Vraagje aan/over homo/lesbienne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Vraagje aan/over homo/lesbienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:05

Een vriendin van me en ik hebben eigenlijk een vraag/discussie;

Vaak, nee niet altijd, kan je aan een homo (mindere mate ook bij lesbiennes) wel een beetje zien dat deze homo is vanop een afstandje. Vaak in de houding, manier van beweging, keuzes van kleding, manier van praten...(dan heb ik het niet over de stereotypes Knipoog , maar over de doorsnede).

Nu, is dat dan eerder aangeboren (al van kleins af aan) of is dat eerder iets dat men (on)bewust aanleert als zijnde horend bij het homo-zijn?

Helemaal eenduidig zal het antwoord nooit zijn. Je hebt nu eenmaal heteromannen met vrouwelijke trekjes en echte machobinken, waar je uit de lucht komt vallen als ze je zeggen dat ze homo zijn.

Maar wat vindt bokt?

pinuts

Re: Vraagje aan/over homo/lesbienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:10

hahaha tis maar waar je een discussie over kunt hebben. Mijn homo-vriend zegt altijd: ik HAAT mannen die metro zijn, dan kan ik toch nooit zien WAT ze zijn^^ Tsja..Tong uitsteken

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:11

ik vind dat je hier niets over kunt zeggen. Onderzoek heeft uitgewezen dat gedrag en dergelijke ongeveer net zo veel wordt beinvloed door erfelijke factoren als door omgevingsfactoren.

Al denk ik wal dat het in eerste instantie aangeboren is. Zo had ik een paar jaar geleden een jongetje in de klas, die gewoon overuidelijk homo was.... jochie was 11, en zelf totaal neit ermee bezig, maar jawel hoor, nu aantal jaren later toch echt homo... maar je kon het toen al zooooo ervanaf zien.

Maar ik dnek dat als jongens eenmaal hebben erkend dat ze homo zijn, ze dan vanzelf minder letten of ze dergelijke gedragingen niet laten zien, maar er gewoon voro uitkomen, en ze dan automatisch vaker gebruiken, en dus meer ontwikkelen.

Ik vind het overigens wel heel typisch dat de mensen die overduidelijk homo/lesbie zijn in hun gedrag, vaak ook openlijk ervoor uit komen, terwijl vaak jongens of meiden die er neit openlijk voor uitkomen ook veel minder typisch gedrag vertonen, alsof ze dat express doen om niet op te vallen of iets dergelijks.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:13

Tja, het hangt af van de holebi in kwestie. Bij sommigen zie je het echt wel, bij anderen niet. Bij mijn collega zie je het OVERDUIDELIJK dat hij homo is Haha! Bij mijn broer dan weer niet... En toch zijn ze beide even homo Knipoog

Verschil: collega wist echt al heel jong dat hij homo was, mijn broer pas op z'n 16de ofzo.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:14

Ik denk dat het een combinatie is. Ik denk namelijk dat "homo zijn", aangeboren is, en dat deze mensen sowieso vrouwelijke trekjes hebben. Echter omdat homo-mannen vaak ook veel met vrouwen omgaan, nemen ze ook vrouwelijke trekjes over. Naast mij woont een jongen, waarvan je toen hij nog heel jong was 6-7 al kon zien dat hij wat vrouwelijke trekjes had, en waarvan ik dus ook vermoede dat hij homo was. Nu is hij 17 en blijkt idd dat hij homo is..

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:24

Haha grappige vraag Tong uitsteken Wat ik weet is dat een bepaald gebied in de hersenen zich ontwikkeld naar het andere geslacht zegmaar. Alleen is nog niet bekend wat het gebied precies allemaal doet enzo. Dus misschien regelt het ook wel een stukje van het gedrag ofzo haha.. Ik zeg maar wat Knipoog

Nee maar idd bij mannen zie je 't vaak meer dan bij vrouwen! En ik weet het niet, maar het lijkt me onzin dat ze zich express op een bepaalde manier gedragen. Sowieso je manier van bewegen (lopen enzo) is voornamelijk genetisch bepaald. Omgevingsfactoren hebben bijvoorbeeld maar een kleine invloed op je manier van lopen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:28

Ik denk dat het aangeboren is. Bij mij is het voor zover ik weet ook gewoon aangeboren dat ik op mannen val.

