Wat te doen met kris?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Wat te doen met kris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 23:59

Mijn opa is vroeger als soldaat in Nederlands Indië geweest. Hij heeft daar vandaan een kris mee naar huis genomen.
Voor zo ver wij weten, heeft hij die gekocht op een markt...
Sommige mensen zullen geloven dat een kris onheil toe kan brengen, anderen niet...
Mijn opa is vorig jaar oktober overleden. Ik heb toen de kris gekregen, en meteen begon de ellende. Uiteindelijk ben ik begin vorige maand mijn huis kwijt geraakt, en heeft mijn moeder de kris meegenomen. Meteen toen ik hem kwijt was, ging het bij mij beter. Maar, sloeg het ongeluk bij mijn moeder toe. Ik heb wel eens als grap de opmerking gemaakt dat het misschien wel door de kris kwam, maar mijn moeder nam dat niet serieus. Nu het echter slechter en slechter gaat, nemen we toch liever het zekere voor het onzekere Clown Maar hoe komen we van het ding af? Verkopen mag je ze niet, en ik denk ook niet dat het ding blij gaat worden als we hem ergens dumpen Clown
Iemand die hier iets van weet?

Leentje_

Re: Wat te doen met kris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:00

Bahh wat eng Bloos!
ik hoop echt dat jullie er vanaf raken Ach gut

ik zou er zelf ook niet in geloven maar als ik het zo hoor brr..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:01

Ik heb er wel hier en daar iets van gehoord (mijn vaders familie heeft in Indonesie gewoond) en ik zou dat ding gewoon begraven. Ik zal eens googlen erop. Want dat hij ongeluk brengt is mij ook ter ore gekomen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:03

Citaat:
De kris geldt als een van de heiligdommen (pusaka) van een familie, clan, dynastie of een koninkrijk. Deze krissen worden van vader op zoon doorgegeven en dienen op elke vijfde dinsdag van de Javaanse (moslim) kalender met reinigingrituelen en offers geëerd te worden. Als de eigenaar dit vergeet of het wapen verwaarloost, brengt dat ongeluk, maar eer je de kris goed, dan zal hij je beschermen. De kris wordt namelijk beschouwd als bezield en moet, zoals elk wezen, eten en drinken. Ze worden ook aangesproken met kyai, ki wat grootvader betekent.

Een kris mag niet zelf gekocht worden. Hij dient als geschenk aanvaard te worden. Als er niet goed voor de kris gezorgd wordt zal de kris (volgens vele lokale legenden) in je slaap uit zijn rust wakker worden en de lakse eigenaar van het leven beroven

Regelmatig in een sopje gooien en er voor bidden denk ik... Tong uitsteken

edit: Je moet hem idd begraven.

Citaat:
Het mag duidelijk zijn dat het verstandig is om een kris met respect te behandelen. Wanneer u een kris oppakt, houdt hem dan met de punt omhoog, zo kunnen de krachten er niet uitglijden. Wanneer u de kris uit de schede trekt doe dat ook met de punt omhoog, en trek hem er niet helemaal uit, laat het puntje erin zitten. Houdt de kris ook van u af gericht en richt ook niet op anderen in uw omgeving. Richt nooit een "blote" kris op iemand. Stop de kris altijd terug in de schede.

Heeft u twijfels over de gezindheid van uw kris, houdt hem dan bedekt met een doek. Een echt kwaadaardige kris wordt begraven.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:07

hier http://www.indoshop.nl/de__kris.htm staat dat je een boosaardige kris moet begraven Clown (helemaal onderaan)

Heeft u twijfels over de gezindheid van uw kris, houdt hem dan bedekt met een doek. Een echt kwaadaardige kris wordt begraven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:08

MarcoBorsato schreef:
Citaat:
De kris geldt als een van de heiligdommen (pusaka) van een familie, clan, dynastie of een koninkrijk. Deze krissen worden van vader op zoon doorgegeven en dienen op elke vijfde dinsdag van de Javaanse (moslim) kalender met reinigingrituelen en offers geëerd te worden. Als de eigenaar dit vergeet of het wapen verwaarloost, brengt dat ongeluk, maar eer je de kris goed, dan zal hij je beschermen. De kris wordt namelijk beschouwd als bezield en moet, zoals elk wezen, eten en drinken. Ze worden ook aangesproken met kyai, ki wat grootvader betekent.

