depressie door feestdagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

depressie door feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:42

ik kan er niets aan doen maar liefst wil ik dat ze feestdagen afschaffen. Ik weet niet wat ik moet doen met oud en nieuw en kerst is de tijd om ruzie in de familie nog extra aan te halen.
En oud en nieuw steekt me harder omdat iedereen grote feesten heeft en druk en vanalles en nog wat, en ik niet. ik ben bang van vuurwerk ook en word misselijk van olibollen.
En normaal weten ze me te vinden met stappen en feest maar met oud en nieuw niet.

En valetijnsdag is echt iets wat me aan het huilen kan maken nu al.
Heeft iemand tips hiervoor?

Alja

Re: depressie door feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:43

mm eens praten met een deskundige?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:45

heb ik al, dat is geregeld. ik vind het alleen zo moeilijk dat ik er gek van word. ik ben altijd zo opgelucht als het weer maart is.....

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:59

Proberen je er niet zoveel van aan te trekken en de feestdagen als gewone dagen blijven zien? En op die manier je eigen ding doen Lachen

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:14

ja ga ik proberen. weet iemand nog een natuurlijk slaapmiddel of heeft iemand nog een treinkaartje zonder datum naar ettenleur of breda? dan heb ik eff wat te doen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:18

Goh ik dacht al dat het aan mij lag..Ik heb ook last van een depressie, sowiezo al los van de feestdagen maar het is nu wel heel extreem zeg..
afschaffen hoeft van mij niet want ik vind het opzich wel leuk maar het gedoe er om heen, naar welke familie ga je wel, welke familie ga je niet. De een boos omdat je niet komt, de ander blij omdat je wel komt. Heerlijk dat getrek Clown Uiteindelijk heb ik besloten dit jaar met kerst gewoon helemaal niet naar familie te gaan, ik blijf gewoon thuis met mn huisgenoten. Het heeft me nu nog niet geholpen, het idee dat ik namelijk niet naar familie ga zit me dan ook weer dwars. Maar ik ben al wel iets rustiger, ik vind kerst nu wel weer leuk. Vorige week hoefde je me niet te vragen wat ik van kerst vond.
En feestdagen kosten geld, en ik ben enorm zuinig de laatste tijd wat echt noodzakelijk is, dus zo'n dure maand (plus 4 verjaardagen in december en 4 in januari) komt helemaal niet goed uit en zorgt voor enorme stress.

Oud en nieuw vind ik gewoon niet zo leuk, de hele avond wachten tot 12 uur (ben al kapot tegen een uur of 10 want alleen gourmetten en kijken naar een cabaretier is nogal slaapverwekkend voor mij) en dan alles bij elkaar knallen en op bed. Het is niet zo mijn ding. Ik heb daar geen plezier aan. Ik ga ook niet naar familie met oud en nieuw dit jaar omdat ik het gewoon niet meer kan, doen alsof ik alles leuk en gezellig vind, terwijl ik eigenlijk juist doodmoe ben en rust wil.

Misschien kun je ook proberen om deze feestdagen thuis te vieren, niet teveel poespas, dan kun je het zo mooi maken als je zelf vindt. Ik denk wel dat het bij jou anders ligt als bij mij. Als je echt verdrietig wordt van feestdagen zelf kun je idd beter met een deskundige praten, dan zit er behoorlijk wat vast. Hopelijk helpt dat je op de lange termijn Ach gut

Edit: Slaapmiddel lijkt me geen goed idee. Dan verplaats je het probleem alleen maafr, plus dat die dingen met vaker gebruik ook verslavend werken. (Ik heb zelf heel afwisseld Themazepam gebruikt, op advies van de dokter).

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 09:54

Ik heb melk en rooibosthee gehaald, en bedacht als ik rond half 9 eff ga wi-en bij mn broer dat ik dan wel moe word. En leuk is ik ben net gedumpt, ongeveer een uur geleden. enige voordeel is, ik kan het kerstkado weer terug brengen....

