zwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:33

er stond van de week een heel groot stuk in dagblad van het noorden over zwevers in.. een man ging voor een week zwerven in groningen om het te ervaren hoe hun leven...
nu ben ik benieuwd,geeft iemand wel is geld/eten ofzo aan zwevers?
Laatst bijgewerkt door rakkertjuuhh op 27-12-08 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephaniiee_

Re: zwevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:36

Misschien moet je je topic even veranderen in zweRvers. Dan is het misschien iets duidelijker.

Ik geef geen geld aan zwervers, zie ze regelmatig lopen in de stad.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:36

Heb je het nou over zwervers of over zwevers? (Wat dat ook mogen zijn Huilen van het lachen )

Als je het over zwervers hebt, nee eigenlijk nooit. Je weet maar nooit wat ze met dat geld gaan doen. Dan geef ik het liever aan een ander doel.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:37

De meeste zwervers geven het geld toch alleen maar uit aan drank en drugs.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:41

ik gaf ook nooit wat aan hun

tot...... er ooit een man naar me toe kwam die aan mij vroeg :

mevrouw , ik ben een drugs verslaafde , alcoholist en dakloos en ik kan nu wel tegen u gaan zeggen heeft u voor mij wat geld voor het slaaphuis maar als ik eerlijk ben zou ik liegen
eigenlijk wil ik u vragen of u misschien een euro voor mij heeft , ik heb zo'n zin in een biertje en ik heb absoluut geen geld
kan u misschien een euro missen

vond dat zo eerlijk heb de man maar een paar euro in de hand gedrukt

normaal doe ik het niet maar vind dit gewoon uitzonderlijk had er wel een euro'tje of drie voor over

rakkertjuuhh

Re: zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:44

dat is idd eerlijk...
en je heb gelijk ze kopen wel vaak drugs of drank voor..
maar ze zeggen ook zonder drugs die kou niet kunnen verdragen enz..
maar als ik geld zal hebben zou ik ze best wel wat eten willen kopen ofzo

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 04:49

zo! slim gezegd van hem Haha!
ben er wel bekend mee,tijdje ergens gewoont waar de zwevers smorgens nog in het portiek zaten.
ben een keer vreselijk boos op ze geworden toen ze een naald hadden laten liggen,maar verder waren het beste lui...

op een of andere gekke manier voelde ik me veiliger door hen omdat zij in mijn portiek zaten elke nacht
en er zodoende dus nooit verkeerd volk bij mij kon komen Haha!

ja en het is soms maar moeilijk om zwever af te worden,want voor een baan heb je een huis nodig om in te wonen
en voor een huisje om in te wonen heb je weer een inkomen nodig Lips are sealed Frusty

gekke wereld soms hoor.
ik heb wel es geld gegeven aan een zwerver maar dan was dat alleen omdat ik die dan weer kende vanuit het voorbijgaan of om andere reden

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 08:06

Er zitten heel wat zwerveers in de stad hiero.. Ik geef bijna nooit geld. Meestal als er aan mioj om geld wordt gevraagd, dan stel ik voor om wat te eten te gaan kopen. Koop ik wat ze lekker vinden, eten en drinken. Geld geven zie ik het nut niet van in, gaat toch op aan drugs.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:24

Ik heb één keer wat gegeven. Die man kwam gewoon super sympathiek op me over. Heel apart. Ja Verder geef ik echt nooit...

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:27

ik geef wel vaker wat, vind ze gewoon zielig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:31

ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je iemand zomaar geld moet geven, ik geef de man die hier bij de albert heijn op zijn harmonica speelt altijd 2 euro maar dat komt omdat ik zijn zigeunertango zo mooi vindt.

TivoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:54

Ik heb een man eens mijn brood gegeven toen ik op het station bij -3 op de trein stond te wachten.
Hij heeft me niet om geld gevraagt maar keek zo hongerig naar mijn brood dat ik het aan hem heb aangeboden.
Ik geef liever eten dan geld,maar anderzijds is alcohol/drugs vaak het enige wat die mensen hebben...
Ze zoeken er troost in,het maakt het leven dragelijk...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:58

Ik zie wel eens een zwerver staan in haarlem, met een hond. Die vraagt ook altijd om geld. Vaak als ik boodschappen oet doen dan koop ik een paar botjes en eentje geef ik dan aan de hond. als ik genoeg geld heb ook nog wat kleins te eten voor de hond en een eurotje (of 2) aan de man.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:58

Ik geef ze alleen wat als ze er iets leuks/vermakelijks voor doen. Zoals die mannen die altijd op de brug staan met hun "bandje" en die man met die gitaar!
Als ze erom vragen al helemaal niet!

