Gegronde reden om bij te lenen bij de Ib-groep?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Gegronde reden om bij te lenen bij de Ib-groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:55

Ok, een beetje een kromme titel, maar ik vroeg me af wat jullie nou een gegronde reden vinden om geld te lenen van de IB-groep. Ik zit er zelf aan te denken om iets minder te gaan werken en bij te lenen.

Ik werk momenteel de donderdag avond en de zaterdagen in een slagerij. Ik verdien alleen niet genoeg, en ik moet dus eigenlijk sowieso ergens geld vandaan halen. Mijn studie resultaten zijn alleen niet zo super, dus ik wilde de donderdag avond laten vallen en dan ongeveer 100-200 euro (moet ik even een rekensom op loslaten en afwachten wanneer ik mijn goede bedrag aan stufi krijg) bijlenen. De zaterdagen blijf ik dan wel werken.

Ik heb een eigen paard en ik besef heel goed dat dat natuurlijk gewoon luxe is. Ik studeer Diergeneeskunde in Utrecht, en ik zit niet op kamers. Dit deels vanwege mijn paard, deels vanwege de financiëele situatie van mijn ouders. Ik vind het voor mezelf geen optie om mijn paard nu weg te doen. Mijn paard is heel belangrijk voor mij, en als ik geen hobby's kan hebben denk ik dat mijn studie gewoon te moeilijk is. Ik wou dus eerst kijken hoe het ging met wat korten met werken...

Om misverstanden te voorkomen... Mijn paard komt niets tekort omdat ik het financieel niet breed heb. Nee, ik heb inderdaad niet echt een buffer voor onverwachte kosten. Maar ik heb in geval van nood wel een back up. De osteopaat komt elk jaar, net zoals de tandarts en de dierenarts voor de entingen etc. De zadelpasser is onlangs nog geweest, en ik heb een goed passend zadel voor Mone. De smid komt op tijd... Kortom, die komt niets tekort. Nog niet, maar als het zo doorgaat moet ik financieel ergens op korten en mijn paard is het enige waar ik op zou kunnen korten. Maar goed, zij is ook mijn enige vorm van ontspanning en geluk op het moment. Moet ik daar dan afstand van doen? Bij de gedachte alleen al wordt ik gek.

Dus ik vroeg me eigenlijk af wat jullie hiervan vinden en wat jullie in mijn situatie zouden doen.

zap

Re: Gegronde reden om bij te lenen bij de Ib-groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:58

Een bijrijdster zoeken die wat meebetaald? Heb je gelijk én meer geld én meer tijd voor je studie Lachen

Ik ben van mening dat je studie nu even belangrijker is dan je paard.

Mag ik vragen wat je allemaal moet kopen en bekostigen voor jezelf, je studie en je paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:02

Een bijrijder heb ik geprobeerd, maar dat werkte niet echt. Mijn paard ging hard achteruit in de omgang. Ze was erg druk en ik merk nu aan haar dat ze gewoon een stuk beter in haar vel zit nu ik haar alleen verzorg. De stalling zijn de kosten ook niet. Twee avonden stappen en ik ben het ook kwijt, dus dan ga ik wel niet uit Knipoog .
Daarbij komt dat de stalhouder ook niet zo blij is met al dat volk over de vloer.

Ik betaal alles voor mezelf, behalve mijn collegegeld. Verder krijg ik nu 90 euro stufie, wat eigenlijk 200 zou moeten zijn, en verdien ik ongeveer 150 euro in de slagerij. Maar daar gaan mijn ziektekosten vanaf, en daar zou ik kleding van moeten betalen. Mijn paard betaal ik helemaal zelf, dat heb ik destijds ook afgesproken met mijn ouders.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:04

Ik ben trouwens nog wel thuiswonend, maar veel tijd kwijt met reizen (zeker 4 uur per dag).

