Kosten huurhuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Kosten huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:50

Ik ben op zoek naar een kostenplaatje voor als je met z'n 2en een huis gaat huren. Hierbij ga ik even uit van 400 euro huur exclusief gas, water, en licht. Waar moet je allemaal aan denken? Is een brandverzekering verplicht? Wat is wel en niet verplicht? En voor mensen die met z'n 2en een huis huren (partner, geen "gewone vrienden" ) hebben jullie een samenlevingscontract/getrouwd? Wat gebeurd er met de spullen als 1 van jullie overlijd? Nog andere dingen waar je aan moet denken? Wat was je kwijt aan inrichting, wasmachine etc?

Marieke_K

Re: Kosten huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:54

Fairytail @ [LZP] Samen wonen of niet?
Rocamor @ [LZP] op zoek naar huisje...
[LZP] op je eigen gaan, van hoeveel geld moet je uitgaan?
__Possie__ @ [LZP] Samenwonen, red ik dat financieel?

Hierboven wat topics over dit onderwerp, er zijn er nog meer te vinden via de zoekfunctie Lachen

Samenlevingscontract is wel handig, maar dekt niet alles, wij hebben ook nog een testament waarin wij elkaars enig erfgenaam zijn. Laat je hier over bijvoorbeeld informeren door een notaris. Wat het verder allemaal kost is van veel dingen afhankelijk; waar je gaat wonen bijvoorbeeld (gemeente, type huis etc.) Wij moesten voor ons huidige huis een glasverzekering afsluiten bijvoorbeeld van de verhuurder, wat je wilt qua inrichting etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:59

nou ja, heel simpel eigen WA verzekering
een inboedel verzekering
erhm...opstal verzekering is voor de huiseigenaar ,
gas licht en water komt hier op een 160 tot 180 euro per maand
(100 voor gas, 50 voor elektriciteit , 22 per 2 maanden voor water)
erhm...gemeentebelastingen is een 600 a 700 euro per jaar hier(dure afval regeling)

ik woon samen met verloofde, verder geen contract oid gemaakt, geen zin in gehad
we gaan volgend jaar trouwen, dus we hadden zoiets van "we zien wel"

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:01

Ik vind het budget van 400 euro erg laag als ik heel eerlijk moet zijn.
Verder woon ik alleen, dus kan over samen huren niets zeggen Knipoog

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:03

Oeh spannend, ik weet mijn "beginperiode" nog goed...

Mijn vriend en ik wonen in een huurhuis van zo'n 440 euro excl. We zijn daar twee jaar geleden komen wonen, ik had al enkele dingen uit mijn op-kamers-tijd, zoals een bank, tvtje, etc...Mijn vriend had zo goed als niks, dus gasstel, koelkast, bed, kasten etc moesten we allemaal kopen. Fornuis hebben we bij de Prijsbokser gehaald, licht beschadigd maar werkt (nog steeds!) prima en dus tegen een klein prijsje...Koelkast hebben we overgenomen van mijn schoonouders, later een nieuwe gekocht. We hebben nieuw laminaat gekocht bij een vloerenoutlet, nieuwe gordijnen bij de ikea (voor 3 euro per rolgordijn), muur geverfd met verf van een goekope verfboer en dat was het eigenlijk. Bed hebben we gekregen van kennissen, matrassen nieuw gekocht, tja wat nog meer? Ons interieur bestond (en nu nog steeds eigenlijk!) uit een samengeraapt allegaartje, maar voor een eerste begin moet je niet teveel willen, tenzij je zilvervloot al is binnen gekomen natuurlijk.....Het is soms even behelpen, maar wij hebben het gered gelukkig...We rekenden op een gegeven moment in lattenbodems: hoeveel lattenbodems kunnen we van dat geld kopen? Haha!

Mijn vriend en ik hebben geen samenlevingscontract o.i.d. We gaan ervan uit dat áls het ooit misgaat, we redelijkerwijs dingen kunnen verdelen. In geval van overlijden heeft de ander dan dus geen poot om op te staan, maar dat risico lopen we dus bewust...Er loopt al ergens een topic over samenlevingscontracten etc, even zoeken dan vind je hem wel, daarin staan veel nuttige tips en meningen.

Brandverzekering/inboedel/ruiten etc is niet verplicht, bij mijn weten is alleen een WA verzekering echt verplicht, maar dat geldt voor iedereen. Verder is het dus een kwestie of jij er geld voor over hebt...

Wees wel bewust van het feit dat de rekeningen trouw elke maand op de deurmat blijven vallen, reken ook op gemeentelijke belastingen, zoals afvalheffingen, algemene gemeentebelasting. Dat natuurlijk nog bovenop je gas, water en licht.

TIP: kijk goed rond en vergelijk winkels/prijzen als je wat nodig hebt. Kan enorm schelen!