Statistisch significant of niet? Statistiek met SPSS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Statistisch significant of niet? Statistiek met SPSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:23

Grr.. ik snap er niets meer van.. Ik zit even met het volgende probleem:

Onderzoeksvraag: is er een relatie tussen x en y?
Nul hypothese: geen verband
alternatieve hypothese: wel verband

Ik heb gebruik gemaakt van kruistabellen en de chi-kwadraattoest in SPSS. Daar komt nu uit een significantie van 0.001

Volgens mij moet ik nu de nul hypothese verwerpen en de alternatieve hypothese aannnemen?

M.a.w.: bij een p tussen de 0 en 0.05 geldt de alternatieve hypothese, bij een p > 0.05 is er sprake van de nul hypothese.

Klopt dit?

R0X

Re: Statistisch significant of niet? Statistiek met SPSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:33

Waarm gebruik je niet de multiple of lineaire regressie analyse om te kijken of je hypothes dat er een verband staat, klopt? Gebruik dan ook methode stepwise zodat je kan zien in welke mate de variabelen van invloed zijn op het verband en óf de variabelen ook elkaar beinvloeden. Maar misschien geldt dit alleen voor meer variabelen, dus >2.
Met de regressieanalyse krijg je ook een significantiewaarde en deze moet ook tussen de 0 en 0,005 liggen wil het verband voor 95% zeker algemeen geldend zijn.
Laatst bijgewerkt door R0X op 03-12-08 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:34

Ik zou dit moeten weten.. Heb het vorig blok gehad, weet het niet zeker, maar volgens mij heb je gelijk..
Mag ik vragen wat je studeert?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:38

Sociologie Lachen We zijn bezig met data analyse.

@Rox: zo ver zijn we nog niet Nagelbijten / Gniffelen we zijn pas een paar weken bezig en de opdracht van deze week gaat over kruistabellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:46

@ROX: waarom ineens een andere methode toepassen? Met een kruistabel en een chi kwadraat toets kun je het ook prima bepalen. Dat van stepwise wat je aanhaalt wordt toch helemaal niet gevraagd... je moet het niet ingewikkelder maken dan het is hoor Haha!

volgens mij moet je de alternatieve hypothese aannemen. Er is wel een verband

Citaat:
Wanneer p kleiner is dan 0.05, wordt van een statistisch significant effect gesproken. De kans dat de geobserveerde waarden gevonden worden terwijl er geen verband tussen de variabelen bestaat, is dan kleiner dan 5 procent. Dus is het verband 'bewezen'.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:48

@Wendy: dus het zit zo als ik denk? Wordt er echt gek van. Gisteren practicum gehad, dan zit er 20 man wat anders te verkondigen.. ook niet handig..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:54

Haha, zo ging dat bij mij ook altijd. Niet teveel naar anderen luisteren, maar zelf proberen logisch te redeneren.

Volgens mij heb je het goed ja Ja De significantie zegt dus iets over de kans dat deze waarden er uit komen als er geen verband is. En de waarde van de significantie is dus in jouw berekening 0,001. De kans dat er geen verband bestaat en dat dan deze waarden gevonden is zo klein dat je veilig aan kunt nemen dat er wel een verband bestaat tussen de gevonden waarden. Dus de nul hypothese zou verworpen moeten worden en de alternatieve hypothese wordt aangenomen.
Dit zegt natuurlijk niets over de sterkte van het verband of de richting van het gevonden verband. Daar heb je weer andere methodes voor Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:17

Bedankt! Nu kan ik verder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:24

Ik ga mee met Wendy! Ja Alternatieve hypothese aannemen!
Overigens: Wendy thanks voor je uitleg, het begrip significantie wordt voor mij nu ook ineens nog helderder. Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:30

rox: waarom zou je in dit geval in hemelsnaam een regressie gebruiken Verward Ik weet niet wat voor variabelen de ts heeft, maar als ze gebruik moet maken van kruistabellen neem ik aan dat het nominale/ordinale variabelen zijn en dan lijkt me een regressie niet zo'n goed idee Nagelbijten / Gniffelen

Verder heeft wendy het wel goed uitgelegt, een significantie van .001 betekent dat er een kans van 0,1% is dat je dit resultaat vind onder de nul-hypothese. Omdat deze kans zo klein is (kleiner dan 5%) verwerp je de nul-hypothese en neem je de alternatieve hypothese aan Lachen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:55

oh sorry, ik heb met variabelen op ratio niveau gewerkt Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:16

Idd de alternatieve hypothese aannemen, er is dus een verband. Al zegt het volgens mij verder niets over wat voor verband het is, maar dat is met een 2x2 tabel wel duidelijk Ja

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:23

pffff SPSS, wat een drama!! Maar bij ons was het in de regel dat het tot 0,5 was ipv van 0.05..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:29

0.5, serieus? Huilen van het lachen Je gaat een hypothese toch niet verwerpen als er 50% kans is dat deze klopt Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:03

steeffie schreef:
0.5, serieus? Huilen van het lachen Je gaat een hypothese toch niet verwerpen als er 50% kans is dat deze klopt Verward

Daar zat ik ook al naar te kijken Huilen van het lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:45

5% of .05 moet het zijn Lachen Dat weet ik dan weer wel zeker Huilen van het lachen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:27

En daar sluit ik me ook bij aan, moest stiekem een beetje lachen om die 0.5 *LOL* Afkapwaarde bij 50%, dan kun je nog 3x niks zeggen over je toets Haha!

Ik vind Wendy's uitleg trouwens super helder OK dan!