heeft mijn moeder nu gelijk of niet (opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

heeft mijn moeder nu gelijk of niet (opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:15

hallo

ik ben 16 jaar en doe nu de opleiding fotografie envormgeving (fotografie dus).
ik zit in het eerste jaar, de school vind ik opzich wel leuk maar niet zo leuk als mijn vorige, de opleiding zelf vind ik tegenvallen.
je meld je sochtends aan en vertelt aan je begeleider hoe ver je bent met je opdrachten enz.. dan heb je na 12 uur smidags 1 uur of 2 uur les, het kan best zijn da ik de hele dag op school zit te hyen of zo en dann smidags lesheb, nu g aik vaak een uurtje bezig met mijn opdracht enga dan naar huis dan ben i kmooi optijd weer thuis Lachen
maar goed ikschiet er niks mee op leer oz niet veel en spijbel iedere dag! ze zeggen er oo niks van Gaaaap
nu zi tik eraan te denken volgend jaar te beginnen met de opleiding binnenhuisarchitect aangezien ik dit erg leuk vind, ik twijfelde in het begin tussen fotografie en dat. fotografie gekozen want dat trok me toch wat meer en had nie techt diep na gedacht om echt binnenhuisarchitect te gaandoen.
maar nu.. zegt mijn moeder ik zou eerst(meer zo van JE MOET) je opleing fotografie afmaken en dan later dat alos je dat nog wil..ga je die andere opleiding volgen, nou goed mischien ga ik door met fotografie maar dan niet opdie school dnk ik! dan kijk ik naa reen andere school en dat zie ze zelfookalwel, maar heeft ze daarin gelijk ik begin net zolief volgen djaar aan binnenhuisarchitect.
maar is het oz dat daaar bijna gen werk ik te vinden is ? maaik heb zoits van :fotografie is ook moeiolijkwerk in te vinden, er zijn eralzoveel! en de laatste tij ben ik vaak beziger met dingen bij elkaart tezoeken datbij elkaar past qua inrichtne van huizen dna fotografie.. ik denk dat ik gwoon moet nadenken dit jaar.. en als ik er gewon geenin meer in heb in de fotografie dna ga ik voorde andere opleiding, ik snpa mijn moeder wel want het is heel veel reisgeld wantik moet 3 uur per dag reizen enzou het zonder zijn als dat 1 jaar voor niks is betaald..maar aande andere kant..
nouja ikdnk er dit jaar goed overna.
maar wat vinden juliie heeft mijn moeder hierin wel gelijk?
hoopdat het eenbeetje duidelijk is.
groetjes charlotte

edit, iik wil niet zeggen dat ik fotgrafie niet leuk vindt,, dat vindt ik ok leuk maar heb zelf het idee dat ik meer gapassen in het andere wat ik wil maar goed heb er ene jaar voor omdaarover tedenken natuurlij Lachen

Lien2

Re: heeft mijn moeder nu gelijk of niet (opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:06

Eerste tip: lees je tekst na voor je het plaatst. Het is bijna niet te lezen door de taalfouten.
Tweede tip: vraag een gesprek aan met je mentor om zijn/haar advies in te winnen
Derde tip: er zijn ook al héél veel binnenhuisarchitecten

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:09

Hoelang duurt de opleiding nog?
Tsja en als jij denkt dat je niet met plezier deze opleiding gaat doen.. dan lijkt het me ook niet zo zinnig.

En ik denk dat je na je middelbare school zelf de verantwoordelijkheid moet nemen of je naam een les gaat of niet. Ze kunnen je niet altijd achter je broek aan lopen.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:11

Tja erg moeilijk, zoals ik nu verneem van jou is dat er veel verantwoordelijkheid bij jezelf ligt op je huidige school. Met spijbelen kom je er niet

Binnenhuisarchitectuur zal vast een pittige opleiding zijn waar je wel veel naar school moet, het moet je liggen vind ik. Ik denk dat je beter een opleiding kan kiezen die goed bij je past en waar altijd werk in te vinden is, succes

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:34

Volgende keer als je bericht plaatst, gebruik dan aub leestekens en zorg voor alinea's. Dat leest prettiger voor ons allemaal en kost ook minder moeite met lezen.

Als ik zo lees, ben je niet gelukkig met je studiekeuze en om die reden kun je beter switchen. Maar voordat je doet, moet je eerst gaan oriënteren! Je bent nog jong en je kan nog alle kanten op.

