Mini-laptop (netbook) of 'normale' laptop aanschaffen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Mini-laptop (netbook) of 'normale' laptop aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:18

Hoi!

Ik heb 2 jaar geleden een laptop gekocht om te gebruiken voor mijn studie. Dit betrof een Fujitsu Siemens, aangezien deze door school wel als 'een goede koop' bestempeld werd. Heb er verder in principe ook geen problemen mee gehad.
Na een jaar is deze laptop echter gecrasht. Vervolgens hebben we hem weggebracht, maar ons werd verteld dat er was niks meer aan te doen was. Dit bedrijfje heeft ons toen een andere laptop aangesmeerd, wederom een Fujitsu Siemens (welke volgens hen exact dezelfde zou zijn als mijn vorige), maar helaas was deze van slechtere kwaliteit (bijvoorbeeld: slechte accu, geen scrollfunctie meer, geen geluidfunctie, geen SD-kaartopening, slechte grafische kaart, niet snel enz). We hebben veel geprobeerd te bellen en te mailen, maar geen reactie meer, helaas.

Nu wil ik toch eigenlijk wel weer een nieuwe laptop aanschaffen, maar heb er verder niet zoveel verstand van.
Omdat ik mijn laptop ook graag mee naar school wil nemen zit ik rond te kijken naar een mini-laptop (netbook, zo'n kleine laptop), aangezien dit ook een stuk in het gewicht scheelt. Nu heb ik alleen hier thuis de discussie of zo'n netbook kwalitatief wel een 'gewone' laptop kan vervangen? Ik wil er in principe gewoon alles mee doen wat je met een 'normale' laptop ook kan doen.
Laat ik zeggen dat ik eigenlijk gewoon op zoek ben naar een goed en snel werkende laptop met genoeg geheugen en een goede grafische kaart. Wat denken jullie, is een mini-laptop een goede koop (en zo ja, welk merk raden jullie aan?), of zijn deze kwalitatief niet te vergelijken met een grotere laptop?

Alvast bedankt!
Groetjes Shaar

BartVB
Eigenaar

Re: Mini-laptop (netbook) of 'normale' laptop aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:37

Een goede kwaliteit netbook komt op iets van 300 euro, een fatsoenlijke 'echte' laptop zit al snel op minimaal 700 euro, dat prijsverschil is er niet zomaar :D

Er zijn zeker kwalitatief goede netbooks maar alle netbooks hebben met elkaar gemeen dat ze (zeer) beperkt zijn wat performance en features betreft. Ze zijn gemaakt om een beetje op de bank of in de trein mee te mailen en internetten en heel misschien een simpel briefje typen. Uren achter elkaar werken aan een uitgebreid rapport zou ik niet op een netbook willen doen...

Netbooks zijn leuk voor 'erbij' of als je niet meer nodig hebt dan (lichte) tekstverwerking, als je op zoek bent naar iets met een goede grafische kaart en voldoende geheugen ben je denk ik niet op zoek naar een netbook, hoe schattig die dingen ook zijn :D

Kan overigens de Apple MacBooks erg aanraden, al helemaal wat kwaliteit en service betreft.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:03

Ik weet er niet veel van, maar ik heb wel gehoord dat veel mensen het niet lang volhouden achter zo'n klein ding. Irritant met typen, klein beeld etc.

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:06

Ik heb zelf de acer aspire one minilaptop en ik vindt hem heel goed,
heb er zelf helemaal geen klachten over bijvoorbeels het kleine beeld want dat valt best mee als je zo'n pc instaleerd wordt ie automatie's naar het beste instellingen voor je pc gezet.
En verder met typen gaat het ook goed (niet als je van die dikke vingers hebt)
als ik jou was zou ik even naar een telecomwinkel gaan en vragen naar de acer aspire one en vraag of je hem eens mag zien en aanraken kan je zelf ervaren hoe die in de hand ligt (bij mij lag ie gelijk heerlijk en was gelijk verkocht)
als je nog meer info wilt ik help je graag met mini-laptops!!

Veel sucses

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:19

Ik ben ook van mening dat een netbook leuk is voor erbij. Het beeld is toch niet iets te klein (7 of 9") voor dagelijks gebruik.

Daarom zou ik ook voor een volwaardige laptop gaan. Tevens is dan ook je opslag ruimte vele malen groter en dat is toch met school ook wel prettig Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:36

Netbook is qua kwaliteit stukken minder als een gewone laptop. Zoals Bart idd al zegt, hij is niet zomaar zo goedkoop. Een gewone laptop heeft veel meer functionaliteiten en is doorgaans beter. Ze zijn er wel! Maar daar betaal ej dan ook voor Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:00

Ik denk dat je gewoon moet afwegen wat voor jou belangrijker is; de draagbaarheid, makkelijk mee te nemen in een kleine tas, in plaats van zo'n zwaar gevaarte mee te sjouwen elke dag.. Ik heb zelf 4 jaar lang met de trein gereisd, en het is echt een hel om twee zware tassen mee te moeten nemen Nagelbijten / Gniffelen
Of wil je echt een goede laptop met mogelijkheden voor grote spelletjes en videobewerkingssoftware enzo.

Heb je zelf wel nog een pc thuis? Kun je thuis niet de zware bestanden en opdrachten maken? De netbooks kun je aansluiten op een normale monitor, dus op school en thuis zou je je netbook eventueel op een gewone monitor kunnen aansluiten. En dan moet je het in de trein even met een klein schermpje doen.

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:19

Tja heb je thuis nog een 'vaste' computer, dan is het een mooie aanvulling Knipoog

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:07

Bedankt voor de tips!
Toch maar besloten om geen mini-laptop aan te schaffen Knipoog