Angst om auto te rijden bij gladheid en/of sneeuw...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Angst om auto te rijden bij gladheid en/of sneeuw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:25

Nadat ik een aantal jaar geleden als passagier een ongeluk heb gehad toen een vriend van ons een strooiwagen ( Clown ) inhaalde en we rondtollend tegen de vangrail knalden en nog een keer een ongeluk als passagier heb gehad toen het sneeuwde vond ik het niet zo'n pretje om met mensen mee te rijden in de auto. En dan vooral bij veel regenval of gladheid/ sneeuw.

Afgelopen februari heb ik het volgende mee gemaakt:

iefke schreef:
Van Tilburg met de auto naar huis om 2.30 uur. Grote sneeuwvlokken en een bende op de weg. Dus zeer rustig aan rijden. Ik vond het spannend, maar kalm aan en het ging best.
Op de snelweg komen andere auto's met 120 voorbij... Echt onverantwoord, maar dat terzijde. Je ziet geen hand voor ogen.
Wanneer ik net op de snelweg zit, zie ik aan de andere kant een auto hard aan komen rijden... Hij haalt een andere auto in, waarna hij vervolgens één, twee, drie, vier, vijf keer rondtolt en snoeihard tegen de vangrail klapt.
Vanaf dat moment heb ik in een rush achter het stuur gezeten. Alles ging trillen en shaken. Klappertanden, terwijl mijn verwarming op 32 stond. De hoogste stand.
Eindelijk, ik ben met 40 km per uur naar huis gereden, het bordje Waalwijk in zicht. Hield mezelf voor dat anderen dan maar in moesten halen wanneer ik te langzaam zou gaan. Normaal doe je er een klein kwartiertje over, nu leek het wel een hele dag. Ik heb hier een poosje verdwaasd rondgelopen, ijskoud en nat.
En nog steeds lijkt het alsof ik in een film ben beland... Zo'n raar, licht gevoel in mijn hoofd en mijn lichaam wat vreemde bewegingen maakt die ik niet in de hand heb.
Het blijft ook maar afspelen in mijn hoofd. Hoe zou het met die mensen in die auto zijn? Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek, zag ik in de verte de alarmlichten aanstaan... Brrr.

En sinds het nu weer sneeuwt en glad is op de weg heb ik echt schrik om te gaan auto rijden. Als ik dan eenmaal in de auto zit en op een rustig stukje heb geprobeerd om te remmen en ik schuif niet dan is het goed.
Afgelopen donderdag met die natte sneeuw moest ik naar huis rijden en de tranen stonden gewoon in mijn ogen terwijl ik doorgaans echt niet zo flauw ben.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd of meer mensen dit hebben, herkennen en weten wat ik er aan kan doen. Het neemt echt belachelijke vormen aan vind ik zelf en ik wil weer normaal de weg op durven wanneer het dreigt te gaan sneeuwen of glad 'zou kunnen zijn'.

Zat zelf te denken aan een slipcursus of iets dergelijks zodat ik weet wat ik kan doen mocht de auto gaan schuiven...

kissielover

Re: Angst om auto te rijden bij gladheid en/of sneeuw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:28

Oh gadsie, ik kan me voorstellen dat je dan wel bang bent ja, als je dat soort dingen heb gezien en meegemaakt!!

Ik denk dat het heel slim is als je zo'n cursus doet, denk dat je dan iets zelfverzekerder in de auto zit!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:28

Ik heb hetzelvde.
Zodra het gaat sneeuwen of het maar iets glad word durf ik de weg al niet meer op.... Echt een regelrechte ramp voor mij...

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:33

Ik vind het ook niet zo'n pretje. Kreeg vanochtend het nieuws dat mijn broer vannacht een behoorlijke koprol met de auto heeft gemaakt.
Hij heeft gelukkig geen schrammetje..
Ik vond gladde wegen al eng.. maar nu al helemaal!

Een slipcursus is wel een goed idee, voor iedereen wel aan te raden denk ik? Altijd goed om te weten wat je moet doen als de auto in de slip raakt!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:39

Lijkt me doodeng wat je meegemaakt hebt, kan me voorstellen dat de schrik er dan goed inzit.
Wat ik trouwens nog gevaarlijker vind dan iemand die doorrijdt op de snelweg is iemand die bij de minste of geringste sneeuwvlok of regenbui in de ankers gaat.... Levensgevaarlijk. Ongelukken gebeuren vele malen sneller bij mensen die het toch al eng vinden en dan doodsbenauwd boven op de rem gaan en daarbij anderen hinderen. Ik heb dat enkele keren meegemaakt op de snelweg bij een regenbui en als iedereen voor je bovenop de rem staat, is het maar hopen dat ze het achter je ook op tijd zien.
In veel gevallen is het veiliger om met een constante snelheid voorzichtig door te rijden.

