Mensen die verstand hebben van recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Mensen die verstand hebben van recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:41

Een vriend van mij is een aantal maanden geleden in elkaar geslagen door de politie toen hij in de stad liep en vroeg of hij aangifte van bedreiging kon doen, hij snapte niet dat dit niet kon en ging ertegen in. Hierna is hij tegen de vlakte geslagen en toen hij s'ochtends vrij werd gelaten zag hij er niet uit(blauwe plekken, sneeen, rugpijn enz, hierdoor kon hij niet gaan werken en kon hij zijn uitzendwerk ookwel gedag zeggen). Er zijn hier trouwens meerdere getuigen van o.a. ik. Nou kreeg hij net een transactievoorstel in de bus van 150 euro. Maar voorzover ik heb gelezen kan je hier geen bezwaar tegen aantekenen. Hij heeft momenteel ook geen inkomen(is bezig met een ziektewetuitkering) en kan de boete zoiezo niet betalen, maar dat is hij eigenlijk ook niet van plan na wat ze hebben gedaan. Staat hij hier sterk mee als hij voor de rechter word gedagvaard? Hij heeft fotos, maar ik weet niet of ze heel duidelijk zijn(met telefoon gemaakt). Kan hij beter nu alsnog aangifte doen, voordat hij word gedagvaard, zodat hij sterker staat? Dit is er nml bij ingeschoten. Trouwens hij moet voor 5 januari betalen.

Sassieja

Re: Mensen die verstand hebben van recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:45

Ik heb geen verstand van rechten, maar als hij er zo boos over is hoe hij behandeld is, lijkt de eerste stap me zowieso aangifte doen. Wel meteen foto's meenemen natuurlijk. Hij zal het wel aan kunnen vechten denk ik, maar tis een beetje achter de feiten aanlopen als je nu denk nog aangifte gaat doen...Maar wie ben ik. Lachen Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:46

hij moet gewoon betalen...............

en ik vind ook terecht, want je moet het wel heel bont maken wil je door de politie zo aangepakt worden............

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:51

Als je aangifte doet sta je altijd sterker. Doe je dit niet dan wordt er zeker gevraagd waarom niet en sta je veel minder stevig als wanneer je dit wel hebt gedaan. Foto's goed bewaren als bewijs, sla ze desnoods nog ergens anders op voor de zekerheid.

Als het echter echt zo gegaan is als jij zegt dan heeft hij het idd behoorlijk bont gemaakt en is hij zelf ook niet vrij van schuld.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:53

Nou het punt is dat hij helemaal niks heeft gedaan en ik en meerdere kunnen dat bevestigen, hij werd bedreigd door mijn andere ex en is toen naar de politie gelopen om te vragen of hij aangifte kon doen. Er zijn er toen een aantal naartoe gelopen en die hebben gevraagd wat er aan de hand was en die zijn per direct de stad uitgezet en er zijn er twee neergeslagen, maar niet opgepakt. Een derde wel die scheldend de stad uitliep, maar dat is natuurlijk belediging dus kan ik wel begrijpen, maar ik vind het wel vreemd, want hij liep al de stad uit en ze gingen er speciaal achteraan. Een meisje hebben we ook de stad uit moeten dragen omdat ze niet meer kon lopen en die werd ook opgejaagd door ze samen met een vriend van haar. Het is echt heel raar gelopen dat is een ding wat zeker is... En hij loopt idd achter de feiten aan, maar dit komt door meerdere dingen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:53

maar zowizo moet hij eerst betalen en dan bezwaar maken..........

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:54

KiWiKo schreef:

Je kan hier geen bezwaar tegen maken, voorzover ik heb gelezen op internet. Je word gedagvaard als je de boete niet voor de vervaldatum betaald.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:55

Njen schreef:
Nou het punt is dat hij helemaal niks heeft gedaan en ik en meerdere kunnen dat bevestigen, hij werd bedreigd door mijn andere ex en is toen naar de politie gelopen om te vragen of hij aangifte kon doen. Er zijn er toen een aantal naartoe gelopen en die hebben gevraagd wat er aan de hand was en die zijn per direct de stad uitgezet en er zijn er twee neergeslagen, maar niet opgepakt. Een derde wel die scheldend de stad uitliep, maar dat is natuurlijk belediging dus kan ik wel begrijpen, maar ik vind het wel vreemd, want hij liep al de stad uit en ze gingen er speciaal achteraan. Een meisje hebben we ook de stad uit moeten dragen omdat ze niet meer kon lopen en die werd ook opgejaagd door ze samen met een vriend van haar. Het is echt heel raar gelopen dat is een ding wat zeker is... En hij loopt idd achter de feiten aan, maar dit komt door meerdere dingen Lachen

tuurlijk................... je wordt in elkaar geslagen door de politie........... euhmzzzzzzz zomaar?????? gewoon omdat je een vraag stelt........ echt het is aan de orde van de dag....