Een kris mag niet zelf gekocht worden. Hij dient als geschenk aanvaard te worden. Als er niet goed voor de kris gezorgd wordt zal de kris (volgens vele lokale legenden) in je slaap uit zijn rust wakker worden en de lakse eigenaar van het leven beroven

Regelmatig in een sopje gooien en er voor bidden denk ik... Tong uitsteken

edit: Je moet hem idd begraven.

Citaat:
Het mag duidelijk zijn dat het verstandig is om een kris met respect te behandelen. Wanneer u een kris oppakt, houdt hem dan met de punt omhoog, zo kunnen de krachten er niet uitglijden. Wanneer u de kris uit de schede trekt doe dat ook met de punt omhoog, en trek hem er niet helemaal uit, laat het puntje erin zitten. Houdt de kris ook van u af gericht en richt ook niet op anderen in uw omgeving. Richt nooit een "blote" kris op iemand. Stop de kris altijd terug in de schede.

Dat heb ik ook gelezen inderdaad, maar inmiddels durven we het ding ook niet meer uit zijn schede te halen, omdat je hem moet groeten, en wij beide niet meer weten hoe dat moet Huilen van het lachen

Ik heb hem nu in een handdoek gewikkeld Tong uitsteken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:11

Ken je die reclame van singles? Haihoi! En dan flink zwaaien! Huilen van het lachen

Begraaf hem met schede en al joh

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:14

Citaat:
Eens per jaar dient deze amulet te worden gereinigd met arsenicum en het sap van een limoen. Zo worden de
contouren van de motieven op het metaal weer zichtbaar en blijft de kracht intact. Daarna volgt het insmeren met
speciale krisolie. Een kris haal je ook niet achteloos uit de schede. Dat mag pas na een begroeting door de kris
eerst voor het voorhoofd te houden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:18

Als je probeerd om arsenicum te kopen, wordt je volgens mij meteen opgepakt Huilen van het lachen

Eigenlijk zit ik er aan te denken om het ding gewoon terug te sturen naar indonesie, maar ja. Waarheen? Clown Als het goed is komt hij van Java Ja

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:20

is er niet een museum wat intresse heeft in die dingen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:24

Gewoon een adres uitkiezen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:24

Was jij niet degene die graag in het huisje van haar opa wilde blijven wonen?
Zo ja, wat jammer dat het toch niet gelukt is. Hoe kan dat nou? Scheve mond

Ik weet nog wel dat mijn ex-buurvrouw ook een Kris had, maar die had er geen problemen mee. Je moest hem idd wel op een speciale manier groeten Haha!

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:27

MarcoBorsato schreef:

mensen schrikken zich ook dood als ze opeens zo'n ding in de post hebben Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:32

Cayenne schreef:
Was jij niet degene die graag in het huisje van haar opa wilde blijven wonen?
Zo ja, wat jammer dat het toch niet gelukt is. Hoe kan dat nou? Scheve mond

Ik weet nog wel dat mijn ex-buurvrouw ook een Kris had, maar die had er geen problemen mee. Je moest hem idd wel op een speciale manier groeten Haha!

Dat was ik inderdaad Knipoog We hebben de rechtzaak verloren...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:33

Ik heb toendertijd ook dat verhaal gelezen inderdaad. Zonde dat het niet gelukt is. En op de kop toe laat opalief je ook nog de kris na (ik had er overigens nog nooit van gehoord). Het klinkt wel creepy, heb je geen indonesische familie? Mijn indonesische kant van de familie die oorspronkelijk uit Indonesie zelf komt is helaas allemaal overleden, anders had ik het graag nagevraagd voor je. Ben namelijk erg benieuwd over het hoe of wat van de kracht van de kris.

