Flashback....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Flashback....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:27

Ik vind het altijd zo magisch wat een geur of een geluid met je kan doen qua herinneringen..
Dingen waar je nooit meer aan had gedacht komen opeens tevoorschijn als een kadootje..

Ik reed vanmorgen in mijn auto van werk naar huis en zat aan de knop van de radio te draaien op zoek naar een leuk muziekje. Na 10 keer niks leuks te hebben gevonden kwam ik opeens terecht op een krakerige storende piratenzender...
Op dat moment speelde er een vrolijk hoempapa deuntje dat je eigenlijk alleen nog maar tegenkomt als pauze muziekje in het circus.
In een flits was ik terug in de tijd...

Ik stond langs het kaatsveld naar mijn vader te kijken terwijl deze op geitenwollen sokken fanatiek stond te kaatsen. Mijn moeder zat naast me op een hard houten bankje, in een mooi jurkje haar lippen te stiften terwijl ze de buurvrouw wist te vertellen dat de koffie in de aanbieding was en Pietje van verderop bijbeunde als schilder, dus als je huis nog geverfd moest worden...

Ik proef heerlijke verse aardbeien in mijn mond, van die echte zoete.........en voel mijn achterwerk branden van de trap die mijnheer Pastoor er tegenaan had gegeven.
Het waren zijn aardbeien.
Aan de overkant van het kaatsveld staat een gammele witte tent met een joekel van een megafoon erbovenop die krakerige hoempapamuziek eruit knalt...
Luid gejuich.....het team van mijn vader wint..
Op naar de kantine voor slappe koffie en kleffe broodjes met knakworst. Degene die veel centen hebben krijgen een bakje patat.
Met een beker ranja, van die vieze oranje, en een broodje knakworst in de hand sluip ik samen met mijn neefjes en nichtjes de kleedkamers in.
De geur van zweet, vieze sokken en mannen....gluren om het hoekje..
Er wordt iemand gemasseerd door de sportmasseur, stoere verhalen over de overwinning plagen de verliezers...er loopt iemand in zijn blote gat naar de gemeenschappelijke douches.
We gillen bij de aanblik.
Betrapt en zonder pardon staan we weer buiten.
Ranja en knakworst is op....zullen we naar die hut gaan bij de sloot?

De piratenzender zet iets op van Frans Bauer en ik zit weer in de auto op weg naar huis.
Ik heb zin in aardbeien.....

Hebben jullie ook weleens zo'n connectie opeens? Dat je het levendig voor de geest haalt, inclusief geur, smaak en gevoel?

Echwel

Re: Flashback....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:34

Ik heb wel eens een deja vue helaas soms te vaak.
Ik denk dat je geest zoveel informatie en gedachtes heeft opgeslagen dat jezelf niet eens meer weet hoeveel.

Het is wel idd zo dat sommige geuren je heel behaaglijk doen voelen en andere geuren je angstig doen voelen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:53

Ja heb dat regelmatig, bij het ruiken van een bepaald luchtje of idd muziek... Dan denk ik ineens weer aan een bepaalde plek of persoon die dat luchtje droeg of de plaats waar die muziek speelde.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:23

Ik heb dat vaak met geuren, als ik draadjesvlees maak, dan ruik ik de keuken van m'n oma weer, het oliestelletje waar haar rundvlees stond te sudderen.
Met muziek heb ik het minder.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:47

ik ken het gevoel, af en toe zelfs wel eens iets te erg, sta je ineens iets te doen wat je niet van plan was, alleen maar omdat dat geluid of die geur je eraan doet denken Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:53

Herkenbaar !!!

ik had dat laatst ook met een oud liedje.
En met geuren ook, soms houd het me de hele dag bezig als ik weer eens iets geroken heb Huilen van het lachen

Grappig dat je hersenen zo werken he Lachen

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:56

Ik heb het ook wel gehad met geuren, kan het me alleen even niet meer zo snel herinneren. Ik vind wel dat je een erg leuke schrijfstijl hebt Ja

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:16

Ja, af en toe heb ik het ook wel.
Alleen dan voornamelijk met muziek. Dan denk ik aan bepaalde mensen en/of gebeurtenissen...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:20

Ik ben zelf nog jong dus heb dat niet heel erg Lachen.
Maar ik heb vaak dat als ik bij een bepaalde plek ben ik me weer helemaal voor de geest kan halen wat ik daar allemaal gedaan heb Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:34

Ik weet precies wat je bedoeld Jaci, ik heb dat ook regelmatig met geurtjes, smaakjes en ook met muziekjes, dan ben ik ineens weer bij mijn vader of bij een van mijn oma's, heerlijk is dat!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:57

Hoe herkenbaar, ik heb dat ook heel vaak, bij muziek en bij bepaalde geuren, en vanmiddag nog, mijn oudste dochter vertelde over een vreemsoortig zwarte piet die ze vanmiddag op een brommertje zag zitten, ineens waren we helemaal terug in de tijd, zo'n dikke 20 jaar geleden toen zij en haar vriendin zwarte Piet speelden.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:16

Ik heb dat ook echt heel sterk met muziek en geur. Lachen

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:03

oee ik had het zaterdag, ik ging mn vriend opwachten en stond dus voor de deur te wachten en er kwam zo'n lekker kruidig geurtje van de buren vandaan, en toen kwam de smaak in mn mond van vroeger, die overheerlijke dino chippies.. oee wat kreeg ik daar trek in! Jammer dat ze het nu niet meer verkopen, maar ik kreeg spontaan zin om naar de supermarkt te fietsen haha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:06

Ik probeer zoveel te vergeten ong 10 jaar maar toch op veel plekken waar ik kom denk ik

oja en oooooooo wat .........

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:58

Ik had het gister. Ik pakte de oude koektrommel van m'n oma van de plank, deed hem open en het rook nog net als 'vroeger.' Ik was zo weer in het keukentje op de ark van m'n oma, oma rookte een sigaretje, wij mochten een glas limonade pakken met een speculaasje erbij. Daarna zoet spelen met de legotrein, door de hele kamer, onder de stoelen door, achter de tafel langs. En van oma mocht het altijd blijven liggen..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:11

Ik heb het heel erg met muziek. Alleen zijn het bij mij altijd negatieve dingen waaraan ik herinnert word.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:17

herken 't wel Ja heb ik soms met bepaalde geurtjes idd