Een poosje geleden was er een kerel die vroeg of ik misschien een euro voor 'm had voor het slaaphuis. Sorry, nee, het slaaphuis is gratis. En toen werd ik me toch een partij uitgescholden! Bloos! Ik kon kanker krijgen en ik was een vieze prutsmuts en blabla! Alleen omdat ik 'm geen geld wilde geven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:00

ik heb laatst een boek gelezen over miljoenairs die door ongelukkige omstandigheden aan de bedelstaf kwamen....... was best indrukwekkend zegmaar Lachen

Ik geef wel wat, maar dat is eerder in de vorm van goederen.......

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:02

Ik geef wel eens wat, brood of iets in die trant.
Geld geef ik nooit.
Als ze willen wil ik ze best op een koffie trakteren, gek genoeg willen ze dat dan weer niet... maar het geld wel Clown

Dus juist ja, daarom geef ik geen geld.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:08

Ligt eraan, als ik in de stad ben geweest en heb toevallig nog een losse euro in mijn zak zitten krijgen ze die, anders zou de toch in het losse-geld-potje gaan, nou dan krijgt die zwerver hem hoor, die ene euro kan ik een keer per maand ook wel missen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:12

Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:13

ik heb als kind mijn vader zien zwerven, toen kwam het ook niet in me op om geld te geven.
ik vind het moeilijk om te beslissen wie je nou wel of niet geld moet geven. want als een zwerver een zwerver is geworden door eigen schuld vind ik dat je geen geld moet geven.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:13

Niet iedereen kiest er zelf voor, denk ik.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:17

verootjoo schreef:
Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig

ben ik het mee eens, tegenwoordig kan alles in NL, in nederland ben je absoluut niet zielig namelijk
Bovendien zijn de zwervers van vroeger niet te vergelijken met zwervers van nu, vroeger wist je zeker dat het arme zielige mensen waren, nu niet meer. ik geef ook nooit geld, brood kunnen ze krijgen maar dat willen ze niet Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:18

Hier willen ze best brood hoor. We kopen we eens wat voor ze bij de febo, en een poos lang heeft een vriendin van me elke ochtend een pak koekjes voor een zwerver gekocht, helaas is de man in kwestie inmiddels dood in de winkelstraat gevonden.
Geld geef ik ze ook altijd. Dat wil zeggen, de echte zwervers. De muziekanten etc eigenlijk nooit.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:20

Ik geef eerlijk gezegd ook nooit.. Een vriendin van mijn zus heeft wel eens koekjes aangeboden, kreeg ze even een scheldbui dat ze geen geld gaf Bloos!

En in Amersfoort loopt er ook altijd eentje (*vaak bij het station, stad) die ik bij de bios tegenkwam voor de 3e keer.. Toen hij voor de derde keer wat vroeg zei ik lichtelijk geïrriteerd dat het toch wel duidelijk moest zijn... Toen kreeg ik ook ff te horen wie ik (volgens hem) was..

Nee, er zijn er 3 die ik (her)ken in Leusden&Amersfoort, en ik geef ze niks.. Ze bedelen en drinken/roken.. Ik weet dat het hun leven draaglijker maakt, maar in Nederland zijn naar mijn inziens genoeg mogelijkheden om een niet-dakloos bestaan te leiden..

Op het station zei een oudere vrouw ook eens waar ze voor stond, en dat hij moest werken ipv iedereen persoon voor persoon af te gaan bij het busstation, om geld te vragen.. Werd die vrouw ook even de grond ingetrapt.. Overigens, dezelfde zwerver die ik ooit tegenkwam
Nee zo krijg ik een nare indruk van ze.. Dan krijgen ze van mij niks..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:22

vind ze sowieso al vaak agressief, als ze geen geld krijgen worden ze boos, ik bedoel wij werken knoerthard voor onze centen dat ga ik niet zomaar aan iemand geven omdat hij te lui is om een baan te zoeken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:24

ach er zijn ook hele lieve zwervers hoor, die graag dat kopje koffie aannemen........ of dat broodje.......

je moet niet vergeten dat veel zwervers ook psygische problemen hebben........niet allemaal is aan de drank of drugs