Supermarkt verkoopt producten die over de datum zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Supermarkt verkoopt producten die over de datum zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:08

Hallo,
In ons dorpje hebben we 2 supermarkten, een grote van de keten Super de Boer. De andere is een kleine, beetje achtergebleven supermarkt, waar veel ouderen etc hun boodschappen doen. Ik heb er een tijdje gewerkt, helaas beviel het me absoluut niet goed, achter de kassa zitten, en waren er ontzettend veel klachten van klanten.

Het is bij ons dus al meerdere malen voorgekomen dat we met producten thuiskwamen, die achteraf gezien 2 weken of meer over de datum waren. Vleeswaren die al 3 dagen over de datum waren en nog in de schappen lagen. Melk die al 2 dagen niet meer goed was. En ga zo nog maar eventjes door. Vliegen die in de gehakt zitten etc. Wij halen er daarom ook al geen vlees meer, maar alleen de dingen die eigenlijk niet over de datum kunnen. Ook let ik altijd erg goed op de datum als ik iets pak...

Tot vandaag..
Ik kom thuis met oude kaas, wat pistoletjes en wilde lekker een pistoletje met oude kaas gaan eten. Tot mijn oog opeens viel op de houdbaarheidsdatum. Vandaag is het de 11e en de kaas was tot de 7e goed. Nu zal dit met oude kaas misschien niet veel uitmaken, maar ik heb gelukkig het kassabonnetje nog en rij er vanmiddag even mee terug, want het was toch bijna 5 euro aan kaas wat ik gekocht heb.

Misschien als ik er vaak genoeg op blijf wijzen, ze er dan wel goed op gaan letten, want als ik nu gewoon een rondje door de winkel zou lopen, zou ik zo een winkelwagentje vol hebben met dingen die over de datum zijn..

Wat vinden jullie hier nou van? Wat zouden jullie ermee doen, ook teruggaan en geld terug vragen zoals ik dat elke keer gedaan heb?
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 11-12-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Supermarkt verkoopt eten wat over de datum is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:09

Teruggaan natuurlijk ! Maar het lijkt met handiger als je voortaan in de winkel al controleert Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:11

Dat doe ik normaal inderdaad ook al. Maar als je bij de VERS-afdeling staat, ga je er toch min of meer vanuit dat de producten die daar liggen, gewoon nog goed zijn. Zeker omdat er de hele dag iemand van het personeel bezig is daar met bakkerij en vlees/kaasafdeling, dan is het toch een kleine moeite eventjes na te lopen wat er nog wel en niet goed is?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:11

terug gaan en als het echt altijd zo erg is misschien eens een consumentenbond of zo bellen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:12

Misschien even op http://www.vwa.nl kijken? Je kunt daar een klacht indienen. Zou ik toch zeker doen! En ik zou terug gaan en m'n geld terug vragen.

tanya89

Re: Supermarkt verkoopt producten die over de datum zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:14

Kun je niet ergens anders boodschappen doen?
Ik zou er niks meer kopen als het zo vaak voorkomt Ik zou ergens een klacht indienen, dat de inspectie erlangs gaat.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:15

Ja, ik wil dat ook wel doen, maar ik weet ten eerste niet of dat anoniem kan, want ik heb er natuurlijk gewerkt en wil geen problemen ermee krijgen. Wel vind ik inderdaad dat er iets aan gedaan moet worden, want het is eigenlijk schandalig dat het zo vaak gebeurt. En ik weet hoeveel producten er over de datum zijn, want dit is nog het minst erge eigenlijk, er zijn producten die weken over de datum zijn.

Mijn moeder komt net thuis, ik vertelde het en er volgde alweer een diepe zucht...Die rijd zo eventjes mee..

Ik kan wel ergens anders boodschappen doen, ik haal er meestal ook alleen dingen die echt lang houdbaar zijn zoals van die afbak-pistoletjes, en ik zag die kaas liggen , en toen schoot het idee van die oude kaas me te binnen, dus meestal hou ik er al rekening mee dat ik daar bepaalde producten niet haal. Lachen
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 11-12-08 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:16

Ik zou naar het hoofdkantoor bellen.
Die kunnen er verschillende mensen op zetten zodat er echt wat aangedaan gaat worden.

ps. om welke supermarkt gaat het?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:28

VWA bellen. Ik heb daar gewerkt en die klachten worden altijd serieus genomen.
Ga niet naar de winkel met het product, maar bewaar kassabon en product (liefst in koelkast of vriezer).
Men komt het dan voor je ophalen en controleren.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:34

@ Imker, bedankt voor je reactie! Hier ga ik zeker iets mee doen. Heeft dat ook nut als het product dus nog niet aan het schimmelen of iets dergelijks is? Misschien is de Kaas nog wel eetbaar, alleen hij is dus gewoon al over de datum, en ik ga het risico niet nemen.

