Kosten op jezelf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ladyjoy

Kosten op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:09

Hello bokt lui'tjes Lachen

Ik word volgende maand 23 en woon nu nog bij m'n vader. Ik hoop volgend jaar echter op mezelf te kunnen gaan. Studeer niet meer en werk parttime (4 dagen ivm fysieke gezondheid). Ik heb een paard (die natuurlijk heel wat kost). Heb al 2x samen gewoond maar nu alweer een jaar thuis en ik ben het eigenlijk wel zat (heb nog een redelijk ouderwetse vader). Ik doe bijna alles thuis en ik heb al samengewoond dus ik weet hoe en wat. Heb ook al heel wat inboedel.

Nu vraag ik me af wat jullie kwijt zijn aan vaste lasten in de maand (zonder paard), bij een 1 persoons huishouden (is makkelijker ivm vergelijken en alles op een rijtje zetten). Zo wil ik me een beetje orienteren en alles berekenen e.d. zodat ik niet voor verassingen kom te staan en weet of het echt haalbaar is. Collega'tje van mij zei dat ik op 750 euro vaste lasten moet rekenen.
Ik heb al gekeken en als ik een huisje van 350 krijg, krijg ik 180 euro huursubsidie. Ook krijg ik 46 euro huurtoeslag per maand dus dat scheeldt ook weer.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

lor1_1984

Re: Kosten op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:24

Ik betaal 225,- all in, dus weet niet hoeveel er ong gerekend moet worden voor g/l/w.
Ik zit op ong 500,- als ik alle vaste lasten bij elkaar optel (huur, verzekeringen, boodschappen).

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:27

Hoe kom jij aan 225 all in? Dat is wel heeel goedkoop Tong uitsteken dat wil ik ook hihi!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:27

ik ga binnekort ook opmezelf zit ik al maar dan op kamers en wil nu een huis en wil max 350 huur want je hebt nog verzekering en boodschappen enz.
en he je ook gedacht aan de meubels?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:28

Hier zijn al meerdere topics over wat je kan zien in de zoekfunctie;
[LZP] Op jezelf.. waar te beginnen?
[LZP] Op jezelf wonen (flat o.i.d.) wat kost het gemiddeld?
[LZP] Ohjee op jezelf wonen, wat komt erbij kijken?
[LZP] Tips voor op jezelf wonen gevraagd!
Ik tem.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:40

ladyjoy schreef:
Hoe kom jij aan 225 all in? Dat is wel heeel goedkoop Tong uitsteken dat wil ik ook hihi!

Ik huur een kamer bij een particulier.
De eengezinswoningen etc gaan hier vanaf 350,- via de cws, particulier meestal vanaf 700,-.
Daar komt nog wel g/l/w op.

Voor degene die me heeft gepbt nav dit topic:
ik kan helaas geen pbs lezen of beantwoorden op mijn telefoon, zodra ik achter de pc zit, krijg je antwoord. Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:48

C_arola schreef:
Ik tem.

Hier zijn inderdaad al verschillende topics over. Wanneer je in de lopende topics niet kunt vinden wat je zoekt, staat het je vrij om een nieuw topic te openen. Voor nu hier een slotje Lachen

Blijkbaar is daar niet in te vinden wat er wordt gezocht, dus weer open Lachen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:51

C_arola schreef:
Ik tem.

Ik had al gezocht voordat ik deze topic opende hoor Knipoog Jij hebt er echter wel wat meer gevonden, die ik dan ook door gespit heb. Vond echter dat het meer op 2 peroons huishoudens gericht was en over de inboedel e.d. Ik heb maar 2 nuttige reacties gevonden van 1 persoons huishoudens en een huurwoning (dus geen studentengebeuren of kamer).

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:53

nikita_benno schreef:
ik ga binnekort ook opmezelf zit ik al maar dan op kamers en wil nu een huis en wil max 350 huur want je hebt nog verzekering en boodschappen enz.
en he je ook gedacht aan de meubels?

Meubels; 1 bank + relaxte stoel kan ik wel betalen. Tafel en kast zijn goedkoop bij Ikea/marktplaats. Net zoals een gasstel + koelkast. Hebben m'n ex en ik ook gedaan toen we gingen samen wonen. Ik heb net een nieuw bed + nieuwe kledingkast, heb al een wasmachine, alle keukenspullen (heel servies, alle apparaten, pannen), bureau, stofzuiger en slaapbank Lachen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:54

lor1_1984 schreef:
Ik huur een kamer bij een particulier.
De eengezinswoningen etc gaan hier vanaf 350,- via de cws, particulier meestal vanaf 700,-.
Daar komt nog wel g/l/w op.