Mijn tip aan je is, ga eens naar studiebeurs (utrecht) en ga daar bij alle kramen langs die je aanspreekt. Daar kun je gesprekken voeren met docenten en studenten. Ik heb dat ook gedaan en vond wel een nuttige dag. Je moet ook bij jezelf afvragen of je jezelf ziet werken in een bepaalde sector.

Verder kun je naar schoolweb.nl gaan en daar kun je info vinden over mbo- en hbo opleidingen. Als je graag binnenhuisarchitect-opleiding wilt gaan doen, dan zul je wel hard moeten werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:27

Wat werkgelegenheid betreft maakt het volgens mij helemaal niks uit. Dat is in de creatieve hoek toch vaak lastig.. Dan moet je retegoed zijn (dus echt hoge cijfers!) en hard werken wil je er echt in kunnen slagen. ALs ik dit nu lees is dat in geen geval je plan dus zou ik echt verder gaan kijken, maar als ik 1 tip mag geven is dat wel alles goed te plannen voordat je gaat switchen. Zoek uit wat je echt wilt, misschien een heel andere,praktischere opleing en dan creatieve cursus in de avonduren?? Ik noem maar wat

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:44

Ik snap het punt van je moeder wel, maar ik geef haar niet per sé gelijk. Als jij nu al weet dat dit eigenlijk niet is wat je wilt dan heeft het weinig zin om te blijven volhouden. Wat betreft het reisgeld; als het gaat over je toekomst zou dat niet het eerste zijn waar ik een keuze aan zou ophangen eigenlijk.

Wat ik je wel wil aanraden; ga alsjeblieft niet lopen spijbelen. Dat is gewoon écht niet slim. Ik snap dat er niks aan is en je veel zit te wachten, maar zometeen blijkt dat er op een bepaalde dag wél van alles gedaan is en je was er niet, da's bepaald niet handig. Ga totdat je definitief besloten hebt nou gewoon elke dag naar school toe.
Je kan ook met de school zelf in gesprek gaan (dat lijkt me nog het verstandigste) en je klachten daar neerleggen. Je hebt alleen een zeer beroerde onderhandelingspositie als je nooit komt opdagen, dus daar zou ik eerst wat aan doen. Als jij er dagelijks braaf bent maar aangeeft op deze manier de opleiding niet te willen afmaken, dan zal de school waarschijnlijk wel bereid zijn met je in gesprek te gaan. Helpt dat niet, dan kun je altijd aan het einde van dit jaar nog binnenhuisarchitect gaan doen.

Overigens: als je je zorgen maakt om de werkgelegenheid zou ik ook geen binnenhuisarchitect-opleiding doen. Ga je dan eens breed orienteren, zoek naar alle opleidingen die je leuk lijken en kijk eens verder dan alleen deze twee opties. Er is zóveel wat je kunt doen, ga jezelf niet vastpinnen op die twee keuzes die je ''wel leuk'' lijken.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:14

dankjewel
Ik heb me dus even diep nagedacht over huisarchitect, en daar info over opgezocht. Ik kwam erachter dat je daar ook heel veel met de computer moet gaan doen!!! Wat dus ook blijkt met fotografie, en dat is dus iets wat ik niet echt leuk vindt! Dus weer verdiepen, en zit nu te denken aan bloem en design. Dit is al een hobby van me, en ik heb er wel gevoel voor, Ik zie die opleiding wel zitten. Dus ga ik met open dagen kijken naar scholen voor die opleiding, maar ga ook nog na denken aan andere opleidingen. het mooie van Bloem & Design is dat je BBL EN BOL kunt doen, en aan gezien ik niet van leren hou is BBl wel geschikt voor mij.
Maar goed school is echt een drama!! Ik heb er gewoon geeen zin meer in (schaam schaam) deze week krijg ik een contract , omdat ik dus te weining aanwezig ben. Dan ga ik ook zeggen dat ik ga stoppen met de opleiding enz. Ik geef julie wel gelijk ik moet wel naar school maar ik heb er zooooo geen zin meer in! Ik zit gewoon soms te janken omdat ik er echt genoeg van heb! De hele dag loop ik een beetje te schelden thuis en heb de hele tijd ruzie met mijn ouders terwijl ik dat nooit had. Nu heeft mijn moeder het door dat ik niet lekker in mijn vel zit maar dat heeft te maken met school! Zij snapte dus niet waarom ik wou stoppen met die opleiding. Dit omdat ik het eerst zo leuk vond en volgens de leraaren talent heb. Nu heeft ze een fotograaf opgebeld , en die snapte mijn probleem wel, die fotograaf vind het ook niet meer zo leuk omdat het niet meer zo creatief is de fotografie. en het meer bewerken is. Dus mijn moeder zei laatst :het is wel goed dat je wil stoppen maar dan moet je nu wel een opleiding vinden die je echt wil afmaken! Nou goed nu zit ik me dus te verdiepen in bloem en design is erg creatief en heeft ook deels met inrichten te maken. IK zit er al een poosje aan te denken te stopen met mijn werk bij de fotograaf, nou wil ik zodra ze een nieuwe medewerker hebben gevonden (er is 1 iemand ontslagen) ontslag gaan nemen en kijken of ik bij een bloemenwinke kan gaan werken. Zo kan ik meteen zien of ik het echt leuk vindt ofniet.. maar dat denk ik wel aangezien ik nu ook graag bloemstukjes maak ,jullie zullen wl denken die verandt vaak van gedachten maar had me er nooit inverdiept dat ik ook dat kan gaan doen en eigenlik ivndt ik het super leuk om bloemstukjes te maken kan ik me daar ookwel is in gaan verdiepen en ik snap ook wel dat het niet alleen bloemstukjes maken is maar wel grotendeels en klanten helpen enz vindt ik ook erg leuk om te doen Lachen!
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 16-12-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:20