Maar het is niet alleen het financieële aspect, ik merk dat ik het in mijn hoofd nu gewoon te druk heb. Daarom zou ik graag wat rustiger aan willen doen en de donderdagen dus niet werken. War betekend dat ik donderdag niet als een gek uit Utrecht naar de slagerij hoef te racen en daarna laat naar bed ga, maar gewoon rustig huiswerk kan doen, en ook aan wat rust toekom.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:11

Ik ken genoeg mensen die 7 jaar lang maximaal lenen, om dure kleren te kopen, veel bier te drinken en vaak op vakantie te gaan. Niet dat ik dat zo'n goed idee vind, maar die 100-200€ per maand die je nu wil lenen investeer je in principe in je studie, omdat je dan ook denkt deze sneller af te ronden, toch?
Ik heb ook een buffer van geleend geld van de ib-groep mocht mijn paard iets krijgen. Geld staat op spaarrekening met een ongeveer even hoge rente als je aan de ib-groep betaalt. Mijn ouders betalen wel de stalling, maar ik wil de zekerheid hebben dat mocht hij een dure operatie of iets nodig hebben ik daar zelf over kan beslissen. Na drie jaar lang iederjaar 350€ aan de verzekering te betalen zonder iets te declareren was ik het beu, en heb ik bedacht dat ik zo ook garant kan staan voor noodgevallen.
Nou leen ik nu sowieso want ik ben naar mijn hbo nog door gegaan naar de uni, en krijg geen stufi meer, dus leen ik ongeveer het bedrag wat ik eerst aan stufi kreeg. Mijn startsalaris gaat gemiddeld ook met 200-300€ omhoog, en daarbij denk ik dat studeren altijd een goede investering is.
Natuurlijk is een paard luxe, maar je moet ook genieten, en dan kun je wel denken dat doe ik na mijn studie maar je leeft nu!
Bovendien kun je ook nog in de vakantie een paar weken fulltime werken. Doe ik ook altijd, als je het een beetje bekijkt, en een goed betaalt baantje zoekt, heb je dan voor een jaar weer 100€ per maand extra.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:12

Verdien je maar zo weinig..... Ik zou zeggen, zoek ander werk waar je meer verdiend Lachen... in neem aan dat die 150 per maand is? Ik zou daar niet voor gaan werken hoor Lachen

Ik snap wel wat je bedoeld hoor met die drukte enzo. Heb ik ook enigzins, ik zit ook op 1,5 uur reizen van school en standaard 1/2 wachten voor de trein, dus dat is ook 2 uur reizen. Dan kom ik thuis...haasten...haasten en dan eten. Pff..doodmoe wordt je ervan Lachen

Ik werk zelf in een supermarkt en maak daar op dit moment veel uur (komt ook doordat ik gelukkig maar 2 of 3 dagen in de week naar school prutsmuts, ideaal!). Daar kan je bijvoorbeeld zeggen dat je een hele zaterdag werkt. Dan maak je algauw zo'n 8 tot 9 uur (of nog langer als je zelf wilt) en dan verdien je toch wel beduidend meer Ja .

En anders is lenen inderdaad wel een optie, maar denk goed na voordat je dat doet.. na je studie zit je hier namelijk aan vast Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:17

Ik ga inderdaad op zoek naar ander werk. Het voordeel van dit baantje is dat ik op zaterdag om 3 uur vrij ben en ik dan nog naar mijn paard kan. Ik mag in het weekend namelijk maar tot 6 uur op stal zijn...

In de ochtend de krant lopen kan ik helaas niet, omdat ik vaak om kwart over 6 al in de richting van Utrecht vertrek. Maar ik ben wel op zoek naar ander werk. De stalhouder snapt het denk ik wel als ik op zaterdag wat later ben...

Het voordeel van dit baantje is wel dat ze erg soepel zijn. Als ik een keer niet kan, is dat geen probleem...

