Auto halen uit Engeland? Safe Trading Department?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Auto halen uit Engeland? Safe Trading Department?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:28

Heb ik eindelijk de auto gevonden die ik zoek, helemaal mijn ding. Reageren op de advertentie.............heeft meneer hem (naar eigen zeggen) meegenomen naar Engeland. Wilde hem daar laten registreren maar krijgt hem daar niet gekeurd voor op de weg. Maar geen probleeem, de auto kan zo weer verscheept naar Nederland. Super dus...........maar, ik zou het niet zijn als de MAAR niet met hoofdletters was.

Een gedeelte uit de mail wisseling:
I can't come right now and bring you the car to NL because I have some things to take care of here so in order to make this deal I must ship it to you. The shipping process will take about 5-7 days, I will tell you an exact date when the shipping process will start.

Since this is an International Transaction I wanted the both of us to be safe so for this deal I am using the Exchange Collect Services (Third Party) of the Shipping Company.

If you haven't done this kind of deal before here's they're terms: you will just have to transfer the amount at the company's Safe Trading Department and they will keep the payment in an safety account managed by they're agents trough the whole deal. After you will make the payment and after it's confirmed the shipping process will immediately start. After you will receive the car you will benefit of a 15 days inspection period in which you can test, inspect and check everything about it and only after that you will have to decide if you want to keep it or not. If you decide that you want to keep the car you will just have to announce the shipping company so they car redirect the amount to me.
If you receive the car and if it's not like described and you don't want to keep it, all that you will have to do is to announce the Shipping Company and they will offer you a full refund.

When you will receive the car you will receive all it's documents and papers and also a sale-purchase certificate signed by me and legalized at a public notary here in UK so you will not have any problem registering it onto your name.

If you want to continue with this deal and need further details please provide me your full name and address so I can register this transaction at they're Safe Trading Department and after that they will contact you asap with all the necessary information.

Heeft iemand ervaring met dit soort deals? Of weet ik van te voren zeker dat ik word opgelicht? De auto staat sinds 4 jaar op zijn naam, dit heb ik gecheckt en dat klopt. Verder kan ik niets over deze meneer vinden op google en ook zijn e-mailadres waar de mail wisseling plaats vind is niets over te vinden. Wat is wijsheid?

En ik heb niets aan niet onderbouwde reacties met: "Ik zou er niet aan beginnen..".Wie o wie kan me hier meer over vertellen??

mariska32

Re: Auto halen uit Engeland? Safe Trading Department?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:30

is laats iets over op tv geweest.....
de beste manier om van je geld af te komen is dit doen.
9 van de 10 x geld weg en geen auto. Bloos

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:32

Laatst bijgewerkt door Caira op 11-12-08 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:32

je kan hem toch zelf gaan halen, engeland is niet zo ver en duur!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:34

Persoonlijk zou ik de auto zelf gaan halen als je al besluit het te doen. Mijn andere vraag is: waarom zou je zo moeilijk gaan doen en dit riskeren? Is die auto zo bijzonder?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:36

Dat lukt dus niet omdat de auto op mijn naam overgeschreven moet worden, wil idd graag de uitzending weten! Voel waarschijnlijk niet voor niets nattigheid!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:36

Die auto is heul bijzonder:) Voor een redelijke prijs............anders deed ik idd niet zóveel moeite en zocht ik wel verder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:37

Ik zou hem ook zelf gaan halen Lachen

Met vliegtuig heen en dan die auto terug rijden (veerdienst duinkerken).

Vraag me af waarom het 5-7 dagen zou moeten duren voordat die auto vanuit Engeland hier zou moeten zijn Haha! Haha!

Katja

mariska32 schreef:
9 van de 10 x geld weg en geen auto. :o

Zeg maar gerust 99.999 van de 100.000 keer.
Gewoon niet aan beginnen.

Overschrijven kan toch daar geregeld worden?

Caira

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=4308493

ha gevonden, was 29 november bij kassa.

Zo kwam Bob de Boer de afgelopen tijd al twee keer in aanraking met een oplichter. Eerst bij een reactie op een Toyota Aygo, daarna bij een reactie op een Suzuki Swift. Gelukkig rook hij onraad en besloot niet met de oplichters in zee te gaan. Minder gelukkig liep het af voor een klager die anoniem wil blijven. Hij betaalde 4100 euro aan voor een Toyota Yaris die nooit werd geleverd.

