Financiële crisis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Financiële crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:54

Ik maak een presentatie over de financiële crisis. Nu heb ik het verloop van de crisis in Amerika besproken en wil ik dit linken aan de problemen in Europa (België):

Citaat:
Nu kan u natuurlijk de vraag stellen hoe het komt dat beslissingen die in Amerika worden genomen zo grote gevolgen hebben in alle andere werelddelen. Hoe komt het dat kleine spaarders in ons land geld verloren zijn door de problemen ontstaan in Amerika?
Wel, zoals eerder gezegd zijn deze subprime hypotheken gebundeld in nieuwe investeringen. Veel Europese banken hadden deze investeringen aangekocht en prezen die aan bij hun klanten. De banken wisten echter niet van elkaar wie in wat had geïnvesteerd en welke bank dus was blootgesteld aan gekochte leningen die niet terug betaald konden worden.

Een voorbeeld: In België hadden onder andere Fortis, Ethias en Dexia belegd in producten van de Amerikaanse bank Lehman Brothers belegd. Dit ging half september failliet. Door het faillissement van Lehman Brothers verloren deze Belgische banken geld.

Hierdoor begonnen zij elkaar te wantrouwen. Zij gaven moeilijker leningen aan elkaar omdat ze bang waren dat zij hun geld niet meer zouden terugkrijgen indien deze banken in moeilijkheden kwamen door hun onverstandige investeringen. Zo ontstond er een gebrek aan liquiditeit (het verkrijgen van cash).

Dit heb ik dus al. Klopt het een beetje?

Nu zoek ik echt specifiek hoe de Belgische banken beïnvloed zijn door die Amerikaanse. Ik lees op internet dat Belgische banken zich verzekerd hebben bij bv Lehman Brothers. Maar Lehman Brothers ging failliet... Dan viel toch gewoon die verzekering weg? En verloor de Belgische bank toch geen geld?
Ik lees ook dat Belgische banken geld geleend hebben aan Amerikaanse banken? En hoe komt het dan dan er echt specifieke kleine spaarders geld zijn verloren? Dmv van obligaties die zij aangekocht hebben bij een Amerikaanse bank waar een Belgische bank als tussenpersoon diende?

Is er nu geld geleend, waren ze gewoon verzekerd of had het te maken met obligaties? Of met alle drie?

Ok, mijn uitleg is warrig. Is er iemand die het me duidelijk kan uitleggen? Bloos

Mars

Re: Financiële crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:45

Inhoudelijk weet ik hier niet genoeg van om je te helpen, maar ik zie wel een paar taalfoutjes die je eruit zou kunnen halen Lachen

Senzafine schreef:
zo grote gevolgen

zulke grote gevolgen

Senzafine schreef:
belegd in producten van de Amerikaanse bank Lehman Brothers belegd

Twee keer het woord 'belegd' in één zin

Ik hoop dat je hier ook iets aan hebt,
er zijn vast wel bokkers die je inhoudelijk verder kunnen helpen Ja

Oonax

Re: Financiële crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:31

Oh ja, ik had het nog niet echt nagelezen. Het is totaal nog niks definitief en we moeten geen schriftelijke versie afgeven.Lachen