Uitstraling, hoe werkt dat, wat is het.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Uitstraling, hoe werkt dat, wat is het.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 16:59

Ik start dit topic met een discussiegerichte ondertoon.

Ik vind het zelf altijd leuk om me te verdiepen is psychologie.
En dan zijn er altijd vragen die me blijven achtervolgen.

Waarom kan ik niet goed praten met sommige mensen...?
Waarom vinden veel mensen haar zo aardig...?
etc. etc, en ben ook benieuwd naar jouw mening, en hoe dit voor jou werkt etc.

Iedereen kent wel z'n persoon die dat ongrijpbare uitstraalt, makkelijk vrienden maakt, geen onzekerheden schijnt te hebben etc.
Omdat ik helaas niet z'n persoon ben, en gigantisch onzeker was altijd ben ik me wat gaan verdiepen in de menselijke psyche en heb veel geleerd hierover.

Zo leerde ik dat je, eerst jezelf moet leren kennen (beter nog als je iemand hebt die je helpt op dingen te wijzen) voordat je kan leren je gedrag aan te passen op situaties.
(bijvoorbeeld leren praten met mensen die je normaal gesproken niet "snapt').

Wanneer je in de stad zonder fut loopt als een zak aardappelen, is er geen hond die je aankijkt en verwachten mensen dat je om hun heen loopt. Ga je dan recht lopen en met een soort zekerheid in je. Ben je inneens een stuk meer in het middelpunt en gaan inneens dezelfde mensen die eerst verwachtte dat je voor hun aan de kant ging, voor jou aan de kant.

Simpele dingen, die een grote impact kunnen hebben op de manier hoe je overkomt.

manutjuh

Re: Uitstraling, hoe werkt dat, wat is het.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:01

Ja dat heb ik ook gemerkt.
Ik heb ook wel eens dat ik mensen zie, die door iedereen maar standaard aardig gevonden worden, en hoe ze het doen, geen idee.

Ik was ook altijd erg onzeker, heb ik nu gelukkig niet zo veel last meer van, soms nog wel.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:04

Hier nog zon onzekere doos Knipoog mensen lopen mij altijd zowat ondersteboven en ik ben echt altijd degene die aan de kant gaat Clown

Ik ben in het verleden nogal gepest. En dat heeft helaas nog steeds zijn impact.. Scheve mond en ik vind het erg moeilijk om zelfverzekerder te worden

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:06

manutjuh schreef:
Ja dat heb ik ook gemerkt.
Ik heb ook wel eens dat ik mensen zie, die door iedereen maar standaard aardig gevonden worden, en hoe ze het doen, geen idee.
Ik was ook altijd erg onzeker, heb ik nu gelukkig niet zo veel last meer van, soms nog wel.

Ik heb deels geleerd hoe je dat doet, door goed te observeren, jezelf aan te passen indien nodig.
Ik had iets heel stoms dat ik met mijn wenkbrauwen deed wanneer ik iets niet snapte, merkte het zelf niet eens, maar eenmaal dat ik dit door had, zag ik ook meteen hoe mensen daar op reageerden, en dat was niet bevorderlijk bij het maken van nieuwe contacten Bloos

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:06

Ik was altijd onzeker over mezelf en dan zie je er ook snel futloos/vermoeid/verdrietig/ongelukkig uit...

Ik weet nu dondersgoed wat ik wil, waar ik voor sta, heb mezelf 100% geaccepteerd en wie mij niet moet zoals ik ben die zoekt maar een ander, en dat straal ik zeker uit Knipoog Ben zeker van mezelf, en als het iemand anders niet aanstaat.. nou dan zoekt die toch een ander? Haha!

Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan.. maar als je beter in je vel komt te zitten komt die uitstraling vanzelf inderdaad.
Dat heeft ook omgeving op hoe je in de mannelijke markt ligt... Knipoog
Voor dat laatste geldt natuurlijk ook het spreekwoordelijke, als je van jezelf houdt kan je ook van een ander houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:07

Sommige mensen kunnen heel gemakkelijk een masker op zetten.
Altijd even aardig, maar O wee als het ze niet zind en je tegen ze in gaat. Jammer genoeg duurt het vaak een tijd voor je door krijgt hoe ze in werkelijkheid zijn. Mensen die heel open zijn en direkt voor hun mening uitkomen, worden vaak als vervelend (naar,grof, of hoe moet ik dat noemen? ) bestempeld.
Ik ben zo'n persoon van direkt de waarheid vertellen en er geen doekjes om winden...is best wel lastig vind ik, zou soms ook wel eens anders willen, maakt vaak geen vrienden, maar ik denk dan altijd maar eerlijk duurd het langst!
Liever iemand midden in zijn of haar gezicht vertelen hoe je over ze denkt, dan naschoppen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:08

uitstraling is inderdaad een wonderlijk iets...
ik heb het wel eens uitgeprobeerd..
was op vakantie en ik wilde weten hoe mensen op mij zouden reageren als ik mn uitstraling aanpaste ..
eerste poging liep ik een rondje langs t zwembad, zo verlegen en onzeker mogelijk. Geen reacties en ik verliet het zwembad weer.
een uur later deed ik poging 2, maar nu met een zelfverzekerde uitstraling, rechte rug, hoofd omhoog, je zou het 'paraderen' kunnen noemen denk ik.
gelijk werd ik door 2 verschillende groepjes jongens aangesproken of ik bij hun wilde gaan zitten.
echt, ik verbaasde me erover!! dezelfde 2 groepjes hadden er het uur ervoor ook al gezeten en toen niets gezegd, nu hapten ze meteen.

ik vraag me verder ook altijd af hoe bepaalde mensen altijd zo enorm makkelijk met vreemden praten en kletsen enz. ik ben meer een kat uit de boom kijk type..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:09

Ik merk dat het niet alleen aan uitstraling ligt, maar ook aan je kledij.
Ik ben zelf maar een klein meisje, heb niet zo veel zelfvertrouwen, en straal het dus ook niet uit.
Maar toen ik deze herfst met een mooi leren jasje rondliep, gingen mensen spontaan voor me aan de kant, kon ik resoluut doorstappen en had ik nergens last van.
Met het koudere weer deed ik een warmere jas aan, ook een heel nette jas waar niets op aan te merken valt... loopt plots iedereen weer tegen me op en moet ik voor iedereen aan de kant gaan. Kompleet het tegengestelde dus in vergelijking met dat leren jasje. En ik ging er niet eens anders mee lopen.

Uitstraling doet veel... maar kledij kennelijk ook...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:10

Ashkerlon; maar op dat moment met dat jasje aan voel je je misschien ook zelfverzekerder?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:11

Kytha schreef:
Ashkerlon; maar op dat moment met dat jasje aan voel je je misschien ook zelfverzekerder?

denk ik ook..

ik heb het met make up en hoge hakken..
zodra ik die 2 combineer verdubbeld mn zelf vertrouwen zo ongeveer Tong uitsteken

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:11

heb het een keer geprobeert met schoolfeest, eerst normaal lopen: toen werd ik door iedereen weggeduwt laat maar zeggen
en toen iets 'breder' gaan lopen en n beetje 'verwaant' ,en ben de rest van de avond is er niemand meer tegen me aan gelopen Clown
maar ben in het verleden ook een beetje gepest, maar dat heeft er voor gezorgd dat ik onzeker werd enzo maar op de een of andere manier heeft het me ook 'sterker' gemaakt, ik heb zoiets niet iedereen hoeft me aardig te vinden want ik vind ook niet iedereen even aardig en ik heb het idee dat mensen die iedereen aardig vind ook meestal sneaky'er zijn...kan dat kloppen?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:13

aerdenhout1 schreef:
Mensen die heel open zijn en direkt voor hun mening uitkomen, worden vaak als vervelend (naar,grof, of hoe moet ik dat noemen? ) bestempeld.
Ik ben zo'n persoon van direkt de waarheid vertellen en er geen doekjes om winden...is best wel lastig vind ik, zou soms ook wel eens anders willen, maakt vaak geen vrienden, maar ik denk dan altijd maar eerlijk duurd het langst!
Liever iemand midden in zijn of haar gezicht vertelen hoe je over ze denkt, dan naschoppen.

