Als ik me niet vergis zit er bij duurdere woningen (via de woningbouwverenigingen) een inkomensgrens aan. Jaarinkomen minimaal 23.000 euro, of zoiets. En bij de goedkopere huurwoningen zit er een maximum grens aan het jaarinkomen (maximaal 23.000 euro). En de huurtoeslag is ook afhankelijk van het inkomen. Dus hoe hoger je inkomen is, hoe minder toeslag je ontvangt. En bij een (gezamelijk) inkomen van 27.000 vervalt de huurtoeslag in zijn geheel.
Dus ik denk dat mensen met een lagere huur in verhouding meer toeslag ontvangen, maar (over het algemeen) is hun jaarinkomen dan ook lager. Als zij een duurdere huurwoning hebben, zouden ze inderdaad veel huurtoeslag krijgen. Maar in verband met de inkomensgrenzen kunnen zij zich niet voor deze woningen inschrijven. Dus het zal niet vaak voorkomen dat iemand met een laag inkomen in een duurdere huurwoning woont, lijkt me (misschien incidenteel: na bv. een scheiding en de ene partner blijft in het huis achter).
Maar ja, ik weet dus niet zeker of iedere woningbouwvereniging met inkomensgrenzen werkt.