Een uit de hand gelopen penny-droom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Een uit de hand gelopen penny-droom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:54

Hallo bokkers,

Excuses als dit op de verkeerde plaatst staat, maar zou zo niet weten waar dit anders zou moeten staan. Ik heb een probleem en dat is het volgende.

Vorig schooljaar ben ik geslaagd voor mijn voor mijn examen. En omdat ik nog leerplichtig was/ben. Moest ik een vervolgopleiding kiezen. Dit moest ik voor mijn gevoel véél te snel doen, ik wist nog echt niet zeker wat ik nou percies wilde worden. Maar omdat het verplicht is heb ik toch een opleiding gekozen, ik ben een opleiding gaan doen die met de horeca te maken heeft... dit was meer ook een keuze uit nood. Want ik wou liever wat met paarden gaan doen. Dat is en blijft mijn eerste 'liefde'. Maar omdat daar over het algemeen niet veel mee te verdienen valt, leek me dat niet de beste keuze.

Maar nu, het probleem.. deze opleiding bevalt me niet zo. Ik heb het lang voor mezelf verzwegen en wou positief denken, maar dat kan ik nu niet meer. Dit wil ik later niet gaan doen dat weet ik zeker. Ik voel me als een vis op het droge, en ik wil mijn omgeving (familie enz) dit niet vertellen, beter gezegd ik wil ze niet teleurstellen. Het liefste wat ik zou willen doen is een eigen manege beginnen en daarmee mijn brood verdienen. Dit klinkt ongeloofelijk penny-achtig ik weet het. Ik besef me heel goed dat dit eigenlijk niet te doen is, dat je hiermee niet genoeg omzet draait om van te leven. En ik bekijk het heus niet door een roze bril. Hier thuis hebben wij twee paarden staan, en ik geef ook af en toe beginnersles, ik mest de stallen uit en doe de verzorging.. ik weet best dat het veel tijd, geld, moeite en verantwoordelijkheid met zich meebrengt.
Ik doe een manege dus eigenlijk in het miniatuur. Mijn stoutste droom is dus dit te vergroten en een manege te beginnen Bloos

Bijdeze zou ik graag jullie advies willen of misschien tips. Op dit moment is het nog onrealistisch om aan een eigen manege te denken, laat staan een waarmee je je brood kunt verdienen. En ik weet ook wel dat het heel moeilijk is om je geld met paarden te verdienen, want je komt daar niet zo snel tussen.
Maar deze gedachte knaagt nu al een aardig tijdje om het toch te proberen.
(ik wil klein beginnen met bijv stalknecht te zijn ofzo)
Ik vraag me dus heel erg af of er echt geen werkgelegenheid is in de paardenwereld..
Is dit gewoon een uit de hand gelopen 'pennyfantasie'?
Of is het best mogelijk hierin werk te vinden dat normaal verdient?

Ik ben benieuwd naar de reactie's

xx

x_Irisje_x

Re: Een uit de hand gelopen penny-droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:57

Voor mij is het een fantasie Lachen

Als je vanuit thuis uit grond en stallen hebt is het vaak een stuk makkelijker Lachen Wij hebben een klein stuk grond en 2 stallen Knipoog Dus ik blijf het als hobby houden!

Als stalknechtof iets dergelijks wil ik niet werken.
1. Het verdient slecht
2. Doorgroeimogelijkheden zijn er amper

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:02

dromen zijn er o, waar te maken!!!
als je er zelf maar in geloofd!!
ik heb vroeger ook voor de horeca gekozen en mijn beroep als kok ervan gemaakt.
Nou meid ik kan je vertellen als ik het nog eens zou moeten doen deed ik het heel anders.
ik wilde vroeger ook altijd na deurne om daar iets met paarden te gaan leren maar heb het nooit gedurft!!
je bent nu nog jong en als je kunt switchen zou ik dat zeker doen!!!
kijk wat mogelijk is van opleidingen voor manegehouder of zo iets
en ga je droom achterna........

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:05

Ik zou iig niet doorgaan met een opleiding waar je zeker weten niet gelukkig in bent! Waarom zou je iets doen wat je niet wilt en datgene wat je wel wilt wegschuiven als onmogelijke droom?