(oftopic) ik val vaak op mannen met vrouwlijke trekjes wat maakt mij dan?? (sommige bleken idd homo)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:32

Nou ik heb best wat homo/lesbo vrienden. Heb in mijn studentenhuis gewoond met een jongen waar ik ontzettend close mee was, maar ook homo, alleen durfde hij er eerst niet voor uit te komen. Ik was de eerste aan wie hij het vertelde. Maar hij was altijd best wel braaf zeg maar, waar andere studenten het alleen maar over wijven hier en sex daar hadden, zat hij er dan altijd maar een beetje bij. Hij was trouwens wel altijd erg schoon in huis, dus dat scheelde een heleboel. Echt een schat van een jongen.
Een vriend van de middelbare school ging bijna alleen maar met meiden om, mijn vader zag gelijk aan hem dat hij homo was. Ik niet, maar ik was dan ook ernstig verliefd op hem. Maar inmiddels is het me ontzettend duidelijk. Maar ook hij is echt een schatje.
Een collega van mij is lesbisch en die komt er ook gemakkelijk voor uit. Op zich zie je het niet echt aan haar, al heeft ze wel een wat stoerder loopje, maar verder merk je het niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:35

Ik denk dat het wel aangeboren is, maar als kind zul je er niet zo veel van merken omdat hun moeder hun kleding kiest, en omdat ze op school vriendjes hebben waar ze gedrag van overnemen omdat 'erbij horen' heel belangrijk is voor kinderen, en als je niet stoer bent hoor je er niet bij.. Maar als ze ouder worden en hun eigen stijl vinden dan kun je het vaak wel zien ja. Maar aan de andere kant, ik ken erg veel mensen (heb op een school gezeten voor grafische vormgeving, met creatieve en aparte mensen) die er uitzien als een homo (lang haar, aparte kleding, aparte boekentassen, puntschoenen..) of zich nogal vrouwelijk gedragen (ken er eentje die helemaal gek is van Jack Sparrow en dus ook zo doet Clown ) maar die jongens zijn dus niet homo.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:37

Ik denk dat het een combinatie is. het zal zoals Mystictinker zegt wel aangeboren zijn, maar het wordt dan als ware een beetje onderdrukt. Als kind denk je daar volgens mij ook niet zo over na, of wel?
Pas in de puberteit komen die gevoelens en dan ga je merken dat je anders bent, volgens mij gaan die trekjes zich dan pas ontwikkelen.
Een homo-vriend van mij was eerder best normaal, maar begon naarmate hij verder in de puberteit kwam steeds meer trekjes te vertonen, en nu hij eenmaal uit de kast is, is het homo ten top Vork

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:40

pinuts schreef:
hahaha tis maar waar je een discussie over kunt hebben. Mijn homo-vriend zegt altijd: ik HAAT mannen die metro zijn, dan kan ik toch nooit zien WAT ze zijn^^ Tsja..Tong uitsteken

Studenten geneeskunde he, dit is een redelijk normaal onderwerp Clown Je wilt niet weten wat voor vreemde discussies er vlotjes over onze tong gaan. Bloos

Sjapaz schreef:
ik vind dat je hier niets over kunt zeggen. Onderzoek heeft uitgewezen dat gedrag en dergelijke ongeveer net zo veel wordt beinvloed door erfelijke factoren als door omgevingsfactoren.

Al denk ik wal dat het in eerste instantie aangeboren is. Zo had ik een paar jaar geleden een jongetje in de klas, die gewoon overuidelijk homo was.... jochie was 11, en zelf totaal neit ermee bezig, maar jawel hoor, nu aantal jaren later toch echt homo... maar je kon het toen al zooooo ervanaf zien.

Maar ik dnek dat als jongens eenmaal hebben erkend dat ze homo zijn, ze dan vanzelf minder letten of ze dergelijke gedragingen niet laten zien, maar er gewoon voro uitkomen, en ze dan automatisch vaker gebruiken, en dus meer ontwikkelen.

Ik vind het overigens wel heel typisch dat de mensen die overduidelijk homo/lesbie zijn in hun gedrag, vaak ook openlijk ervoor uit komen, terwijl vaak jongens of meiden die er neit openlijk voor uitkomen ook veel minder typisch gedrag vertonen, alsof ze dat express doen om niet op te vallen of iets dergelijks.

Wel dat klinkt allemaal zeer logisch zo op een rijtje. Zoiezo is alles zowat een combinatie Knipoog

Intressant al jullie visies en voorbeelden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:43

Aangeleerd doordat ze zich meer in de homoscene gaan bewegen waar onder bepaalde homo's zulk gedrag algemeen geaccepteerd en aangemoedigd wordt en deels ook denk ik aangeboren en blij zijn dat je je eindelijk 'vrouwelijker' kunt gedragen.
Hoewel mijn broer een hele stoere homo is, waar in het verleden de nodige vrouwen voor zijn gevallen Nagelbijten / Gniffelen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:30

Dat het voor een deel genetisch is, is sowiezo al bewezen. Ja
En verder, tja.. Scheve mond Ik weet het eigenlijk niet.. Ik ben zelf echt een meisje, in gedrag en uiterlijk, maar ik val toch echt ook op andere meisjes. Bloos Het komt dan ook zeer regelmatig voor dat mensen mij niet geloven. Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:39

