Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Zou af en toe best een beetje gezaag van je moeder kunnen gebruiken hierzo
), begonnen in de latijnse en dan doorgestroomd naar de economie-wiskunde. Ik kon het dus in principe wel aan, als ik zou gewild hebben. Maar mijn interesse was zooooo ver te zoeken, waardoor mijn punten echt kelderden, waardoor ik thuis constant gezeur aan mijn hoofd kreeg 'moete gij niet wat meer leren', waardoor ik uiteindelijk nog minder ging doen.
. Opeens was alles weer interessant, ben ik terug met plezier beginnen leren en had ik weer de beste resultaten van mijn klas. Ik ben afgestudeerd met 78%, terwijl ik in het derde middelbaar nog amper 64% haalde. Ondertussen zit in mijn laatste jaar sociaal werk (maatschappelijke advisering) en heb ik in de voorbije jaren sociaal werk ook altijd met resultaten van rond de 70% gezeten, altijd bij de beste van de groep.
: Doe wat je graag doet, en niet wat je 'moet'. Met 'moeten' krijg je geen motivatie en zullen je punten kelderen, hoeveel je ook leert, hoe slim je ook bent... tantjeuh schreef:En heb je zelf het gevoel dat de richting echt te moeilijk is voor je? Of haal je mindere cijfers omdat je gedemotiveerd wordt door je moeder?
Welke richting volg je trouwens? Ik had in het derde/vierde middelbaar ongeveer hetzelfde probleem... Ik volgde toen economie-wiskunde, maar de helft van de vakken die we kregen interesseerde me langst geen kanten. Ik heb in mijn lager altijd extreem goede punten gehad (heb ongeveer nooit onder de 90% gezeten), begonnen in de latijnse en dan doorgestroomd naar de economie-wiskunde. Ik kon het dus in principe wel aan, als ik zou gewild hebben. Maar mijn interesse was zooooo ver te zoeken, waardoor mijn punten echt kelderden, waardoor ik thuis constant gezeur aan mijn hoofd kreeg 'moete gij niet wat meer leren', waardoor ik uiteindelijk nog minder ging doen.
Ik heb na mijn vierde middelbaar duidelijk een gesprek met mijn ouders aangeknoopt, en hen gezegd dat ik het niet zag zitten om die richting verder te doen. Heb toen zelf het initiatief genomen om van school en van richting te veranderen, en ben naar de menswetenschappen gegaan (humane wetenschappen nu). Opeens vakken zoals cultuurwetenschappen, ethiek, gedragswetenschappen, projectweken rond geestelijke gezondheidszorg,... Een hele wereld die openging voor mij. Opeens was alles weer interessant, ben ik terug met plezier beginnen leren en had ik weer de beste resultaten van mijn klas. Ik ben afgestudeerd met 78%, terwijl ik in het derde middelbaar nog amper 64% haalde. Ondertussen zit in mijn laatste jaar sociaal werk (maatschappelijke advisering) en heb ik in de voorbije jaren sociaal werk ook altijd met resultaten van rond de 70% gezeten, altijd bij de beste van de groep.
Wat ik dus wil zeggen: Doe wat je graag doet, en niet wat je 'moet'. Met 'moeten' krijg je geen motivatie en zullen je punten kelderen, hoeveel je ook leert, hoe slim je ook bent...