een jaar high school.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 21:42

hoi bokkers Haha!!

Ik weet niet meer hoe ik er op gekomen ben, maar ik ben al een langere tijd aan het denken om een jaar high school te gaan doen in australië of de vs. Heb ook al enkele sites bekeken en ik was benieuwt of er mensen waren die nu high school doen of ook van plan zijn om dat te gaan doen Lachen.
Ik was eraan over na denken om het na mijn 6VWO te doen maar ik heb gelezen dat je dan tussen leerlingen van ongeveer 15/16 is en het mag ook maar tot je 18 bent, iig je moet terug zijn als je 18 en 9 maanden bent. In mijn geval gaat dat dan wel lastig worden (3'12'93) en ik dacht misschien kan je ook een jaar high school tussen je andere schooljaren door doen? Dus bijv. nu het jaar 3e afmaken, dan een jaar high school en dan weer verder gaan met de 4e, of 4e - highschool - 5e bijv. weet iemand of dat mogelijk is ook met de wet enzo? Lachen

Groetjes [***]!

Dunno

Re: een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:15

Hey Leanne..
Heb van de week ongeveer zelfde gelezen over 'n bokker die naar Amerika wou gaan.. weet even niet meer zo snel welke dat was... maar die had ook 't een en ander uit gezocht daarover.... *miss anders even zoeken Knipoog*

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:18

Hmm lijkt mij ook wel interessant! Ik blijf dit even volgen. Lachen
Ik dacht dat er bij ons een programma liep dat je een halfjaar school volgt in Amerika/Canada oid, en het overige halfjaar terug bent in Nederland. Ook zijn er dan uitwisselingen mogelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:32

Ik zou gewoon eens kijken op een site van een organisatie die het organiseert. Een oud klasgenoot is via www.ef.com geweest. Een rommelige organisatie (destijds), maar ze organiseerde wel veel leuke uitjes.

Het is niet goedkoop, hoor! Best prijzig. Maar als je dat er voor over wilt hebben, je doet nl. wel een berg ervaring op.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:57

Neem eens contact op met bokker Vesper, ze zit nu voor een jaar in Amerika!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:18

'In mijn tijd' kon dat idd. Bij mij op school (havo/vwo) waren regelmatig mensen die voor een half jaar of een jaar naar het buitenland gingen om daar een jaar school te volgen. Ook hadden wij regelmatig buitenlandse scholieren bij ons op school die hetzelfde deden. Houd er rekening mee dat je in sommige gevallen je gemiste schooljaar in NL moet inhalen (meisje uit een jaar boven mij ging een jaar naar Zweden en kwam daarna bij mij in de klas, 4vwo was dat) maar daar heb je dan wel een onvergetelijke ervaring voor terug. En wat is nou een jaar extra school op een mensenleven. Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 10:52

Ja ik ga het er ook wel even met mijn mentrix over hebben of het mogelijk is, ik hoop echt dat het lukt want ik denk er al heel lang over na, heb ook al wel een aantal organisaties gevonden dus ik ga daar nog even verder rondkijken Ja.

want 't is ook zo dat bij de meeste scholen zoals australie/vs het schooljaar in januari begint , en als je een half jaar wilt volgen begint hij in september dacht ik ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:54

Ik denk er ook over om dit in een (later stadium) te gaan doen Ja. Is er ook een minimum leeftijd?
En lea wil je even die sites doorsturen ? Haha! Haha!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 10:57

Ja je mag maximaal 18.5 zijn als je terugkomt, dus je moet 17 zijn als je weggaat Ja.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:59

Het lijkt mij ook een geweldige ervaring Ja Maar is het in nederland wel mogelijk om zomaar een jaartje te stoppen met school om naar het buitenland te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:02

Ja ik wil dat ook graag doen. Niet per sé High School, maar wel jaartje buitenland.
Overigens heb ik een klas overgeslagen, dus als ik mijn gymnasium heb afgerond ben ik nog jong genoeg om high school te mogen doen.

