Schoolpartner werkt niet mee aan het verslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Schoolpartner werkt niet mee aan het verslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:44

Ik zit even met een probleempje:

Ik moest deze periode een natuurkunde proef doen en daar dan een maand later een verslag over maken. Ik zou gaan met een vriend (J.) en een ander meisje (A.). Wij hebben 2 natuurkundeclusters en ik zit in de ene en J en A zitten in de andere. Voorderest kende ik A nog helemaal niet en zit ook niet met andere vakken bij haar. Nou had ik (in overleg met J en een klein beetje met A) een afspraak gemaakt bij de TOA voor de proef. Dit zouden we donderdag 20 november doen. Zo gezegt zo gedaan. We hebben een proef over massaveersysteem gedaan die we nog zelf moesten opzetten. Dit opzetten hebben J en ik voornamelijk gedaan. A stond er bij te kijken. Gedurende de proef heeft zij eigenlijk niets gedaan en amper wat gezegt. Wanneer we bijvoorbeeld de lengte van de veer moesten aflezen deed ik dat en zij keek mee. Als ik dan zei 13,2 cm knikte zei eigenlijk alleen maar. Eigenlijk hebben J en ik dus de proef gedaan maargoed. Uiteindelijk het verslag maken. Ik en J zijn gewend van de havo dat wanneer je een verslag maakt je elke keer allebei iets maakt en het uiteindelijk voor de uiterlijke inleverdatum af is. Dit komt dus aan op eigen initiatief en dat gaat altijd goed. Nu zijn wij doorgestroomd naar het Vwo en daar zit A dus ook. Wij dachten dat zij dat ook wel gewend zou zijn (want hoorde van andere vwo-ers dat ze het ook zo doen). Op een zondagmiddag stuurde J mij een bestand van het verslag. Hij had er dus die dag aan zitten werken en een deel gemaakt. Maandag hoorde ik dat mijn opa in het ziekenhuis lag (ziekenhuis in Hoofddorp, ik woon in Zeist) en dinsdag geopereerd zou worden. Wij gingen daar dus maandag en dinsdag naartoe. Omdat het een uurtje rijden is ben je er niet zo 1,2,3 weer vandaan. Operatie geslaagd maar hij is bar uit de narcose gekomen en wilde niet meer eten en drinken. Ik maakte mij daar zorgen om, het leek alsof hij het niet zou redden. Dit heb ik verteld aan J en hij zei maak je maar geen zorgen over het verslag dat komt wel goed. Of ik alleen wel de meetresultaten van de proef wilde toevoegen en in tabel + grafiek zetten want die resultaten had ik. De rest van de week vaak bij mijn opa gezeten en tussendoor huiswerk gemaakt. Zondag ochtend (dag voor inleveren) de resultaten en dergelijke toegevoegd en omdat ik nog tijd over had ook zijn deel nagekeken en soms wat dingen toegevoegd. De rest van de zondag bij mijn opa gezeten. J zei is niet erg ik handel het wel af. Ik heb tussendoor die week nog weleens gevraagt van overleg jij met A? Ja dat zou hij doen. Uiteindelijk moest het maandag 8 december ingeleverd worden. Het was nog niet helemaal af dus ik heb er die middag nog wat aan gewerkt en J ook. Nooit heb ik iets gehoord van A of ook maar iets ontvangen van haar. Ik ging er vanuit dat zei ook stukken had gemaakt maar dat naar J had gestuurd omdat ze hem beter kent dan mij. Ik zit niet bij haar in het cluster en heb dus verder ook geen contact met haar. Heb wel elke keer het verslag naar haar toe gemaild als ik iets gewijzigd had.

Nu blijkt toen we het hadden ingeleverd (J en ik. A was er niet) dat A dus helemaal niets aan het verslag gedaan heeft. Dat vind ik opzich vreemd want ze heeft eigenlijk ook helemaal niet meegewerkt aan de proef (J en ik hebben het als het ware met zn 2en gedaan) en nu heeft ze dus ook niets gedaan aan het verslag.

Maar ik zit te twijfelen of ik hiermee nou naar de leraar moet stappen. Ik heb er ook niet heel veel aan gedaan maar opzich had ik daar een goede reden voor, toch ? En (misschien iets te makkelijk) ik ging er vanuit dat J met A contact had. Wat vinden jullie? Dit toch aankaarten bij de leraar of er niets aan doen zodat zij gewoon ook hetzelfde cijfer krijgt als J en ik.

Hoop dat jullie het een beetje snappen. In ieder geval bedankt voor het lezen

Lekker lang verhaal Clown

lissisanne

Re: Schoolpartner werkt niet mee aan het verslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:53

pff idd lekker lang verhaal
ik denk dat a gewoon heel verlegen was.Waren er we pogingen tot communicatie ( Clown ) van julie kant?
mischien eerst even met A praten voor haar kant van het verhaal.
mischien had ze wel net zoiets als jij (wat erg trouwens! gaat het nu beter?)
als ze gewoon echt niets gedaan heeft en julie geprobeers hebben haar dat te zeggen vind ik wel dat je naar de leraar moet gaan. Maar als zij gewoon niet wist wat ze moest doen is dat ook wel flauw..
(ik hoop dat je mijn verhaal nog een beetje snapt)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:03

Ik vraag me als eerste af als ik dit lees: Wat vind J ervan?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:04

lissisanne schreef:
pff idd lekker lang verhaal
ik denk dat a gewoon heel verlegen was.Waren er we pogingen tot communicatie ( Clown ) van julie kant?
mischien eerst even met A praten voor haar kant van het verhaal.
mischien had ze wel net zoiets als jij (wat erg trouwens! gaat het nu beter?)
als ze gewoon echt niets gedaan heeft en julie geprobeers hebben haar dat te zeggen vind ik wel dat je naar de leraar moet gaan. Maar als zij gewoon niet wist wat ze moest doen is dat ook wel flauw..
(ik hoop dat je mijn verhaal nog een beetje snapt)

