Wordt er nu gejaagd voor de kerst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Wordt er nu gejaagd voor de kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 13:37

Ik woon net over de grens in Duitsland in een bosrijke omgeving. Afgelopen dagen zijn ze echt heel veel aan het jagen, zo veel heb ik eerder nog niet gezien!
Ik vraag me af, is dit nu echt voor kerst? Ik zag de jagers met veel hazen lopen.
Ik weet dat er ook veel herten zijn in het bos, ik hoop toch wel dat ze die met rust laten.
Eigenlijk vind ik het toch nog wel bizar dat er mensen met een geweer op jacht gaan naar hun kerstmaal.

Boktpony

Re: Wordt er nu gejaagd voor de kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:41

Ze jagen niet voor hun kerstmaaltje, maar om de wildstand op peil te houden...
Hier zijn ze vandaag voor de 2de keer in dit seizoen aan het jagen want er zitten hier bizar veel konijnen en hazen. Herten mogen ze trouwens hier niet zomaar neerschieten daar zijn apparte vergunningen voor nodig...

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 14:09

Er zitten hier het hele jaar door ontzettend veel wilde konijnen. Ik heb hele families in mn tuin! Ik snap heel goed dat ze die moeten schieten. Ik heb mijn 2 konijnen in moeten laten slapen doordat ze besmet waren door wilde konijnen.
Mijn nieuwe konijn heb ik laten enten.
Ik snap alleen niet waarom ze NU gaan jagen. De rest van het jaar zie en horo ik ze ook wel eens, maar nu is zijn ze wel heel extreem aan het jagen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:12

ze jagen voornamelijk in de winter om de jonge dieren volgens mij.
En dat heeft dan meer met de jonge reeen te maken dan met de konijnen en hazen hoor.Die fokken toch wel door!

En voor de kerst is het nu te laat. Konijn en haas moet minimaal 2 weken besterven!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:16

Rianneke schreef:
Ze jagen niet voor hun kerstmaaltje, maar om de wildstand op peil te houden...
Hier zijn ze vandaag voor de 2de keer in dit seizoen aan het jagen want er zitten hier bizar veel konijnen en hazen. Herten mogen ze trouwens hier niet zomaar neerschieten daar zijn apparte vergunningen voor nodig...

Er zijn zat jagers die een vergunning hebben voor de wilpeil op stand houden die ook gewoon voor de lol schieten. En die gaan echt niet allemaal een aparte vergunning aanvragen. Politie doet er geen sier aan. Vergunning is vergunning. En het maakt ze weinig uit waarvoor het is.

Hier word de laatste dagen ook enorm veel geschoten. Maar zowel jager, als karbitbussen.

Weet niet of dat laatste ook bij jou gedaan word!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:19

Bij ons werd vanochtend in de wei achter ons geschoten; 5 man en een hond achter 1 haas aan; bovendien schoten ze in ONZE richting, de haas zat tussen hen en onze paarden in. Bovendien was mijn man op het erf aan het werk, hij heeft ze stijf gescholden. Goede jagers doen zulke dingen niet.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 14:20

karbitbusschieten wordt hiet nog niet vel gedaan.
Volgens mij jagen zie hier echt op hazen en konijnen. Wel goed om te weten dat ze niet voor de kerst gebruikt worden.
Op zich heb ik er niet zo`n moeite mee dat ze opgegeten worden hoor ik vond het alleen bizar dat ze nu net voor kerst zo veel aan het schieten zijn.
Het bos is hier niet zo groot, het valt met wel op dat ik nu niet meer zo veel herten zie. maar die zullen zich nu ook niet laten zien denk ik.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 14:22

linky schreef:
Bij ons werd vanochtend in de wei achter ons geschoten; 5 man en een hond achter 1 haas aan; bovendien schoten ze in ONZE richting, de haas zat tussen hen en onze paarden in. Bovendien was mijn man op het erf aan het werk, hij heeft ze stijf gescholden. Goede jagers doen zulke dingen niet.

Jeetje zeg!!! Wat achterlijk van die jagers, die zijn inderdaad niet goed wijs!
Bij ons zijn er wel goede jagers. Mijn paard staat aan de rand van het bos en er word altijd door gegeven als ze daar gaan jagen en dat mag je het bos niet in.
Ook laat ik mijn honden dan niet los lopen, je weet maar nooit, mijn kleine hond springt net als een konijn.......

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:23

smokey17 schreef:
Er zijn zat jagers die een vergunning hebben voor de wilpeil op stand houden die ook gewoon voor de lol schieten. En die gaan echt niet allemaal een aparte vergunning aanvragen. Politie doet er geen sier aan. Vergunning is vergunning. En het maakt ze weinig uit waarvoor het is.

