Tegelvloer of toch hout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Tegelvloer of toch hout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:19

In het voorjaar willen mijn vriend en ik ons huis gaan verbouwen. We gaan van zo'n 55 m2 naar 105 m2 (beneden gedeelte) waar we zo goed als allemaal dezelfde vloer in willen hebben (afhankelijk van de keuze misschien de berging uitgezonderd).

Afgelopen weken hebben we veel meningen gevraagd en veel (show)rooms gezien met onze 2 opties; tegels of hout. Vinyl, Novilon en Laminaat vallen om enkele reden af Knipoog.

We stuiten echter bij beide keuzes op wat punten en daarvan zou ik graag wat meer meningen horen dan alleen de huiselijke kring Lachen

Optie 1 Hout:
Het zou dan gaan om een vastgelegde houten vloer of parket. Mooi vind ik bv een Amerikaanse Eiken vloer (in een grijs tint geolied). Nou hoor je vreselijk veel verschillende meningen over de bewerkingen van hout. Zowel olie, lak als boenwas schijnen vele nadelen te hebben. Het onderhoud keert vaak terug (denk bij een olie vloer aan 2x per jaar álles in de olie om hem strak te houden) en iedere kwaliteits houten vloer is erg vattelijk voor krasjes, deuken enz. En aangezien we een hyper hond (15 kg) hebben rondlopen en denken aan kids in het verschiet is dat misschien een ernstige kwelling (vooral voor vriend-lief die nogal van érg strak houdt Clown ). Daarbij viel me best wel tegen wat zo'n vloertje kost. Een niet te ingewikkelde vloer koste (bij Gemar Parket, Helmond) 115 euro p/m all in (gelegd, geolied en wel).

Ik ben zelf het meeste voor hout. Niet door het onderhoud of de gebruiksvriendelijkheid maar wel voor de zogenaamde 'warme sfeer' in huis. Ben ook grotendeels opgegroeid met hout, denk dat dat veel doet.

Optie 2:
Een tegelvloer. Als mijn vriend het voor het kiezen had werd het een plavuizen antractiet tegelvloer met een natuursteen look (dus met relief). Zelf vind ik die ook best mooi maar ben ik bang voor 2 dingen:
* Dat het er vreselijk kil uit ziet. Gewoon 'niet-sfeervol' oogt zegmaar.
* Dat antractiet tegels misschien nog wel meer kwelling zijn qua onderhoud (en dan heb ik het over dwijlen ed ivm het zien van ieder vlekje, veegje en/of voetstapje) dan de houten vloer.
Voordeel lijkt me wel het onderhoud (stoffen, dwijlen, klaar!) en de prijs ligt een stuk aangenamer. Zelfs inclusief het aanleggen van vloerverwarming in het gehele huis komt de prijs nagenoeg gelijk met de houten vloer. een lichtere tegel zou natuurlijk ook een optie zijn echter zijn de 2 dingen die ik op noemde dan niet echt anders, hoogstens misschien de afdrukken die je ziet. Maar qua mooi neig ik ook het meeste naar donker grijs (zeker in combi met wit gestuucte muren, creme bankstel enz). Modern, zeg maar.

Daar moet ik nog wel bij zeggen dat het rendement omhoog zal gaan aangezien je een vloerverwarming eigenlijk 24/7 aan moet laten staan wil het zin hebben... We kiezen hoogst waarschijnlijk wel voor een convector put en nog een losse verwaming om niet alles via de vloerverwarming te hoeven doen.

Dus, als iemand van jullie nog een goed idee mee wil geven, 1 van mijn 'vooroordelen' weg kan halen of juist kan beamen zou ik dat heel erg fijn vinden Haha!
We hebben nog wel even de tijd om te beslissen natuurlijk maar pas na deze beslissing kunnen we verder om de tekening en de benodigdheden staat 100% in orde te maken.. Lachen

Bedankt!