De oplichting werkt als volgt:
Bij het zoeken naar een auto op internet kom je al snel een aantrekkelijk geprijsd exemplaar tegen. De advertentie is in het Nederlands geschreven, maar wie erop reageert krijgt antwoord in het Engels en krijgt te horen dat de auto in Engeland staat. De zogenaamde verkoper zegt dat hij een vervoersbedrijf heeft ingeschakeld, die het vervoer en de betaling regelt. Maar dan moet er wel een aanbetaling worden gedaan. Deze moet worden gedaan via Western Union. Dat is een snelle en anonieme manier om geld over te maken en kan meteen door degene aan wie het is overgemaakt opgenomen worden. Als de auto wordt afgeleverd kan dan de rest worden betaald, of de auto kan worden teruggestuurd naar Engeland. De koper krijgt dan de aanbetaling, zegt de zogenaamde verkoper, niet dus: de auto zal nooit komen! De aanbetaling is men kwijt. Van de verkoper hoor je nooit meer wat en het vervoersbedrijf blijkt helemaal niet te bestaan. De zogenaamde website van dit vervoersbedrijf is een nep-website.

Ernstige vorm
Het is een ernstige vorm van oplichting, maar er wordt nauwelijks tegen opgetreden. Ook niet door de politie, die het geen prioriteit geeft. Niet door Marktplaats, want de advertenties blijven gewoon verschijnen en ook niet door Western Union, de lievelingsbank van dit soort oplichters. Hoewel deze laatste beweert er alles aan te doen om deze vorm van oplichting tegen te gaan blijkt uit de praktijk anders. In één van de kantoren, die we bezoeken, wordt doodleuk gezegd dat betalen via Western Union 100% veilig is. Fraude komt eigenlijk nooit voor zegt de medewerkster van Western Union.

Zelf reageren
Omdat we nieuwsgierig zijn naar de oplichters en de plek waar ze zich bevinden besluiten we zelf te reageren op een verdachte advertentie op Marktplaats. We maken een e-mailadres aan met als schuilnaam Piet en nemen een prepaidtelefoon in gebruik op Piets naam, en melden ons als geïnteresseerden. Al snel volgt antwoord. De auto is er, en de oplichter verkondigt het standaard verhaal:

‘De man is onlangs naar Engeland verhuisd en zegt nog een auto met Nederlandse nummerplaten te hebben. Nu zijn vrouw zwanger is wil hij die graag kwijt vooral ook omdat het stuur van de Nederlandse auto aan de verkeerde kant zit. Om één en ander af te handelen heeft hij zogenaamd een vervoersbedrijf ingeschakeld. Betaling moet zoals verwacht lopen via Western Union.

Digitaal recherche bureau
Omdat het e-mailtje dat de oplichter aan ons heeft teruggestuurd misschien sporen bevat vragen we digitaal recherchebureau Fox IT om hulp. Daar wordt geconcludeerd dat het mailtje niet uit Engeland komt maar uit Roemenië. Een telefoontje van de oplichter bevestigt dit: het accent van de man is Oost-Europees. Na speurwerk op internet komen we er ook achter waar de auto werkelijk staat: die staat gewoon in Nederland te koop bij een erkende Bovag-garage voor de werkelijke waarde. De eigenaar van de garage wist van niets. De oplichter heeft de foto’s van zijn site op internet gepikt en die op Marktplaats gezet.

Daarna volgt een telefoontje van de oplichter. Die wil geld zien maar als we vertellen dat we dat geld alleen cash willen betalen houdt hij met allerlei smoezen de boot af. Na dit gesprek is de oplichter spoorloos, mails worden niet meer beantwoord. Ook is de site van het nepvervoersbedrijf uit de lucht en is de advertentie van Marktplaats verdwenen.