dat heb ik nou ook vooral omdat ik niet snel nadenk voor ik iets zeg(gelukkig ben ik dat aan het verbeteren maar soms kan ik het gewoon niet laten Knipoog )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:14

Zwitsal schreef:
Kytha schreef:

denk ik ook..

ik heb het met make up en hoge hakken..
zodra ik die 2 combineer verdubbeld mn zelf vertrouwen zo ongeveer Tong uitsteken

Dat is nu net het vreemde... ik ging er niet anders door lopen, want ik vind beide jassen even mooi/makkelijk/comfortabel. En het verschil kwam echt van de ene op de andere dag. Terwijl ik de eerste dag met mijn nieuwe, warmere jas, juist lekker trots rondliep, omdat ik zo'n leuke jas gevonden had.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:15

aerdenhout1 schreef:
Sommige mensen kunnen heel gemakkelijk een masker op zetten.
Altijd even aardig, maar O wee als het ze niet zind en je tegen ze in gaat. Jammer genoeg duurt het vaak een tijd voor je door krijgt hoe ze in werkelijkheid zijn. Mensen die heel open zijn en direkt voor hun mening uitkomen, worden vaak als vervelend (naar,grof, of hoe moet ik dat noemen? ) bestempeld.

Klopt, ik had altijd dat ik iedereen vertelde wat er in me om ging (danwel geen diepe dingen oid) maar ik was vrij open wat dat betreft.
En op de een of andere manier schrikt dat mensen heel snel af.

voorbeeld;
pietje vind ict leuk en computert graag de hele dag, jantje vind dieren leuk en zit op paardrijles, 2 onderwerpen die niks met elkaar te maken hebben.
Jantje wilt vrienden worden met pietje, pietje die eigenlijk wel genoeg vrienden denkt te hebben en geen zin heeft om daar echt moeite voor te doen (mensen worden vaak door egoisme gedreven, de ene wat meer dan de ander).
Gaat jantje vertellen hoe leuk paardrijles gister was, haakt pietje af.
Gaat jantje vragen stellen over computers, triggert dat pietje en gaan ze een gesprek aan.
Maar om dat laatste te doen, moet jantje een soort masker van "manipulatie" opzetten, omdat jantje liever had willen vertellen over zijn paardrijles.

Dit is misschien een stom en simpel voorbeeld, maar uit mijn ervaring van observeren, is dit waar het op neer komt.
Mensen worden altijd gedreven door egoisme, de ene alleen net wat meer dan de ander.

Jantje wilt vrienden met pietje worden omdat hij zich eenzaam voelt (ook een uiting van aan jezelf denken/beschermen).
Pietje heeft al genoeg vrienden en wilt geen moeite doen als iets hem niet interreseert (hele andere vorm van egoisme dan bij jantje, maar het is wel egoisme).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 13-12-08 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:16

Heel erg toevallig dat je hier een topic over start, ik heb in de sfeer van dit onderwerp net een stuk op mijn weblog geschreven.

Equidea schreef:
Iedereen kent wel z'n persoon die dat ongrijpbare uitstraalt, makkelijk vrienden maakt, geen onzekerheden schijnt te hebben etc.

Ik schijn zo'n persoon te zijn, min of meer. Onzekerheden heb ik genoeg, je moet me alleen wel heel erg goed kennen om ze te kunnen ontdekken. In de oppervlakkige omgang met mensen echter, kom ik heel 'makkelijk' en spontaan over. Ik schijn ook uit te stralen dat ik openminded en empatisch ben, want niet zelden vertellen volslagen vreemden me heel persoonlijke dingen waarvan ze later zeggen dat ze dat normaal niet zomaar vertellen.
Mijn vader heeft hetzelfde, en omdat ik hem natuurlijk met wat meer afstand kan bekijken dan mezelf begin ik wel te ontdekken wat het is dat mensen in hem (en waarschijnlijk in mij) aanspreekt. Hij praat makkelijk en is een 'what you see is what you get' man. Ik denk dat veel mensen vooral dat laatste als heel prettig ervaren.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:27