Anoniem

Re: Tegelvloer of toch hout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:24

Zelf heb ik gelukkig een tegelvloer, ik heb namelijk dieren.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:30

Mijn zus had tegels in huis maar ze hebben hout er over heen gedaan. Tegels waren met de mogelijkheid schoon te houden.
Zij hadden ook tegels met reliëf, alles ging er tussen zitten en dit kon je alleen weer helder krijgen door met je knieën over de vloer te gaan met een schuursponsje. Al het vuil wat je 'weg' dweilt blijft wel aan in het reliëf zitten. En daar komt bij de vloer was koud. Tegels zijn altijd kouder dat houtenvloeren, mits je er vloerverwarming onderplaatst uiteraard. Je kon daar eigenlijk niet zonder pantoffels.
Ze kregen de 2de en toen die begon te kruipen hebben ze een houtenvloer laten leggen. De handen en de voeten van het meiske waren elke keer vies en goor.
Daar komt bij dat ze 3 katten hebben en een grote hond.
Nu kunnen de kinderen ook gewoon op sokken lopen zonder dat ze koude voeten krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:31

Wendel schreef:
Zij hadden ook tegels met reliëf,

Dat is idd niet aan te raden, ik heb zelf gladde tegels. Als er een dier over plast of kotst hoef ik iig niet bang te zijn dat het uitbleekt of kromtrekt.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:34

Wij hebben ook op de planning staan om in het voorjaar van 2009 nieuwe vloer te gaan leggen dit mede door een grote verbouwing. Namelijk een uitbouw aan de voorkant (waar keuken bevind), een groot nieuw kozijn. In dit huis ligt al een plavuizen vloer maar het is zeker niet onze smaak. En we willen er sowieso een plavuizen vloer voor terug maar dan met vloerverwarming eronder. Alleen moeten wij nog even goed bekijken hoe of wat ivm we geen CV oid hebben maar hetelucht verwarming..En dan word voor ons al snel duidelijk om wel vloerverwarming te kunnen maar dan van die matten en elektrisch...

Wij willen ook dat ons huis qua vloer niet te kil zal worden maar een mooi en strakke plavuizen vloer wat ook warmte uitstraalt, en zo zijn we tot nu nog overeengekomen om dus zo´n zandkleurige/creme kleurige plavuizen vloer te nemen, of misschien dat het de plavuizen worden die in hout formaat tegenwoordig verkrijgbaar zijn.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:36

wij wonen sinds een jaar in dit huis, allebei opgegroeid met overal vloerbedekking. In dit huis ligt een grenen houten vloer beneden en boven ligt een laminaat vloer. Nou echt ik wil niet meer anders. Het is super schoon te houden, het is gezellig en het allerbelangrijkste ..het leeft, ik vind zelf dat de vloer alleen maar mooier wordt door alle krasjes en leefkenmerken. Wij hebben 2 katten en grenen is erg zacht dus ik zou nog wel eens een hardere houtsoort willen hebben. Hier onder geen voorwaarde plavuizen/tegels, dat vind ik koud en kil en je huis gaat als een kerk klinken Ach gut Clown Duivel

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:32

Tegels met reliëf, daar zie je vlekjes praktisch niet op.
Enige nadeel is dat sloffen/sokken etc allemaal stuk gaan. Mijn ouders hebben in hun nieuwe huis gekozen voor gladde tegels. Vorige huis hadden ze het met reliëf.
Antraciet, natuursteen. Leisteen als ik het goed heb.

Mijn moeder heeft echt een hekel aan schoonmaken, drie honden in huis. Maar die vloer is echt heel makkelijk schoon te houden.
Al denk ik dat het prijskaartje voor mooie/goede natuursteen tegels (incl. leggen) ook niet mis is.

Het warme gevoel, tja, bij mijn ouders heb ik dat wel. Ze hebben wel gekozen voor een plafond met spots, dat zorgt wel voor veel sfeer.

Hout vind ik zelf ook schitterend.

Moeilijke keus! Succes!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:37

Wij hebben hout, en beesten.. Zitten naden tussen de planken, dat is altijd zo en daar gaat al het haar en stof tussen zitten. Verder moet het dus regelmatig gelakt worden...wat hier te weinig gebeurd. Bij plekken waar je veel zit wordt het vaal.

Mijn ouders gaan erhuizen en hebben gekozen voor tegellaminaat. Lijkt echt precies echt, maar geen naden.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:40

Wij doen een combinatie van allebij, ik heb nu tegels van www.castelo.nl en de rest wordt houten vloer. We hebben nu marmofloor wat ook redelijk is maar snel krassen enzo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:45

we hebben in ons nieuwe huis ook tegels gelegt, vooral om de huisdieren en de vloerverwarming.
er zit wel een beetje relief in de tegels, maar het valt nog mee.
let er met tegels wel op dat ze niet al te effen zijn qua kleur.
het beste is zoals mn moeder het zegt: stof, pluis en kruimelkleur.
en eerlijk gezegt bevalt het best goed, vind hout veel mooier, maar nadat ik mn hond aan de diaree gehad heb( en ze redelijk het huis had ondergescheten) ben ik toch wel heel blij dat het geen hout was Bloos