Je bent je er iig wel van bewust dat het hard werken is voor een hongerloontje... Maar kan je niet een opleiding doen die iets te maken heeft met paarden? of wat je later toe kan passen op paarden? Er zijn keuzes zat! Wat mag je doen met je diploma? MBO/ HBO etc? Hier in Emmen is een nieuwe HBO opleiding (volgens mij bij Drenthe college), horse management heet het geloof ik. En je hebt t van hall instituut in Leeuwarden, ook met dieren en landbouw.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:10

Horse321,
lees mijn onderschrift, het is mijn levensmotto ! Ja

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:14

Wie niet waagt, niet wint.

en ik zou liever leren van een tegenslag in het leven, dan dat ik mijn hele leven spijt heb dat ik mijn dromen nooit gevolgd ben.

__luvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:15

Herkenbaar!
Ik deed ook de horeca (omgeving zei dat het leuk was en durfde niet meer ''nee'' te zeggen)
Ondertussen toch gestopt en wou ook het liefst met paarden iets doen.
Mag ik vragen of je nog op je huidige school zit?
Ik namelijk niet maar ivm leerplicht zit ik nu bij het JOB.
Benieuwd of je daar al zit of ook terecht komt. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:17

Ik doe nu ook een paardenhouderij opleiding, Ik heb 't super naar mn zin, erg leuke stage enz Haha! Ik bedoel ik ben 19 als ik klaar ben. Nog tijd zat om een andere opleiding oid te doen.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:22

ik zitz elf op het van hall, diermanagement. en er is een major voor paard en management. daar leer je evenementen organiseren enz.
met zo'n diploma in je zak sta je iig een stuk steviger, als je echt voor zo iets wilt gaan.
en met deze opleiding kan je meeredre kanten op.

ik raad je af een opleiding te doen waar je niet de feeling bij heft zegmaar.
Doe wat je leuk vind, je moet het tenslotte de rest van je leven nog doen. En wie niet waagt wie niet wint.

Als je ouders teleurgesteld zijn dat je stopt met die studie, kan ik dan begrijpen. maar als ze boos worden moet jij teleurgesteld zijn in je ouders omdat ze jouw blijkbaar niet gunnen wat jij het liefste wilt.

Succes!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:29

tsja.. geloof in je zelf, wie niet waagt wie niet wint

mooie levensmotto's, maar ik weet niet of je daarmee zo'n droom kunt gaan realiseren.
als je wilt beginnen als stalknecht krijg je NEVER nooit het geld niet bij elkaar om een eigen manege op te starten.. ik denk dat er geen enkele hypotheekverstrekker is die je zo'n ontzettend bedrag wilt lenen om dit op te gaan zetten.

ik heb ook mijn hele leven gedroomd om iets met paarden te gaan doen, helaas hebben wij geen geldboom in de tuin staan, geen enorm stuk land om een manege op te kunnen bouwen.. ik heb nog niet eens een klein beginnetje (oke.. en klein beginnetje van rond de 85cm hoog, maar om daar een manege mee op te starten word lastig Tong uitsteken ).

een eigen manege is denk ik alleen weggelegd voor de érg rijke mensen, de mensen met ouders die al in het "boerenleven" zitten, dus genoeg land hebben en stallen (al dan niet paardenstallen.. koeienstallen verbouwen naar paardenstallen is denk ik een stuk goedkoper dan paardenstallen van de grond af opbouwen..), of de mensen met ouders die al een manege hebben.

als ik jou was zou ik eerder kijken voor en ander alternatief..
ik leer nu voor dierenartsassistent, waar ik mezelf ook nog niet mn beroep van zie maken.. volgend jaar ga ik waarschijnlijk fysiotherapie studeren, om daarna verder te leren als dierenfysiotherapeut.
zo kan ik alsnog met dieren blijven werken, maar houd ik een back-up, als humaan fysiotherapeut, die me ook leuk lijkt en waar over het algemeen goed in te verdienen is (wat ik zo begrepen heb..)

_Celine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:38

Ik denk dat het vrij duidelijk is wat mensen denken: Niet doorgaan met een opleiding waar je niet gelukkig van word. Je familie wil uiteindelijk waarschijnlijk ook het beste voor jou en een opleiding en beroep waar jij gelukkig van word.
Het klinkt erg logisch maar het blijft toch moeilijk zo'n beslissing te nemen.