Edit: Kun je dat ding niet gaan eren? Wie weet brengt het dan ineens voorspoed. Je kunt het allicht proberen, baad het niet, schaad het niet (erger).
Laatst bijgewerkt door Utixo op 25-12-08 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:34

Miemserik schreef:
MarcoBorsato schreef:

mensen schrikken zich ook dood als ze opeens zo'n ding in de post hebben Clown

ROFL Ja dat is waar Clown
Ik ben er inmiddels achter dat hij waarschijnlijk van oost-java komt. Hij heeft een hamndgreep van bot, en een recht lemmet, met kleine inkepingen en verschillende metaallagen. Het lemmet is ergens mee ingesmeerd, wat oranje uitgeslagen is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:37

sinaasappelschilletjes?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:37

Utixo schreef:
Ik heb toendertijd ook dat verhaal gelezen inderdaad. Zonde dat het niet gelukt is. En op de kop toe laat opalief je ook nog de kris na (ik had er overigens nog nooit van gehoord). Het klinkt wel creepy, heb je geen indonesische familie? Mijn indonesische kant van de familie die oorspronkelijk uit Indonesie zelf komt is helaas allemaal overleden, anders had ik het graag nagevraagd voor je. Ben namelijk erg benieuwd over het hoe of wat van de kracht van de kris.

Nee, geen indonesische familie hier. (voor zo ver we weten Clown Je weet het nooit natuurlijk ROFL )

Ik probeer te kijken of ik er achter kan komen waar hij precies vandaan komt. Het is nogal een typisch ding als ik de foto's op internet bekijk. Heb er nog geen gezien die er op lijkt, afgezien van het rechte lemmet (zonder schip).
Het liefste stuur ik hem terug, maar dat kan inderdaad niet naar een willekeurig persoon. Straks denken ze dat ze vervloekt worden ofzo Haha! Lukt dat niet, dan wordt hij voor oudjaarsdag ritueel begraven Clown

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:06

Ik vind het wel griezelig hoor! Nagelbijten / Gniffelen

Museum is misschien wel een goed idee, en anders begraven idd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:10

Ik zou ook een museum raadplegen, wellicht hebben zij interesse.

Als je het tij wilt keren zou je ook op MP een oproepje kunnen plaatsen, met de vraag of indonesische mensen je willen helpen met je probleem met de Kris.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:19

Bernadette, je mail maakte me nieuwsgierig. Ik weet er alleen niets van af. Ben gaan googlen en kwam deze info tegen.

Citaat:
Om de kracht van de kris te handhaven dient er voor gezorgd te worden dat geen vrouw de wapens aanraakt, terwijl het eveneens voor vrouwen verboden is de offeranden te nuttigen. Het wordt gewenst geacht eens in de zes maanden de kris opnieuw te zegenen om de macht van het wapen in stand te houden, en wanneer aan al deze eisen voldaan is, bezit de kris een huiveringwekkende macht, die slechts met de grootste omzichtigheid mag worden gehanteerd.

http://www.gastdocenten.com/Verhalen/De ... 20kris.htm Weet niet of je deze link kent, maar het is wel heel interessant.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:32

Sterkte met de kris, Mystica. Ik weet er, ondanks mijn ietwat Indische afkomst ook niet veel vanaf, alleen dat mijn vader destijds bijna hysterisch werd toen een kennis de kris van zijn neef oppakte, en er is heel veel voor nodig om mijn anders zo broodnuchtere en onbijgelovige vader zo hysterisch te krijgen, echt...
Helaas leeft hij niet meer, anders had ik wel gevraagt.
Ik denk dat dat de tip van crossmonster wel een goeie is, vast ergens iemand die je kan helpen...
(anders dat er misschien fora oid zijn van Indische mensen?)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 08:23

Geef hem gewoon aan een museum joh. Of mail die persoon Ton die op die website staat vermeld. Die zal er toch wel meer van weten?

Ik zou'm niet zomaar begraven, kan best nog zijn dat het een duur ding is.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:03

ik ken iemand met t hele huis vol met die dingen.. die maakt ze zelf enz.. heeft er echt enorm veel.. Nou geen ongeluk te bekennen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:07

pinuts schreef:
ik ken iemand met t hele huis vol met die dingen.. die maakt ze zelf enz.. heeft er echt enorm veel.. Nou geen ongeluk te bekennen

Volgens het geloof/mythe whatever ligt het er ook aan hoe je ermee omgaat.
Dus diegene waar jij het over hebt zal dat wel weten en doen.