Nieuwe auto -> Smart??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Nieuwe auto -> Smart??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:03

Onze auto begint het op te geven en dus hebben we besloten om een nieuwe auto te kopen.
We willen een goedkoop autootje, ook qua benzine e.d. aangezien ik nog studeer en mijn vriend voor alle inkomsten moet zorgen.
De auto wordt vrij intensief gebruikt en er wordt aardig wat mee gereden, denk aan een km of 400/500 per week.
Nou zijn we vandaag helemaal gevallen voor een Smart die bij een garage hier in de buurt stond, een Smart 700 pure. Vooral de prijs in vergelijking met het bouwjaar stond ons erg aan.
Ik heb even wat gekopieerd van de site van de garage:

PRIJS 3.950,- Incl BTW
BOUWJAAR: 2003
KM-STAND: 95.632
CARROSSERIE: Hatchback
AANTAL DEUREN: 2
KLEUR: zwart metallic
BRANDSTOF: Benzine
VERMOGEN: 45 KW
MOTOR INHOUD: 698
TRANSMISSIE: automaat 6 versnellingen
GEWICHT: 730
OPTIES:
1e eigenaar, ABS, achterruitverwarming, achterruitwisser, airbag bestuurder, airbag passagier, airbags hoofd, audiovoorbereiding, automaat, buitentemperatuur meter, bumpers en spiegels in carrosseriekleur, cd-speler, centrale vergrendeling, elektrische ramen voor, getint glas, gordelspanners, in hoogte verstelbaar stuur, incl boekjes, koplamp in hoogte verstelbaar, nationale autopas, ruitenwisser achter, sunroof, variable interval ruitenwisser, warmtewerend glas,

Maaarr.. De verhalen die we gehoord hebben over het merk Smart zijn nou niet bepaald positief te noemen. Problemen met de motor enz enz.
Nou hebben we van de verkoper gehoord dat dit grote onzin is (uiteraard Clown ) en dat het bij een Smart belangrijk is om goed op het oliepeil te letten. Als je dit goed bijhoudt is er volgens hem niets aan de hand. Klopt dit?
Het volgende verhaal wat ik heb gehoord is dat een Smart erg duur is in onderhoud, omdat de onderdelen zo duur zijn. Is dit zo?
En verder.. Alle ervaringen en/of meningen zijn welkom!

poes

Re: Nieuwe auto -> Smart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:26

Smart is mercedes dacht ik? Dan kan ik me goed inbeelden dat die dingen duur in onderhoud zijn...

Ikzelf zou er geen willen, vind het net overdekte rolstoelen, kun je toch niks in kwijt?

Verder ken ik niet zoveel over de auto's op zich...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:29

Volgens mij heb ik tijdje geleden ergens gelezen dat de Smart niet zo veilig is, in een kettingbotsing vouwt het in als een harmonica Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:35

nina88 schreef:
De verhalen die we gehoord hebben over het merk Smart zijn nou niet bepaald positief te noemen. Problemen met de motor enz enz.

Nou dat soort verhalen kloppen helaas wel, en die verkoper wil alleen maar verkopen om zijn bonus te halen zou daar maar niet teveel op vertrouwen.
Want wat is er nu met Smart aan de hand bij die kilometerstand, of zelfs nog minder..
Presies wat je al zei, dat oliepijlen.
Er zit net aan drie liter in dat blok, een blok wat enorm veel toeren aankan en ook vaak flink even op zijn staart wordt getrapt, want geef toe dat kunnen ze wel ze zijn vaak sneller dan menig ander bakkie van zijn klasse...
Alleen omdat ze zo ontzetend weinig olie inzit gaat dit fout. Vaak weten mensen nauwelijsk hoe ze olie moeten pijlen bij zo'n ding en als het gebeurt is het al et laat en heb je inwendige motorschade.
Momenteel komen er ontzettend veel Smarts de werkplaats in met dit probleem, de ene revisie na de andere ze draaien ook net een paar jaar tijd voor de eerste ellende.
Ik zou het NIET doen, of voor een Smart Forfour niet voor een Smartfortwo.