Edit: Ik werk nu al niet altijd op donderdag. Als ik tot half 6 naar school moet, heeft het geen zin om nog te gaan, omdat de winkel maar tot 9 uur open is. Dus ik werk ongeveer 2 donderdagen per 4 weken. Ik krijg ook per 4 weken betaald... Maar dan nog is het weinig. 5 euro per uur, minimum loon...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:27

Meis, bij een supermarkt kan je 9 van de 10 keer zelf je uren bepalen Lachen. Je moet meestal 2 weken vantevoren meestal vrij vragen of je levert gewoon een briefje in met de dagen/tijden dat je kan werken. En als je een keer vrij bent en extra wilt werken kan dat meestal ook.

Kranten zou ik voor school niet doen hoor, dan krijg je het alleen maar drukker (en dat is nu net niet wat je wilt)

Ik zou zeggen, gebruik de zaterdag voor werken (zoveel als je kan, heb je wat extra's) en geef je paard een dagje vrij en vraag een stalgenoot je paard even los te gooien/longeren. Ook kan je bij bv een supermarkt aangeven dat je bv om 12 uur begint en dan tot 8 ofzo Lachen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:30

Inderdaad, ik zal eens informeren bij de buurtsuper (al hadden die een jaar terug een wachtlijst van 3 jaar Tong uitsteken ).
Kranten voor school zou dan in plaats zijn van mijn andere baantje, maar dat is dus geen optie, hooguit op zaterdag en zondag ochtend, maar er zijn alleen nog maar buitenwijken beschikbaar en dat is echt rotwerk. Dat trek ik echt niet...

Maar ik heb vrijdag vrij *jeej!!!*, dus dan was ik al van plan om eens rond te vragen... Anders toch maar post sorteren bij de TNT samen met mijn zussen? Tong uitsteken

Maar dan nog... Ik denk niet dat ik dan veel meer zal verdienen omdat ik alleen de zaterdag zou willen werken... En mijn minimum loon is nou eenmaal laag...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:46

Hoe komt het dat jij je maximale bedrag van de IBgroep niet krijgt? Als je dat bedrag erbij krijgt scheeld dat al heel wat. Dus sowieso zorgen dat je daar uitleg over krijgt.

Verder heb je wel een gegronde reden om te gaan lenen naar mijn idee. Het gaat voor je studie en niet om lam in de kroeg te hangen (om het maar cru te zeggen).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:49

Dat ligt niet aan de IB-groep, maar dat is een privé kwestie. Daar zeur ik al 5 maanden over, maar het vlot niet echt. Als het goed is heeft accountant in Januari de goede gegevens voor de IB-groep. En als ik het helemaal goed heb, krijg ik mijn tekort dan met terugwerkende kracht, als ik de juiste gegevens voor 1 april inlever...
Maar dat heb ik nodig om mijn zadel te betalen. Dat geld heb ik al van familie geleend, omdat ik vond dat mijn paard een passend zadel moest.

Maar dan krijg ik iig ongeveer 200 euro in de maand, dat scheelt al een hoop...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:50

Er is gewoon altijd een goede reden om te lenen bij de IB-groep. Als student heb je het niet breed en het rentetarief is zo ontzettend gunstig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:53

eilleen333 schreef:
Dat ligt niet aan de IB-groep, maar dat is een privé kwestie. Daar zeur ik al 5 maanden over, maar het vlot niet echt. Als het goed is heeft accountant in Januari de goede gegevens voor de IB-groep. En als ik het helemaal goed heb, krijg ik mijn tekort dan met terugwerkende kracht, als ik de juiste gegevens voor 1 april inlever...
Maar dat heb ik nodig om mijn zadel te betalen. Dat geld heb ik al van familie geleend, omdat ik vond dat mijn paard een passend zadel moest.

Maar dan krijg ik iig ongeveer 200 euro in de maand, dat scheelt al een hoop...

