[ENQ] Kreupelheden bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLuna

[ENQ] Kreupelheden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 00:04

Hallo allemaal!

In verband met een onderzoekje naar kreupelheden bij paarden, zoek ik zoveel mogelijk mensen
die even de tijd willen nemen mijn enquete in te vullen.
Het onderzoeksdoel van de enquete is om te kijken welke factoren (omstandigheden) een rol spelen bij kreupelheden,
en van daaruit wil ik verder conclusies trekken. Het is ook mogelijk om uiteindelijk de onderzoeksuitkomsten te ontvangen!

Als je bereid bent een enquete in te vullen stuur dan een PBtje met een email of stuur een mailtje naar stephaniegelhard@hotmail.com
Ik zou jullie heel erg dankbaar zijn!

LadyLuna

Re: [ENQ] Kreupelheden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:05

Als er nog meer mensen zijn die de moeite willen nemen de enquete in te vullen hoor ik dat heel graag!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:10

Kun je de enquete niet online zetten?
IK denk dat je dan 2x zoveel mensen vind die m willen invullen Knipoog

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:39

Hij is best uitgebreid dus ik kan hem hier neerzetten maar hij is niet bepaald beknopt veelal openvragen en veel vragen, maar ik zal hem denk ik toch hier neer zetten zodat de enquetes naar mij kunnen worden gePBd of ge-emaild.
De verstuurde informatie wordt alleen voor mijn werkstuk gebruikt en niet voor andere doeleinden, ik snap dus wel als mensen met een kreupel (geweest) paard dit niet perse openbaar willen zetten Knipoog!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:43

Het gaat hier dus om blessures die zich uiten in een kreupelheid, dit kan bijvoorbeeld ook een rugblessure zijn waardoor het paard uiteindelijk het door een kreupelheid uitte bijvoorbeeld. Als je meerdere paarden hebt of hebt gehad (mag ook verleden zijn!) ontvang ik daar heel graag wat van! Des te meer ingevulde enquetes des te blijer ik ben!

Onderzoeksdoel: Welke factoren zouden een rol kunnen spelen bij het ontstaan van blessures die zich uiten in kreupelheden?

De enquete bestaat uit 29 vragen, sommige vragen vergen beperkte antwoorden, anderen wat uitgebreider/gedetailleerder.
Indien uw paard nog niet eerder/geen blessures heeft kunt U de volgende vragen overslaan: 13 t/m 17, 20 t/m 28.

Enquete

1. Wat is de leeftijd van uw paard?

…….

2. Wat is het geslacht van uw paard?

…….

3. Wat is de afstamming (vader x moeders vader) van uw paard?

…….

4. Hoe omschrijft U het karakter van uw paard? (gevoelig, rustig, energiek, flegmatiek)

…….

5. Op welk niveau en in welke takken van de sport loopt uw paard?

…….

6.Is het paard bij aankoop gekeurd? Zoja, klinisch en/of röntgenologisch (uitgebreid foto-onderzoek met ook controle van de rug, scan van pezen etc. of beperkt röntgenologisch tot de benen)

……

7. Heeft het paard zover U weet voor aankoop al eerder van blessures last gehad, zoja welke?

…….

8. Wat zijn de afmetingen van uw paard zijn box?

…….

9. Wat is het dagelijkse voerschema van uw paard?

……

10. Gebruikt U (preventief) voersupplementen, zoja welke en vindt u deze werkzaam?

…….

11. Kunt U een gemiddeld (liefst gedetailleerd 7 daags) 24-uursbeeld schetsen van de beweging/training van uw paard.
Voorbeeld:

Maandag
10u-11u stapmolen
14u-15u rijden: 10 minuten losstappen, 20 minuten loswerken, 5 minuten stappauze, 15 minuten intensief. Na training afspuiten en op stal.
18u: 10 minuten stappen aan de hand op harde bodem

Dinsdag
11u-12u speeluurtje in paddock
15u: 15 minuten aan de hand stappen op harde bodem
19u: intensieve training met begeleider: 15 minuten losstappen vooraf, 15 minuten loswerken, 5 minuten stap tussendoor, 20 minuten intensieve draf/galoptraining, 5 minuten stap tussendoor, 15 minuten meer oppakken en intensief proefgericht trainen, 10 minuten uitstappen. Na training 15 minuten in stapmolen. Daarna benen afspuiten en in stal. (Of nooit benen afspuiten)
etc.

Woensdag
10 minuten instappen in molen, 30 minuten longeren, (met touwtjes, pessoa-methode, lange lijnen etc.), 10 minuten uitstappen.
Etc.

…….

12. Is er sprake gebleken van een afwijking aan het paardenbeen? (spat, OCD)

….

13. Is er sprake van een kreupelheid bij belasting of bij beweging of bij beide?

…….

14. Is dit de eerste keer dat het paard deze (been)blessure/spierblessure heeft opgelopen (of de 2de/3de/4de keer)?

…….

15. Wat is de oorzaak van de (been)blessure (denk aan vastliggen, overbelasting door training)?

……

16. Wanneer heeft het paard deze blessure opgelopen?

…….

17. Is dit plotseling (acuut) of geleidelijk gegaan? (Denk aan: been eerst overvuld met vocht & warm, en na 2 weken heeft het zich pas geuit in kreupelheid)

…….

18. In wat voor bakbodem wordt het paard getraind? (zware bodem, mul etc..)

…….

19. Wat voor hoefbeslag heeft het paard? (Denk aan: ijzers, om de .. weken naar hoefsmid, speciaal beslag)

……..