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:49

Ik denk dat je voor tegels gaat je goed moet kijken in welk motief je ze legt. Bij kennis hebben ze een motief (weet helaas niet welke) wat er toch gezellig uit ziet. Volgens mij ook met verschillende maten tegels.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:44

Persoonlijk zou ik voor hout gaan:
- Als er een blus oid uit de tegel gaat, kun je dit niet opknappen.
-tegels worden vaak dof/lelijk.
-tegels moeten op vloerverwarming, hout is al prettig van zichzelf.
-Hout kun je na een aantal jaar (laten) schuren en veranderen van kleur.
-Het onderhoud is vrij simpel.
-Het is gezelliger, meer sfeer.

Zelf ben was in grootebroek bij een hele prettige winkel OK dan! http://www.plazovloeren.nl voor 22 cm breede amerikaanse eiken plank 90€ gelegd, geolied en wel kwijt en super goede service!

Succes met je keuze!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:55

Al eens gedacht aan een grindvloer?
Wij hebben een grindvloer, en dat is echt ideaal!
Zo makkelijk schoon te houden en het ziet er bovendien supersfeervol uit!
Is wel vrij prijzig, zeker voor een groot oppervlak.
De vloer ligt er inmiddels vier jaar, en er is nog geen grote schoonmaak aan te pas gekomen. Als je er een coating overheen neemt, is stofzuigen en dwijlen genoeg.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 07:54

Wij zitten overigens te denken tussen 2 plavuizen:

1. http://www.tegelhandelonline.nl/Aanbied ... 467_online nummers 009.jpg&title=12
Dit formaat vinden we overigens ook wel heel wat hebben, en de kleur toch echt zand/creme kleurige dan.

2. http://www.tegelhandelonline.nl/Aanbied ... 3475951_no 29 t m 33 009.jpg&title=47
Qua deze tegel is het niet helemaal maar de formaat voldoet prima en dan is het onze bedoeling met dit soort tegels ook van die wat kleiner en kleinere, soort van puzzelstukjes op de vloer te leggen. Alleen de kleur zal dan toch voor ons richting de Zand/creme kleurige gaan.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:47

Wij hebben in ons keukentje tegels en in de kamer hebben we de houten vloer laten liggen die er al (40 jaar!) lag. Houten vloer is bij de vorige bewoners amper gesleten, dus blijkbaar wel duurzaam (wat ik niet verwacht had). De tegels die ik in de keuken heb zijn echter ook erg, erg mooi. Ze zijn niet glad, er zit structuur in, maar ze zijn erg makkelijk schoon te houden. Bovendien zie je er geen ene moer op! Als ik na een dag klussen hier in huis de zooi bij elkaar veeg zie je pas wat er allemaal op lag. Het is een vloer met verschillende maten tegels in een vrij makkelijke kleur. Ik vind dat je bij tegels wel vloerverwarming moet hebben. Anders wordt het in de kamer echt koud lijkt me. Verder zal het er net aan liggen hoe je ermee omgaat. Bij sommige mensen mag je de kamer niet in met schoenen, ik geef daar dus niks om, moet de vloer maar tegen kunnen. Mijn oom heeft trouwens een leistenen vloer, die ligt er al zo lang als ik me kan herinneren. Die vloer is veel mooier geworden naarmate hij ouder is. Hij doet ook niet kil of koud aan, het is maar net hoe je de boel inricht.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:05

Ik heb ervaring met zowel een houten vloer als tegels. In ons vorige huis hadden we een houten vloer. Het grote nadeel daarvan vond ik dat hout leeft. Het zet uit en het krimpt. Tijdens het krimpen komen er enorme naden tussen de planken waar allerlei rotzooi tussen gaat zitten. Vooral als je katten hebt is dit om gek van te worden want de kattebakvulling die aan de pootjes blijft hangen krijg je er amper tussenuit.

Nu hebben we tegels en mooie ook, al zeg ik het zelf. Rood en bruin om en om gelegd. Heel sfeervol, je ziet er niets op en zo makkelijk schoon te houden. Er zoveel keus in tegels en er zijn zoveel manieren van leggen dat het er niet meer kil of steriel uit hoeft te zien.

Hoe mooi ik hout ook vind, ik wil het nooit meer in mijn huis hebben.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:19

Goh ik versta je dilemma maar al te goed! Ik zit hier met hetzelfde probleem...
Wij hebben in 1 kamer gekozen voor hout (deze kamer is voor vakantiegangers die bij ons blijven logeren). Dit was een probeersel en voor `het echte huis` gaan we toch voor tegels gaan. Niet omdat het hout me niet bevalt, maar vooral omdat het hier op Kreta vreselijk duur is (hier worden toch voornamelijk tegels gelegd).