A zal zeker verlegen zijn maar dan alsnog kan ze wel meewerken aan de proef. Het gaat hier tenslotte om ONS cijfer.
Ik zit niet bij haar in het cluster en heb meerdere keren aan J gevraagd heb je A nog gesproken? En hij zei telkens nee. Misschien had ik dan ook wel zelf naar haar toe moeten stappen..
Het is inderdaad even verstandig eerst met haar te gaan praten. Maar ookal had ze net zoiets als ik had ze nog contact met J kunnen zoeken.
Ze heeft echt niets gedaan en ik ging er vanuit dat J dat tegen haar zou zeggen wat uiteindelijk niet gebeurd is. Opzich zou ze wel moeten weten wat ze meot doen want dit is heus niet het eerste verslag wat ze had moeten maken, en anders had ze het toch ook even kunnen vragen?

Mijn opa is inmiddels weer in het verzorgingstehuis en wordt morgen 84 (waarvan wij dachten dat haalt ie niet meer)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:05

imd schreef:
Ik vraag me als eerste af als ik dit lees: Wat vind J ervan?

Hij vind het geloof ik niet zo nodig om naar de leraar te stappen. En misschien komt dat wel omdat ik er ook niet zoveel aan heb gedaan maar ik had een goede reden en heb het echt wel geprobeerd. En heb ook telkens contact met hem gehouden..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:10

Normaal ben ik iemand die direct roept in dit soort topics 'naar de leraar'. Maar in dit geval zeg ik laat maar gaan... Zoals het er staat lijkt het alsof jij en J heel goed zijn in initiatief nemen, en zij dan niet durft te zeggen 'laat mij dat maar doen'.
Als vervolgens geen van jullie beide contact met haar opneemt omtrent het verslag, weet zij niet wat ze moet doen. Misschien dat ze met J contact op had kunnen/moeten nemen, maarja iedereen is anders...
En hoe flauw misschien ook: zij had er geen weet van dat jij geen contact kon opnemen vanwege je opa, als niemand dat haar vertelt Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:44

Tja ik denk dat jij in dit geval ook nalatig bent geweest door A nergens bij te betrekken maar 'er gewoon vanuit te gaan' dat J het wel zou doen.
Je hebt nu iig wel geleerd dat je nooit zomaar ergens van mag uitgaan Knipoog

Ik zou J eens vragen waarom het is gelopen zoals het is gelopen? Uitleggen hoe jij het ziet en dat je er een beetje van baalt. Misschien heeft hij een goede reden, misschien niet.
Je kan ook nog even een 'team-meeting' houden en beiden kanten van het verhaal even aanhoren. Evt een leraar als 'mediator' erbij vragen zodat iedereen aan het woord komt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:41

eens met z'n drieen om tafel zitten en alle plus en minpunten van het project bespreken zonder met verwijten te gaan gooien Lachen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:23

BrittKitt schreef:
Tja ik denk dat jij in dit geval ook nalatig bent geweest door A nergens bij te betrekken maar 'er gewoon vanuit te gaan' dat J het wel zou doen.
Je hebt nu iig wel geleerd dat je nooit zomaar ergens van mag uitgaan Knipoog

Ik zou J eens vragen waarom het is gelopen zoals het is gelopen? Uitleggen hoe jij het ziet en dat je er een beetje van baalt. Misschien heeft hij een goede reden, misschien niet.
Je kan ook nog even een 'team-meeting' houden en beiden kanten van het verhaal even aanhoren. Evt een leraar als 'mediator' erbij vragen zodat iedereen aan het woord komt.

Hierdoor zat ik ook te twijfelen of ik het zou zeggen.
Ik ben uiteindelijk vandaag even naar mijn leraar geweest. Heb gewoon de situatie uitgelegt. Hij zou het verslag gewoon nakijken en dan komen we na de kerstvakantie even bij elkaar om erover te praten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:04

Ik zou het in dit geval zien als een goede les voor de volgende keer. Betrek iedereen vanaf het begin af aan persoonlijk bij de groep en de opdrachten, je kan niet uitgaan van vanzelfsprekendheid (want dat is het nooit voor iedereen) het goede in iedereen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:10

BrittKitt schreef:
Ik zou het in dit geval zien als een goede les voor de volgende keer. Betrek iedereen vanaf het begin af aan persoonlijk bij de groep en de opdrachten, je kan niet uitgaan van vanzelfsprekendheid (want dat is het nooit voor iedereen) het goede in iedereen.

Mee eens.
Zeer waarschijnlijk wil je leraar er niets meer aan doen.
Ik heb dit al vaak mee gemaakt. Als zoiets gebeurd moet je een werkverdeling bij 't verslag voegen en daarin ook eerlijk zetten wie wat heeft gedaan. Anders zullen ze 't niet accepteren.
Ik heb 't een aantal keer gehad en daarvan heb ik nu geleerd. Ik ben nu erg consequent en kom ook gewoon voor mezelf en mijn cijfers op, ook al halen andere dan een lager cijfer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:35

Een reflectie in je verslag doen over de teamsamenwerking en welke leerpunten jullie alledrie gevonden hebben Knipoog
En volgende keer even elkaars e-mail noteren oid en bijv. op een afgesproken tijdstip via msn een vergadering houden als persoonlijk meeten niet lukt Lachen