Idd, zoals hierboven wordt gezegd; voor mensen die het eng vinden zou een slipcursus een hele goede zijn denk ik. (lijkt me nog leuk om te doen ook trouwens Knipoog)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:48

ik denk niet dat je er erg veel aan kunt doen iefke, behalve het 'verwerken'.
het is jammer dat het sneeuwgerelateerd is, dat is er immers niet zo vaak dus dan ervaar je dat elk jaar opnieuw.
er is ooit een keer voor mijn neus een ongeluk gebeurd op weg naar mijn werk waarbij een auto de snelweg opkwam vlak voordat ik eraf moest (van de A4 de A9 op) en die raakte een taxi die beide een andere kant op geslingerd werden beide tegen de tegenovergestelde vangrail aan, en de auto voor mij kwam vevolgens ondersteboven mijn kant op spinnen.
was net een soort flipperkast.
vervolgens kwam ik daar natuurlijk iedere dag weer langs en het heeft werkelijk maaanden geduurt voordat ik dat zonder trillen en angstzweet kon, de eerste keren zat ik zelfs te huilen, en ik ben bepaald geen onzeker of angstig type.
maar voor mij was het alleen daar, specifiek op dié plek, en ik moést er elke dag langs dus uiteindelijk is het eruit gesleten.
het enige wat ik dus kan verzinnen is sneeuw opzoeken en er zo vaak mogelijk in rondcrossen tot je je weer zeker voelt.
maar ik hoop vooral dat je er zo min mogelijk mee te maken krijgt, en als toch dat je het kunt vermijden de weg op te gaan (zou leuk zijn als 'beam me up scotty bewaarheid wordt Tong uitsteken).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:27

Heb je winterbanden onder je auto?
Die kan ik je echt ten zeerste aanraden, want je hebt al vanaf + 4° een veel betere wegligging!
Als je je al veiliger voelt omdat je aangepaste banden hebt, zal je ook zelfverzekerder rijden, al kan ik me goed voorstellen dat het bij jou gewoon een trauma is om met sneeuw/gladheid te moeten rijden Nagelbijten / Gniffelen ...
Een slipcursus is natuurlijk nooit verkeerd! Sterkte meid Ach gut !!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:31

Ik kan er niet helemaal over meepraten, maar wel als bijrijder..
mn vriend heeft een nogal eigen rijstijl.. heel hard optrekken, en net zo hard remmen dat soort dingen Clown Normaal gesproken kan ik dat wel hebben, maar nu met die gladheid dus niet
Ik zie regelmatig fietsers of voetgangers NET iets te dichtbij komen en dan knijp ik em heel hard in zn arm Tong uitsteken
Ik snap dus hoe je je voelt ik vind het ook dood en dood eng.. een boompje is zo geraakt, en een vangrail dus ook...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:39

Ik heb ook zoiets maar dan niet met sneeuw. Net voor ik op moest voor mijn rijbewijs ben ik aangereden toen ik scooter reed. ik reed rechtdoor over het fietspad en een auto die van de andere kant kwam wou voor mij door een straat in. Helaas ging dit toch niet Tong uitsteken mijn scooter was doordemidden, de laptop die ik bij me had was kapot, maar zelf kwam ik eraf met een gekneusde voet. Ik heb nu nog steeds last van schrik als een auto hard aan komt rijden terwijl ik voorang heb.... Niet echt zoals jij hebt meegemaakt maar qua angst misschien vergelijkbaar. Langzamaan gaat het wel beter hoor, dus ik denk idd dat je het een stuk moet verwerken. En door het te blijven doen krijg je waarschijnlijk steeds meer zekerheid terug... een slipcursus lijkt me een super goed idee Ja En bedenk je wel dat als jij veilig rijd je dit niet overkomt als het goed is...
Hopelijk wordt je angst snel minder Ach gut

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:18

Jeetje, niet niks wat je meegemaakt hebt en zulke dingen laten wel een grote indruk op je achter Ach gut
Slipcursus is misschien wel verstandig, als je angst zo erg en intens wordt.