@ mensonides, ik ga geen supermarktnaam noemen, die is eventueel via de PB verkrijgbaar, maar misschien is het bij de andere vestigingen wel goed geregeld en wil geen ketens zwart gaan maken.
@

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:06

Ik zou gewoon teruggaan, dan krijg je als het goed is je geld terug. En als het zo vaak fout gaat daar gewoon niet meer heen. Ik heb eens per jaar ook weleens iets wat over de datum is (gewoon bij de appie), ga dan ook even langs de klantenservice, nog nooit een probleem mee gehad. Ze doen hun best het te voorkomen, maar soms glipt er iets tussendoor Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:12

Yessy; dat kan inderdaad wel eens gebeuren. Maar toch niet zo vaak? Want in de supermarkt waar de ts het over heeft, gebeurt het wel vaker dan 'een keertje'.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:15

Dat bedoelde ik Lachen Een keertje is wat mij betreft geen probleem, dat kan gebeuren, maar als je er echt op moet letten als je producten uit de schappen pakt, zou ik er niet meer heen gaan

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:37

Ik werk zelf in een supermarkt en ik kom ook wel eens producten tegen die er een dag geleden al uit hadden gemoeten. De datums worden tijdens het bijvullen van de toonbanken en schappen gecontroleerd, en elke avond worden alle producten gecontroleerd op datum. Soms wordt er een datum over het hoofd gezien en staat er een product in het schap dat over de datum is, een foutje kan gemaakt worden.

Zoals jij het omschrijft, TS, gebeurt het wel heel vaak, dan zou ik het ook niet meer vertrouwen. Misschien zou je een klacht in kunnen dienen bij het management van de supermarkt? Als ze tevreden klanten willen houden gaan ze er echt wel aan werken..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:40

misschien moet je echt een keer een winkelwagen vullen met dingen die over datum zijn. Zo confonteer je hun ermee. En kunnen ze er niet meer omheen draaien Knipoog

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:41

Hoe heet die kerel ook al weer........ Rob de Geus van de smaak politie!!! Die zijn gek op dit soort dingen.... Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:45

Ts, wat zei de manager/eigenaar toen jij er tegen hem over begon (evt. toen je er nog werkte)?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:48

Teruggaan natuurlijk! Mijn moeder doet dat ook altijd, en die heeft tot nu toe elke keer hetzelfde product opnieuw mee mogen nemen.
Niet dat het zo vaak voorkomt hoor, normaal kijkt ze in de winkel altijd Knipoog

Ik werk ook in een kleine winkel, en bij ons word elke dag op datum gecontroleerd. Alles wat over de datum is gaat naar een 'huis' waar daklozen een nachtje kunnen verblijven en een hapje kunnen eten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:06

jemig wat een slechte zaak zeg!
vooral versprodukten die over data zijn lijkt me niet echt fijn..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:11

Ik kijk áltijd naar de houdbaarheidsdatum, ongeacht ik nu op de versafdeling sta of niet. Kan lang niet al die vakkenvullers vertrouwen. Knipoog Misschien moet je je boodschappen dan toch bij Super de Boer doen als je het niet vertouwd. Zo te horen blijf je anders bezig.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:34

Ik werk zelf in een supermarkt en schaam me iedere keer weer kapot als een klant ons moet wijzen op producten die over datum zijn. Het hoort niet. In theorie moet er de hele dag iemand op de vloer zijn die dit soort dingen in de gaten houdt, dus hoe het dan toch voor kan komen dat er soms tientallen van hetzelfde product over datum in het schap liggen...het is mij een raadsel!
Natuurlijk kan een foutje gebeuren, maar als het op zeer regelmatige basis gebeurt, dan vind ik het ronduit schandalig.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:47

Kennen ze daar geen Fifo dan? Het lijkt me dat iedere supermarkt daar aan moet voldoen. En daarnaast, ze krijgen van het hoofdkantoor, tenminste als ze onder een overkoepelend inkooporgaan behoren, de te retouren producten vergoed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:09

Zeker teruggaan en idd melding doen.
Ik ben zelf wekenlang van de kaart geweest door nasi die over de datum was (die bakjes hadden ze gewoon in de uitverkoop gedaan! Waren bij controle sommige al een week van over de datum!) en nou ben ik een jonge gezonde sterke vrouw, dus dan is het alleen even je rot voelen, maar wat met een bejaarde die misschien al wat verzwakt is?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:20

...oowww..dit is zo irritant...wij hebben het hier ook bij een supermarkt..en dat behoort dan 1 van de betere ketens te zijn...er zit altijd wel wat bij over de datum!..de vorige keer ook, pakte ik een zakje met mini-krentenbolletjes, weer over de datum..heb t zo van drie meter afstand terug in het rek gegooit met de dringende mededeling of ze beter op de houdbaarheidsdatums willen letten...en dat ging niet zachtjes!..hopelijk heeft t nut!..wordt er zo moe van...

dus nu ga ik naar een andere supermarkt!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:51

Mijn moeder is even terug gereden voor me, ik moest zelf naar school. Ze kwam in de winkel en zag meteen de reserve bedrijfsleider. Die sprak ze aan, en die liep eventjes mee, na een controle bleek alle oude kaas die er lag dus even lang over de datum te zijn als de kaas die ik gekocht had....Waren in ieder geval meer dan 10 pakjes. Het dame'tje die bij de versafdeling stond kreeg ook op haar flikker. En mijn moeder mocht of nieuwe kaas uitkiezen of haar geld terug. Blijf het toch schandalig vinden, mn moeder is er ook echt klaar mee...