Ik vind het altijd zo magisch wat een geur of een geluid met je kan doen qua herinneringen..
Dingen waar je nooit meer aan had gedacht komen opeens tevoorschijn als een kadootje..
Ik reed vanmorgen in mijn auto van werk naar huis en zat aan de knop van de radio te draaien op zoek naar een leuk muziekje. Na 10 keer niks leuks te hebben gevonden kwam ik opeens terecht op een krakerige storende piratenzender...
Op dat moment speelde er een vrolijk hoempapa deuntje dat je eigenlijk alleen nog maar tegenkomt als pauze muziekje in het circus.
In een flits was ik terug in de tijd...
Ik stond langs het kaatsveld naar mijn vader te kijken terwijl deze op geitenwollen sokken fanatiek stond te kaatsen. Mijn moeder zat naast me op een hard houten bankje, in een mooi jurkje haar lippen te stiften terwijl ze de buurvrouw wist te vertellen dat de koffie in de aanbieding was en Pietje van verderop bijbeunde als schilder, dus als je huis nog geverfd moest worden...
Ik proef heerlijke verse aardbeien in mijn mond, van die echte zoete.........en voel mijn achterwerk branden van de trap die mijnheer Pastoor er tegenaan had gegeven.
Het waren zijn aardbeien.
Aan de overkant van het kaatsveld staat een gammele witte tent met een joekel van een megafoon erbovenop die krakerige hoempapamuziek eruit knalt...
Luid gejuich.....het team van mijn vader wint..
Op naar de kantine voor slappe koffie en kleffe broodjes met knakworst. Degene die veel centen hebben krijgen een bakje patat.
Met een beker ranja, van die vieze oranje, en een broodje knakworst in de hand sluip ik samen met mijn neefjes en nichtjes de kleedkamers in.
De geur van zweet, vieze sokken en mannen....gluren om het hoekje..
Er wordt iemand gemasseerd door de sportmasseur, stoere verhalen over de overwinning plagen de verliezers...er loopt iemand in zijn blote gat naar de gemeenschappelijke douches.
We gillen bij de aanblik.
Betrapt en zonder pardon staan we weer buiten.
Ranja en knakworst is op....zullen we naar die hut gaan bij de sloot?
De piratenzender zet iets op van Frans Bauer en ik zit weer in de auto op weg naar huis.
Ik heb zin in aardbeien.....
Hebben jullie ook weleens zo'n connectie opeens? Dat je het levendig voor de geest haalt, inclusief geur, smaak en gevoel?