Help! contractprobleem met werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Help! contractprobleem met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:01

Nou, ik heb, zoals de titel al zegt een beetje een probleem. Namelijk het volgende:

In mei 2008 ben ik gaan werken bij een reclame bureau. Dit bureau was een onderneming in de holding van mijn toenmalige baas. Op 1 juli is de helft van het bedrijf overgenomen door twee partners, in november hebben ze het hele bedrijf overgenomen, het op hun holding gezet en er een bv van gemaakt. Eind oktober liep ook mijn half jaar contract af. Omdat ik zogenaamd nog niet genoeg had laten zien (zogenaamd doelt op het feit dat ik mijn werk wel erg goed doe maar dat het economisch niet super gaat met het bedrijf) was het voorstel om weer een contract van 6 maanden aan te bieden. Dit contract zou echter wel een bruto verhoging van 270,- meedragen omdat dit was afgesproken in mijn eerste contract (het eerste jaar heb ik qua loon geïnvesteerd ten opzichte van mijn vorige baan, na een half jaar zou dit worden rechtgetrokken). Dit contract is mij echter nooit aangeboden. Nu heb ik maandag (dus 1,5 maand na het verstrijken van mijn vorige contract Sigaar ) mijn nieuwe contract gekregen, and i'm not amused! De bruto loonsverhoging zit er wel in maar in dat totale loon zit ook mijn 8% vakantietoeslag, ik ga er dus bruto op achteruit!

Ik heb dus geen idee wat mijn rechten zijn, er spelen nog een paar andere dingetjes maar zijn iets minder belangrijk.

Wie kan mij op pad helpen?

Mi_Amore

Re: Help! contractprobleem met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:17

best naar de vakbond stappen, die kunnen je alles klaar en duidelijk uitleggen! En anders eisen gaan stellen bij je werkgever, hij heeft jou namelijk op een flink risico gezet want je hebt eigelijk anderhalve maand aan het zwartwerken geweest!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:18

Staat de afspraak over je bruto verhoging in je eerste contract vermeld? Dat je dit bij verlenging zou krijgen?
In principe is een mondelinge afspraak ook afspraak, maar het bedrijf is overgenomen...

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:22

Volgens mij hadden ze gelijk op de laatste dag al een nieuw contract moeten regelen als je gewoon gewerkt hebt ben je nu in vaste dienst volgens mij. Niet zomaar akkoord gaan en uitzoeken dus.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:32

NIET tekenen! niet doen. eerste advies. Even contact opnemen met rechtshulp. Ik heb mijn nieuwe contract ook niet getekend, en ben nu in vaste dienst voor onb. tijd op basis van de vorige afspraken omdat ik het niet eens was met de nieuwe afspraken. dus eerst: niet tekenen. Wat een rotstreek ook.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:33

Izmir schreef:
Volgens mij hadden ze gelijk op de laatste dag al een nieuw contract moeten regelen als je gewoon gewerkt hebt ben je nu in vaste dienst volgens mij. Niet zomaar akkoord gaan en uitzoeken dus.

klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:52

Inderdaad niet tekenen voordat je gepraat hebt over jouw versie van de afspraken. Daarnaast nog een tipje voor de toekomst: niet meer afspreken dat je onder je salaris gaat werken en dat dat later wel rechtgezet gaat worden. Die tweehonderd euro hadden ze je het eerste half jaar ook wel kunnen betalen, dit zijn bedragen die er niet echt toe doen binnen een bedrijf. Bovendien is een baan die minder betaalt dan wat je waard bent ook vaak wat onder je niveau (tenzij je een hele andere richting opgaat, dan kan het zijn dat je weer ervaringsstapjes omlaag gaat). Laat je bij de volgende onderhandelingen niet in de luren leggen met mooie beloften en blijf bij je eis, je weet immers zelf wel wat je waard bent. Als men niet bereid is om je daarin te ontmoeten, kun je je talenten misschien beter elders inzetten, bij een ander bedrijf dus Knipoog. Dat ze nu de beloofde salarisverhoging inclusief emolumenten is een beetje een nare streek naar mijn idee, maar dat gebeurt je niet nog eens Lachen. NIet meer zelf via je loon in je talenten investeren, laat je werkgever dat maar doen Knipoog.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:54