Voor degene die me heeft gepbt nav dit topic:
ik kan helaas geen pbs lezen of beantwoorden op mijn telefoon, zodra ik achter de pc zit, krijg je antwoord. Lachen

Ik wil graag ervaringen van mensen die echt een 1 of 2 kamer woning huren (via woningnet/de woningstichting) Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:00

Ik huur een 1-kamer studio'tje, 350 euro kale huur, komt nog zo'n 60 euro bovenop aan g/w/l, maar ik doe ook absoluut niet zuinig.
Dus 410 euro aan huur in totaal.

Dan nog internet, tv en telefoon, bij elkaar ook zo'n 60 euro per maand. Dus dan zit je aan de 470. Dan verzekeringen nog erbij... Dus ik denk dat je rond de 550 euro moet rekenen, want ik ben vast wel wat vergeten.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:08

Hermelijn schreef:
Ik huur een 1-kamer studio'tje, 350 euro kale huur, komt nog zo'n 60 euro bovenop aan g/w/l, maar ik doe ook absoluut niet zuinig.
Dus 410 euro aan huur in totaal.

Dan nog internet, tv en telefoon, bij elkaar ook zo'n 60 euro per maand. Dus dan zit je aan de 470. Dan verzekeringen nog erbij... Dus ik denk dat je rond de 550 euro moet rekenen, want ik ben vast wel wat vergeten.

Oke, ik zou dus 180 euro huursubsidie krijgen bij een 1/2 kamer woning van 350 euro. Is 60 euro aan g/w/l een goed uitgangspunt? Ik moet zeggen dat ik wel 2x per dag douche, de ene keer wel 5 minuten en de andere keer rond de 10 minuten. Ik ben wel netjes met lichten uit doen e.d. maar de tv/pc zal wel veel aan staan.

Verzekering is rond de 100 euro en dan 46 euro huursubsidie.

Verder heb ik een auto die me 16 euro wegenbelasting per maand kost, 43 voor de verzekering en zo'n 100 euro aan benzine per maand. Als ik ga verhuizen kom ik dichter bij m'n paard te wonen wat me weer wat benzine scheeldt.

Ik ga het wel redden met m'n salaris maar ik wil graag wat meer zodat ik niet super zuinig hoef te doen en niet áltijd op álles hoef te letten (alsnog is het dan wel super fijn dat ik gewoon een plekkie voor mezelf heb, m'n allerliefste paard, een auto'tje en een baan en daar heb ik wel wat voor over). Ik zit nu te kijken naar iets voor 1x in de week/2 weken waar ik met wat uurtjes werk (huishoudelijk werk bv) wat zou bij kunnen verdienen zodat ik +-150 euries meer in de maand heb.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:15

Ik vraag me af hoe je nu al kunt vast stellen wat je huursubsidie zal zijn? Dat is o.a. afhankelijk van bijv. je servicekosten, lijkt mij dat je die nog niet weet?

Ik betaal 320,- huur, das incl. voorschot water + verwarming. Dan krijg je nog je gas + electra, verzekeringen (inboedel, levens/overlijden, zorg) tv/internet/telefonie en dat is het denk ik wel zo'n beetje voor mij.
Gas en electra gebruik ik zelf niet veel en voordeel is dat ik een kleine woning heb, ben ik dus niet veel aan kwijt.
Zit zelf denk ik op zo'n 550,-, maar dat is grof genomen Ja

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:24

Ik heb het gemiddelde genomen Nijn. Ik heb al eens samen gewoond dus heb alle rekeningen al een jaar betaald en ik heb een beetje geschat (en ben aan het kijken naar de woningen waarop ik reageer, naar de servicekosten e.d., brutohuur etc) en dan kan je bij de belastingdienst uitrekenen hoeveel huursubsidie je ongeveer zal krijgen.

Mijn zin 'oke ik zal dus 180 euro krijgen bij een huur van 350' klopt dus niet echt. Nou ja, ik heb het gewoon wat berekend en verschillende servicekosten ingevuld en dan blijft het redelijk gelijk.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:35

Sta je al ingeschreven bij een woningstichting?