Hier iemand die makkelijk vrienden maakt, maar meestal met de eerste indruk het idee geeft dat ik een of andere b*tch ben... (hoor ik van mensen) Dit laatste is al helemaal niet zo... Clown Ik vertel gewoon de waarheid of mijn mening... Ik ben niet overdreven zelfverzekerd, maar ik ben meestal wel degene die naar mensen toestapt, weet wat ik wil en wat ik niet wil en heb eigenlijk vanaf de middelbare school vroeger veel vrienden gehad.
Voor de rest, zodra ik onzeker word, laat ik dit niet blijken en als ik iets niet weet vraag ik het of zoek ik het op. Domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden. Ja Voor vrienden ga ik door het vuur en voor familie ga ik nog verder.

Zoals iemand anders ook al vertelde heeft ook mijn vader pcies hetzelfde "gedrag" en ik denk dan ook dat dit gedrag of de zekerheid van jezelf aangeleerd wordt vanaf je geboorte en in de opvoeding en gebeurtenissen in je leven.

Ikzelf ben vroeger op de basisschool aardig gepest, en toen ik naar de middelbare ging heb ik voor mijzelf "besloten" dat ik mij nooit meer liet pesten! Ja Vanaf dat moment ben ik eigenlijk gaan groeien tot degene die ik nu ben.

Zelfverzekerd, easy going, altijd de waarheid zeggen en als er om een mening wordt gevraagd ook eerlijk zijn, en het maakt mij echt geen drol uit wat mensen van mij vinden, zolang ikzelf maar tevreden ben Ja
Ik ben trouwens ook zo iemand die ontzettend kwaad kan worden als ik zie dat iemand gepest wordt... en kom dan ook altijd voor de gedupeerde op als die geen enkele aanleiding heeft gegeven om gepest te worden, maar op dat moment gewoon een makkelijk slachtoffer was... Ach gut

Zolang je eerlijk en toch ook aardig bent tegen mensen heb je geen enkele reden om onzeker te zijn.
Vind je jezelf niet aantrekkelijk? trek dan leuke kleding aan die jou zeker maken en waar jij je prettig in voelt!
Dat scheelt zeker de helft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:31

Het is een moeilijk ding, dat is een ding wat zeker is.
Jammer genoeg vertrouw je vaak mensen die je al jaren kent en krijgt dan als nog een klap in je sm...gezicht. Ik denk af en toe wel eens...zal ik ook maar zo'n masker op zetten en me veel aardiger voor doen...meepraten met iedereen, zonder je eigen mening? ( zal ik denk ik nooit kunnen is mijn karakter niet)
En let wel...er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon zo'n lief karakter hebben en totaal niets kwaads zien in welk mens dan ook!

ZUCHT...ik wou dat ik er iets meer van had en niet zo direkt was af en toe.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:31

heb ik ook al vaak gehoord van anderen, dat ze in het begin dachten dat ik echt een trut ben enz. ben intusse wel bevriend geworden/geweest met die mensen Clown

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:34

aerdenhout1 schreef:
Het is een moeilijk ding, dat is een ding wat zeker is.
Jammer genoeg vertrouw je vaak mensen die je al jaren kent en krijgt dan als nog een klap in je sm...gezicht. Ik denk af en toe wel eens...zal ik ook maar zo'n masker op zetten en me veel aardiger voor doen...meepraten met iedereen, zonder je eigen mening? ( zal ik denk ik nooit kunnen is mijn karakter niet)
En let wel...er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon zo'n lief karakter hebben en totaal niets kwaads zien in welk mens dan ook!

ZUCHT...ik wou dat ik er iets meer van had en niet zo direkt was af en toe.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal wel respect heb voor de dingen die je post en de directheid daarin, ik zie er niks verkeerds in

En wat bij mij helpt als ik het gevoel heb dat ik echt uit mijn slof ga schieten...
Is tot 10 tellen Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:36

Het heeft te maken met je energie, je energieveld om je heen. Als je jezelf gelukkig voelt/veilig/zelfverzekerd etc. dan krijg je een groter energieveld en dat straal je uit naar anderen toe. Zo vang je ook onbewust de aandacht van anderen. Sommige mensen kunnen de energievelden ook zien, ikzelf niet helaas. Maar ik voel ze wel. Zo kan je ook energie aan anderen geven of nemen maar dat laatste is niet de bedoeling.