Ik heb iets soortgelijks, maar dan in mindere mate.
Vorig jaar rond kerst ben ik met de auto van mijn moeder in de bocht weggegleden met 10 km/u. Het had gesneeuwd en het vroor, dus het was een beetje glad. Ik reed al extra voorzichtig, maar de weg in de bocht liep naar de stoep toe en knal! Toen stond de auto stil tegen de stoep aan...
Auto was van onderen flink beschadigd, draagarm enzo waren helemaal doorgebroken. Flink geschrokken en moest meteen huilen Clown
Nu durf ik amper te rijden zodra de sneeuw op de grond blijft liggen... Ik controleer sowieso of de straat glad is voordat ik in de auto stap (als het rond het vriespunt is).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:36

Winterbanden en een slibcursus lijkt me een goed plan. Vertel ook aan de instructeur over je ongeluk, misschien heeft hij nog extra tips voor je. Wat ook kan is eens een bezoek aan de kartbaan brengen. Met een goeie kart heb je met koude banden ook het idee van op ijs rijden en kan je dus ook aan je voertuigbeheersing werken.

Als je eenmaal iets hebt meegemaakt blijf je bij soortgelijke situaties altijd extra op je hoede maar door zo'n cursus word je wel een stukje zelfverzekerder en houd je beter grip op de situatie.

Clown Ik vind sneeuw leuk, zelfs met de auto. Ben er toe in staat om bij extreme gladheid expres een leeg parkeerterrein op te zoeken en de handrem zo af en toe eens aan te trekken. Bochtjes driften is ook leuk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:58

Ik zou als ik jou was lekker een afspraak maken voor een slipcursus!

Ik heb ook een slipcursus gedaan, verplicht, omdat ik een auto van de zaak heb. Na wat slippartijen van collega's in de winter en de daarbij behorende schade, vonden ze het el een goed idee. En ik geef ze gelijk, je zit met sneeuw en regen heel wat zelfverzekerder achter het stuur.
Ze hebben een bodem wat hetzelfde aanvoelt als een besneeuwd wegdek, dus je raakt vertrouwd met het gevoel daarvan. Vervolgens leer je daar op te rijden, op de veiligste manier.
En je leert wat je moet doen, komt het toch tot een slippartijtje. Dubbelop dus. Doen!

Een collega van me heeft zo een mega klap op een andere auto kunnen voorkomen, hij wist (dankzij de cursus, wat was hij opgelucht om zichzelf en zijn net nieuwe bolide!) gewoon hoe hij op dat moment moest handelen.

En goede winterbanden, hoe duur ze ook zijn. Helpt een stuk.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:06

Een slipcursus is een goed idee van je!
En hoe reageer je als iemand naast je zit?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:19

Zeker een slipcursus gaan doen Ja Geef daarbij idd aan dat je bang bent met sneeuw en gladheid te rijden. Je instructeur zal je zeker kunnen helpen en je zekerheid kunnen geven. Nog een optie is een paar lesjes nemen, en dan in een periode dat het vriest. Gewoon even met rijschool overleggen.
Kennis van me is rij-instructeur en hij heeft meer van zulke klanten gehad. Angst is een heel vervelend iets in het verkeer.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:34

Wat erg om dat te zien. Begrijp ik goed dat je bent doorgereden?? Ik wil niet vervelend zijn, maar zo hard rijden is natuurlijk erg gevaarlijk met zulk weer, maar 40 op de snelweg rijden lijkt me ook niet echt een goed plan. Mensen hebben met sneeuw natuurlijk niet zo'n goed zicht en verwachten niet dat jij 40 rijdt.

Ik heb zelf nu een half jaar mijn rijbewijs, maar ik rij niet zoveel dus ben sowieso nog wat bangig, maar het neemt al erg af. Met gladheid heb ik nog niet gereden maar het lijkt me geen pretje...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:36