20. Treedt er verbetering/verslechtering of zal er verbetering/verslechtering optreden indien het paard weer rustig aan het werk wordt gezet?

…….

21. Bent u met uw paard naar de dierenarts geweest?
Ja Nee
Zoja, beantwoord dan de volgende vragen.

22. Wat waren de uitkomsten van de buigproeven/bewegingsonderzoek?

………

23. Indien u scans/foto’s heeft laten maken, welke conclusies werden daar uit getrokken?

…….

24. Heeft U het paard laten opereren aan zijn blessure, zoja wat voor soort operatie was dit en heeft het baat gehad bij het paard zijn herstelproces?

……

25. Welke therapie/behandelmethodes zijn er aangeraden/daadwerkelijk toegepast?
Kunt U indien U een ‘revalidatieschema’ heeft meegekregen deze beschrijven.

……

26. Wat zijn de resultaten hiervan?

……

27. Zijn er na een bepaalde periode nog controlefoto’s gemaakt en wat bleek hier uit?

28. Heeft U, indien uw paard weer hersteld is van zijn blessure, aanpassingen gedaan op zijn dagelijkse/wekelijkse trainings/bewegings-schema? Zoja, welke.
(Denk aan langer instappen en/of uitstappen na training)

……

29. Vindt u dat u goed wordt/werd geadviseeerd door trainer/dierenarts/andere deskundigen?

Ja
Nee
Je staat er alleen voor
Anders, …

Indien U zelf nog iets kwijt wilt wat wellicht van belang kan zijn bij mijn onderzoek, of nog aanvullingen wilt doen op bepaalde vragen kan dat hieronder en hoor ik dit graag!

……

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:35

Bedankt allemaal voor de tot nu toe ingevulde enquetes, ik hoop er nog veel meer te ontvangen dus als je even langsklikt vul hem alsjeblieft in Haha! Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:29

ik zet hier even een stipje neer. als ik tijd heb, vul ik hem voor je in.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:42

Oke, dankjewel alvast!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:40

1. Wat is de leeftijd van uw paard?
16

2. Wat is het geslacht van uw paard?
Merrie

3. Wat is de afstamming (vader x moeders vader) van uw paard?
Nucari x Pobeditel ox

4. Hoe omschrijft U het karakter van uw paard? (gevoelig, rustig, energiek, flegmatiek)
Gevoelig, eenkenning, energiek, aanhankelijk, veel werklust

5. Op welk niveau en in welke takken van de sport loopt uw paard?
Ik heb L2 dressuur met winst met haar gereden, maar ik train nog steeds met haar en nu ook op hoger niveau.

6.Is het paard bij aankoop gekeurd? Zoja, klinisch en/of röntgenologisch (uitgebreid foto-onderzoek met ook controle van de rug, scan van pezen etc. of beperkt röntgenologisch tot de benen)
Nee

7. Heeft het paard zover U weet voor aankoop al eerder van blessures last gehad, zoja welke?
Nee

8. Wat zijn de afmetingen van uw paard zijn box?
3.5 x 3.5 m

9. Wat is het dagelijkse voerschema van uw paard?
Als ik het goed heb ziet het er zo uit:
9.00: halve kilo brok
12.00: halve plak hooi
17.00: halve kilo brok
19.30: halve plak hooi

10. Gebruikt U (preventief) voersupplementen, zoja welke en vindt u deze werkzaam?
Ik heb een tijdje vitamine E Seleen gegeven. Dit gaf ik voor haar spieren, omdat ze toch al wat ouder aan het worden is. Maar ik merk geen verschil tussen wel of geen vitamine.

11. Kunt U een gemiddeld (liefst gedetailleerd 7 daags) 24-uursbeeld schetsen van de beweging/training van uw paard.

Maandag
15.00-16.30: Paddock
17.30-18.30: Rijden. 10 minuten losstappen aan de lange teugel, dan 20 minuten loswerken in stap en draf, 5 min stappauze, 20 minuten intensieve draf/galoptraining, 10 minuten uitstappen.

Dinsdag
17.30-18.30: Rijden. 10 minuten losstappen aan de lange teugel, dan 20 minuten loswerken in stap en draf, 5 min stappauze, 20 minuten intensieve draf/galoptraining, 10 minuten uitstappen.

Woensdag
18.00-18.30: Stapmolen

Donderdag
17.30: Longeren. 10 min instappen, 25 min longeren aan hoofdstel (verder niks), 10 minuten uitstappen

Vrijdag

Zaterdag
12.00-13.00: Buitenrit

Zondag
11.00-12.00: Rijden. 10 minuten losstappen aan de lange teugel, dan 20 minuten loswerken in stap en draf, 5 min stappauze, 20 minuten intensieve draf/galoptraining, 10 minuten uitstappen.

12. Is er sprake gebleken van een afwijking aan het paardenbeen? (spat, OCD)
Nee

13-17 Overgeslagen, nog nooit een blessure gehad

18. In wat voor bakbodem wordt het paard getraind? (zware bodem, mul etc..)
Op een Agterberg bodem, een vlakke, niet zware bodem dus

19. Wat voor hoefbeslag heeft het paard? (Denk aan: ijzers, om de .. weken naar hoefsmid, speciaal beslag)
Geen ijzers. Ze gaat om de 8 weken naar de hoefsmid, tenzij het eerder nodig is.

20-28 overgeslagen

29. Vindt u dat u goed wordt/werd geadviseeerd door trainer/dierenarts/andere deskundigen?
Je staat er alleen voor (maar heb in het verleden wel veel les gehad met haar)