Hoeveel geld kan ik vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Hoeveel geld kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:49

Ik heb vandaag mijn nieuwe loon te horen gekregen, omdat ik in maart 23 wordt. Nu was ik net alleen even op internet aan het kijken en ik krijg dus maar 6 euro (bruto) per maand boven het minimum. Als ik eventueel een paar uur moet overwerken krijg ik dat niet uitbetaald, want volgens mijn contract zit dat in mijn loon. Als het langer wordt dan krijg ik wel gewoon betaald, maar bij een paar uurtjes niet.
Ik werk in een magazijn en doe daar ook wat simpel computerwerk en ik vervang de receptionist als die afwezig is.
Heeft iemand enig idee wat ik bruto kan vragen?

benangelique

Re: Hoeveel geld kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:52

bel eens een uitzendbureau of het CWI, zij kunnen je het vaak wel vertellen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:54

Zoals ik het begrijp krijg je dus het minimumloon, maar vindt je dat niet genoeg?
Dat van die overuren klinkt mij wat vreemd in de oren, maar daar zou ik het contract op na moeten lezen, wil ik daar iets nuttigs over kunnen zeggen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:55

Als je boven je minimum zit heb je denk ik niks te zeggen. Je kan het vragen maar of je baas ermee akkoord gaat is vraag 2..

Ik weet niet hoeveel het minimum eigenlijk is.. krijg je 6 euro per maand meer of per uur?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:00

Ik vergis me ik krijg maar 1 euro boven het minimum. Minimum is 1381 en ik krijg 1382. Op zich niks mis mee, maar eventuele overuren zitten al bij mijn loon inbegrepen. Dus dan zou ik een stuk boven het minimum moeten zitten. Maar ik weet niet wat een net bedrag is om te vragen. Overuren komen niet vaak voor, maar het kan altijd gebeuren dat ik eens een uurtje langer moet blijven.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:02

Hoe worden je overuren dan "opgeslagen"?
Als je overuren mag laten staan om af en toe eens een uurtje eerder weg te gaan, is er niets aan de hand.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:05

Ik moet wel zeggen dat als een baas je net boven het minimum betaald ik altijd even achter mijn oren krab..

Het komt zo krenterig over.. 'Het is dat we je móeten betalen, maar wil niet teveel aan je kwijt'

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:10

Toen ik er begon een half jaar geleden zat ik ook ruim boven het minimum. Alleen komen ze nu met dit aan. Het is niet zo dat het allemaal niks mag kosten want we zijn net een weekend weg geweest waar we echt alles kregen wat we wilden. Over mijn overuren overzetten naar vrije uren dat weet ik niet of dat kan. Maar volgens mijn contract worden ze niet opgeslagen, maar zit het gewoon al in mijn loon erbij. Dus als ik over moet werken gebeurt er niks en volgens contract krijg ik dat dus al gewoon met mijn loon uitbetaald. Vandaar dat ik het niet eens ben met het minimumloon. Als elk overuurtje apart uitbetaald zou worden zou ik het ook eens zijn met dit loon. Maar omdat dat niet zo is ben ik het er niet mee eens. Het is een beetje lastig uitleggen. Hoop dat jullie het zo een beetje snappen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:11

Je zegt dus dat je hetzelfde loon krijgt, of je nu 40 of 50 uur werkt? Dat klopt idd niet.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:14

Ja in principe wel. Nou is het wel zo dat als het veel overuren worden dat er wel iets geregeld word. Ik heb 1 keer een heel weekend moeten werken en toen heb ik goed betaald gekregen, maar als ik inderdaad bijvoorbeeld een week lang elke dag 1 of 2 uur over zou moeten werken krijg ik daar niks voor. Maakt op zich niet veel uit, maar dan moet mijn loon wel hoger. Maar ik heb dus geen flauw idee hoeveel ik dan kan vragen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:15

Val je onder een CAO en zo ja welke?

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar geen CAO voor was.
Gevolg: minimumloon en geen reiskosten vergoeding.
Dus van dat loontje ging al € 200.- de auto in.
Overuren werden niet uitbetaald, maar er werd wel verwacht dat je ze draaide.
Toen m'n baas me ook nog op het matje riep omdat ik moest kiezen tussen werk en prive (paard dus) ben ik toch maar es naar wat anders op zoek gegaan.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:23

Wij hebben geen cao. Ik krijg wel gewoon reiskosten vergoeding en we worden er verder echt superbehandeld. Alleen dit vind ik even wat minder. Waarschijnlijk als ik er om vraag krijg ik ook wel meer, maar ik vind dat ik dan wel met een redelijk bedrag aan moet komen en ik heb zelf echt geen idee hoeveel. Bij een collega van mij hadden ze het ook zo gedaan en die heeft er ook wat van gezegd en meer gekregen. Maarja ik weet het dus niet. Zal het er morgen eens met mijn baas van het magazijn over hebben. (hij is niet de grote baas alleen van het magazijn)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:27

Weet je toevallig niet wat die collega is gaan verdienen?
Dan zou ik hetzelfde vragen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:26

Ladygiroc schreef:
Ik moet wel zeggen dat als een baas je net boven het minimum betaald ik altijd even achter mijn oren krab..