Ja dat klopt, als het goed is heb ik nu een contract voor onbepaalde tijd, heb dit ook net medegedeeld maarrrrrr.... Mijn nieuwe baas zegt dat dit enkel voor mijn oude baas geld, ik zou het dan op hem moeten verhalen en dat wordt lastig want van een kale kip valt niet te plukken. Mijn nieuwe baas zeg dat ze enkel de klanten hebben overgekocht en die hebben overgehevelt in een nieuwe bv... zucht.. honden!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:55

thanks trouwens voor de reacties! Ik vind dit zo lastig, ben echt een leek wat dit soort dingen betreft. Je probeert je wel in te lezen maar er zijn zoveel verhalen en uitzonderingen en..pff!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:06

Rytir schreef:
Ja dat klopt, als het goed is heb ik nu een contract voor onbepaalde tijd, heb dit ook net medegedeeld maarrrrrr.... Mijn nieuwe baas zegt dat dit enkel voor mijn oude baas geld, ik zou het dan op hem moeten verhalen en dat wordt lastig want van een kale kip valt niet te plukken. Mijn nieuwe baas zeg dat ze enkel de klanten hebben overgekocht en die hebben overgehevelt in een nieuwe bv... zucht.. honden!

Dit klinkt niet echt als een clubje waar je vrolijk en fijn mee kan samenwerken Lachen. Jammer hoor, dat het zo moet lopen. Als ik in jouw schoenen stond zou ik mijn lering hieruit trekken, de zaken bij elkaar leggen en gaan kijken of het niet handig is rond te gaan kijken naar een anderen baan. Het zou (theoretisch) wel mooi zijn als je het jaar vol zou kunnen maken tot 1 mei 2009, dat staat wel wat aardiger op je CV, maar dan moet het wel een werkbare situatie zijn.
Volgens mij is het formeel wel zo dat je bij het overnemen van een bedrijf ook het personeel en diens overeenkomsten overneemt en dat je je daar dan ook aan moet houden. Vraag dit anders nog eens na bij een rechtswinkel, want het lijkt er een beetje op alsof je baas zich er lekker makkelijk vanaf wil maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:27

Ik denk dat je als dit geintje achter de rug is zowieso niet echt meer lekker in dat bedrijf zit. mijn advies: solliciteer naar een andere job.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:28

Rytir schreef:

als je salaris wel al is uitbetaald door je nieuwe werkgever heb je hoe dan ook een overeenkomst. heb je je salaris strookje al gehad van vorige maand?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:37

volgens mij is het ook zo dat als een bedrijf overgenomen wordt inc. het personeel dat de contracten blijven gelden zoals ze waren(dus ook de beloftes die in die contracten vermels worden) of er moet iest specifiek gemeld zijn dat er wat verandert. Het beste kan je contact opnemen met de vakbond of de rechtswinkel die kunnen je dan ook precies uitleggen welke regels er van toepassing zijn en waarom een bepaalde regel boven een andere regel geld. Daarmee kan je dan je baas confronteren. En net als wat er al meer gezegd is : het wordt er vaak niet gezelliger op als je het zo hard moet spelen om je recht te krijgen en het is misschien wel handig om eens naar een andere werkever op zoek te gaan!
Veel succes!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:40

Salarisstrookje, ligt nu voor mij en het salaris is uitgekeerd volgens de nieuwe situatie ex. reiskostenvergoeding, dat komt pas als ik heb getekend. Heb net al gezegd dat dit niet klopt maar nieuwe baas zegt in feite dat als ik het volgens de oude regeling wil hebben ik het via mijn oude baas moet verhalen daar de overname nog niet geheel rond is. Ik baal er echt van, het werk is echt leuk (al is het de laatste tijd rustig) alleen de werkgevers niet... Maar ik zit er ook al aan te denken om iets anders te zoeken, t is alleen zo lastig in deze tijd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Niet tekenen, dan kunnen ze je in ieder geval niet over 6 maanden de laan uitsturen.
En lekker op zoek gaan naar wat anders. Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Lastig valt wel mee hoor, er is genoeg werk. sommige dingen als de bouw of bij de bank of transport gaan wat lastiger.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:45

winkels en confectie wordt ook al lastiger

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:58

[LZP] --> [STW]

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:16