Denk ook wel dat het aangeboren is. Zo heb ik een vriend die ik al vanaf de creche ken. Als wij uit school afspraken gingen we ook altijd met de barbies spelen. Die jongen had geen auto's en ook geen vrienden. Alleen vriendinnen, nu zie je ook echt dat het een homo is. Maar zo'n lieve jongen als hem ken ik maar weinig.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:45

Ik denk dat je jezelf aanpast. Ik heb zelf als vrouw ook een vriendin. Zij is duidelijk lesbisch, zag dat al op het eerste moment. Het is denk ik deels aangeboren, maar ook een heel stuk aanpassing, om meer in de kijker te komen bij de andere lesbiennes. Persoonlijk merk ik (nu ik zelf in het wereldje zit) dat er heel erg veel lesbische vrouwen zijn waar je het niet aan ziet, net als bij de homo's. Ik denk dat slechts 10% duidelijk is, de rest zie je het echt niet aan! Kijk maar naar mijn foto!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:47

wij hebben 2 homo vrienden en 1 lesbo vriendin. aan 1 van de 2 homos kun je het duidelijk ''zien''. dit komt ook wel dat hij (heel erg) ijdel is.
van onze andere homo vriend zou je het in het 1e opzicht niet zeggen.

van onze lesbo vriendin, tja ze is heel knuffelig maar had ik nooit verwacht haha dus nee bij haar kun je het ook niet zien

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:23

Ik denk dat het grotendeels aangeboren is... En dat het afhankelijk is van in welke maatschappij je leeft of het tot uiting komt en hoe ver het tot uiting komt....
Heb vorig jaar bij psychologie geleerd dat de hersenen anders zijn bij iemand die homoseksueel is dan bij iemand die hetero is... Opzich lijkt me dat ook wel logisch, je hormonen zijn toch anders.. Al denk ik dat je je anders gaat gedragen door je omgeving.. Dat heeft niet veel met genetica te maken denk ik!
En natuurlijk heb je uitzonderingen bij wie je het niet kunt zien... Maar over het algemeen weet je het toch wel denk ik... Al vind ik dat je het beter ziet bij mannen dan bij vrouwen... Maar misschien is dat ook wel omdat dat meer in mijn omgeving voor komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:29

Pilgrim schreef:
Het is denk ik deels aangeboren, maar ook een heel stuk aanpassing, om meer in de kijker te komen bij de andere lesbiennes.

Interessante mening. Lachen

Wat bedoel je concreet met die 'aanpassing'? Bepaalde kleding of kapsel? Manier van doen en spreken?

Ik ken veel homo's en lesbiennes en zeker bij die laatste groep zitten nauwelijks 'stereotype' personen. (gelukkig heb ik een goede 'gaydar' over het algemeen Haha!)

Wat betreft het aangeboren of aangeleerd zijn, ik denk dat het een combinatie is. Ik ben er van overtuigd dat je homoseksueel bent en niet wordt, dus dat zit er al wel vanaf de geboorte in. In hoeverre je je homoseksueel 'gedraagt' zal zoals veel menselijk gedrag wel beinvloedt worden door de omgeving. (en over welk gedrag dat is kan gediscussieerd worden)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:35

Ik denk dat het aangeboren is. Maar dat het op het moment dat ze er voor uit durven te komen al duidelijker word. En hoe vroeger dat is, hoe meer het er vanaf straalt.

Maar ik moet zeggen, ik heb een vriend die gek is op winkelen en een riante verzameling schoenen en tassen heeft die dus zeker geen homo is (had al wel 20 keer een vriend kunnen hebben, want hij word regelmatig versiert in de kroeg als z'n vriendin niet mee is).

Laatst hoorde ik een vrouw zeggen "Mijn beste vriendin is homo". Die vond het ideaal om een homo-beste-vriend(-in het was echt zo'n super nicht) te hebben, geen jalouzie wat mannen betreft, maar wel samen mannen kijken Knipoog.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:09

Lastige vraag, vooral omdat niemand het antwoord weet Knipoog

Het is wel bekend dat bij homoseksuele mannen de hypofyse groter is. Bovendien zijn mannen bijna altijd duidelijk homo- of heteroseksueel. Bij vrouwen daar in tegen zie je meer bisexsuelen.

Ik denk echter dat het ook een groot deel aan de opvoeding ligt en de gemeenschap waarin een kind opgroeit. Als homosexualiteit als zondig bestempeld word zullen mannen en vrouwen die anders wel uit de kast zouden komen waarschijnlijk vol blijven houden dat ze hetero zijn om niet buiten de gemeenschap te vallen. Velen beseffen zelf misschien wel niet eens dat ze homoseksueel zijn Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:32

Het ging toch over het gedrag en niet over de seksuele voorkeur an sich?
Ik ken nl. wel iemand, die pas vanaf het moment dat die een tijd uit de kast was zich ook echt homo ging gedragen. Kijk, en dat vind ik dan interessant he, welk gedrag is er 'echt'?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:04

inderdaad,het ging eerder over het gedrag.

