Arrest: hoe te lezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Arrest: hoe te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:52

Hallo! Voor mijn opleiding moet een arrest behandelen in een presentatie (morgen). Nu heb ik een arrest gevonden wat door de docent is goedgekeurd, maar het is in zulke moeilijke taal geschreven! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de vertaling ervan naar begrijpelijk Nederlands. Hieronder de samenvatting van het arrest:

Samenvatting:
Iedere handelsregeling der lidstaten die de intracommunautaire handel al dan niet rechtstreeks, daadwerkelijk of potentieel, kan belemmeren, is als een maatregel van gelijke werking als kwantitatieve beperkingen te beschouwen.

Zolang een communautaire regeling ontbreekt waarin de consument waarborgen voor de echtheid van de benaming van oorsprong van een product worden geboden, mag een staat ter voorkoming van op dit gebied bedreven oneerlijke mededinging slechts redelijke maatregelen nemen, die geen middel tot willekeurige discriminatie noch ook een verkapte beperking van de handel tussen de lid-staten mogen vormen. Derhalve is er, wanneer een lidstaat een certificaat van echtheid verlangt dat door importeurs van het originele product dat in een andere lidstaat langs reguliere weg in het vrije verkeer gebracht is, minder gemakkelijk kan worden verkregen dan door importeurs die het rechtstreeks uit het land van oorsprong betrekken, sprake van een met het verdrag onverenigbare maatregel van gelijke werking als een kwantitatieve beperking.

Een alleenvertegenwoordigingsovereenkomst kan de handel tussen lid-staten ongunstig beïnvloeden en tot belemmering van de mededinging leiden wanner de concessionaris parallele invoer uit andere lid-staten in het concessiegebied kan verhinderen dankzij de overeenkomst en de gevolgen der nationale wettelijke regeling volgens welke ten bewijze van de echtheid slechts van een bepaald middel gebruik van worden gemaakt.
Ter beoordeling of zulks het geval is dienen niet slechts de rechten en verplichtingen die uit de bepalingen der overeenkomst voortvloeien in aanmerking te worden genomen, doch ook de economische en juridische omstandigheden waarin zij haar plaats vindt en met name soortgelijke overeenkomsten die tussen dezelfde producent en de concessionarissen in andere lidstaten mochten zijn aangegaan. In dit verband dient op tussen de lidstaten geconstateerde prijsverschillen te worden gelet.

Volgens mij staat er dit:
Lidstaten van de Europese Unie mogen handel tussen EU-landen niet belemmeren. Wanneer er geen algemene regeling is waardoor de consument zeker weet waar het product oorspronkelijk vandaan komt, mag een lidstaat ter voorkoming van oneerlijke mededinging (= gelijke handelsmogelijkheden) alleen redelijke maatregelen nemen, waarmee niet gediscrimineerd mag worden en het mag geen handelsbelemmeringen opleveren. Daarom is er, wanneer een lidstaat een certificaat van echtheid verlangt van een product dat via een ander EU land in het vrije verkeer terecht is gekomen, minder gemakkelijk te verkrijgen is dan door importeurs die het rechtstreeks uit het oorspronkelijke land van oorsprong gehaald hebben, sprake van een oneerlijke maatregel volgens het verdrag ??.

Een alleenvertegenwoordigingsovereenkomst kan de handel tussen lidstaten ongunstig beïnvloeden en tot belemmering van de mededinging leiden wanneer de concessionaris dezelfde invoer uit andere lidstaten in het betreffende gebied kan verhinderen dankzij de overeenkomst en de gevolgen van de nationale wettelijke regeling volgens welke ten bewijze van de echtheid slechts van een bepaald middel gebruik van worden gemaakt.

Om te beoordelen of dit het geval is, moeten niet alleen de rechten en verplichtingen die uit de bepalingen der overeenkomst voortvloeien in aanmerking te worden genomen, maar ook de economische en juridische omstandigheden waarin zij haar plaats vindt en met name soortgelijke overeenkomsten die tussen dezelfde producent en de concessionarissen in andere lidstaten mochten zijn aangegaan. In dit verband dient op tussen de lidstaten geconstateerde prijsverschillen te worden gelet.

Maar nou snap ik het eigenlijk nog steeds niet.. Iemand die me hierbij zou kunnen helpen? Alvast heel erg bedankt!

Ilsemarie

Re: Arrest: hoe te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:03

Hoe heb je het arrest gevonden?
Heb je een datum/NJ/LJN/etc nummer of alleen dit?