Pel: ik sluit me aan bij je oud en nieuw verhaal, en ik ga lekker naar mijn vriendin toe met oudjaar. lekker daar thuis hangen. weg van alles. Haha! en kan ik op tijd gaan slapen hihi

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:25

hier nog iemand hoor, wilde dit jaar toch maar eens flink uitpakken met de feestdagen, lekker feesten, maar ben net geopereerd dus mag niet stappen, ben net gedumpt, dus alleen, iedereen gaat wel stappen en is met partner of familie....
vind er zo natuurlijk niets aan en het mag dit jaar wel overgeslagen worden Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:32

Vind troost in het idee dat je ellende met vele anderen deelt, en anderen het veelal nog veel erger hebben.... je bent geen uitzondering, en dat moet een iets beter gevoel geven lijkt me.
Verder is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn of haar geluk.... natuurlijk komen we allemaal hobbels tegen, maar verwerk die dan ook.... jank, schreeuw, wees boos, en uit je emoties.... maar ga niet alles half onderdrukken in de veronderstelling dat je jezelf happy kunt forceren.
Gooi alles er letterlijk uit, en ga dan aan de slag....
Er is er maar 1 die iets van zijn eigen leven kan maken, en dat ben je zelf.... neem die verantwoordelijk; de wereld ligt aan je voeten!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:43

Karenenditty schreef:
ik kan er niets aan doen maar liefst wil ik dat ze feestdagen afschaffen. Ik weet niet wat ik moet doen met oud en nieuw en kerst is de tijd om ruzie in de familie nog extra aan te halen.
En oud en nieuw steekt me harder omdat iedereen grote feesten heeft en druk en vanalles en nog wat, en ik niet. ik ben bang van vuurwerk ook en word misselijk van olibollen.
En normaal weten ze me te vinden met stappen en feest maar met oud en nieuw niet.

En valetijnsdag is echt iets wat me aan het huilen kan maken nu al.
Heeft iemand tips hiervoor?

www.christineleduc.nl

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:45

Nou depressief is een groot woord maar de feestdagen hebben altijd wel een nare nasmaak omdat er een aantal dierbare veel te vroeg zijn overleden en je bij deze gelegenheden altijd nog extra het gevoel hebt van ze hadden hier gewoon bij moeten zijn!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 01:35

laten we iets sanen er aan doen eigenlijk, want jullie hebben gelijk. samen elkaar de feestdagen doorsteunen? of weet iemand iets beters?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:24

werken......ik werk tijdens oud en nieuw...zo ben ik afgeleid en sla ik me er doorheen Knipoog

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 03:34

Dit gevoel ben je jezelf aan het aanpraten. Je hebt zo te horen genoeg mensen om je heen zoals die mensen die normaal ook met je op stap gaan. Je maakt jezelf helemaal gek zo. Even wat uitleg over depressie:

Door een depressie ga je negatief over jezelf denken. Een voorbeeldje:
iemand die je kent loopt aan de overkant van de straat en ziet je niet. 2 mogelijke reacties.
A) je denkt: goh die was zeker even met druk
B) je denkt: zij negeerde me, ze mag me niet, eigenlijk mag niemand me, wat ben ik toch een loser
Jij denkt meteen B terwijl het zeker wel A kan zijn. Typisch een negatief denkpatroon behorende bij een depressie.

Belangrijk: NIET ALLE GEDACHTEN ZIJN FEITEN. HET ZIJN VAAK GEWOON JE EIGEN HERSENSPINSELS.

Ga je gedachtes dus anders benaderen. Laat ze voorbij komen, bedenk waar ze vandaan komen en stuur ze weer weg. Ga NIET PIEKEREN. Piekeren is de manier van je geest om de bedenken wat de oplossing is terwijl er waarschijnlijk niet eens een probleem is. Piekeren bevordert een depressie. Net als je gaan afsluiten van anderen. Ga leuke dingen doen. Ga niet thuis zitten.
Je kunt trouwens even moeilijk relativeren en ziet dingen vast erger dan ze zijn. Houd daar rekening mee

Verder zou je je eens kunnen verdiepen in mindfullness. Google dat maar even.

En een dagje alleen tijdens de feestdagen kan ook heerlijk zijn. Beter dan dat je dei dagen compleet geleefd word door alle verplichte bezoekjes...
In elk geval jezelf van te voren al aanpraten hoe vreselijk de feestdagen zullen zijn helpt absoluut niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 08:19

Neem je feestdagen in eigen hand, ga zelf iets leuks bedenken, spreek met vrienden af, ga uit eten, geef er kortom een positieve draai aan.
Er zijn veel mensen met een dip rondom dit soort dagen, ergens wel te begrijpen; kijk naar de tv-reclames en je ziet allemaal happy mensen. Maar zie het als gewone dagen waarop je tijd hebt leuke dingen te gaan doen.
Mijn man en ik gaan al jaren op kerstavond eten met vrienden (gewoon thuis), een kerstdag brengen we door met andere vrienden en dan hebben we er nog eentje over voor de wederzijdse ouders (waarvan dit jaar mijn schoonvader met kerst in het ziekenhuis zal liggen..niets ernstigs hoor). Oud en nieuw met vrienden. Al die zogenaamde verplichtingen daar kreeg ik het altijd benauwd van (ben niet zo dol op mijn schoonouders), vandaar dat we nu al weer een aantal jaren onze feestdagen regelen, tenslotte zijn we niemand iets verplicht.
Maar als je echt naar het depressieve neigt, is het verstandig om daar een professional bij in te schakelen. Maar ook dan: jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk! Sterkte en succes. (en fijne feestdagen gewenst! Clown )