Ik betaal E292,- huur p/m voor een grote 2-kamerwoning in een nette buurt. Dit is wel anti-kraak.

Er komen toch elke maand wel veel dingen bij zoals Eneco E50,- en rioolbelasting en dat soort ongein kost ook veel geld (weet niet precies hoeveel)

Mijn vaste lasten zijn:

E350 huur/eneco
E175 verzekeringen
E250 benzine
E400 boodschappen
E120 telefoon
E25 internet
E1300 totaal

Dan heb ik nog niets leuks gedaan..... Nu reken ik mijn boodschappen ook royaal, ik doe alleen bij Albert Heijn boodschappen en koop veel kant en klare producten (AH Excellent)
Ik denk dat als je wat bewuster boodschappen doet dat je dan heel veel minder kwijt bent.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:38

Ja tuurlijk Vudress. Al 5 jaar Knipoog

Jij leeft wel ruim, 100 euro boodschappen voor in je uppie in de week? En 250 benzine is ook wel veel.. ik max 120 toen de benzine zo duur was en als ik nu ga verhuizen ben ik 10 km dichterbij m'n paard dus dat scheeldt ook weer 20 km per dag (1 tank per maand).

Ow ja; boodschappen doen is een hobby van me hihi (net zoals koken). Ik kan lekker koken (al zeg ik het zelf Tong uitsteken) en maak ook vaak maaltijden voor meerdere dagen of gebruik restjes in een andere maaltijd. Euroshopper producten zijn erg goedkoop en vaak erg goed (zoals de diepvries sperziebonen van 50 cent, beschuitjes etc)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:41

Ik huur een flatje met 2 slaapkamers via de woningstichting en betaal 450 euro huur per maand. Ik krijg 250 euro huursubsidie met een brutojaarloon van 13000 euro (Ik heb nu al meer verdiend, dus dat mag ik volgend jaar allemaal gaan terugbetalen, zeker iets om rekening mee te houden!)

Ik betaal 130 euro aan gas en licht, dat was ruim 350 dankzij de vorige bewoners die wietplanten in de gangkast hadden staan Gestoord Ik heb nog geen afrekening gehad, maar ik schat dat ik volgend jaar een voorschot van +/- 75 euro moet gaan betalen. Ik ben weinig thuis en heb de kachel ook weinig aanstaan. Voor water betaal ik 11 euro per maand.

Verzekeringen heb ik niet, heb ook niks om te verzekeren Haha!

Met boodschappen speel ik een beetje vals, ik ga vaak bij m'n ouders eten Haha! Maar als ik boodschappen doe bij de Aldi heb ik voor 100 euro voor ruim 4 weken eten in huis. Daar zitten dan wel de nodige simpele dingen als een diepvriespizza en een blikje soep bij Lachen

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel Haha!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:47

Dankje voor je reactie bromfiets Lachen! Lekker groot huis heb je! Ik ben al blij met een 1 kamer woning. Vriendinnetje van me heeft dat ook al 10 jaar (ze is al in de 30) en het ziet er altijd gezellig uit en je hebt niet te veel om op te ruimen Knipoog Kleine slaapkamer erbij is natuurlijk ook fijn. Ik reageer nu op jongerenwoningen (tot 25 jaar reageren, ik ben over 3 weken 23 en sta dan 5 jaar ingeschreven dus ik maak daar wel redelijke kans op volgens mij), dat zijn wel bijna allemaal 1 kamer woningen. Om mee te beginnen lijkt het me prima.

Dat doe je wel goed, 100 euro voor 4 weken Knipoog Ik wil juist niet meer thuis eten, want ik kook al 5/6 dagen in de week hier en als ik hier dan weer kom eten, mag ik alsnog koken voor m'n vader.. Maar 1x in de 2 weken bij m'n vader eten en 1x in de 2 weken bij m'n moeder kan natuurlijk wel (en dan een restje mee naar huis nemen Tong uitsteken). Scheeldt altijd weer hehe (ik merk nu al dat je makkelijk wordt in zulke dingen verzinnen!).