Loesje88 schreef:
Volgens mij heb ik tijdje geleden ergens gelezen dat de Smart niet zo veilig is, in een kettingbotsing vouwt het in als een harmonica
Nagelbijten / Gniffelen

Wat een onzin, je kan een hoop vertellen over dat ding maar veilig is hij wel, daar heeft Mercedes zijn naam voor hoog te houden.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:50

Tja om de smart nu veilig te noemen nee, dat vind ik niet. In de stad is het een hele leuke auto, makkelijk te parkeren enzo maar ik stap voor geen goud meer in zo een ding. Heb er 1 gehad toen ik nog in Duitsland woonde en heb daar op men dak in de berm gelegen, niet echt zo geweldig. Vanuit Mercedes is de smart ook teruggeroepen [de eerste gebouwde, waaronder toen ook de mijne] om een nieuw motorblok erin te leggen, omdat er een fabricage fout in zat.

Opvouwen als een harmonica doet hij niet, tenzij je tussen 2 vrachtwagens in komt te zitten...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:56

Smart is een fantastisch leuk auto'tje, mits je hem als 2e of 3e auto "erbij" hebt.
Met wind en op de snelweg is ie waardeloos! Echt een stadsbakkie, maar dan helaas eentje die duur is in onderhoud en benzine.

Wil je een all rounder moet je echt kijken naar b.v. een Opel corsa, Peugeot 206, Ford Fiesta etc. En natuurlijk, iedere Japanner die je kan vinden!!

Ga voor je eigen veiligheid als je zoveel moet rijden, en zoek een echte auto op.( liefst een waar meer dan 1 krat bier in kan....)

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:57

Ik vind het leuke auto's om te zien,maar ze zijn zo klein dat je met een ongeluk snel klem komt te zitten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:35

Leuke auto voor in de stad maar niet op de snelweg.....
Er zijn imo veel leukere, grotere en veiligere auto's op de markt in vrijwel dezelfde prijsklasse alleen dan misschien iets ouder

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:11

Chiqa schreef:
Nou dat soort verhalen kloppen helaas wel, en die verkoper wil alleen maar verkopen om zijn bonus te halen zou daar maar niet teveel op vertrouwen.
Want wat is er nu met Smart aan de hand bij die kilometerstand, of zelfs nog minder..
Er zit net aan drie liter in dat blok, een blok wat enorm veel toeren aankan en ook vaak flink even op zijn staart wordt getrapt, want geef toe dat kunnen ze wel ze zijn vaak sneller dan menig ander bakkie van zijn klasse...
Alleen omdat ze zo ontzetend weinig olie inzit gaat dit fout. Vaak weten mensen nauwelijsk hoe ze olie moeten pijlen bij zo'n ding en als het gebeurt is het al et laat en heb je inwendige motorschade.
Momenteel komen er ontzettend veel Smarts de werkplaats in met dit probleem, de ene revisie na de andere ze draaien ook net een paar jaar tijd voor de eerste ellende.

Ok..
En wat is precies het verschil tussen een Smart forfour en fortwo? Ik snap dat de één vier persoons is en de ander twee, maar waarom zou je daar eerder voor gaan?
En als je wél goed op de olie let, is het probleem dan "verholpen"? Of bedoel je meer dat het nu mogelijk is dat de vorige eigenaar hier niet goed op gelet heeft en het probleem straks bij ons naar voren komt?

De veiligheid is overigens wel echt erg goed voor zo'n klein autootje, daar ben ik nu wel achter. Heb op internet verschillende tests bekeken.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:16

Mijn zusje heeft een smart en die heeft net het blok moeten laten reviseren... Duur geintje, ook is de versnellingsbak al gerepareerd, had een vastloper van een band op de snelweg, verbrande kleppen en noem maar op!

Ikzelf heb een daihatsu cuore en ben vele malen goedkoper uit! Hij rijdt zuinig en is in onderhoud ook niet echt duur. Tuurlijk hij is wind gevoelig en licht. Maar ik rij er overal mee naar toe.