Even ter uitleg: ik heb namelijk hetzelfde gehad. Alleen ging het bij mij opeens van 299 euro naar 99... Scheve mond Vandaar dat ik er even naar vroeg. Hier is het ook uitgezocht door de accountant en ik heb het allemaal terug gekregen + daarna het goede bedrag Lachen

Heb je nog dingen waar je op zou kunnen bezuinigen verder om de tijd door te komen totdat je je geld krijgt?
(dingen die misschien iets vooruitgeschoven kunnen worden?)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:53

Dat is wel zo, maar dan begin je wel met een schuld. Ik vind het lastig om te lenen omdat mijn probleem opgelost zou zijn als ik mijn paard zou verkopen. Dan kan ik minder werken en heb ik gewoon meer tijd. Maar ik weet ook dat ik daar niet gelukkiger van wordt.
Mijn paard is mijn passie, nou eigenlijk gewoon mijn alles, en dat wil ik niet zomaar opgeven. Maar aan de andere kant is ze niet echt een primaire levensbehoefte.

Een lening is niet zomaar iets. Lenen voor een vakantie oid vind ik ook absurt, maar ik was benieuwd wat jullie hiervan zouden vinden.

Mijn moeder wil namelijk perse niet dat ik leen. Omdat mijn vader mij gewoon geld moet geven. Dat hebben mijn zussen ook gehad. Maar ja, als dat geld niet komt... Dan moet ik toch op een gegeven moment zelf iets verzinnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Mijn zusje heeft wel geld geleend om haar leven wat aangenamer te maken. Ik ook mijn laatste jaar. Je hebt het gewoon niet breed als student zijnde en als je dat op kan vangen door te lenen, so what?

Je studentenperiode is erg uniek, maak je maar 1 keer in je leven mee. Dan kun je die beter zo goed (en zo gelukkig) mogelijk leven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:56

A_lette schreef:
Heb je nog dingen waar je op zou kunnen bezuinigen verder om de tijd door te komen totdat je je geld krijgt?
(dingen die misschien iets vooruitgeschoven kunnen worden?)

Niet echt. Het enige waar ik momenteel op kan bezuinigen is mijn paard, maar die krijgt al niets 'extra'. Ben bijna blij dat ik met anti-slip pad moet rijden en geen dekjes kan gebruiken, want die heb ik niet Tong uitsteken .

Het enige waar ik op kan en ga bezuinigen is mijn verzekering. Die kan ik 10 euro lager maken door over te stappen. En ik probeer een goedkoper telefoonabonnement te krijgen. Dat scheelt in totaal met een beetje mazzel samen 20 euro per maand... Nou ja, toch weer 20 euro Knipoog .

Kleding heb ik al lang niet gekocht, alleen winterschoenen, maar ja, ik had ook alleen maar All-Stars, dus ik moest echt wat Tong uitsteken .

In geval van nood kan ik mijn brommer verkopen, maar die gebruik ik om naar het station te komen. Scheelt me zo een 3 kwartier op een dag... Maar dat ding levert ook bijna niets op omdat ie al heel oud is...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:02

Iris82 schreef:
Mijn zusje heeft wel geld geleend om haar leven wat aangenamer te maken. Ik ook mijn laatste jaar. Je hebt het gewoon niet breed als student zijnde en als je dat op kan vangen door te lenen, so what?

Je studentenperiode is erg uniek, maak je maar 1 keer in je leven mee. Dan kun je die beter zo goed (en zo gelukkig) mogelijk leven.

Wat dat betreft ben ik een slechte student. Na school zo snel mogelijk naar huis en naar de knol in de hoop dat het nog een beetje licht is Tong uitsteken .
Een echt studenten leven met stappen etc hoef ik niet eens. Zo lang ik mijn paard maar kan houden. Dat is echt prioriteit nummer 1 voor mij.

Ik ben ook van mening dat als ik geen hobby's kan hebben deze studie gewoon niet geschikt is voor mij. Ik wil niet 6 jaar in een isolement leven om deze studie te halen... Maar goed, dat is weer een onderwerp op zich, en een tikkie off-topic Knipoog .

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:06

Dit klinkt alsof bijlenen een goed idee is. Net wat je zegt, je moet nog wel kunnen leven. Die lening kan je terugbetalen als je na je studie werk hebt gevonden.
als jouw paard nu zo belangrijk voor je is dan zou ik haar zeker niet weg doen.