Charlotte...

Nu wordt je in de reacties een aantal keren gevraagd de volgende keer beter op je spelling te letten en in je reactie een paar keer extra op enter te drukken omdat je tekst nogal onleesbaar is. Je laatste reactie wekt niet echt de indruk dat je daar dit keer wél op hebt gelet.

Verder, mag ik vragen waar je de opleiding doet? Ik weet dat het met een aantal ROC-opleidingen fotografie in ons land nogal dramatisch gesteld is. Wat ik je in ieder geval zou willen aanraden is op school wel aan te kaarten hoe je je erbij voelt! Laat ze weten dat je ontevreden bent over de opleiding en dat je het gevoel hebt dat je niets leert en je tijd er zit te verdoen!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:24

ik zit op de landstede in zwolle,ikhoor nu achteraf dat het een erg slechte opleiding is. hihi het leuke is..dat ik laatst les had en toen zei ik en nog een paar meisjes dat er zo weinig les is, toen zei onze lerares: tja dan had je maar naar een andere school moeten gaan. dan betaal je 10 x meer maar krijg je ook tien keer zoeel! nou dat was best erg dat ze het zei. nouja aan de ene kant wil ik er wel wat van zeggen maar aan de andere kant hoef ik nou niet veel te doen en aangezien ik er toch mee ga stoppen heb ik ook geen zin ommeer te gaan doen.
o sorry ik heb er nog extra opgelet en dacht dat het nu wel goed was. zal het even verbeteren! edit ikheb het verbeterd Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:31

Maar je moeder wil graag dat je door gaat met de opleiding, dus als je toch door moet gaan heb je er zelf belang bij dat de opleiding beter wordt (ondanks dat je dan ook meer zal moeten gaan doen), en als je ermee stopt, mag je best aankaarten dat je het een waardeloze opleiding vindt! Uiteindelijk hebben ze er alleen zichzelf mee als al hun studenten ermee stoppen natuurlijk.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:37

nee mijn moeder snapt nu wel waarom ik wil stopen en vindt het goed dt ik stop! de helft van mijn klas ikal gestopt en dan heb ik het niet alleen over de fotograife mensen maar ook dans en drama enz. en heel veelkrijen een contract dsu ze zullen toch wel snappen dat het aan hun licht!!?!?>!>!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:39

Wat voor contract krijgen heel veel mensen? Bedoel je dat heel veel leerlingen uit jouw klas die stoppen met de opleiding direct werk aangeboden krijgen als bijvoorbeeld fotograaf? Dat lijkt me heel sterk eigenlijk...

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:46

ik heb het niet erg duidelijk getypt denkik
ik zit op een school met meerdere opleidingen Knipoog
ik heb een stamgroep ( klas die 2x inde week bij elkaar komt) die stamgroep bestond uit 34 leerlingen ofzo inmidels zijn we er met ong nog 25 en er gaan er nog meer weg. er zitten niet allen fotografie leerlingen in die klas maar ook leerlingen die de opleiding media, dans en drama enz volgen.
er stoppen dus niet alleen fotografie leerlingen maar ook andere leerlingen, voornaemlijk wel fotografie leerlingen omdat die opleiding het slechtst is!