Er zijn inderdaad ook genoeg opleidingen die aansluiten bij wat jij het liefste doet.
Ik zelf studeer maatschappelijk werk, en wil dit later combineren met wat voor mij belangrijk is: paarden. Ik wil een zorgboerderij opzetten.
En ik denk dat je een doel voor ogen moet nemen (zoals wat jij wilt: een manege) en creatief na moet gaan denken over de manieren hoe je dit doel kan bereiken.
Maak voor jezelf (en misschien ook voor je familie) een plan met de mogelijkheden en schrijf alles uit, dat maakt het concreet, duidelijk en overzichtelijk voor jezelf zodat je wel weet waar je aan begint.

Maar een belangrijke tip: hou je doel voor ogen en streef je dromen op een realistische manier na!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:28

Zit er opeens aan te denken dat, mocht je ooit klaar zijn voor een manege je deze niet hoeft te kopen of zelf op te zetten. Er zijn maneges genoeg die worden geleasd of beheerd door anderen. Soort bedrijfsleider. Misschien in de toekomst ook een optie..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:09

Ik weet niet hoe goed je kunt rijden, maar misschien is het een optie om elders een rij boxen te huren en paarden te corrigeren en zadelmak te maken en/of wat pony's aan te schaffen om lessen mee te geven.

Verder wil ik er (uit eigen ervaring) toch op aan dringen om iig, al is het in deeltijd, een diploma te halen op welk vlak dan ook, waarmee je je geld kunt verdienen als je niet meer verder wilt of kunt in de paarden. Op Bokt zitten vele mensen die ook in de paarden gewerkt hebben en me zullen bijvallen als ik zeg dat 60 uur werken niet meer leuk is als je een gezin hebt, je op je dertigste toch graag net als leeftijdgenoten een koophuis (met stallen?) en een fatsoenlijke auto wilt en dat je rug na jaren met strobalen en voerzakken sjouwen en van paarden afgebokt worden behoorlijk beschadigd is zodat het wel eens noodzaak kan worden om een ander inkomen achter de hand te hebben Knipoog Ik weet dat de gemiddelde zeventienjarige me een zeikerd vindt dat ik het zeg, maar er zijn mensen die de fout eerder gemaakt hebben, dus trek er je leer uit ipv zelf op je bek te gaan Knipoog
('t Is nie leuk om op je 30e af te studeren terwijl leeftijdgenoten al jaren aan het werk zijn en wel centen op de bank hebben Scheve mond )

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:26

Ik ben het met Urielle eens.

Daarbij moet je eens goed gaan kijken/informeren wat er allemaal bij komt kijken, een eigen manege. Boekhouding, regelgeving vanuit dierensector, regelgeving vanuit gemeente, verzekeringen, voer inkopen, verantwoordelijk zijn voor zoveel paarden en hun gezondheid, weidebeheer, lastige klanten, ongelukken en aansprakelijkheden, onderhoud aan het erf, onderhoud aan gebouwen/stallen op je erf, leidingen die het begeven, een soort kantine runnen, want sommige mensen willen graag iets te drinken, je huishouden, een eventueel sociaal leven...

Veel manege-eigenaren geven zelf geen les, want hebben het te druk met al het andere. Ze huren een instructrice in voor de lessen en wat goedkope meisjes of stagaires voor de stallen en verzorging, in het weekend.

Dus: hoe realistisch is dit plan, gezien je penny-droom en bijkomende zaken?. Want geloof me, je laat liever de stallen of de lessen aan een ander over dan de regelgeving en boekhouding. Misschien kun je het beter gaan zoeken in instructrice worden? Of therapeut, waarna je mensen die op therapeutische paarden moeten rijden, kunt begeleiden?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:37

Je zou je eens moeten verdiepen in de mogelijkheden die er zijn qua opleidingen. Als deze opleiding je niet bevalt, kies dan een andere. Je moet later gelukkig zijn met je baan. Als je genoeg verdient kan je altijd nog je eigen paard houden. Als je echt zeker weet dat je de paardewereld in wil gaan met je werk, denk dan goed na over wat Urielle en Kukkie hebben gezegd. Hopelijk heb je er wat aan! Nogmaals: het belangrijkste is dat je gelukkig bent. Misschien kan je je passie combineren met je werk, anders moet je de paarden als iets zien waarvoor je werkt.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:05

Heel erg bedankt voor alle lieve, bemoedigende en adviserende reactie's!

