Voor de juristen onder ons: mondelinge overeenkomst..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Voor de juristen onder ons: mondelinge overeenkomst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:55

Hoi allemaal,

Ik zit met een vraag/probleem.
In augustus heb ik een appartementje gehuurd. Toen ik ging kijken bleek het allemaal wat klein te zijn en de huurbaas (even X genoemd) gaf mij zijn woord dat ik binnen 2 maanden kon verhuizen naar een groter appartement. Door deze mondelinge overeenkomst heb ik het huurcontract getekend. In het huurcontract staat dat ik minimaal 1 jaar moet huren voordat ik mijn borg terug krijg.
Nu heb ik voor iets meer dan nu een grote flat aangeboden gekregen en deze ga ik dan ook per 1-1-2009 huren.
Heb netjes de huur opgezegd optijd, maar nu begint mijn huurbaas:
a) ik krijg mijn borg niet terug omdat ik niet langer dan een jaar heb gehuurd.
b) wanneer ik de huurcommisie ga inschakelen laat hij het contract gebonden, wat volgens hem inhoud dat ik nog dik 8 maanden huur aan hem moet betalen.

Het appartement is de klein met te weinig 'voorzieningen' zoals een balkon, lift e.d. Volgens de huurcommissie heb ik maanden lang 175 euro per maand te veel betaald.
Nu heb ik tegen x gezegd dat wanneer hij mijn borg per 1-1-09 niet terug betaald heeft dat ik verdere stappen ga ondernemen. Met o.a. de huurcommissie. Zijn antwoord was dat hij dan gewoon het contract niet ontbind en dat ik 8 maanden aan de huur vast zit.
Nu vraag ik me af: mag hij dit doen omdat er een mondelinge overeenkomst is over het grotere appartement waar ik dus nog steeds niet inzit en er de eerste tijd ook geen sprake over is om hier naar toe te kunnen verhuizen. Hij is in gebreken gebleven.
Volgens mijn mening Knipoog Heb ik dan alle reden om de huur op te zeggen zonder verdere verplichtingen en moet hij me gewoon de borg terug betalen. ( Er is niets kapot gegaan waar hij eventueel de borg zou moeten insteken).

Wie kan mij helpen?

Gaat om een groot bedrag dat ik heel goed kan gebruiken met een verhuizing voor de boeg.

Gr. Lara

Lynn_Nikita

Re: Voor de juristen onder ons: mondelinge overeenkomst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:57

gaat dit over een eigenaar die ook een tankstation en bufkes ed heeft?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-12-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:00

nee Knipoog gelukkig niet zeg Lachen
Slechte ervaringen met deze heer dan?

Owja, heb een getuigen van de mondelinge overeenkomst. Mijn vader stond erbij toen hij dit aan mij beloofde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:01

ja, een vriendin van mij, ook particulier gehuurd
getuige is partijdig, weet niet of dat dan mag, verder wens ik je veel succes

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:06

Ik begrijp dat je nu bij iemand anders huurt?
Ik denk dat je weinig kans maakt. Een mondelinge afspraak is wel bindend, maar vaak moeilijk aannemelijk te maken.
Maar ook al kun je het aannemelijk maken, dat betekent niet dan omdat hij een afspraak niet nakomt dat jij zomaar het contract mag opzeggen. Heb je verder nog actie ondernomen toen na 2 maanden dat nieuwe appartement er nog niet was?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:10

ja dat heb ik. Heb tegen x gezegd dat deze 2 maanden om zijn en dat ik nu snel wil verhuizen en dat ik anders iets anders ga zoeken.
Hij vertelde me dat het zeker in december zou zijn. en december loopt ten einde. Vandaag was het weer januari of februari. Terwijl de jongen die daar zit van niets weet.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:18

De toezegging is niet hard genoeg om het onderdeel van de overeenkomst te laten uitmaken. Je had dan dus moeten afspreken dat als hij niet binnen twee maanden na die en die datum een andere woonruimte zou aanbieden, jij het recht zou hebben iets anders te gaan huren zonder dat je dan je borg kwijt zou zijn. Dat is nu niet zo, dus in zoverre kom je nergens.