Ik heb iets soortgelijks gehad, alles financieel moeilijk met de studie enzo. Maar toen ik door omstandigheden een tijd lang paardloos was, voelde ik mij veel minder goed al had ik misschien iets meer geld. Heb dus ook gewoon weer een paard gekocht.
Als je geen paard had gehad dan was er wel iets anders geweest om je geld aan uit te geven (hobby, stappen, kleding, etc)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:56

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom schrijf je je niet ergens ander in zodat je stufi voor uitwonende krijgt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:58

Nou Eileen, iedereen is toch gelukkig op zijn eigen manier? Ik wil niet zeggen dat je juist omdat je student bent moet gaan stappen! Maar je moet nu juist doen wat je leuk vindt. Als je dadelijk 40+ uur moet werken en je je eigen tijd niet meer in kan delen, ga je dat nog missen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:21

Vudress schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom schrijf je je niet ergens ander in zodat je stufi voor uitwonende krijgt?

Enig idee wat dat je kost, als ze daar achter komen? Dan kan je beter lenen, zeker als het maar zo'n 'klein' bedrag per maand is. Dat heb je later zo terugbetaalt hoor Ach gut . En als je het niet kan terugbetalen hoeft het ook niet. Het wordt wat anders als je naar de 20.000-30.000 schuld gaat, maar jij komt na je studie met dit bedrag niet op meer uit dan een paar duizend.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:36

kun je niet wat lenen nu en in de zomervakantie extra werken zodat je dan die lening kan terug betalen?
of die lening laten staan en dan in de zomer extra werken zodat je het jara daarop niet moet lenen.

Ik zou je paard er neit voor weg doen hoor!!
Gewoon zo goed mogelijk alles plannen en liever dat je paard wat minder aandacht krijgt dan dat je hem meot verkopen.
Je weet hoe je paard het nu heeft en bij een ander weet je dat niet.

desnoods neem je een verzorgster die je paardje wat extra aandacht geeft, als is het maar lekker poetsen en wandelen..
heb je geen geld, maar toch wat meer tijd.

Als jij goed je best doet met je studie zijn die paar jaar opzich ook zo voorbij.
Ik zit nu in mijn 3e jaar hbo, genoeg geldproblemen, hele slechte band met mijn vader maar heb altijd geld kunnen lenen.. soms denk ik ook echt: had ik maar geen pony want ook qua zorgen kan ik het er soms eigenlijk gewoon niet bij hebben. Maar de pony's zijn mijn alles!! Het is nog even doorbijten, zonder financiele hulp van anderen qua even lenen had ik het ook nooit gered, niet goed nee, maar ja het is nu eenmaal zo en ik ga bijna werken dus dan zijn we daar ook weer vanaf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:23

Je studeert diergeneeskunde zeg je, dan is een eigen paard toch ook wel 'handig' voor het vak denk ik of niet?
Maar zowieso, als je afgestudeerd bent verdien je best aardig dus lijkt het me niet al te moeilijk om die lening terug te betalen.
En in jouw situatie heb je een best goede reden lijkt me, 200,- bijlenen is nog niet zo heel veel en je werkt er iig nog een dag bij.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:50

Ik snap nooit dat mensen zo moeilijk doen over lenen voor je studie. Je moet gewoon de rust hebben om je studie goed te kunnen doen, zowel in je hoofd als daarbuiten, en dat heb je niet als je je continu zorgen moet maken over of je genoeg geld hebt. Wel zou ik niet (veel) meer lenen dan je nodig hebt, dus als jij het toe kan met een extra 200 euro per maand, doen! Het is wel voor je toekomst!
En je hebt toch uitzicht op een goede baan, die lening kan je zó terug betalen als je klaar bent.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:02

Ik zou gewoon lenen. Daar zijn die leningen tenslotte voor. Het is een investering en het is niet de bedoeling dat je gestressed en met zorgen je studie doorloopt. Je prioriteit lijkt me nu om goed je studie af te ronden. Die lening kan je straks makkelijk terug betalen.