Hier nog zo'n stresskip.
Voor mijn werk zit ik best veel op de weg (vorig jaar 55.000 km) en ontkom er dus ook niet aan om in de winter te moeten rijden.
Zodra ik denk dat het misschien wel eens ergens een beetje glad zou kunnen zijn, zit ik niet meer ontspannen in mijn auto en ga ik langzaam rijden. Ik zit dan kaarsrecht met een gespannen rug en knijp het stuur met 2 handen fijn, soms zo erg dat het gevoel gewoon verdwijnt. Ik heb sinds vorig jaar een 4x4 met standaard winterbanden maar, dat maakt voor mij geen verschil.
Ik heb gelukkig nooit een echt ongeluk gehad dus daar kan het niet van komen. Ik ben een jaar of 10 terug wel een keer met mijn motor uitgegleden. Ik reed stapvoets een bocht door nadat het geijzeld had en gleed gewoon onderuit, niks aan overgehouden. En 3 jaar terug reed ik met nog geen 40 km per uur op een polderweggetje (zonder bochten), op weg naar mijn werk, toen mijn auto ineens ging glijden. Eerst naar rechts, toen naar links om uiteindelijk rechts in de berm tegen een paar struiken tot stilstand te komen. Ik heb toen, volgens mij, wel netjes gehandeld, gas los, niet remmen en tegen sturen maar, bleef dus niet op de weg. Het resultaat was een stukje van mijn bumper afgebroken en een baas die mij 'savonds niet naar huis wilde laten rijden. Het had inmiddels nog wat meer geijzeld dus ik moest maar blijven slapen. Slapen
Ik ben van plan om ergens deze winter een slipcursus te gaan doen. Misschien dat ik op die manier een beetje van mijn angst af kan komen. En mocht dat niet lukken, spaar ik in ieder geval wat geld aangezien mijn verzekering korting geeft aan mensen die zo'n extra cursus gedaan hebben.
Hier in Denemarken hoort een slipcursus trouwens bij het halen van je rijbewijs. Zonder een dag op een slipbaan, kan je niet je praktijk examen doen. Dus dat vind ik echt super geregeld. Helaas staat er op mijn papiertje NL.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 06:16

Een slipcursus doen is super leuk zelfs. Maak er een dagje uit van.
Je leert eerst in theorie wat er met de auto gebeurt en dan ga je het onder begeleiding van een slipinstructeur doen. En echt, het is hartstikke leuk.
Je bent daarna een stuk minder bang, omdat je geleerd heb wat je kan doen om te voorkomen dat je auto in de slip raakt en nog belangrijker wat je vooral NIET moet doen als je auto toch in een slip mocht raken.
Wij doen hier elke 5 jaar ongeveer zo'n cursus. Gewoon omdat het hartstikke leuk is. Ook met aanhanger erachter is heel erg leerzaam geweest, alleen vond ik dat erg eng.

Meteen opgeven voor zo'n cursus. Daar krijg je echt geen spijt van. En de instructeurs slepen je er prima doorheen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 06:27

Die cursus is een goed idee, maar ik zou ook zeker winterbanden onder mijn auto laten zetten dat is al zoveel veiliger! Ja
En dan maar hopen dat je nooit gebruik hoeft te maken van wat je op die slipcursus leert! Knipoog

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:31

Ik zou je zeker aanraden om een slipcursus te gaan doen. Gelukkig ken ik zelf de angst niet, maar ik kan me voorstellen dat als je zoiets een paar keer hebt meegemaakt dat je dan goed de schrik in de benen hebt. Vaak draait alles om voertuigbeheersing, jij moet weten wat je auto doet in bepaalde situaties. Ik heb 3 maanden in Zweden auto gereden in de winter met mijn eigen auto. Daar worden de wegen alleen geschoven en er ligt dus gewoon ijs op de weg. De Zweden rijden allemaal op spikes (spijkerbanden), ik had winterbanden. Neem van mij aan dat winterbanden wellicht iets schelen in geval van sneeuw en regen, maar op ijs heb je er net zo weinig aan als zomerbanden. Je moet dus gewoon weten wat je doet in de auto en dan hoef je echt geen 40 km/uur te rijden. En dan nog iets: als je je niet vertrouwd voelt op de weg met sneeuw: blijf thuis of ga met het openbaar vervoer. Wat juist van onzekerheid krijg je ongelukken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:42

Ik heb er ook zo'n klere hekel aan Boos!
Blijf tegen mezelf herhalen al rijdende met de auto is het veiliger dan met fiets Knipoog (autoweg worden iig zoveel mogelijk gestrooit, fietspaden is altijd nog afwachten).

Een slipcursus zou je misschien wel meer vertrouwen in jezelf kunnen geven, omdat je leert wat te doen als het fout is.
Of je over je angst heen komt, dat is natuurlijk een 2e Haha!

De ANWB heeft iig regelmatig leuke aanbiedingen Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:53

Ik denk dat iedereen wel wat angst heeft om te moeten rijden met sneeuw of dergelijke omstandigheden.
Niemand zit immers te wachten op een ongeluk, het is alleen de vraag of men de situatie goed in kan schatten. Helaas blijkt dat niet zo te zijn. Ik doel dan niet alleen op degene die te hard rijden, maar juist ook op degene die te zacht rijden. Dit kan ook ongelukken veroorzaken!