de leerlingen die stoppen zijn niet meer leerplichtig of die kregen bijv een hele goede dansopleiding aangeboden of een andere opleiding waar eenhele strenge toelatingsproces bij is.

het contract omdat de helft van mijn klas dus ook niet vaak naar de lessen gaat krijgen die een contract en ik dus ook.
bij dat contract zet je een hantekening en dan beloof je als het waare dat je iedere dag je meld omzo laat en nar elke les gaat .. ben je zo vaak afwezig dan moet je van school af..nou moooi voor mij hoef ik niet meer naar school Haha! maar zoo eenvoudig is het natuurlijk niet want dan wil geen1 school mij meer!

en spijbelen.. dat komt echt dorodeze school mijn vorige school heb ik in 4 jaar geen 1 keer gespijbeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:54

Ah zo'n soort contract! Nu snap ik hem! Ik zou zo'n contract dus mooi niet ondertekenen... Ik snap je wel hoor, ik zou ook geen zin meer hebben om daar iedere dag uit m'n neus te gaan zitten vreten als er toch niets te doen is...

Het is natuurlijk wel jammer dat je door zo'n slechte opleiding besluit dan toch maar geen fotograaf te worden, is er niet een andere opleiding die in aanmerking zou komen voor jou om te gaan doen?

Ik begreep al dat je anders de opleiding tot binnenhuisarchitecte zou gaan doen, op welke school wordt die aangeboden? Kun je die op een andere school doen dan die in Zwolle waar je nu zit, of kom je dan weer op dezelfde school terecht?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:59

ik vond mijn opleiding ook niks aan, maar ik ben blij dat ik hem heb afgerond. Je merkt toch dat je er achteraf gezien best wel wat geleerd hebt.

Zo'n opleiding als jij doet kan ook goed van pas komen bij je volgende opleiding. Misschien kan je afspreken op je huidige school of je de opleiding verkort kan doen, zodat je toch een diploma hebt, dus ook een puntje extra voor je volgende opleiding. Dan ben je niet voor niks naar die school geweest, en heb je toch resultaat gehaald, maar dan hoef je niet de aankomende jaren op school te zitten waar je niet mee door wilt gaan

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:52

jullie snappen mij enkik niet.
fotografie is leuk zo dacht ik ok en dat is het ook
maar als j ehet als werk gaat doen
is het plaatjes schieten enz en dan heel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel nabewerken! en dat vindt ik echt helemaal niks aan! okee het is niet zomaar plaatje schieten dat klinkt dom het is natuurlik een onderwerp bedenken camera instellen enz maar daarna komt het hele bewerkingsprces Gaaaap
ik kon hem al een jaar korter doen ivm mijn werkervaring bij een fotograaf maar ook dit vindt ik niks aan dus het isvoor mij heel duidelijkd at ik a stoppen, en okee dan heb ik een diploma maar aangezien ik niks wil doen met fotografie hb ik nik saan een diploma en he ik gewoon 3 jaar voor niks die opleiding gevolgd, met tegezin! ik zit dan toch die jaren op school omd die diploma te halen dus dan heb ik wel gewoon school gehad en dat trek ik niet meer ik he ber geewoon geen zin meer in in die schol en opleiding!
en ik wil niet tot mn 30ste op school zitten leren enz

Ah zo'n soort contract! Nu snap ik hem! Ik zou zo'n contract dus mooi niet ondertekenen... Ik snap je wel hoor, ik zou ook geen zin meer hebben om daar iedere dag uit m'n neus te gaan zitten vreten als er toch niets te doen is... nee idd dus ik ga er ook over praten met die vrouw die met mij het contract gaat ondertekenen Vork
Het is natuurlijk wel jammer dat je door zo'n slechte opleiding besluit dan toch maar geen fotograaf te worden, is er niet een andere opleiding die in aanmerking zou komen voor jou om te gaan doen? ik wil geenfotograaf MEER worden omdat ik erachter ben gekomen dat het meer bewerken is en ik dat niet leuk vindt om te doen + dat ik niet gewoon shoots van mensen wil maken maar echte reclame shoots voor bladen omdat dat veel creatiefer is enz maar ook veel meer bewerken + weinig werkomdat je dan echt heel goed moet zijn! dus ik stop echt met de opleiding fotografie en houd fotografie als hobby maar niet als werk