Met deze opleiding die ik nu doe ga ik mee stoppen. Ik heb het nog niet de school of mn ouders verteld maar dat ga ik binnenkort doen, op een goed moment. Aan de ene kant is dat best eng. Ik verwacht niet echt dat ze boos zullen zijn, dat zou raar zijn want ze hebben altijd gezegd dat ik zoiets mocht melden. Maar ik vind het gewoon moeilijk omdat ik hun niet wil teleurstellen, want ik weet naast die ene 'droom' over een eigen manege niet echt wat ik anders zou willen doen.
Sommigen beroepen kunnen niet omdat het niet goed verdient, het andere omdat ik dat niet leuk vind en weer een ander beroep omdat ik daar niet slim genoeg voor ben(lees: dierenarst)

In de paardenwereld werken verdiend ook niet goed.. of je moet erg goed zijn op een bepaald vlak en een goeie naam hebben.

Bij een manege runnen komt idd veel kijken. Je moet de boekhouding doen en de verzorging van de dieren. verzekering en dergelijke. De boekhouding word denk ik dan nog wel het lastigste gedeelte.. ik heb op deze school waar ik nu zit ook bedrijfsadministratie en dat is behoorlijk pittig.. maar nou heb ik wel een voordeel, mijn ouders hebben allebei ook een eigen bedrijf dus die weten wel hoe de boekhouding moet. Dit zouden ze me wel willen leren denk ik. Er zijn volgens mij verschillende manieren om te boekhouden en de manier die ze op mijn school toepassen is nogal ingewikkeld, mijn moeder doet dat veel simpeler zegt ze. Hoe dan ook het is en blijft niet iets wat je zomaar doet, maar het is zeker te proberen toch?.

De opleiding die ik nu doe, leid je op om een horecabedrijf te kunnen runnen, maar wat ik dus wil is een paardenbedrijf. De administratie zou ik in beiden gevallen moeten doen, en ik denk dat ik in beide gevallen veel verantwoordelijkheid heb en evenveel onderhoud heb. Dan heb ik liever iets met paarden omdat ik daar helemaal weg van ben... en omdat de horeca wel leuk is maar dan gewoon als bijbaantje niet als echt werk.

Ik rij nu al zo'n dik 10 jaar. Ik begon op mn 7de en ben nu 17. Heb altijd recreatief gereden en heb ook op die manier les gehad. (6 jaar les op manege, en daarna 2,5 jaar thuis). Ik heb nooit wedstrijden gedaan alleen enkele keer meegedaan aan bixie op manege. Rij nu zo'n 1,5 jaar voor mezelf, maar ga binnenkort wel weer naar iemand zoeken die mij les kan geven.
Laten we het erop houden dat ik gevorderd ben op recreatief gebied. Ik heb nog nooit een pony beleerd, maar ik heb de mijne wel zelf doorgereden dus dat kan ik al wel.
Misschien kan ik twee dingen gaan combineren, bijv. les geven en paarden trainen/beleren/doorrijden.
Want ik denk dat één van die twee niet genoeg is om omzet te maken.
Maargoed ik ga hier binnenkort met mijn ouders over praten, over wat ik nou écht wil en wat haalbaar is.

Jullie horen nog wel hoe het gelopen is Knipoog

Tot zover bedankt Pling

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:45

Ik kan je alleen vertellen dat het heel mooi lijkt een baan in de paarden.
Vaak maak je hele lange dagen en voor weinig geld. Met dat het zwaar werk is. Dus tja, bezint eer ge begint.
Mijn zus werkt al jaren in de paarden en heeft er wel heel veel voor over. Maar heeft wel veel rugpijn door de eenzijdige belasting die ze altijd doet.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:09

Als je met je opleiding wil stoppen kun je dat beter snel doen, scheelt geld!

Is een tijdje in de paarden werken niks voor je? Als groom, stalhulp..die vacatures zijn er wel..voor half jaar ofzo. Nu ben je minder afhankelijk van geld dan wanneer je een eigen huis etc. hebt.

Zou in ieder geval een goede opleiding kiezen! Waar je breed mee uit de voeten kunt en waar je op terug kan vallen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:10

-> STW