk aangenamer. Zelfs inclusief het aanleggen van vloerverwarming in het gehele huis komt de prijs nagenoeg gelijk met de houten vloer. een lichtere tegel zou natuurlijk ook een optie zijn echter zijn de 2 dingen die ik op noemde dan niet echt anders, hoogstens misschien de afdrukken die je ziet. Maar qua mooi neig ik ook het meeste naar donker grijs (zeker in combi met wit gestuucte muren, creme bankstel enz). Modern, zeg maar.
Daar moet ik nog wel bij zeggen dat het rendement omhoog zal gaan aangezien je een vloerverwarming eigenlijk 24/7 aan moet laten staan wil het zin hebben... We kiezen hoogst waarschijnlijk wel voor een convector put en nog een losse verwaming om niet alles via de vloerverwarming te hoeven doen.
Dus, als iemand van jullie nog een goed idee mee wil geven, 1 van mijn 'vooroordelen' weg kan halen of juist kan beamen zou ik dat heel erg fijn vinden

We hebben nog wel even de tijd om te beslissen natuurlijk maar pas na deze beslissing kunnen we verder om de tekening en de benodigdheden staat 100% in orde te maken..

Bedankt!