Opgestijfde Tiramisù: hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Opgestijfde Tiramisù: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:08

Een aantal malen heb ik nu 'klassieke' tiramis`u gemaakt die qua smaak in orde is, maar helaas niet voldoende wil opstijven en daardoor tot een pappige bende verwordt Huilen

Als fake-keukenprinses had ik de hoop al een beetje opgegeven en me toegelegd op het bereiden van andere gangen/ hapjes voor het kerstdiner. Mijn zus zit in verband met een verhuizing echter even zonder aanrecht en dus... komt het toetjesgebeuren toch op mij neer Bloos!

Hoe doe ik het:
- Lange vingers in Amaretto/ koffie-mengsel weken/ tot een laagjesbodem kweken (tot zover geen problemen';
- dooiers scheiden, eiwitten opkloppen en later met mascarpone en vanillesuiker erbij nog meer opkloppen (dit gaat ook goed);
- maar dan: dooiers opkloppen met suiker. Dat blijft een heel dun mengsel. Ik denk dat hier dan ook de schoen wringt;
- Prutje bij elkaar doen, schaal indelen, in koelkast laten opstijven en pas voor het opdienen cacao strooien.
Klaar. Punt is alleen dat ongeveer 2/3e van het mengsel goed stijf en luchtig is, de rest niet.

Hoe doen jullie dit? Verward

PS In het befaamde witte Tiramisù-recept van Zep las ik:
Citaat:
*het mascarponemengsel:
klop de eidooiers en de suiker tot een bleek mousse-achtig mengsel. Spatel er geleidelijk de mascarpone door. Klop tot een homogene massa. Klop 1 eiwit stijf (het andere gebruik je niet) en spatel het door het mascarponemengsel.

Een eiwit door de dooiers heen om het te binden - zou dat het zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:18

Als je het dan wel apart doet. Dus eerst scheiden, en beiden apart opkloppen en dan rustig door het andere mengsel scheppen. Nadat het opgeklopt is moet je er niet teveel in roeren / mengen omdat je er dan de lucht uithaalt.

Dooiers opkloppen, doe je dat met een mixer op de hoogste stand?

Eiwitten opkloppen totdat het stijf is en je er 'punten' in kan draaien. Daarna stoppen en niet meer doorkloppen.

Gebruik je verder verse eieren en schoon en droog materieel?

Uums

Re: Opgestijfde Tiramisù: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:23

Materiaal is idd schoon en droog.
Dooiers heb ik de eerste keer handmatig geklopt (was volgens dat recept het beste) en de tweede keer met mixer op hoge stand, maar beide keren bleef het te waterig.

Misschien dat ik nog te lang roer/ mix na het samenvoegen, dank je Lachen

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:29

iemand die ik ken heeft een keer 'vals gespeeld' met banketbakkersroom erbij in. Vork Het is dan wel niet helemaal de echte tiramisù, maar lekker was het wel! En vooral: goed opgestijfd. Lachen

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:34

Of het niet helemaal 'echt' is maakt me eigenlijk niet uit Bloos Als het maar lukt, dus bedankt voor je tip Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:35

Dooiers los lang mixen, daar de mascarpone goed doorheen mixen, dan een heel klein beetje van je eiwit erdoor mengen en de rest van je eiwit heel kort mengen. (niet mixen!!)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:37

ik gebruik nooit dooiers, alleen het eiwit?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:23

Talida: Ehm... smaakt het dan nog wel Tiramisuiaan? `t Blijft natuurlijk wel luchtig zonder eigeel.

Katja: zo te lezen blijf ik te lang mixen.

Bedankt voor jullie hulp Lachen

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:01

ja hoor, nooit klachten gehad en ik heb het zo van een Italiaanse geleerd. Ik gebruik ook geen suiker (zit al genoeg op de langevingers vind ik)

Als je met eiwit aan de slag gaat zorg dat alles (mixer/vork en schaal en lepel waar je mee schept) goed ontvet is dmv citroensap, anders slaat het eiwit door/dood weet ik hoe je het noemt Haha!

Ik gebruik om de vingers te soppen kant en klare irish coffe mix beetje aangemend met water Pling

en geen cacao maar zelf geraspte chocovlokjes Vork

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:05

Dat klinkt wel zo veilig Lachen Ik wist niet dat je zo goed moet ontvetten, ga morgen goed voorbereid aan de slag.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:08

nog een tip, je schijnt alleen eiwit te kunnen kopen, die zit dan in van die kleine toetjes bakjes zeg maar, alsof je zo'n 6-pak voor kinderen koopt. Deze is al gepasteuriseerd oid, dus geen salmonella gevaar. Weet alleen niet waar en of die nog te verkrijgen zijn, we zijn er destijds 3 AH voor afgeweest.

Succes in ieder geval!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:50

Volgens mijn zoon de bakker/banketbakker mag ik altijd pas de suiker aan de eiwitten toevoegen als deze al heel hard geklopt zijn.
Dan zachtjes de suiker erbij doen en maar even kloppen
En geen spoortje eigeel erin anders slaan ze dood.

Dooiers even op een bak heet water kloppen dan dikken ze in.

Handig he zo een zoon Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:09

Bedankt voor jullie tips Lachen Ik heb een nieuwe glazen bak gebruikt en flink wat spongefingers en hij`s goed gelukt OK dan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:27

Mooi zo!!