Nou hier word daar iets beter op gelet Knipoog (Maar ook niet door de politie Knipoog )
Mijn overbuurman had afgelopen zomer erg veel last van een jonge reebok. Deze scheurde langs de appelbomen op, en vernielde ze behoorlijk... Toen zijn ze gaan tellen en is er een afschotvergunning gekomen voor 1 bok! Toen is er een reebok geschoten door iemand verder op in de straat, maar dat bleek de verkeerde te zijn Clown En toen moest er nog een vergunning worden afgegeven, maar daar hebben ze wel 6 weken op moeten wachten... Alles gaat hier dus netjes volgens de regeltjes! Pling

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:28

Risje80 schreef:
karbitbusschieten wordt hiet nog niet vel gedaan.
Volgens mij jagen zie hier echt op hazen en konijnen. Wel goed om te weten dat ze niet voor de kerst gebruikt worden.
Op zich heb ik er niet zo`n moeite mee dat ze opgegeten worden hoor ik vond het alleen bizar dat ze nu net voor kerst zo veel aan het schieten zijn.
Het bos is hier niet zo groot, het valt met wel op dat ik nu niet meer zo veel herten zie. maar die zullen zich nu ook niet laten zien denk ik.

Besterven van het vlees
Vlees van pas geschoten wild is te stug om in de keuken te verwerken. Het moet rijpen, oftewel besterven. Het wordt dan malser. Dit duurt enkele dagen tot een week, in koelkast of koele kelder. Hoe koel? Temperaturen van 2°C. tot maximaal 7°C zijn ideaal. Hoe kouder, hoe langer het vlees kan besterven. Dit besterven gaat gepaard met een bepaalde bacterie-ontwikkeling. Hoe langer het proces duurt, hoe malser het vlees wordt. Maar ook: hoe sterker het uiteindelijk gaat ruiken en smaken. Besterven mag geen bederven gaan worden. Hou het op drie dagen tot maximaal een week en zorg ervoor dat de temperatuur niet boven 7°C. komt. Hazen en konijnen hoeven nog niet ontdarmd te zijn, grofwild moet wel zijn ontweid. Wild, waarvan het darmpakket is beschadigd, moet zo snel mogelijk worden ontweid. Voor langdurige besterving is dit wild niet meer geschikt.

http://www.wildplaza.com/artikel.php?aid=866

Hmm dat van die 2 week is dus niet helemaal waar... dus wellicht toch voor de kerst.

Meende al dat het niet helemaal klopte, ben dus even gaan googlen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:31

Rianneke schreef:
smokey17 schreef:

Nou hier word daar iets beter op gelet Knipoog (Maar ook niet door de politie Knipoog )
Mijn overbuurman had afgelopen zomer erg veel last van een jonge reebok. Deze scheurde langs de appelbomen op, en vernielde ze behoorlijk... Toen zijn ze gaan tellen en is er een afschotvergunning gekomen voor 1 bok! Toen is er een reebok geschoten door iemand verder op in de straat, maar dat bleek de verkeerde te zijn Clown En toen moest er nog een vergunning worden afgegeven, maar daar hebben ze wel 6 weken op moeten wachten... Alles gaat hier dus netjes volgens de regeltjes! Pling

Hier niet. Bij mijn vader op het werk woont een man in het voorhuis. Is ook jachtopziener. Tijdens de zomer liep er een vos hier in het dorp rond. Man kreeg allemaal mensen aan de deur of hij er wat aan kon doen, beest vrat de kippen op. Man belt gemeente huis: Jah schiet maar dood. Aangezien het toen zo makkelijk ging, belt hij niet eens meer op als er overlast is van wild.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:36

Maar dat zegt meer over die jachtopziener als over andere jagers/jachtopzieners...
Dit is echt niet de normale werkwijze hoor! Vergunningen worden ook niet door de gemeente afgegeven hier aangezien die daar helemaal niks mee te maken hebben Knipoog

Hier zeggen ze trouwens dat een konijn/haas 7 dagen moet besterven, omdat ie anders niet smaakt. Dus dat is te laat voor kerst Knipoog

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 14:36

Tja, en konijn staat volgens mij vaak op het kerstmenu.........
Naja, dan zal het wel een stuk rustiger worden de komende tijd in mijn tuin.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:38

vorig weekeind in eemnes waren ze ook aan t jagen op hazen..
denk dat t een combi van beide is..
wel goede vuurwerk oefening voor de paarden Tong uitsteken

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:40

Rianneke schreef:
Maar dat zegt meer over die jachtopziener als over andere jagers/jachtopzieners...
Dit is echt niet de normale werkwijze hoor! Vergunningen worden ook niet door de gemeente afgegeven hier aangezien die daar helemaal niks mee te maken hebben Knipoog

Hier zeggen ze trouwens dat een konijn/haas 7 dagen moet besterven, omdat ie anders niet smaakt. Dus dat is te laat voor kerst Knipoog

Tuurlijk niet alle opzieners zijn zo. Ken een zooi jagers. En er was 1 bij die echt alleen na telling ging jagen. En zeker niet voor zijn lol. Hij was er enkel in gerold om jachtopziener te worden. Later ging hij ook jachthonden trainen.. Niet zo grappig als je een jonge pony aan het inrijden bent Boos! En nog wel de eerste keren zonder zadel. Een jonge welsh. Heb weken niet normaal kunnen lopen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:44

Hier schieten ze ook alleen omdat het moet. Wel zijn het echt liefhebbers van de jacht en ze komen overal vandaan (de meeste moeten ong een uur rijden) Maar schieten zonder dat het mag
Wij hebben overigens goed contact met jachtopziener/jager. Als ze hier vlakbij komen jagen krijgen we netjes een telefoontje Pling

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:45

Herten worden voor kerst niet geschoten doe komen gewoon van een boerderij die hersten fokken. Haha!