Wel een groot verschil, Hermelijn betaald 60 euro aan w/g/l en jij ruim 140 euries.. vraag ik me af waar dat verschil in zit!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:53

De vorige bewoners van mijn flatje hadden een wietkwekerij in de gangkast Knipoog Die lampen vreten stroom en je voorschot wordt geschat aan de hand van het verbruik van je voorganger... Toen ik er net introk moest ik 370 euro gaan betalen en ik heb veel moeite moeten doen om dat omlaag te krijgen.

Ik stop ook veel porties eten in vriezer Ja Dan maak ik een grote pan soep, stamppot of pasta en vries kleinere porties los in, je moet even investeren maar dan heb je na verloop van tijd een fijn voorraadje Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:54

Toen ik op mezelf woonde had ik een huurwoning van grofweg 300 Euro per maand, daar bovenop een energienota van rond de 50 Euro (verwarming zat bij de huur in, er was collectieve verwarming zonder aparte meters) voor dus elektra, koken en douchen. Als je geen collectieve verwarming hebt lopen de stookkosten snel op naar het 2 tot 3-voudige.

Verzekeringen was zo rond de 150 alles bij elkaar, internet en telefoonabonnement in een was rond de 40 Euro en dan heb je nog kosten als gemeentebelastingen (afhankelijk van soort woning, ik betaalde ca. 500 Euro per jaar maar kan enorm verschillen).

Ik had wel een grote 2- kamerwoning in een echte achterstandsbuurt, van matige tot slechte kwaliteit. Daardoor was de huur relatief laag. En dat ik er 7 jaar gewoond heb en er kwam in een periode dat er in die buurt geen wachtlijsten waren die de kosten opdrijven maakte ook dat ik er veel minder betaalde dan mensen die een paar jaar later in een zelfde type woning kwamen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:16

ga maar uit dat je veel geld kwijt bent.
ik ben er maand ong 600/700 euro kwijt aan vaste kosten. en dat terwijl ik nog een erg lage huur heb van ong 274 inc. service kosten.
en nu heb ik weer een rekening binnen van 566 euro! en die moet je ook maar even hebben liggen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:22

Je energievoorschot wordt idd berekend op die van je voorganger. Bromfiets had de pech van een wietkwekerij, mijn voorganger was nooit thuis en betaalde maar 30 euro per maand... vond ik niet zo leuk toen de afrekening kwam Haha! Vrees nu ook weer voor de afrekening, hopen dat 't meevalt, haha.

Huursubsidie en huurtoeslag is naar mijn weten trouwens hetzelfde, hou je daar ook rekening mee?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 10:41

Jenkins schreef:
ga maar uit dat je veel geld kwijt bent.
ik ben er maand ong 600/700 euro kwijt aan vaste kosten. en dat terwijl ik nog een erg lage huur heb van ong 274 inc. service kosten.
en nu heb ik weer een rekening binnen van 566 euro! en die moet je ook maar even hebben liggen.

Dat snap ik ook wel Vork

Maar waarvan heb je opeens zo'n dure rekening binnen dan?

Enne.. Hermelijn, of ik daar rekening mee hou? Je krijgt toch maar één subsidie/toeslag (= hetzelfde) dus ja?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:43

Nou ik word er ook naar van als ik kijk wat we elke maand weer kwijt zijn. Ik vraag me af of je dat wel kunt betalen van 4 dagen werken en ook nog een paard moet onderhouden.
Dan erbij kun je wel een huis willen huren van 350 euro maar kun je die ook huren? Kom je als eerste in aanmerking?
Hier is de wachtijd 8 toto 10 jaar namelijk.

verder over de kosten.
wij betalen 350 huur.
gemiddeld 70 euro in de week aan boodschappen (met zn 2e)
ik betaal voor mij alleen zo'n 400 euro aan vaste lasten als telefoon rekening, zorgverzekering, auto verzekering, auto belasting. Nu heb ik geluk dat ik op rekening van de zaak tank dus dat hoeft er niet af.
Dus aan 1000 euro zit je zo. (alleen zal het iets minder zijn omdat je minder boodschappen nodig hebt natuurlijk)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:44

Nee ok, maar omdat je in je beginpost dit had staan:
Citaat:
Ik heb al gekeken en als ik een huisje van 350 krijg, krijg ik 180 euro huursubsidie. Ook krijg ik 46 euro huurtoeslag per maand dus dat scheeldt ook weer

Huursubsidie bestaat niet meer, dus dan zou je alleen 46 euro huurtoeslag krijgen.