Aan de andere kant begrijp ik dat je een overeenkomst voor onbepaalde tijd hebt getekend en dat je tijdig de huur hebt opgezegd. In dat geval is het in strijd met de redelijkheid en billijkheid (mede gezien de toezeggingen, die dan wel niet keihard zijn, maar voor jou wel een belangrijke rol hebben gespeeld) dat hij 'winst' maakt op zijn eigen onmogelijkheid om jou vervangende, betere huurruimte aan te bieden. Bovendien heeft hij geen schade.

Indien je een huurovereenkomst voor bepaalde tijd hebt, is die in beginsel tussentijds niet opzegbaar, zodat je feitelijk een jaar vast zit. Omdat hij je heeft toegezegd dat je binnen twee maanden naar een nieuw appartement (met een nieuwe overeenkomst) kon verhuizen, kan ik me dat niet zo goed voorstellen. Maar ook in dat geval lijkt me het dreigement niet zo erg valide. Ik zou me niet te bang laten maken.

Succes

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:26

Ik zou zeggen: Vraag het aan de huurcommissie Lachen Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt en kunnen je zo vertellen wat je rechten zijn. in ieder geval niet bang laten maken! Voor de volgende keer: zorg dat je alles zwart op wit krijgt en mocht er een vreemde kronkel in je contract zitten dan gelijk contact op nemen met de huurcommissie!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:49

Meid maak er nu onmiddelijk werk van dat het hele verslag bij de huurcommissie komt te liggen. Wat je huurbaas doet mag en kan niet zomaar. En okee over mondelinge overeen te gekomen zijn over dat naar groter appartement te verhuizen zou slimmer zijn geweest dat je het of op papier had of op een voice recorder had opgenomen.

Nog even iets je huurt dus via een particulier en niet via een woningstichting oid ??

En ik zal je ook nog even pb´n voor iets...

Sterkte Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:55

Het grote probleem voor jou is, dat voel je zelf ook al aan, dat je alleen maar mondelinge afspraken over overgang naar een groter appartement hebt gemaakt. Hoewel wel bindend, kun jij niets bewijzen, het is jouw woord tegen het zijne. Bovendien zijn er daarbij geen afspraken gemaakt over het dan terugbetalen van de borg of onder welke voorwaarden dat zou moeten gebeuren, en ook hier: geen bewijsmogelijkheid.

Ik denk dat je waarschijnlijk wel in je recht staat, maar grote moeite zult hebben om het hard te maken omdat je niets kunt aantonen als er iets op papier is vastgelegd (al was het maar een bevestigingsbrief o.i.d.). Het is in dit geval daarom misschien handiger om te proberen of je met de verhuurder tot een zgn minnelijke regeling kunt komen, waarbij jullie bij het bedrag van de borg delen, dus dat jij de helft terug krijgt. Dan leveren jullie beiden wat in, maar zijn er dan wel uit ...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:07

In het huurrecht gelden regels waarvan je niet in de huurovereenkomst kan afwijken. In ieder geval is het zo dat een huurovereenkomt voor bepaalde tijd over het algemeen wel tussentijds opgezegd kan worden zelfs al staat er in de overeenkomt wat anders. Wel moet je je houden aan de opzegbepalingen zoals een opzegtermijn in acht nemen maar dat heb je gedaan. Hij kan de resterende 8 maanden niet van je krijgen. Verder mag een verhuurder een niet hogere borg vragen dan circa 1x de maandhuur. Geen idee of dat bij jou et geval is. De borg moet terug bij het einde van de overeenkomst als jij de ruimte weer in goede staat teruggeeft. Maak in ieder geval foto's! Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomt maar zoals al eerder hier gezegd, de bewijslast ligt bij jou (wie eist, bewijst) en een verklaring van je vader zal erg weinig zijn. De toezegging en alles wat daarmee verbonden is staat los van jouw opzegging. Het zijn twee aparte zaken. Je hebt een nieuw appartement dus gewoon verhuizen en per aangetekend schrijven je borg terugvragen (evt laatste mnd huur niet betalen maar dat zal wel te laat zijn).

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:58

Update: Zondag een gesprek gehad waarin, zoals verwacht hij me de mond wilde snoeren. Veel info opgezocht over de gang van zaken en die voor zijn neus gelegd. Krijg mijn borg bij het verlaten van het appartement terug! Lachen