Kom nou toch

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:55

Het was allemaal heel verschrikkelijk, maar niet erg genoeg om aangifte te doen. Raar verhaal... En het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat jouw vriend netjes en beleefd een vraag stelde, en dat de politie hem toen om niets in elkaar heeft geslagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:57

Sorry, maar ik begin nu toch ook wel te twijfelen aan dit verhaal...
Als je echt helemaal niks doet lijkt het mij heel sterk dat je zo stevig in elkaar wordt geslagen door de politie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:57

Njen schreef:
KiWiKo schreef:

Je kan hier geen bezwaar tegen maken, voorzover ik heb gelezen op internet. Je word gedagvaard als je de boete niet voor de vervaldatum betaald.

dus boete betalen, en dan pas bezwaar maken.......... dat is met alle boetes zo Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:58

Anoeska schreef:
Het was allemaal heel verschrikkelijk, maar niet erg genoeg om aangifte te doen. Raar verhaal... En het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat jouw vriend netjes en beleefd een vraag stelde, en dat de politie hem toen om niets in elkaar heeft geslagen.

Nou hij stelde die vraag wel netjes en beleefd en aangifte wou hij ook gaan doen, maar het is er nog steeds niet van gekomen door andere omstandigheden. Voordat hij het vroeg was hij wel een beetje opgefokt, maar dat was al 10 minuten ervoor en hij heeft ook voorderest niks gedaan. Maar ik vraag hier niet of jullie vinden dat hij het bont heeft gemaakt, maar wat hij nu het beste kan doen...

En het is geen boete, het is een transactievoorstel, daar zit een verschil tussen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:00

Tegen een transactievoorstel kun je geen bezwaar indienen. Het is wel of niet betalen. Bij niet betalen volgt een gang naar de rechter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:03

Njen schreef:
Anoeska schreef:

Nou hij stelde die vraag wel netjes en beleefd en aangifte wou hij ook gaan doen, maar het is er nog steeds niet van gekomen door andere omstandigheden. Voordat hij het vroeg was hij wel een beetje opgefokt, maar dat was al 10 minuten ervoor en hij heeft ook voorderest niks gedaan. Maar ik vraag hier niet of jullie vinden dat hij het bont heeft gemaakt, maar wat hij nu het beste kan doen...

En het is geen boete, het is een transactievoorstel, daar zit een verschil tussen.

zich schamen en betalen.............

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:06

KiWiKo schreef:
tuurlijk................... je wordt in elkaar geslagen door de politie........... euhmzzzzzzz zomaar?????? gewoon omdat je een vraag stelt........ echt het is aan de orde van de dag....

Kom nou toch

Niet aan de orde van de dag, maar het gebeurd wel.
Ik heb het zelf zien gebeuren bij mijn buurman en de buurman van mijn buurman (een, vrij corrupte Clown, agent). Pure treiterij was dat. Het komt inderdaad niet vaak voor, maar er zijn altijd uitzonderingen, helaas. Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:08

Kiwiko kan je hier alsjeblieft niet oordelen? Je bent er niet bijgeweest en ik toevallig wel, heb er heel de tijd recht naast gestaan en als iemand iets flikt mogen ze dat van mij best doen, maar dat was hier niet eens aan de orde! Het mooiste was nog dat niet de agent waar hij mee stond te praten, maar diegene die 10 meter verderop stond zich ermee kwam bemoeien en het toen pas gebeurde... Ik ben allang blij geweest dat ze bij mij niks hebben gedaan, want de rest van zijn vrienden die aan kwamen lopen en vroegen hoe het met mij was en zich rot schrokken van wat er gebeuren zijn per direct de stad uit gezet en dus ook een aantal neergeslagen, maar niet opgepakt. Daarom zeg ik al, ik vind het zelf ook een raar verhaal, maar zo is het nou eenmaal gegaan en daar gaat het nu niet om. Het gaat erom wat hij het beste kan doen en betalen kan hij zoiezo nu niet, dus gedagvaard zal hij zoiezo worden. Betalen gaat erg makkelijk als je geen inkomen hebt en met psychische klachten rondloopt die hierdoor verergerd zijn.

Edit: En even wat anders, ik veroordeel de rest van die agenten ook niet, maar die twee die ermee begonnen zijn wel. De rest die helpt alleen hun collegas en die komen alleen maar helpen zodra er iets gebeurd en weten vaak er het fijne ook niet van. En ik heb al meerdere keren gezien dat deze zelfde agenten zo op meerdere mensen reageren, heel agressief, net of ze erop uit zijn. Dit is jammergenoeg niet opgenomen, maar zodra ik het weer zie gebeuren dan ga ik dat zeker doen.
Laatst bijgewerkt door Njen op 17-12-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:10

op een of andere manier durf ik mijn handen ervoor in het vuur te steken dat het mij niet zal gebeuren..................