Ik begreep al dat je anders de opleiding tot binnenhuisarchitecte zou gaan doen, op welke school wordt die aangeboden? Kun je die op een andere school doen dan die in Zwolle waar je nu zit, of kom je dan weer op dezelfde school terecht? nee ik zat te twijfelen tussen deze twee opleidingen en huisractect zou ikdoen op het cibap maar dat vindt ik niet echt een leuke school. 1 DUIDELIJKIETS Haha! ik wil niet meer op een landstede school komen!!! Clown maar heb me dus verdiept in binnenhuisarchitect en ook dat is heel veel op de computer en vaak krijg je dan een baan in een meubelzaak ofzo dus ook niet iets wat ik wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:00

Dus als ik je goed begrijp wil je geen fotograaf meer worden vanwege de hoeveelheid nabewerking die erbij komt kijken. Ik ben zelf fotograaf en kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat je inderdaad een groot deel van je werkzaamheden achter je computer uitvoert om de foto's af te werken. Dus dat klopt.

En inderdaad, om in die wereld te komen, moet je eerst echt heel goed worden. Voordeel is wel, als je eenmaal zo goed bent, kun je meestal wel een assistent voor je inhuren die het nabewerken voor je doet Knipoog

Maar ik begrijp dat je eigenlijk dus misschien ook geen binnenhuisarchitectuur wil gaan doen omdat de kans dan heel groot is dat je hele dagen achter de computer zit of in een meubelzaak komt te werken?

Dan wordt het dus heel lastig, want dan weet je eigenlijk gewoon niet wat je dan wél wil... Kun je niet een beroepentest doen ofzo?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:09

Nouks schreef:
Dus als ik je goed begrijp wil je geen fotograaf meer worden vanwege de hoeveelheid nabewerking die erbij komt kijken. Ik ben zelf fotograaf en kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat je inderdaad een groot deel van je werkzaamheden achter je computer uitvoert om de foto's af te werken. Dus dat klopt. ja id d

En inderdaad, om in die wereld te komen, moet je eerst echt heel goed worden. Voordeel is wel, als je eenmaal zo goed bent, kun je meestal wel een assistent voor je inhuren die het nabewerken voor je doet Knipoog
ja id d maar stel je voor je bent zo goed dan zou ik niet willen dat een ander mijn fotog aat nabewerken omdat het dan oook deels door je assistente is gemaakt Vork

Maar ik begrijp dat je eigenlijk dus misschien ook geen binnenhuisarchitectuur wil gaan doen omdat de kans dan heel groot is dat je hele dagen achter de computer zit of in een meubelzaak komt te werken?
ja idd ik heb het nagevraagt en dat is heel veel op de pc en vaak sta je in een winkel ten zij je erg goe dbent natuurlijk maar dan is het alsnog veel op de pc 3ds maken enz
Dan wordt het dus heel lastig, want dan weet je eigenlijk gewoon niet wat je dan wél wil... Kun je niet een beroepentest doen ofzo?
ooit gedaan en dat werdt paarden
nu zit ikdus te denken aan bloem en design, ik vndt het helemaal geweldig om bloemstukjes te maken enz en als ikdenkaan het idee later een eigen zaakje dat lijktme helemaal super! dus ik ga me dus daarin verdiepen en open dagen kijken en kijken of ik bij een bloemenzaak kan gaan werkenen dan bekijken of ik het dan ook nog steeds leukvindt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:17

Lastig hoor..de beroepen die jij leuk vind, vond ik ook altijd te gek en vroeger naar die scholen gekeken..had er een 'moord' voor gedaan bijwijze van..want vroeger hadden ze alleen nog maar particuliere opleidingen en die kostte rond de 10.000gulden per jaar.

Onthoud wel goed dat de opleiding bloemschikken etc niet alleen bestaat uit bloemschikken, maar er veel leerwerk bij komt kijken, latijnse namen in je hoofd stampen etc..dus er wordt zeker wel geleerd en ze verwachten van je bij de BBL opleiding dat je zelf thuis erg veel leert, ná je werk dus.

Gok dat het probleem niet alleen bij de school ligt, maar dat je enorm veel zelfdiscipline nodig hebt, pak je boeken erbij, doe zelfstudie, werk vooruit zodat je weet waar het over gaat etcetc.

Veel succes, je vind vast iets wat goed bij je past..ik wist het op die leeftij dook nog niet hoor, ja heel veel dingen vond ik leuk, of onbetaalbaar of onrealistisch, iets waar je uit een hobby in door moest groeien.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:16

ja klopt
het is ook zo moeilijk ben nog maar 16 jaar en moet nu al een keuze maken nouja al hebben gemaakt heb ik dyus gedaan maar dat was niet wat.. njaaa ik vind vast wel wat op een gegeven moment Lachen