Meubels lakken, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Meubels lakken, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:35

Hallo bokkers,

Ik heb het geweldige idee om al mijn houten meubels te lakken Clown Een kerstvakantie vulling noem ik het maar.
Het zijn lelijke, oude meubels in zowel licht eiken als donker bruinige lak (geen idee wat voor soort hout). Het is dus niet allemaal hetzelfde en de donker bruinige lak is ook al behoorlijk beschadigd.
Oftewel, tijd voor een nieuw jasje. En wel een heel donker bruin, bijna zwart jasje.
Nu heb ik nog nooit van mn leven een kast gelakt dus ik heb geen idee hoe het moet. Ik heb de achterkant eerst maar goed gescheurd en ontvet en daarna gelakt om te zien of het wel staat. Nu zie je de bruine eiken kleur er heeeel erg doorheen, ook na 2 lak beurten. Dit lijkt me niet te horen of juist wel met lak?
Het is de bedoeling dat je structuur van het hout nog wel te zien is maar dat het een volledige donkere lak krijgt. Helemaal zwart wordt het niet maar erg donker bruin, op het zwarte af. Mystiek Ebben.

Heeft iemand wel ervaring met het lakken van meubels? Is het aan-/ af te raden? Is verfen een betere optie (lijkt me heel nep daarom de keuze voor lak). Of is het niet verstandig om een licht meubel donker te lakken?
Mocht iemand interesse hebben wil ik morgen wel foto's maken van mijn achterkant.

Alvast bedankt!

Liselot

Re: Meubels lakken, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:38

bij lak zie je het hout nog heel duidelijk. bij beits is dat veel minder, dat is een soort verf waar je nog net de houtnerf doorheen ziet.
denk dus dat je beter kan beitsen Ja en dan evt nog een laagje lak als je het glimmend wilt hebben, beits is vaak mat

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:39

Daar heb ik nog voor gestaan vandaag Clown Maar de medewerker raadde me deze lak aan..hé verdorie.
Bedankt voor je tip, dat wordt morgen weer even naar de praxis Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:41

dan was de lak zeker duurder Tong uitsteken Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:42

hahaha jah dat denk ik ook Haha! Het is gelukkig maar een klein uit probeer potje maar goed, dan nog..Een beetje jammer.

Maar kan ik er dan met deze donkere lak weer overheen of moet ik daarvoor een transparante lak kopen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:43

dat zou ik met transparante lak doen, of je moet de beits niet donker genoeg vinden

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:44

Oke dank je wel Lachen Ik zal het gaan proberen!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:47

Het grootste verschil tussen lak en beits is dat beits in het hout trekt en lak niet. Lak is daarentegen een stuk krasvaster dan beits Lachen Als ik jou was zou ik geen verf gaan gebruiken, met lak of beits bereik je over het algemeen een fijner resultaat Lachen Als ik jouw ''eisen'' lees zou ik voor beits gaan Lachen

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:04

Ik had een bij elkaar geraapt zooitje aan meubels. Ik heb ze allemaal zwart gespoten met verf. Je ziet de houtstructuur er licht doorheen maar verder is er niets meer van te zijn dat de meubels ooit een andere kleur hadden Tong uitsteken Ook beschadigingen en slijtageplekken zijn mooi gecoverd.