Succes met jullie keuze mijn tip is wel ga eerst overal in proef rijden en info verzamelen!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:20

En hoe oud was die Smart Sharon_Jims?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:21

Volgens mij is ie uit 2002.
Ook nog niet zo oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:14

Vrijwel alle SMart Fortwo's worden nu al gereviceerd en dat is best opvallend voor een auto di enog geen ton gelopen heeft, en idd...inelkaar gedraaide bakken is ook een groot probleem.
Die autootjes hebben gewoon teveel vermogen voor zijn cilinderinhoud.
De distributiekettingen hangen als losse kettingen om een kindernekje...Een ketting hoort toch wel minstens een ton of zijn werk hoort te doen.

nina88 schreef:
En wat is precies het verschil tussen een Smart forfour en fortwo? Ik snap dat de één vier persoons is en de ander twee, maar waarom zou je daar eerder voor gaan?

Zijn motorisch beter, veel beter gewoon vergelijkbaar met zijn medemiddenklassers. Zit ook een grotere motorinhoud in cilinders) en dus ook gewoon netjes- liter olie.

Je kan wel netjes het oliepijl controleren Nina, maar net wat je zegt je voorganger kan dit nog wel eens verzuimd hebben. En als het lampje al gaat branden ben je al te laat...Omdat er dan mss nog maar anderhalve liter olie inzit....Je kan je wel voorstellen dat dit geen smering kan geven en schade geeft.
Eenbeetej auto gaat toch wel minimaal liter olie in, Smart wel héél weingi en daar komen ze nu flink van terug.
Mijn collega vertelde mij dit verhaal vorrige week toen ik ze informeerden hoe het met hun Smart reparatie's stond en toen vertelde hij em dit nadat ik een motorrevisieset voo reen klant moest bestellen,
hij wist het nummer al uit zijn hoofd...Dus kan je nagaan.
Ze zijn Smart dealer.

Mama_Suus schreef:
Opvouwen als een harmonica doet hij niet, tenzij je tussen 2 vrachtwagens in komt te zitten...

Dat moet je ook met geen één auto doe, maar je kan van alles over Smart vertellen maar veilig is hij wel, veiliger dan welke auto dan ook...Kreukelzone van voor tot achterbumper en dan ook nog eens een volledige kooiconstructie.
Zelfs met een aanrijding volop een muur blijft de instructie nog heel.
Dus veilig voor zijn klasse? Meer dan zelfs.

Maar om de technische staat zou ik dr ver uit de buurt blijven want je zult voor dure reparatie's komen te staan heb menigeen weg zien vallen hierdoor.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:23

ik vind het erg goedkoop voor een smartje hoor.
vaak omdat het toch een auto is die anders is vragen ze er meer voor.
€ 3950 vind ik erg goedkoop voor een auto uit 2003 en zonder vele kilometers.
is het geen schade auto geweest ?
kijk ook op internet of deze dealer wel te vertrouwen is, referentie's enz.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:24

of is de smart echt zo goedkoop ?

( ik ben geen kenner hoor, wel iemand die vaak is belazerd )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:29

Een smart met een ton op de teller kopen is vragen om dure garagerekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:32

Ik zou echt niet voor een smart gaan, op de snelweg als het een beetje waait vlieg je van links naar rechts. Lijkt me nou niet echt ideaal. Verder veel problemen met de motor.
En bij die prijs zou ik me helemaal gaan afvragen of er niet wat mis mee is.
Zou eerder voor een Suzuki Swift gaan ofzo. Zijn ook niet hele dure auto's, maar zijn wel veel veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:35

Ik zie dat je in Almelo woont? zou je mij kunnen vertellen bij welke garage de auto hebt gezien? Ik woon zelf namelijk ook in Almelo.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:00

Hmm ik zou ook niet voor een smart gaan, zou me daar echt niet veilig in voelen.

Ik zelf rij een renault clio... misschien is dat een leuke auto ? Hij is erg zuinig !!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:25

Ik vind de nieuwe Ford fiesta wel leuk Lachen Heb alleen nog geen rijbewijs.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:28

Chiqa schreef:
nina88 schreef:
De verhalen die we gehoord hebben over het merk Smart zijn nou niet bepaald positief te noemen. Problemen met de motor enz enz.

