Nummer 1 op woning, hoe nu veder ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raketje_

Nummer 1 op woning, hoe nu veder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:05

Na een week lang in spanning gezeten te hebben
heb ik een gereageert op een woning.Hier stond ik al een hele
week lang op nummer 1 met mijn urgentie.Nu is de inschrijving gesloten
op de woning, en jawel ik sta gelukkig nog op nummer 1 ! Haha!

Ik heb vanmorgen gelijk gebelt toen de inschrijving gesloten was,
ze kon helaas weinig loslaten of vertellen want ze had er zelf geen verstand
van.Nu ben ik dus heel benieuwd hoe het veder gaat.

Zei zegt dat ik vanzelf een brief met uitnodiging ontvang,
maar ik heb urgentie dus ik mag hem niet meer weigeren.

Betekend dit dus nu ik op nummer 1 nog steeds sta ik het huisje krijg ?
Wordt het nog op inkomen gerekent ? ( 1 zegt wel, ander niet )
Hoelang duurt het voor ik een brief krijg , of word ik gebelt ?

Kan iemand mij meer vertellen hoe dit in ze werking gaat ?
Of heeft iemand zelf een huisje via urgentie of op nummer 1 gekregen ?

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

DebGizmo

Re: Nummer 1 op woning, hoe nu veder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:09

Je krijgt inderdaad vanzelf een brief binnen om de woning te gaan bezichtigen.
Heb je urgentie, mag je de woning niet weigeren, doe je dat wel, dan vervalt je urgentie.

Even geduld hebben dus Knipoog

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:09

Via urgentie weet ik niet hoe het gaat.
Wel weet ik ,dat je dus gewoon een brief krijgt met data en tijd dat je daar `moet` zijn.
Als je er dus niet bent, gaat je kans op de woning meteen weg, en word je door de weigering niet snel meer benaderd voor een nieuwe woning.

Wat betreft het inkomen is het geloof ik zo dat je bij het inschrijven al je inkomen hebt vermeld, en hierop de huizen worden gebaseerd waar jij je voor kunt inschrijven.

(pin me hier niet op vast hoor!, hier in de regio gaat het op deze manier)

Succes! en veel plezier natuurlijk mits het allemaal goed gaat!

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:14

DebGizmo, van het weigeren weet ik. Dat is mij al toen uitgelegt.
Ik heb ook juist alleen op deze gereageert omdat ik dit huisje leuk vond, en genoeg ruimte.

Clauwtje, spreken over ong de zelfde regio.En ik heb geen inkomen ingevult. Dat kon namelijk later.

Weet iemand ook hoe het zit met huurtoeslag? is dat 21 jaar of ouder ?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:16

Als je op nr 1 staat krijg je een dezer dagen schriftelijk bericht, je kunt dan de woning bekijken en beslissen, daarna moet je naar de woningstichting om het verder af te handelen. Het kan misschien alleen nog geweigerd worden als je inkomen te hoog is voor deze woning.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:20

Inkomen te hoog zal het niet zijn . Ik studeer en heb daarnaast een kindje. Dus heb beperkte inkomen.

Woningstichting gaf me het nummer van de stichting die het huisje weer aanbood.Deze mevr. in kwestie kon er vrij weinig over zeggen, want ze wist het zelf niet.

Weet iemand ook nog eens toevallig hoe het zit met huisje op mijn naam en evt ooit samen willen wonen en hoe het finacieel zit.Vriend heeft een goede baan, ik uitkering. Ben wel voorplan om binnenkort ooit samen te wonen. Knipoog

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:24

@ Raketje,

Dan weet ik het verder ook niet helaas...
Ben wel benieuwd hoe het afloopt!

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:25

Clauwtje, bedankt igg. Ik hou je op de hoogte Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:26

Bij mij ging het ook heel snel. ( heb ook urgentie gehad) ik had mijn brief binnen dat ik een urgent geval was. Toen kwam er hier een huis vrij, heb ik op gereageert. Toen kreeg ik later een telefoontjes wanneer ik de appartement wilde komen kijken. (was toen al leeg werd alleen gerenoveerd, en dat was nodig) En toen heb ik de rest af gesproken enzo. Maar het is bij mij allemaal binnen 2 weken geregelt. Van niks naar urgentie en de sleutel van het huis krijgen...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:29

Heb je al je papierwerken al ingeleverd?
Hier moet je i.i.g. kopie paspoort, loonstroken/bewijs uitkering en uitreksel GBA inleveren Ja
Normaal gesproken gaat het via een brief maar ik heb telefonisch meteen een afspraak gemaakt voor het contract, ik wou niet meer wachten op de post Nagelbijten / Gniffelen

