Uitwerktijd als invalkracht??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Uitwerktijd als invalkracht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:18

Ik heb per 15 december een nieuwe baan als docent Methodiek op het Koning Willem 1 College in Den Bosch.
Dat is allemaal heel snel gegaan, vrijdag werd ik gebeld, maandag sollicitatie gesprek en dinsdag hoorde ik al
dat ik was aangenomen. Ze wilde snel iemand hebben nou ik kon snel beginnen want ik ben invaller en freelancer.

Op dit moment ben ik werkzaam als invalkracht bij de kinderopvang (en als freelanc hulpverlener in de hulpverleningmaar
daar ligt niet het probleem). Ik dacht dus dat ik als invalkracht geen uitwerktijd had omdat ik ook geen uren heb. Ik heb
wel 2 ochtende (16 en 18 december) in december afgesproken maar deze kan ik makkelijk afzeggen omdat ik geen vaste kracht ben.

Maar nou werd ik vandaag (niet echt blij) gebeld door iemand van de kinderopvang die zei dat ik 2 maanden uitwerktijd
heb en dat ik die 2 data na de 15de gewoon moet komen. Dat is toch helemaal niet zo?? Ik heb mijn contract na gelezen
en daar staat niks over 2 maanden uitwerktijd in. Het is een contract voor vakantie werk voor 0 uren en op oproepbasis.

Weet iemand hoe dit zit??

Mars

Re: Uitwerktijd als invalkracht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:05

Bij een 0 uren contract geldt meestal geen opzegtermijn, tenzij dit in je contract of CAO is vastgelegd. Je bent ook niet verplicht te komen werken, omdat je voor 0 uur per week een contract hebt getekend en je kunt dus altijd aangeven bepaalde data niet te kunnen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:34

Ook bij een oproepcontract geldt een opzegtermijn.
Hoe lang werk je al op regelmatige basis voor deze werkgever, en hoeveel uur p.m. is dat gemiddeld?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:37

Is toch een maand tegenwoordig?

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:02

Ik werk ook op oproepbasis en dus 0-uren (dan wel in de zorg), maar als ik diensten heb ingepland, ben ik verplicht om die nog wel te draaien. Maar als ik dus helemaal niets heb ingepland, dan loopt mijn contract nog wel, maar ben ik niet verplicht om te werken!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:53

In mijn contract staat hier niks over in.. werk daar inmiddels een half jaar. Gemiddeld tja goeie vraag. Er zijn weken geweest dat ik niet gebeld ben (ik denk omdat ik daarvoor in het ziekenhuis heb gelegen.. niet echt netjes dus) maar de laatste tijd zo'n 1 a 2 dagen in de week.

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:51

Ik heb een 0 uren contract en heb mijn werk opgezegd en hoef niet uit te werken, staat ook in mijn contract. De diensten die ik zou draaien (in de zorg) was ik nu ook niet verplicht om nog te draaien, omdat ik elk moment op kan stappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:55

Een invalkracht wordt meestal pas ingeschakeld als ze echt iemand te kort komen.
Je hebt afgesproken om de 16de en de 18de te komen werken en zou het zelf ook niet netjes vinden dat je die niet komt werken.
Als je ingeroosterd bent heb je wel een opzeg termijn. Als ze nog niets gevraagd hadden kun je wel weigeren, maar dit heb je zelf toegezegd.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:55

Tja dat lijkt me ook wel het voordeel wat je hebt als invaller..

Bij ons worden invalkrachten heel vaak ingeschakeld. Er zijn er die zelfs 40 uur in de week werken met alleen maar invalwerk..

Het is idd niet netjes dat ben ik het met je eens, maar eerlijk gezegd houd me dat niet tegen. Als de opvang mij altijd netjes had behandeld had ik het zeker wel gedaan. Maar dat is alleen niet het geval..

Daar komt bij dat ze wisten dat ik aan het afstuderen was en op zoek naar ander werk. Ik heb ook data toegezegd en daarbij gezegd dat het zou kunnen dat ik dan mijn afstudeerpresentatie moet geven (dat krijg je pas 1 week van te voren te horen).