Reactie Marktplaats
Marktplaats vindt dat zij alleen kopers en verkopers met elkaar in contact brengen en vervolgens gaan deze mensen buiten de site om verder met elkaar onderhandelen. "Dus onze belangrijkste rol zit in de voorlichting. We hebben informatiepagina’s op de site. Af en toe sturen we ook echte waarschuwingsberichten per e-mail waarin we nogmaals mensen erop wijzen hoe te handelen. Omdat er per dag 220.000 nieuwe advertenties geplaatst worden, kunnen we die niet allemaal controleren. Daarvoor is ons tipsysteem. De miljoenen gebruikers die Marktplaats bezoeken, kunnen elke advertentie tippen als ze denken dat er iets mis mee is.”

Reactie Western Union
“Het voorkomen van fraude door training aan agenten en informatie aan klanten heeft onze hoogste prioriteit. Na het contact met de redactie van Kassa hebben we onze agenten er nogmaals op gewezen om klanten te waarschuwen en om de boodschap op elk transfer ticket te benadrukken. We hebben ook contact opgenomen met Marktplaats.nl met het verzoek om de waarschuwing over het misbruik van onze service prominenter op hun website te plaatsen. Onze website waarschuwt hier ook al voor.”

Tips om oplichting te voorkomen:
1. Leg contact met de adverteerder: bel hem of haar, niet enkel per mail.
2. Zoek via Google naar informatie: naam, adres, telefoonnummer en bankrekeningnummer van de adverteerder. Kijk ook naar eventuele ervaringen van andere kopers.
3. Controleer de Kamer van Koophandel-gegevens en bel het bedrijf dat daar staat aangegeven ook op.
4. Is de prijs reëel? Als het aanbod te mooi is om waar te zijn, deugt het vast niet.
5. Haal het artikel het liefst op en betaal dan pas. Ofwel maak geen geld vooraf over maar gelijk oversteken. Of maak gebruik van een depot-betaling als dat mogelijk is.
6. Kijk bij de adviezen die op de verkoopsites worden gegeven.

En wat moet je doen als je wel bent opgelicht:
- Doe aangifte bij de politie.
- Stuur een kopie van die aangifte naar het bankfiliaal waar de rekening van de oplichter loopt, dan kan die rekening geblokkeerd worden.
- Stel de verkoopsite op de hoogte.
- Zoek informatie bij medegedupeerden, bijvoorbeeld via http://www.internetoplichting.nl of http://www.opgelichtopinternet.nl.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:39

iepsel schreef:
Die auto is heul bijzonder:) Voor een redelijke prijs............anders deed ik idd niet zóveel moeite en zocht ik wel verder.

Dan snap ik het, vond het al zo apart.
Staat die wagen dan in NL nog geregistreerd bij de RDW? Zo ja, niets aan de hand, zo nee, dan moet hij een importkeuring hebben met de bijbehorende BPM kosten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:40

bij de hele lap tekst staat bovenin een link, via de link kun je het betreffende stuk zien.

Sorry TS duideliijk een geval van oplichting

Wil je mij de ad even toezenden? ga ik kijken of ik de oorspronkelijke auto kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Caira op 11-12-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:41

iepsel schreef:
Dat lukt dus niet omdat de auto op mijn naam overgeschreven moet worden, wil idd graag de uitzending weten! Voel waarschijnlijk niet voor niets nattigheid!

Je kunt gewoon daar een auto kopen en in Nederland invoeren hoor!
Mijn vriendin heeft daar (vorig jaar) op vakantie ook een auto gekocht en meegenomen naar Nederland.
Is wel wat geregel met invoeren (BPM enzo), maar dat moet je nu ook regelen.
Dus zelf ophalen is mijn advies (maar ik denk zelf dat die mensen dan afhaken).

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:45

http://www.opgelicht.nl/index.php?id=pr ... &tx_ttnews[tt_news]=297&tx_ttnews[backPid]=19&cHash=e31772e287 Knipoog Misschien toch maar even verder zoeken in ons eigen landje...

Edit de link (rechtstreeks gekopieerd van betreffende pagina) werkt op een of andere manier niet, even selecteren-kopiëren-in je adresbalk plakken-enter.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:46

Ik zou mijn eigen bank dit laten regelen. Je kan een letter of credit laten afsluiten middels je bank. Kort gezegd regelt jouw bank dan de betaling met de bank van de verkoper. Zie voor meer info: http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betal ... matie.html

Dit kost misschien wat, maar je hebt veel meer zekerheid. Denk ook eens na over een eventuele transportverzekering; beetje jammer als je auto vol butsen en deuken aan komt en jij extra geld kwijt bent.