Het komt zo krenterig over.. 'Het is dat we je móeten betalen, maar wil niet teveel aan je kwijt'

Ja voel ik ook zo..

Wat je kunt vragen weet ik niet, maar ik zou het er ook niet zo heel erg mee eens zijn..
Overuren inbegrepen is leuk, maar daar moet financieel natuurlijk wél wat tegenover staan.. Kijk, toen ik nog fulltime werkte werden mijn overuren ook niet uitbetaald, die schreven we weg als tijd voor tijd.. Dus ik blijf vandaag een uurtje langer, ga ik volgende week een uurtje eerder weg, kost me dan geen vrije tijd.. én ik verdiende ook nog eens ruim boven het minimum voor een 23 jarige terwijl ik toch pas 21 was...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:34

ginger18 schreef:
Ik werk in een magazijn en doe daar ook wat simpel computerwerk en ik vervang de receptionist als die afwezig is. Minimum is 1381 en ik krijg 1382. Op zich niks mis mee, maar eventuele overuren zitten al bij mijn loon inbegrepen. Dus dan zou ik een stuk boven het minimum moeten zitten. Maar ik weet niet wat een net bedrag is om te vragen. Overuren komen niet vaak voor, maar het kan altijd gebeuren dat ik eens een uurtje langer moet blijven.

Je kunt toch gewoon onderhandelen over je salaris? Voor iemand van 23 met een functie zoals de jouwe, ik denk dat 1500 bruto per maand wel netjes is?

En het komt wel vaker voor hoor, dat overuren niet betaald worden. Meestal krijg je dan 'tijd voor tijd' en moet je zelf een beetje bijhouden hoeveel meeruren je draait. Dan ga je eens een uurtje eerder naar huis, of als je veel spaart kun je een extra dagje vrij nemen zonder dat het je een officiele vrije dag kost. Als je dat wilt, moet je die overuren wel zelf echt goed bijhouden!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:37

Doen wij bij het bedrijf waar ik werk idd ook, tijd voor tijd.. Maar dat houden wij wel centraal bij, alles wordt geregistreerd..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:48

Je bruto salaris daar kan je denk ik nu niet veel aan doen, na de volgende functioneringsgesprekken misschien. Maar wat die overuren betreft vind ik dat je wel een opmerking mag maken. Je zit amper boven het minimum loon en dan zeggen ze dat de overuren in je salaris inbegrepen zijn? Dan mag je toch wel wat meer verwachten dan die 6 euro meer dan het minimumloon. Ik zou het er iig niet voor doen!
Bij mij zitten mijn overuren ook in mijn salaris inbegrepen, maar mijn salaris is ook wel ietsjes hoger.

Stennisje schreef:
Val je onder een CAO en zo ja welke?

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar geen CAO voor was.
Gevolg: minimumloon en geen reiskosten vergoeding.
Dus van dat loontje ging al € 200.- de auto in.
Overuren werden niet uitbetaald, maar er werd wel verwacht dat je ze draaide.
Toen m'n baas me ook nog op het matje riep omdat ik moest kiezen tussen werk en prive (paard dus) ben ik toch maar es naar wat anders op zoek gegaan.

Dat moet mijn baas niet proberen, dan kreeg hij gelijk te horen dat hij eens een cursus personeelsmanagement moest gaan volgen. Minimumloon, geen reiskostenvergoeding, geen overuren èn dan ook nog eens eisen dat ik mijn privéleven opzij zet voor hem? No way!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:51

kun je misschien nog iets vinden op loonwijzer?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:16

TS, heb je al met je baas onderhandeld?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:54

sorry maar volgens mij kunnen je overuren niet in je gewone uren mee berekend zijn.. zeweten niet hoeveel je overwerkt en wanneer etc.. en een baas gaat echt niet maandelijks voor niets overuren uitbetalen als je die niet maakt

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:59

Ik heb er vandaag wat van gezegd. In eerste instantie was het gelijk een nee. Wel zou hij zorgen dat eventuele overuren gewoon betaald worden. En toen ik weg wou gaan zei hij dat we het er nog een keer over zouden hebben. Dus dat wacht ik nog even een paar weekjes af en mocht het niet lukken, dan vraag ik wel op papier dat eventuele overuren betaald zullen worden. Dus het is nog even afwachten. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:33

Lindy, bij een vriendin van mij zijn de overuren ook in het salaris opgenomen, in sommige sectoren is dat normaal. Daar wordt gewoon van je verwacht dat je bijv tot 12 uur per maand onbetaald overwerkt als dat nodig is, omdat je salaris daar ook naar is.

Het kan dus wel, maar dan moet je salaris er ook naar zijn. Als jij 3 uur extra moet werken voor het minimumloon, kom je per uur dus onder het minimum uit en daar zou ik ook geen zin in hebben.

Ik vind het ook apart dat je eerst wel boven het minimum zat, maar dat je naarmate je ouder wordt dus blijkbaar niet meegroeit maar terugzakt naar het minimum. Goed dat je er wat van gezegd hebt, ik hoop dat er nog wat uit komt want naar verhouding ga je anders dus steeds meer verdienen.