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:31

Hier dus ook vorige week woensdag urgentie gehad.En nu eerste op een huisje.en vandaag gesloten. Dus ben benieuwd hoe snel het hier gaat. Hoop dat ik in nieuwe jaar toch wel weer lekker op me zelf kan.

nijn, nog niks ingeleverd. Ja de brieven voor Urgentie toen en daar uitreksel van GBA.
Ik moet morgen aan de gang om mijn uitkering weer voor uitwonend te laten omzetten,
hij is nu natuurlijk gebasseert op inwonend.Waardoor ik heel wat minder krijg. ( wat logies is. Knipoog )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:33

Maak kopieen van je aanvragen van het omzetten, als ze om bewijzen vragen kun je die i.i.g. overhandigen Lachen
Hier zijn ze i.i.g. behoorlijk strikt als het gaat om iemands inkomen, te weinig inkomsten = geen huis ondanks urgentie.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:35

Bedankt voor de tip Nijn. Dat ga ik dus allemaal doen, kopieen maken. weet jij ook hoe het toevallig zit met evt samenwonen en uitkering en vriend een vaste baan? vervalt mijn uitkering dan, ondanks huis op mijn naam staat en hij hier inschreven word ooit ?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:58

Dat is afhankelijk van het inkomen van je vriend, of je je samen inschrijft voor een woning en geloof ook of je een samenlevingscontract hebt e.d.
Als je vriend zich bijschrijft in de woning zul je dus even moeten checken wat de inkomensgrens is, weet ook verder niet wat voor een uitkering je hebt maar sommige uitkeringen kunnen lager worden wanneer er een inkomen bij komt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 02:57

Hangt ook af van het soort uitkering. Een ziektewet/ WIA/ WAO- uitkering vervalt niet bij samenwonen, bijstand wel. (ik heb WIA en ben na afkeuring gaan samenwonen en behoud mijn uitkering, mijn zusje had bijstand en die kon meteen inleveren).

Verder ging het bij ons ook dat je moet bezichtigen, dus op het aangegeven tijdstip bij de woning moet zijn, of van te voren bij de verhuurder moet aangeven dat je een andere afspraak wil maken (bij onze verhuurder was dat mogelijk toen wij gingen bezichtigen. Wij waren kandidaat 3 en kandidaat 1 had een alternatieve afspraak gemaakt).

Daarna moet je, als je accepteert, binnen een bepaalde termijn (was bij ons een week, kan ook twee weken zijn of iets langer vanwege de feestdagen) al het papierwerk inleveren. Was bij ons een flinke stapel. Sommige verhuurders eisen dat je zelf van te voren al kopieen maakt, hou daar rekening mee (qua geld en tijd, wij hadden bij de copyshop voor meer dan 15 Euro aan kosten, tikt best aan). Zorg dat alles compleet is en geef liever teveel dan te weinig, dan hebben ze geen reden om je te weigeren op administratieve gronden. Dat is bij urgentie nog belangrijker!

En toen ging het bij ons heel snel. Wij hadden 2 dagen na inlevering van de papieren de sleutel maar meestal duurt dit langer. Wij hadden geluk dat ze alles voor de zomervakantie wilden afronden en daardoor "voorgeschoven" werden.

Als je wil gaan samenwonen moet je dus goed kijken naar het soort uitkering dat je krijgt, of je in jouw huisje wil gaan samenwonen of in dat van je vriend en goed informeren of het wel toegestaan is met meerdere mensen in een woning te wonen. Sommige woningen worden specifiek aangewezen aan alleenstaanden of 2 personen (in jouw geval dus moeder en kind), daar mag je geen 3e persoon bij inschrijven.

Als je vriend zich bij jou inschrijft kan je gekort worden op je uitkering, of deze kwijtraken. Ze kunnen je echter (nog) niet uit je huis zetten omdat je inkomen plotseling te hoog is geworden voor die woning. (ik ben bij mijn vriend ingetrokken toen hij een spotgoedkoop appartementje bewoonde, met ons beider inkomen zaten we flink boven de norm voor die woning maar daar werd niets van gezegd).

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:09

wat leuk zeg gefeliciteerd!

je vriend kan rustig bij je intrekken, maar dan zal de huurtoeslag etc wel vervallen, je wordt er niet uitgezet

toen ik op school zat stond ik ook nr 1 op een huis, die was tot 23 jaar, daar kon mn vriend niet op reageren, dus ik gereageerd, huisje genomen, en vriend schreef zich in.

maar ik heb nooit huursubsidie oid aangevraagd omdat mn vriend een stabiel inkomen had Knipoog

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:56