Eindelijk pinda's die ik wel mag hebben!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Eindelijk pinda's die ik wel mag hebben!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 15:52

Mijn hele leven ben ik al super allergisch voor pinda's en andere noten ( het kleinste spoortje kan al behoorlijk heftige reacties opleveren zijn in mijn geval...). Van de diëtiste mag ik helemaal niks waar sporen van pinda's / noten in kunnen zitten, maar ik smokkel af en toe wel een beetje.
Bij eten als chocolade koekjes enzo neem ik het risico met enige liefde Schijnheilig
Nu kwam mijn vader net aanzetten met een zak doppinda's. "Kijk Plien deze mag jij wel hebben!" Bleek dat op het etiket stond 'kan sporen van noten bevatten.'
Had ik nou echt niet verwacht, dat zelfs in doppinda's sporen van noten kunnen zitten. Zal ik het erop wagen? Knipoog

Nors opkijken Sommige fabrikanten zijn echt niet de slimsten. Clown

wennie

Re: Eindelijk pinda's die ik wel mag hebben!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:55

Noten en pinda's zijn toch twee aparte dingen?
Mijn broertje is allergisch voor noten maar mag wel pinda's. Ik kan zelf slecht tegen pinda's maar kan wel walnoten eten.
Bij een allergietest worden ze ook apart getest.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:09

Het zijn 2 aparte dingen maar qua voedselallergie vaak wel met elkaar gerelateerd, alle mensen met een pinda-allergie die ik ken(niet dat dat er veel zijn), kunnen ook geen noten verdragen. Vandaar dat ik het enigszins belachelijke zin op de verpakking vond Clown

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:38

De fabrikant is niet dom, sommige mensen zijn helaas zo dom dat het nodig is om dat erop te zetten Nagelbijten / Gniffelen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:43

ach, in de USA staat er tegenwoordig op de gebruiksaanwijzing van de magnetrons dat het alleen voor voedsel bedoeld is. Er was iemand zo slim om zijn hondje erin te doen om hem te drogen na een wasbeurt.... Hoef je vast niet te vertellen wat er met het hondje gebeurd is.

Het ergst is nog dat deze debiel een rechtzaak gewonnen heeft. Er stond immers nergens dat er geen hondjes in mochten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:49

'Kan sporen van noten bevatten' is toch gewoon dat het in dezelfde fabriek gemaakt/verwerkt wordt.
Of snap ik niet wat jij bedoeld?

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:01

Pinda's zijn geloof ik een fruitsoort (uhh, ja, don't ask) en noten niet. Ik herken het omdat ik hetzelfde heb, maar er zijn dus genoeg mensen die wel pinda's mogen en de rest niet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:05

Liezel, dat is een broodje aap verhaal Haha!

Pinda's zijn idd peulvruchten. Mijn huisgenootje is allergisch voor pinda's maar niet voor andere noten, waarschijnlijk kan het andersom ook. Dom is het niet, waarschijnlijk alleen gedaan voor het geval dat ze aangeklaagd worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:29

Lieke schreef:
Liezel, dat is een broodje aap verhaal Haha!

Dat riep ik ook altijd, tot mijn docent recht (ex-advocate) me vertelde dat ze deze zaak daadwerkelijk besproken hebben tijdens haar opleiding...

Lijkt me erg vervelend als je geen pinda's mag eten, ik ken heel veel snoep waarop staat 'kan sporen van..'. Komt idd door het in dezelfde fabriek verwerkt is waar ook pinda's langskomen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:43

Misschien heel blond hoor, maar je bent allergisch voor pinda's en je mag wel doppinda's?

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:49

wat de fabrikant erop zet, is wettelijk verplicht
Indien in de productnaam niet duidelijk is dat het allergeen is, moet het extra op het etiket vermeld worden..
Zo geld voor pinda's dat het allergeen Pinda's niet op het eitiket hoeft te staan (dat is nl wel duidelijk toch Lachen maar deze pinda's zijn waarschijnlijk verpakt in een fabiek met ook andere noten, daarom moet dit er wel extra op
Pinda's en noten zijn verschillende productgroepen, Pinda's zijn namelijk geen noten maar een peulvrucht! Vandaar dat noten vermeld staan op het etiket van de pinda's Lachen

Ps: allergeen is hetgene wat de allergische reactie veroorzaakt Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:51

Bij mij op de kookgroep zit een meisje die ook geen noten mag, ze had op school kruidnoten gegeten daar bleken sporen van noten in te zitten.Het arme kind ziet er nog steeds niet uit,dus ik zou wel uitkijken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:49

Princesje schreef:
Misschien heel blond hoor, maar je bent allergisch voor pinda's en je mag wel doppinda's?

Ik bedoelde het sarcastisch Knipoog Vond het een relatief overbodige opmerking op een verpakking van pinda's, dat er sporen van noten in kunnen zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:52

Ik had laatst een pot pindakaas waarop stond 'kan sporen van pinda's bevatten' Clown