Hij MOET dit betalen........... dan bezwaar aantekenen........ en wordt zijn bezwaar gegrond verklaard dan krijgt hij het netjes terug

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:11

KiWiKo schreef:
op een of andere manier durf ik mijn handen ervoor in het vuur te steken dat het mij niet zal gebeuren..................

Hij MOET dit betalen........... dan bezwaar aantekenen........ en wordt zijn bezwaar gegrond verklaard dan krijgt hij het netjes terug

Zoek eens even het verschil op tussen een transactievoorstel en een boete. Zoals je dan kan lezen kan je hier geen bezwaar tegen maken, maar ga je hierna gelijk gedagvaard worden. En betalen is dus ook geen optie.

En dat het jouw niet zal gebeuren geloof ik best, netzoals de meeste niet, maar ik denk dat wij toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Zoals ik al eerder zei, ik krijg het idee dat deze agenten erop uit zijn. Heb het bij hun al meerdere malen gezien dat ze heel agressief reageerden op mensen die iets vroegen.
Laatst bijgewerkt door Njen op 17-12-08 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:12

Raar verhaal..... klopt geen hout van. Zal een lekker klupje geweest zijn als de ene helft in elkaar geslagen werd en de andere helft de stad uit gezet.
Allemaal koorknaapjes zeker?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:13

Njen schreef:
KiWiKo schreef:

Zoek eens even het verschil op tussen een transactievoorstel en een boete. Zoals je dan kan lezen kan je hier geen bezwaar tegen maken, maar ga je hierna gelijk gedagvaard worden. En betalen is dus ook geen optie.

als je het weet, waarom stel je de vraag dan?????

je kan bezwaar maken NADAT je het bedrag betaald heb Haha!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:14

Billy schreef:
Raar verhaal..... klopt geen hout van. Zal een lekker klupje geweest zijn als de ene helft in elkaar geslagen werd en de andere helft de stad uit gezet.
Allemaal koorknaapjes zeker?

Nee hoor, we waren niet eens met een groep in de stad. Het was sluitingstijd, dus de meeste liepen toevallig voorbij en hij kent veel mensen in de stad. En diegene die eruit gezet werden die kwamen aanlopen omdat ze niet snapten wat er gebeurd was en een aantal waren in paniek geraakt, maar ipv zo slim te zijn om om te keren zijn ze rechtstreeks naar de politie te lopen.

@ Kiwiko, dat kan dus niet. Daarom zeg ik het al. Ik vraag juist wat hij het beste kan doen, want wij hebben beide geen idee hoe dat gaat als hij gedagvaard word. En of hij nu beter alsnog aangifte kan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:15

Njen schreef:
KiWiKo schreef:

En dat het jouw niet zal gebeuren geloof ik best, netzoals de meeste niet, maar ik denk dat wij toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Zoals ik al eerder zei, ik krijg het idee dat deze agenten erop uit zijn. Heb het bij hun al meerdere malen gezien dat ze heel agressief reageerden op mensen die iets vroegen.

Ik weet niet of je het weet, maar een agent moet al verantwoording afleggen als die scheel naar een burger kijkt Lachen dus iemand nodeloos, aanleidingloos even in elkaar slaan omdat je ruzie met je vrouw hebt gehad........... is niet aan de orde

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:16

Ik denk dat het vrij doorzichtig is als er nu pas aangifte gedaan gaat worden.
Als je vriend overtuigd was van zn gelijk had hij dat gelijk gedaan, niet achteraf om sterker te staan bij een bezwaar...
DAar prikt iedere officier van justitie of politiekerel dwars doorheen.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:18

Njen schreef:
@ Kiwiko, dat kan dus niet. Daarom zeg ik het al. Ik vraag juist wat hij het beste kan doen, want wij hebben beide geen idee hoe dat gaat als hij gedagvaard word. En of hij nu beter alsnog aangifte kan doen.

als hij gedagvaard wordt dan vervalt het transactievoorstel, en komt het "strafrecht" om de hoek, en zal de straf zwaarder uitvallen.

Het heeft weinig zin om nu nog aangifte te doen, en ook al zou hij wel aangifte doen....... hij moet alsnog dat transactiebedrag betalen om niet gedagvaard te worden.........

dus hoe dan ook, hij moet gewoon betalen om erger te voorkomen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:18

Vandaar dat ze het bij hem wrs op verzet bij aanhouding hebben gegooid en verstoring van de openbare orde.

@ Billy daar dacht ik dus ookal aan, vandaar dat hij twijfelde.