Persoonlijk denk ikd at je het arrest het beste begrijpt als je het van de eerste tot de laatste letter leest.
Ik lees de arresten altijd helemaal. Dan heb je een mooie opbouw van rechtbank-hof-Hoge Raad of bv hof van justitie, feiten komen meerdere malen voorbij en heb je snel genoeg door waar het om gaat.
Dan kom je vaak ook tegen om welke artikelen gaat, pak je die er even bij. Dan worden dingen snel duidelijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:20

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:51

Kijk... daar hebben we wat aan! Haha!
Aah en ik had al het gevoel dat dit me ergens bekend voorkwam... nu zie ik het! Dit is het dassonville arrest.

Als je nou helemaal bovenaan begint zie je al dassonville en als je daarnaar zoekt met google ben je al een heel eind verder omdat het een belangrijk arrest is.

Nou.. beginnen we bovenaan de pagina!

Je weet nu dat het gaat om een prejudiciële vraag, belangrijk!
De rechtbank van eerste aanleg is Brussel.

even verderop de onderwerpen:
vrij verkeer van goederen, kwantitatieve beperkingen, maatregelen van gelijke werking, mededinging, regels voor ondernemingen, alleenverkoopovereenkomsten
Het gaat om het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen

Dan kom je bij de Tekst; boven de door jou gegeven samenvatting staan trefwoorden. Bij die trefwoorden staan artikelnummers van het EEG-verdrag. Die kan je het beste opzoeken via http://www.overheid.nl let ook op de datum van geldigheid!

Dan zie je staan; BETREFFENDE EEN VERZOEK AAN HET HOF KRACHTENS ARTIKEL 177 EEG-VERDRAG...
Dus pak je 177 EEG er even bij.

Daarna zie je het eigenlijke onderwerp
OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING INZAKE DE UITLEGGING VAN DE ARTIKELEN 30-33, 36 EN 85 VAN HET EEG-VERDRAG,

Centraal staat dus hoe art 30-33/36/85 uitgelegd/geïnterpreteert dienen te worden

Daarna volgende overwegingen, daaraan heb je het meeste.
In overweging 1 en 2 zie je de twee prejudiciële vragen staan
Het gaat dus om Wisky en het al dan niet tonen van een echtheidsverklaring.

Helemaal onderaan bij het dictum zie je wat er besloten is.
1 . WANNEER EEN LID-STAAT EEN CERTIFICAAT VAN ECHTHEID VERLANGT DAT DOOR IMPORTEURS VAN HET ORIGINELE PRODUKT DAT IN EEN ANDERE LID-STAAT LANGS REGULIERE WEG IN HET VRIJE VERKEER GEBRACHT IS, MINDER GEMAKKELIJK KAN WORDEN VERKREGEN DAN DOOR IMPORTEURS DIE HET RECHTSTREEKS UIT HET LAND VAN OORSPRONG BETREKKEN, IS ER SPRAKE VAN EEN MET HET VERDRAG ONVERENIGBARE MAATREGEL VAN GELIJKE WERKING ALS EEN KWANTITATIEVE BEPERKING;

2 . EEN OVEREENKOMST WORDT NIET REEDS DOOR HET ENKELE FEIT DAT ZIJ GEDOOGT - OF ZICH ER NIET TEGEN VERZET - DAT VAN ZODANIGE NATIONALE REGELING GEBRUIK GEMAAKT WORDT, VAN RECHTSWEGE NIETIG .

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een aantal weken terug over dit arrest, en nog een aantal andere, een opdracht moeten maken dus bij deze nog even wat extra handige informatie voor je.

De art. na de = vind je dus heel makkelijk via overheid.nl als je zoekt op verdragsteksten en dat art nummer bij EG-verdrag. Hoef je ook niets aan de datum te doen.

Art 177 EEG oud = art 234 EG verdrag
art 30 EEG oud - art 28 EG verdrag
art 36 oud = art 30
art 59 oud = art 49

handig hierbij:
http://books.google.com/books?ct=result ... #PPA524,M1

Pagina 524 t'm 540 van dit boek. Even screenen op dassonville-arrest dan heb je ook zo de hoofdlijn en als je dan daarna het arrest nog een keer bestudeerd krijg je het ook helder voor ogen denk ik Lachen

Nou, ik hoo pdat je hier wat aan hebt Haha!

edit: zie boeklink pagina 533 onderaan/534 bovenaan

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:53

Huiswerktopic, daarom hier een slotje Lachen