Beste allemaal,
hierbij de resultaten van mijn onderzoek. Ik heb hieronder de samenvatting gepubliceerd. Voor dit onderdeel van de Pre-master is gisteravodn bekend geworden dat ik een 8 heb!!
Ik heb overigens het commentaar van de docent hierop nog niet gezien.
Uit de resultaten van het onderzoek naar het verband tussen stemgedrag en mate van populariteit van het koningshuis blijkt dat de respondenten die in 2006 niet gestemd hebben tijdens de landelijke verkiezingen, grote invloed te hebben op de resultaten. Door hun stem op te nemen in het onderzoek ontstaat er een significant verband tussen stemgedrag en mate van populariteit van het koningshuis (F=3.43, r= 0.037). Voor vooral de politiek linkse- en midden respondenten blijkt dit verband het sterkst. Te betwijfelen is of de jonge mensen die niet gestemd hebben een gegronde mening hebben over het koningshuis, of dat zij vanuit intuïtie en minder goed geïnformeerde referentiekader reageren. Vervolgonderzoek naar populariteit van het koningshuis zou zich hierop kunnen richten.
Uit de moderatieanalyse blijkt vervolgens dat opleidingsniveau niet van invloed is op het verband tussen stemgedrag en mate van populariteit van het koningshuis; niet voor hoogopgeleiden (F=2.68, r=0.079), noch voor laag opgeleiden (F= 1.02, r=0.373).
Wel is gebleken dat voor jonge, vooral linkse respondenten het koningshuis populair is (F=4.60, r=0.016) en niet de respondenten tussen de 25 jaar en 59 jaar (F=0.74, r=0.484).
De vooraf opgestelde hypothese, dat vooral politiek rechtse respondenten met een hoogopleidingsniveau hoog scoren op mate van populariteit van het koningshuis, is klaarblijkelijk onjuist. Het zijn vooral de politiek links gekleurde respondenten, waarbij het Nederlandse koningshuis populair is. Dit staat overigens haaks op de meeste politieke opvattingen van linkse politieke partijen, waarbij het koningshuis niet populair is.