Ik zit met een vraag/probleem.
In augustus heb ik een appartementje gehuurd. Toen ik ging kijken bleek het allemaal wat klein te zijn en de huurbaas (even X genoemd) gaf mij zijn woord dat ik binnen 2 maanden kon verhuizen naar een groter appartement. Door deze mondelinge overeenkomst heb ik het huurcontract getekend. In het huurcontract staat dat ik minimaal 1 jaar moet huren voordat ik mijn borg terug krijg.
Nu heb ik voor iets meer dan nu een grote flat aangeboden gekregen en deze ga ik dan ook per 1-1-2009 huren.
Heb netjes de huur opgezegd optijd, maar nu begint mijn huurbaas:
a) ik krijg mijn borg niet terug omdat ik niet langer dan een jaar heb gehuurd.
b) wanneer ik de huurcommisie ga inschakelen laat hij het contract gebonden, wat volgens hem inhoud dat ik nog dik 8 maanden huur aan hem moet betalen.
Het appartement is de klein met te weinig 'voorzieningen' zoals een balkon, lift e.d. Volgens de huurcommissie heb ik maanden lang 175 euro per maand te veel betaald.
Nu heb ik tegen x gezegd dat wanneer hij mijn borg per 1-1-09 niet terug betaald heeft dat ik verdere stappen ga ondernemen. Met o.a. de huurcommissie. Zijn antwoord was dat hij dan gewoon het contract niet ontbind en dat ik 8 maanden aan de huur vast zit.
Nu vraag ik me af: mag hij dit doen omdat er een mondelinge overeenkomst is over het grotere appartement waar ik dus nog steeds niet inzit en er de eerste tijd ook geen sprake over is om hier naar toe te kunnen verhuizen. Hij is in gebreken gebleven.
Volgens mijn mening
Heb ik dan alle reden om de huur op te zeggen zonder verdere verplichtingen en moet hij me gewoon de borg terug betalen. ( Er is niets kapot gegaan waar hij eventueel de borg zou moeten insteken).Wie kan mij helpen?
Gaat om een groot bedrag dat ik heel goed kan gebruiken met een verhuizing voor de boeg.
Gr. Lara