Loesje88 schreef:
Volgens mij heb ik tijdje geleden ergens gelezen dat de Smart niet zo veilig is, in een kettingbotsing vouwt het in als een harmonica
Nagelbijten / Gniffelen

Wat een onzin, je kan een hoop vertellen over dat ding maar veilig is hij wel, daar heeft Mercedes zijn naam voor hoog te houden.

Kloppen die verhalen niet voor de eerste generatie alleen, ik zit in een super grote smartclub en heb nog nooit iemand geweten met motorproblemen? Wel allemaal van tweede generatie die nu toch al ouder worden en vooral heel veel km op hun teller. Misschien heeft de belgische smart veel meer kwaliteit Haha!
Ik heb in ieder geval nog nooit een probleem gehad, behalve een platte band en niet kunnen starten (omdat ik in achteruit stond Zij zijn groot en ik is klein! )

Vind spijtig dat mensen altijd over het onveilig hebben, want dat is zulke zever. Ja generatie één toen hij nog niet van mercedes was. Maar stop met die verhalen rond te strooien

En degene die zeggen weinig plaats hebben duidelijk nog niet met rondgereden, zoveel vooroordelen toch.

En windproblemen heb ik niet, ja alleen als volvoboot ze ook heeft. Maar ken geen auto die het dan niet voelt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:35

Een daihatsu cuore is ook een leuke, uit de tests komt het ding als de goedkoopste en zuinigste om te rijden.
11 euro per maand wegenbelasting en rijd 1 op 23.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:41

katiavl schreef:
Kloppen die verhalen niet voor de eerste generatie alleen, ik zit in een super grote smartclub en heb nog nooit iemand geweten met motorproblemen? Wel allemaal van tweede generatie die nu toch al ouder worden en vooral heel veel km op hun teller.

Zijn idd Smart;s die rond 2000 en 2003 van de band zijn afgerold, over het nieuwere model heb ik geen info, bedoel jedat nieuwe type met die gewijzigde koplampen? Deze zijn ook nog een stuk duurder.
En nogmaals, een liefhebber die hem vanaf het begin heeft gekoesterd zal minder problemen hebben dan een ex leasebakkie of iemand die hem alleen heeft gebruikt om van A naar B te komen.
Maar dat weet je gewoon niet, en so what zal dit er niet bijverteld worden.

katiavl schreef:
Vind spijtig dat mensen altijd over het onveilig hebben, want dat is zulke zever. Ja generatie één toen hij nog niet van mercedes was. Maar stop met die verhalen rond te strooien

Sta er ook elke keer weer van te kijken als ik dit soort berichten lees, blijkbaar geen flauw benul hoe veilig dat ding is, klok horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt denk ik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:47

Ow ok nu snap ik je meer, vind altijd leuk om te lezen jij hebt er zoveel kennis van. Ik zou ook nooit zo een tweedehands nemen. Zou ik doorsparen voor een andere. Bedoelde inderdaad de gewijzigde koplampen Ja

Nee inderdaad zal zeker niet gezegd worden, daarom vind ik het moeilijk om een tweedehands te kopen.

Is een daihatsu dan echt minder in verbruik dan een smart? Lees het net in autoweek de smart en een hybride zijn weggelaten. Zo kan het makkelijk inderdaad Lachen

Verder onderhoudskosten zal afhankelijk zijn waar je naartoe gaat, je kan naar een officiele garage gaan maar ook naar een garage die van smart afweet zit veel verschil in. Geld, geld!

Smart four four weet ik niks van Tong uitsteken

Vraag me af waarom smart geen auto is, hij kan evenhard als de rest, en heeft de beste stoelen van alle wagens, alleen heeft die meer een toeter dan een claxon.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-12-08 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:48

moonfish13 schreef:
Een daihatsu cuore is ook een leuke, uit de tests komt het ding als de goedkoopste en zuinigste om te rijden.
11 euro per maand wegenbelasting en rijd 1 op 23.

die wou ik ook noemen, (ook lelijk, maar) waarschijnlijk goedkoper in onderhoud en ik vind dat toch meer een auto. En dus hartstikke zuinig.