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 08:35

Ben ik de enige die vermoed dat de ts een grapje maakt Knipoog ? Tis kerstvakantie?
Als het niet zo is sorrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:24

amanda2 schreef:
Ben ik de enige die vermoed dat de ts een grapje maakt Knipoog ? Tis kerstvakantie?
Als het niet zo is sorrie...

Waarom zou het een grapje zijn?

Er zijn zoveel mensen die het moeilijk hebben rond/tijdens de feestdagen. Als je eenzaam bent wordt dat gevoel meestal wel versterkt rond deze tijd.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:07

@ manueeltje82: Bij een depressie ga je echt niet alleen negatief over jezelf denken. Dat kan wel een deel van depressie zijn maar dat hoeft helemaal niet. Ik ben zelf depressief maar ik denk niet bepaald negatief over mijzelf als persoon. Meer over alles om me heen, er is absoluut niets wat me nog prikkelt. Alles kost moeite, niets is leuk. Ik lieg het liefst de hele dag in bed, te rusten. Dat is fijner dan mezelf door alles heen slepen. Maar ik lig niet in bed, ik blijf wel dingen doen ookal kost het me erg veel moeite.

Het woord depressie wordt vaak ook 'verkeerd'/anders gebruikt. Denk maar aan winter-depressie, die meerdere mensen hebben deze tijd van het jaar. Mensen worden down van het weer, de omstandigheden. Maar depressief zijn is wat anders(mijn mening).

Ik snap wel dat ze het zo noemt, en heel vreemd vind ik het niet dus ik vind het ook geen grapje. Als je genoeg in je leven mee hebt gemaakt zijn feestdagen vaker moeilijk om door te komen dan dat ze leuk zijn. Het is een kwestie van doorzetten en niet bij neerleggen. Probeer dingen te zoeken die je wel leuk vindt, los van de feestdagen.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:44

Een depressie gaat wel heel ver. Maar van mij mogen de feestdagen ook afgeschaft worden. Ik feest wel wanneer het mij uit komt. En niet omdat het moet Clown .

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 04:00

ik maak geen grapje helaas. en het komt echt wel neer op depressie
heb professioneel bureau ingeschakeld ook.
en ik heb wel wat nut van jullie tips en mijn lieve vriendin die toevalligerwijs ook alleen is. maar ik vind jullie wel lief vanwege de tips.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 06:52

In dat geval wens ik je natuurlijk veel sterkte!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:05

mijn feestdagen zullen ook zwaar worden.. Komt omdat deze dagen door allerlei problemen heeeeel anders zullen zijn als jaren ervoor. Maargoed, afschaffen omdat ik t nu ff niet zie zitten? Nee, ben blij dat ze er zijn, en dat andere mensen er wel van kunnen geniet, ik helaas niet dit jaar, maar miss wel weer volgend jaar:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:10

Vorigh jaar lag mijn oma op sterven en heb ik niks gedaan of gevoerd
dit jaar ga ik bij ouders en schoonouders eten, maar voor mij mag het net zo goed afgeschaft worden
ik ga niet naar de kerk, ik geloof niet in god, waarom dan wel kerst vierern
ja, ik vind de versieringen mooi, maar dan houd het ook op

t is dat mn vriend t fijn vind, anders had ik gewoon hutspot gemaakt en verder was t een normale avond zoals altijd

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:12

Ik vind t wel gezellig, al die versieringen op straat, muziek, films op tv.. Ookal geloof ik ook niet.. ik vind t wel sfeervol:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:22

Het kan altijd erger en je moet blij zijn met wat je heb.

Dus bij tegenslagen etc denk ik altijd aan de mensen met nog grotere problemen en aan de dingen die ik allemaal heb. Dan is het en schande om jezelf 'zielig' te vinden.
Voor je het weet ben je oud met je gebreken en kijk je terug op de periode dat je niet van je leven heb genoten, terwijl je het toen zo veel kon en had om van te genieten.
Gebruik wat "je heb" en wat "je kan" en geniet daar van!

Als je vrienden je normaal wel weten te vinden om te stappen en dan niet, ligt dat misschien aan jezelf en kan je je houding veranderen. Daarbij kun je het ook gezellig maken met je familie, je heb je in ieder geval!