Het gebeurt ook wel dat je met rug naar iemand toestaat maar voelt dat deze naar je kijkt en je dan omdraait. Of dat je ineens oogcontact met een vreemde hebt. Heeft allemaal met energieen te maken.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-12-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:37

Interessant topic, ik merkte dat toen ik bijv. op een verhoging stond in de kroeg ik meer wat aangesproken enz, maar ik was toen ookwel het tegenoverstelde van hoe ik normaal ben(vooral met mijn eigen bezig en trek me niet zoveel van anderen aan). En voorderest, jah ik ben redelijk opvallend op straat(net wat je opvallend vind), maar omdat ik vaak toch zo in mijn eigen er rondloop lopen mensen ook tegen mij aan, maar ik net zo hard tegen hun dus Clown Ik ga nml niet opzij voor van die figuren die breeduit overal rondlopen Lachen En voorderest jah, ik heb ook het idee dat als je je eigen goed kleed en make-up op hebt eerder word aangesproken, maar dat heb ik beide niet(geen geld voor andere kleren en make-up ben ik te lui voor, alleen als ik uitga).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:42

Ik ga met dingen smijten tegenwoordig! Tot 10 tellen helpt vaak niet...ik heb dan gelukkig wel weer heel veel fijne mensen om me heen die me er doorheen halen op zo'n moment en dat zijn denk ik dan..ook je echte vrienden!
Tja...uitstraling...ik ken wel enkele paarden op stal heb die dat hebben, van mensen ben ik niet zeker of het echt uitstraling is of gewoon een soort van masker zoals ik al eerder zei. Daar is dan ook heel moeilijk doorheen te prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:45

Robynn, jouw post, het zouden mijn woorden kunnen zijn. Lachen

Robynn schreef:
Zoals iemand anders ook al vertelde heeft ook mijn vader pcies hetzelfde "gedrag" en ik denk dan ook dat dit gedrag of de zekerheid van jezelf aangeleerd wordt vanaf je geboorte en in de opvoeding en gebeurtenissen in je leven.

Dat denk ik ook. Ik ben vroeger ook gepest en heb nog wel meer ellende over me heen gekregen (en voor mezelf veroorzaakt), maar op een gegeven moment besloot ik dat het genoeg was. Ik behandelde mezelf op dat punt in mijn leven niet met respect, hoe kon ik dan verwachten dan andere mensen dat wel deden? Gelukkig heb ik van mijn ouders wel andere dingen meekregen wat betreft zelfrespect, dus toen ik besloot het roer om te gooien voelde het al snel 'natuurlijk' en goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:59

Wat je op internet ook veel kan vinden is dat het veel met assertiviteit en lichaamstaal te maken heeft.
Als je zelf denkt dat je haar in de war zit, kun je wel zeggen dat het je niet interreseert, maar je lichaamstaal spreekt je tegen.
Ook is het een soort van macht die je over anderen hebt, sommigen doen het inderdaad onbewust omdat ze zo zijn opgevoed, het is iets wat je met je lichaamstaal doet, waardoor je dat kan bereiken.

Vooral dat laatste vind ik stiekem leuk om mee te spelen/oefenen als je dat niet uit jezelf bewust doet.

En het mysterieus blijven (niet alles vertellen) werkt ook redelijk, triggert mensen op een bepaalde manier...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:21

Robynn schreef:
Zolang je eerlijk en toch ook aardig bent tegen mensen heb je geen enkele reden om onzeker te zijn.
Vind je jezelf niet aantrekkelijk? trek dan leuke kleding aan die jou zeker maken en waar jij je prettig in voelt!
Dat scheelt zeker de helft.

Ik heb b.v een 'handicap' ben anders dan anderen qua uiterlijk. En dan is het hele moeilijk om jezelf te accepteren, omdat anderen jou nooit geaccepteerd hebben.. en daar loop ik elke dag weer tegenaan.
Was het maar zo makkelijk met kleding je zelfvertrouwen op te krikken hier gaat dat helaas nooit lukken.