Ik zou ook even overleggen met het RDW; waarschijnlijk kan je niet zomaar in de haven instappen in je auto en wegrijden; om een nieuw kenteken te krijgen moet je auto opnieuw gekeurd worden door het RDW.

PM staat open; ik heb in mijn vorige baan veel auto's geimporteerd voor particulieren Lachen

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:48

@ TS

ik denk dat het bovenstaande genoeg zegt
ik zou er ook nooit mee in zee gaan op het moment dat ik je topic opende en het eerste stukje las dacht ik ojee niet goed.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:56

Daarom ga ik ook niet over 1 nacht ijs. Kijk wel lekker uit;) De auto heeft nog gewoon nederlands kenteken omdat hij daar niet goedgekeurd kan worden voor de weg. Ik denk dat ik idd maar gewoon verder ga zoeken (tiept ze zuchtend) het is me het risico niet waard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:58

Je kunt ook nog kijken of deze auto niet gewoon ergens bij een Bovag dealer in Nld te koop staat Lachen. Zoals ook al staat in dat stukje van Kassa Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:58

Alleen is de prijs bij de dealer wel een tikkie hoger.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:01

Heb al gezocht op kenteken. Staat sinds 4 jaar op dezelfde naam. Klopt wat dat betreft met zijn verhaal.......maar heb mn roeping misllopen als Private Investigator, dus ik ga verder snuffelen;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:15

Heb me er iets verder in verdiept, helaas..........zoek wel andere auto:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:23

Ben je nog tot een conclusie gekomen Iepsel?
Mag ik ook weten om wat voor auto het gaat? Begin nu toch wel érg benieuwd te worden!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:30

sorry als ik het even heb gemist, maar om wat voor auto gaat t..?

Tot zover mijn nieuwsgierigheid, hier dan mijn (hopelijk) constructieve bijdrage:

Mijn vriend heeft vorig jaar een van oorsprong Japanse auto uit Engeland gehaald, auto met aanhanger erachter op de veerboot van Oostende naar Ramsgate, auto opgehaald, en in NL in de stalling gezet. Tot dan toe dus nog niet gekeurd of ingevoerd, omdat het hele ding toch eerst uit elkaar gehaald moest worden en hij dus toch de weg nog niet ophoefde. Een tijd later is hij pas "officieel" ingevoerd incl BPM etc, gekeurd en nu hebben wij (ahum: hij) een originele rechtsgestuurde Evo in huis Haha!

Oftewel, het is wel mogelijk, hoewel ik het verhaal in je beginpost erg "opvallend" vind, maar qua invoer, vervoer, etc hoef je je geen zorgen te maken want dat is dus wel te regelen.

Voor meer info kun je me altijd pb'en, of hier in 't topic, dan zou ik het één en ander na kunnen vragen mbt specifieke details etc....

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 15:59

Het gaat om een Alfa 147, is niet zozeer een enorm bijzondere auto, maar wel precies zoals ik hem wil. Champagnekleurige lederen bekleding, helemaal strak, geen schadeauto, de velgen die ik graag wil.........Maar wel een auto waar waarschijnlijk veel reactie op komt en altijd wel iemand tussen zit die het schip ingaat. (letterlijk nog wel;)). Hreb eigenlijk geen idee hoever ik het door moet drijven, had beloofd gisteren van me te laten horen en dit niet gedaan, hij heeft zelf ook nog geen contact weer met me opgenomen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:10

Is het niet een idee om eenzelfde type te kopen in NL (tweedehands?) en dan zelf die dingen die jij graag wilt te (laten) doen? Er zijn bedrijven die autostoelen herbekleden, en velgen kun je ook naar wens aanschaffen. Dat zijn realtief kleine dingen (hoewel soms wel aan de prijs) en als je begint met een simpele, strakke, schadevrije alfa kun je daar zelf alle aanpassingen aan doen die je maar wilt. De kosten daarvan voor alfa's heb ik niet helemaal in m'n hoofd moet ik toegeven, Knipoog ik ben meer van de Japanse auto's....Maar het is iig te doen....