Een jongen(homo) die ik ken, heeft tegen een paar mensen maar gezegd dat hij homo is (zal er niet over liegen als je het hem vraagt, maar hij strooit het ook niet rond). Ik kwam destijds enigszinds uit de lucht gevallen (had wel desintresse in meisjes gedetecteerd, maar het op iets anders gestoken), maar nu ik het weet herken ik zo ontzettend veel duidelijke en minder duidelijke in hem. Waarschijnlijk ga je ook zoeken naar gelijkenissen?

Anderzijds had ik het er met mijn vriendin ook nog over, wat wij vrouwelijke trekjes noemen in manier van bewegen, zijn die eigenlijk wel zo vrouwelijk? Zoveel vrouwen zie ik dat niet doen? Net zoals mannier van spreken.

Ach ja, heb laatst gehoord dat 1 op de 10 mannen homo zou zijn(in meer of mindere mate), dus dan is de groep waar wij het over hebben zoiezo niet echt veel voorkomend.

Ook zeer apart om te observeren is het feit dat een vrouw in legerkisten, cammouflagebroek en bouwvakkershemd mag rondlopen, zonder dat er iemand ook maar een hoofd draait en een man met een rok en hoge hakken als grote rariteit wordt beschouwd. Vrouwen mogen elkaar een kus geven in het openbaar en mannen niet. Mannen mogen dronken in het rond lallen en bij een vrouw is dat ongepast.

Neen, niemand zal "het" antwoord hebben, maar er eens hardop over nadenken geeft toch wel boeiende inzichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:07

In mijn geval was het echt geen zoeken naar gelijkenissen Haha! Wij hebben/hadden zeer veel contacten in de homoscene dus ik kijk eigenlijk van jongsaf aan daar echt niet meer van op en ik zat destijds nog niet in een analyserende leeftijd. Eerder nog de kinderlijke verwondering: maar waarom doe je ineens zo anders? Clown
Ik vind het idd ook niet 'vrouwelijk' maar ik weet ook niet hoe ik het dan moet omschrijven. 'homomaniertjes' klinkt ook gelijk zo negatief en etiketterend. En toch weet iedereen wel gelijk wat je bedoelt Nagelbijten / Gniffelen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:51

Ik denk dat het van allebei wat is. Zeker een deel aangeboren want ook mannen die het echt nog niet weten hebben vaak maniertjes. Echter ook een flink deel aangeleerd, dat vind ik om twee redenen:
A. Ik heb voldoende mannen gezien die sinds hun coming-out van vrij normale jongen naar nicht-modus zijn gegaan (en dat bedoel ik niet negatief!!) toen ze daardoor veel in het COC kwamen.
B. En dit steunt echt mijn mening, ik ben zelf bisexueel, en kwam op een gegeven moment erg vaak in het COC (homo/lesbokroeg) waar ik eigenlijk uitsluitend optrok met homojongens en nauwelijks tot niet met lesbiennes. Gevolg: Binnen no-time was mijn houding (iig daar ter plekke) minstens net zo nichterig als die van de jongens Haha! Clown Hebben we nog wel een hoop lol om gehad trouwens Nagelbijten / Gniffelen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 01:32

Vind het moeilijk om hier een mening over te geven. Ik ben tegenover mijn familie eigenlijk nooit echt uit de kast gekomen (tenzij we naar de Ikea gaan), het is altijd al duidelijk geweest voor hun. Voor mijzelf echter ook. Ik denk dat dit ook grotendeels aan de opvoeding ligt. Vroeger waren mijn echte vrienden altijd meiden, en nog steeds. Ik moest en wou niks weten of horen over brommers, auto's of whatever. Dat stoere macho gedrag? Waar sloeg dat in godsnaam op...Ik ging dan ook altijd met meiden om. Ben bij mijn moeder thuis opgevoed/gegroeit, die was alleen en vond kleding altijd erg belangrijk, zo had ik altijd sjaaltjes om en had ik de gekste schoenen aan, die ik echter wel zelf altijd uitkoos. Dit waren/zijn dan vaak schoenen met een knalkleur, puntschoenen of behoorlijk in de lak (nu nog vaak, hahaha). Dat is niet om te laten zien van 'kijk, ik ben heau-meau', maar meer een kwestie van smaak.
Of het nou aangeboren is of met opvoeding te maken heeft, ik weet het niet, misschien is het een combinatie van?

Ik stop nu maar met typen anders wordt het een boek vol, maar zal wel meelezen en wanneer nodig reageren.