@ Jorine_Falco, van mijn decaan heb ik een heel lijstje met handige sites meegekregen. PB maar even als je die wil. Kan 'm anders ook wel hier in het topic plaatsen.

@ Djoni, volgens mij wel. Meen het gehoord te hebben van iemand, maar het precieze weet ik er niet van. Je leert tenslotte gewoon in het buitenland. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.
Ik zou zelf ook nóoit midden tijdens de middelbare school weggaan. Maar dat is verder allemaal persoonlijk. Ik doe volgend jaar examen en ik heb nu zo'n vriendengroep van 6 meiden dat het gewoon echt zo mooi zou zijn als we allemaal volgend jaar in de 6e zitten. Samen op stedenreis, samen gala, samen examen, etc. etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:02

Lees mijn reactie even Djoni. Lachen

Je ontduikt de leerplicht niet als je een jaartje in het buitenland naar school gaat. Als je alles op papier goed regelt, hoeft dat dus geen problemen op te leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:03

Karin schreef:
'In mijn tijd' kon dat idd. Bij mij op school (havo/vwo) waren regelmatig mensen die voor een half jaar of een jaar naar het buitenland gingen om daar een jaar school te volgen. Ook hadden wij regelmatig buitenlandse scholieren bij ons op school die hetzelfde deden. Houd er rekening mee dat je in sommige gevallen je gemiste schooljaar in NL moet inhalen (meisje uit een jaar boven mij ging een jaar naar Zweden en kwam daarna bij mij in de klas, 4vwo was dat) maar daar heb je dan wel een onvergetelijke ervaring voor terug. En wat is nou een jaar extra school op een mensenleven. :)

Precies, je hebt nog tijd zat om te werken. Haha! Haha!
Het lijkt me zo'n geweldige ervaring, je leert zóveel. Niet alleen qua letterlijke kennis, maar ook gevoelsmatig en over jezelf.
Maar het zal ook wel zwaar zijn, opeens sta je er helemaal alleen voor. Je kan niet zomaar naar huis. Je kent (nog) niemand. Je belandt middenin een andere cultuur.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:04

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 11:05

_Tessaa dan is het wel heel begrijpelijk dat je midden in een jaar neit weggaat, ik ben ook goede vriendinnen met iedereen uit mijn klas maar ik weet dat dat ook blijft als ik een jaar lager ga, dat maakt niet zoveel uit Lachen.

Bij mij is het niet mogelijk om na mijn vwo diploma nog een jaar high school te doen omdat ik al een late leerling ben, ik wordt in de 6e al 18 (december) dusja..

En precies, je kan je hele leven nog werken, dus wat is nou een extra jaartje school erbij? Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:05

Dat zou ik niet tussen je school doen eerlijk gezegd..
ik wou ook graag een jaar high school doen in de VS maar aangezien ik nu in mijn 6de middelbaar zit en al 18 ben kon dat niet en heb ik me dus gewoon ingeschreven voor een jaar college lijkt me ook wel héél fijn Haha!
is dus zo dat ik dan voor een jaar in een gastgezin verblijf Lachen
ik heb heel mijn dossier al ingestuurd en binnekort moet ik nog een interview afleggen, een taaltest doen, dan wordt mijn dossier naar de VS verzonden en dan laat de VS weten of ze me officieel accepteren, dan zoeken ze een gastgezin voor me en worden de vluchten geboekt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:11

myxlea schreef:
_Tessaa dan is het wel heel begrijpelijk dat je midden in een jaar neit weggaat, ik ben ook goede vriendinnen met iedereen uit mijn klas maar ik weet dat dat ook blijft als ik een jaar lager ga, dat maakt niet zoveel uit Lachen.

Bij mij is het niet mogelijk om na mijn vwo diploma nog een jaar high school te doen omdat ik al een late leerling ben, ik wordt in de 6e al 18 (december) dusja..

En precies, je kan je hele leven nog werken, dus wat is nou een extra jaartje school erbij? Haha!

