Hangt ook af van het soort uitkering. Een ziektewet/ WIA/ WAO- uitkering vervalt niet bij samenwonen, bijstand wel. (ik heb WIA en ben na afkeuring gaan samenwonen en behoud mijn uitkering, mijn zusje had bijstand en die kon meteen inleveren).
Verder ging het bij ons ook dat je moet bezichtigen, dus op het aangegeven tijdstip bij de woning moet zijn, of van te voren bij de verhuurder moet aangeven dat je een andere afspraak wil maken (bij onze verhuurder was dat mogelijk toen wij gingen bezichtigen. Wij waren kandidaat 3 en kandidaat 1 had een alternatieve afspraak gemaakt).
Daarna moet je, als je accepteert, binnen een bepaalde termijn (was bij ons een week, kan ook twee weken zijn of iets langer vanwege de feestdagen) al het papierwerk inleveren. Was bij ons een flinke stapel. Sommige verhuurders eisen dat je zelf van te voren al kopieen maakt, hou daar rekening mee (qua geld en tijd, wij hadden bij de copyshop voor meer dan 15 Euro aan kosten, tikt best aan). Zorg dat alles compleet is en geef liever teveel dan te weinig, dan hebben ze geen reden om je te weigeren op administratieve gronden. Dat is bij urgentie nog belangrijker!
En toen ging het bij ons heel snel. Wij hadden 2 dagen na inlevering van de papieren de sleutel maar meestal duurt dit langer. Wij hadden geluk dat ze alles voor de zomervakantie wilden afronden en daardoor "voorgeschoven" werden.
Als je wil gaan samenwonen moet je dus goed kijken naar het soort uitkering dat je krijgt, of je in jouw huisje wil gaan samenwonen of in dat van je vriend en goed informeren of het wel toegestaan is met meerdere mensen in een woning te wonen. Sommige woningen worden specifiek aangewezen aan alleenstaanden of 2 personen (in jouw geval dus moeder en kind), daar mag je geen 3e persoon bij inschrijven.
Als je vriend zich bij jou inschrijft kan je gekort worden op je uitkering, of deze kwijtraken. Ze kunnen je echter (nog) niet uit je huis zetten omdat je inkomen plotseling te hoog is geworden voor die woning. (ik ben bij mijn vriend ingetrokken toen hij een spotgoedkoop appartementje bewoonde, met ons beider inkomen zaten we flink boven de norm voor die woning maar daar werd niets van gezegd).