Hout heeft zeer zeker het voordeel dat het veel warmer oogt, ook veel gezelliger vind ik.
In mijn ouderlijk huis hebben we parketvloer (vierkante klikparket). Als bescherming hebben mijn ouders gekozen voor boenwas; wat dus wilt zeggen dat je toch minimum 1 keer per jaar een dagje op de knieen moet om je parket in te wassen. Zeer intensief werkje, het resultaat ziet er dan wel heel mooi en natuurlijk uit, maar het nadeel is dat je er niet met (naald)hakken op kan, en dat je elke vochtplek (plasje van je huisdier, gemorste limonade etc) en kras er op ziet. Voorzichtig zijn is dus de boodschap!
Een andere optie is inolien; dit geeft het parket bescherming in de diepte, en ziet er ook heel natuurlijk uit. Nadeel hierbij is wel dat je dit hout nooit meer in een andere kleur kan verven.
De laatste optie is lakken: 2 of 3 lagen verf naar wens, en 2 a 3 vernislagen erover. Dit wordt het meest gebruikt bij veel betreden parketten die tegen een stootje moeten kunnen (bvb keuken). Deze optie is eigenlijk het meest gebruiksvriendelijk (stofzuiger of vochtige doek).

Tegenwoordig heb je ook keramische tegels die precies op hout gelijken. Ik heb dit in een huis hier gezien, zij hadden er dan een soort isolatie onder zodat het ook nog klinkt als houten vloer!

Veel succes met je keuze!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:46

Met dieren zal ik liever voor een tegelvloer gaan ipv een houten vloer.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:07

Wij gaan dit voorjaar verhuizen en wilden in eerste instantie gaan voor tegels beneden.
Hout zie ik niet zitten met de hond, katten en peuter in huis, met name met het oog op vochtige ongelukjes. Knipoog
Inmiddels zijn we om voor een (gesealde) grindvloer, vind je dat niks?
Is inclusief leggen en sealen ongeveer 40-45 euro per m2.

Op de slaapkamers gaan we wel een houten vloer leggen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:10

Bedankt allemaal voor jullie meningen en tips!

Meer is altijd welkom Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:10

Ik heb hout en ik ben er erg blij mee. Ondanks dat we ook een hond rond hebben lopen hier, is het makkelijk schoon te houden.

Ook vlekken zijn er makkelijk uit te krijgen. De krassen vallen dus helemaal níet op, wat ik ook niet verwacht had.

Ik heb voorheen laminaat gehad waar je dus wel alles op zag. Dat was echt niet leuk. Maar ik zou dus echt voor hout gaan.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:11

Wat is jou beschermlaag Iris? En welk soort hout (eiken?)
Meer info graag Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:14

Bergje, welke kleur heeft je (tegel) vloer die zo makkelijk is? Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:18

Eiken, en hij is gelakt.
Maar nou moet ik zeggen dat het al minimaal 5 jaar niet meer gedaan is!!

Wij hebben de vloer overgenomen van de oude bewoners, die m ook weer van de eerste bewoner van het huis overgenomen heeft. Wij (wonen er nu 5 maanden) en de vorige bewoners hebben er nooit wat aan gedaan.

Iedereen die onze vloer ziet, is er helemaal enthousiast over. Terwijl ie dus nog veel mooier zou moeten kunnen. Ik zal eens kijken of ik bij daglicht foto's ervan kan maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:29

Wij hebben in de keuken tegels gelegd (met vloerverwarming) en zijn nu bezig om in de kamer een eiken vloer te leggen.
Zelf ben ik ook opgegroeid met hout en ik vind het gewoon mooi en warm aandoen. Een krasje is niet zo erg, dat hoort erbij.
In de keuken zijn we toch voor tegels gegaan omdat we het daar mooier vonden.
Qua prijs maakt het denk ik niet zo heel veel uit. Jullie zijn toch veel duurder uit omdat jullie veel laten doen.
Het enige wat ik je wel wil meegeven is dat het echt de moeite loont om veel rond te kijken. Tegels zijn bijvoorbeeld een stuk betaalbaarder in Duitsland dan hier in Nederland. Zeker als je een hele verdieping wilt doen, dan scheelt het echt enorm...
Bij hout: houd de aanbiedingen in de gaten. Ook dat kan echt veel uit maken Ja