Ja, dat is wel mooi natuurlijk. Alleen als ik volgend schooljaar naar het buitenland ga, gaan die vriendinnen allemaal ergens in Nederland studeren, dus dan spreek je ze sowieso wel minder. Lijkt me echt te jammer om volgend jaar al die dingen te missen!
Dus ik maak eerst mooi mn middelbare af.. Haha!

Oh en voor iedereen, nog even terugkomen op een eerdere post:
dat lijstje kan ik zo snel even niet vinden, het is zo'n mess in mijn kamer haha.
Maar zodra ik hem heb, plaats ik hem hier. Lachen

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:18

Hey zus van vriendin heeft jaar high school gedaan toen zei 20 was, ze vond het het echt geweldig.
Mijn familie woont ook in Amerika,Michigan. Meid gewoon doen! Het is zo'n heerlijk land. Vind het net een een kindersuprise elke ontdek je weer een leuke verrassing! En spaar al vast geld om kleding e.d. te kopen. Je hebt hele leuke winkels zoals American Eagle, aeropostale,Hollister etc. Je hebt echt hele leuke kleren en je betaalt gewoon minder als in NL. Heb zelf broeken van Hollister zitten heerlijk en echt mooi en die zijn 60 dollar.

Hoe het precies werkt met het regelen van alles weet ik ook niet, maar gewoon voor de ervaring doen! Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:22

Lea, misschien dat je contact kunt opnemen met Oamaru van Bokt. Zij heeft een vol jaar in Nieuw-Zeeland doorgebracht, woonde bij een gastgezin en heeft daar een jaar high school gevolgd. Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:23

Sorry Karin, ik las het 'in mijn tijd' als 'zo was het vroeger, hoe het nu is weet ik niet' Bloos
Onze school organiseert uitwisselingen naar Canada en Zuid-Afrika van 3 weken, maar dat is natuurlijk heel anders als gewoon een jaar weg zijn... Het lijkt me vreselijk gaaf, maar ook wel weer een beetje eng Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:27

Ja klopt, maar in mijn tijd ging het ook via EF. Bij ons op school kon je daarover informatiefolders meenemen (en het dan vervolgens via je decaan regelen). Omdat diezelfde regelingen nu ook op de site van EF staan denk ik dat er niet erg veel is veranderd met 20 jaar geleden.

Ik vraag me trouwens af hoe je high school kunt doen op je 20e als de maximum leeftijd bij terugkomst 18.5 is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:27

Ik ben zelf in Amerika geweest, dit jaar ga ik weer. Dat land is zoo groot en zo machtig.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar dieprijzen.. Die zijn echt hoog! Maar ik denk dat ik het er zeker voor over heb Ja!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:29

Ik denk dat ze je dat soort dingen het beste kunnen vertellen op je eigen school. Daar weten ze welke mogelijkheden er zijn. Na de vakantie dus misschien even een afspraak maken met je decaan? Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:58

high school is niet bepaald op VWO niveau he? Mijn zus (heeft HAVO gedaan) zit nu in Amerika en die vindt het niveau daar al heel erg laag (behalve het vak Engels natuurlijk, maar dat is logisch).
Als ik jou was zou ik dus echt geen highschool doen, je zou je dan denk ik best wel vervelen.

En het gastgezin waar je in zit is heel belangrijk. M'n zus heeft geen geluk gehad en heeft geen fijne familie (héél arm en raar enzo).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:16

Toen ik in 3Vwo zat en in 4Havo hadden wij de mogenlijkheid ook, alleen had ik dan mn pony weg moeten doen... Ben dus in NL gebleven maar had er wel al veel info over aangevraagd etc.
Nichtje van een vriendin van me is wel gegaan, en gebleven!!
Die heeft daar haar school afgemaakt, is in musical gaan spelen maar uiteindelijk toch terug naar NL gekomen.

Ze zat trouwens in het tv programma Evita, dus ze zingt wel nogsteeds Knipoog