Verder kan ik alleen maar mee gaan met vorige tips: goeie winterbanden en een slipcursus..
En als het niet hoeft, lekker thuis blijven Haha!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:34

Ik vind het niet zo gek dat je zo bang bent. Je hebt je portie immers al gehad. Ik heb die angst niet zo. Ik rem een keertje een beetje op een veilig stukje om te zien hoe glad het is, en ga er vervolgens vanuit dat de snelwegen goed gestrooid zijn. Ik rijd mee met het verkeer. Gaat iedereen 60, dan ga ik ook 60, gaat iedereen 100, dan ga ik dat ook. Juist als je bang bent, maak je fouten. Niet onzeker gaan autorijden, dat is nog gevaarlijker.

Zelf heb ik het vlak voor m'n neus meegemaakt dat een auto in een spin raakte op de snelweg en tegen de vangrail klapte. Het was niet glad, het regende niet. Gewoon macht over het stuur verloren. Ik moest vol in de ankers (gelukkig reden we al 90 vanwege wegwerkzaamheden en hield ik voldoende afstand) en had mijn toen éénjarige dochter op de achterbank in de maxicosi... Als ik harder had gereden, had ik het niet voor kunnen remmen... Tja... ik ben toen ook als een trillend latje verdergereden met niet harder dan 80. Vooral het feit dat je een baby bij je hebt, vond ik zoooo eng. Thuis ook trillen en janken. Maar de volgende dag gewoon weer de snelweg op. Blijf voor je uitkijken. Niet alleen naar de auto voor je, maar ook veel verder. Blijf op je hoede, maar ga niet onzeker rijden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:48

Ik kan me een beetje voorstellen hoe je je voelt. Ik heb het ook een beetje gehad (alleen dan niet met sneeuw)
Mijn vader was op een kruispunt met stoplichten van de zijkant aangereden door een dame die liep te slapen en door rood reed. Zijn bus (en dat was niet echt een lichte auto) had een salto in de lucht gemaakt. Elke keer als ik over een kruispunt reed was ik bang dat ik van de zijkant werd geraakt. Ook ben ik ook van achter aangereden; vervolgens met elke keer dat ik moest remmen was ik bang dat er iemand op zou knallen... Maar daar ben ik uiteindelijk overheen gegroeid (beide)

Ik zou idd als eerder voorgesteld een slipcursus doen en evt veel rondrijden in de sneeuw.

40 gaan rijden op de snelweg zou ik idd niet snel doen, maar ik heb zelfs ooit 30 gereden, maar toen lag er echt een sneeuwlaag op de snelweg dat je jezelf weg voelde glijden met 30... de snelheidpiloten reden 50 a 60. En dat vond ik al te snel.

En ga dan maar ook nooit in één keer op de rem staan als jee een sneeuwflokje ziet, dat is levensgevaarlijk!

Ik moet zeggen dat ik het zelfs al gevaarlijk vind als een personenauto (zonder aanhangwagen) 80 rijd. Dat verwacht je immers niet. Maarja... daar kan je immers niks tegen doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:16

Ik heb soortgelijke angst zoals jij. Ga dan ook een slipcursus doen volgend jaar Haha! Ben nu aan het leren rijden met de auto Lachen
Ik ben een aantal jaar geleden samen met mijn moeder vol in de flank geraakt(wij reden 50km per uur en auto 2 ofzo?), hij reed vooruit,zag ons maar reed toch verder. Hierdoor werden we weggeslagen naar de andere kant toe maar omdat daar file was moest mijn moeder direct tegensturen waardoor we op 2 wielen kwamen te rijden en uiteindelijk moesten slalommen tussen de bomen om vervolgens te stoppen.

Nu dat ik leer rijden moet ik me dus over die angst heen zetten en geloof me, dat lukt vrij goed! Ik maak het elke week mee dat ik moet stoppen als er een van rechts afkomt.

Een slipcursus raad ik je zeker aan en tot dan niet op de baan tot je de cursus gehad hebt. Tegensturen mag zeker niet in geval van slippen(wat ik hier las)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:38

Kan me voorstellen dat je dan bang bent, maar probeer gewoon de weg op te gaan, bijvoorbeeld als het rustig is en je kan misschien ook wel een slipcursus volgen Knipoog